Mitsubishi to obecnie jeden z największych japońskich konglomeratów przemysłowych, w skład którego wchodzi wiele różnych spółek prowadzących działalność w różnych branżach przemysłowych. Mitsubishi Electric np. wytwarza rozwiązania dla automatyki przemysłowej, Mitsubishi Heavy Industries dla przemysłu ciężkiego i dla wojska, Mitsubishi Chemical dla branży chemicznej, zaś dla motoryzacji Mitsubishi Motors. Marka samochodowa Mitsubishi od kilku lat tworzy alians z firmami Renault i Nissan, który walczy o miano największej firmy motoryzacyjnej na świecie.
Historia Mitsubishi rozpoczęła się w 1870 r. wraz z założeniem przez Yataro Iwasakiego firmy Tsukumo, która na początku swojej działalności zajmowała się głównie usługami transportowymi w ramach żeglugi morskiej. Nazwa Mitsubishi po raz pierwszy pojawiła się w 1874 r., kiedy firma przeniosłą swoją działalność do Tokio, rozszerzając swoją działalność m.in. kopalnie węgla i miedzi oraz stocznie remontowe. Firma otworzyła także w tym okresie pierwsze połączenia żeglugowe z Szanghajem. W kolejnych latach Mitsubishi rozszerzało zakres swojej działalności o kolejne obszary (m.in. bankowość, handel międzynarodowy, produkcję samolotów oraz części samochodowych), stając się coraz bardziej dochodowym przedsiębiorstwem.
Poszukiwanie kolejnych dochodowych obszarów działalności sprawiło, że japońska firma w końcu zainteresowała się także produkcją samochodów. Pierwszy samochód Mitsubishi wybudowała spółka Mitsubishi Shipbuilding, a był nim siedmiomiejscowy Mitsubishi Model A, który, co ciekawe, pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Japonii. Bazował na na Fiacie Zero i wyprodukowano wprawdzie zaledwie 22 egzemplarze tego modelu (zdecydowała zbyt wysoka cena), ale jednocześnie ugruntował przekonanie we władzach koncernu, że branża motoryzacyjna jest tym obszarem, w który warto inwestować.
Już w kolejnym roku światło dzienne ujrzała pierwsza ciężarówka Mitsubishi T1, a następnie autobus Fuso B46. W 1931 r. Mitsubishi tworzy swój pierwszy własny silnik wysokoprężny o mocy 70 KM, a w 1936 r. powstaje model PX33, który jest pierwowzorem Mitsubishi Pajero. Model ten, skonstruowany na potrzeby japońskiej armii, był pierwszym japońskim autem ze stałym napędem na wszystkie koła.
Po zakończeniu działań wojennych Mitsubishi skupia się na produkcji szeroko rozumianych pojazdów użytkowych. Powstają m.in. trzykołowy pickup XTM1 Mizushima, elektryczny autobus MB46 czy skuter Silver Pigeon C-10. W kolejnej dekadzie dołączyły do nich m.in. autobus R1 oraz pojazdy ciężarowe T380 oraz T390. W latach 50. jedna z należących do Mitsubishi spółki rozpoczęła montaż w systemie CKD amerykańskiego sedana Henry J. Kilka lat później podobną drogę obrano w przypadku terenowego Jeepa CJ-38.
Dynamiczny rozwój japońskiej gospodarki sprawił, że w latach 60. rósł popyt na środki transportu, dlatego też firma powróciła do produkcji aut osobowych. Powstało najpierw Mitsubishi 500, a następnie Minica z tzw. segmentu kei car. W 1963. debiutuje na rynku Mitsubishi Colt 1000, a rok później duży sedan Mitsubishi Debonair. W tym okresie powstaje także, niezwykle udany i cieszący się sporą popularnością na rynku japońskim, Mitsubishi Galant. W tym okresie różne spółki koncernu Mitsubishi mają swoje działy motoryzacyjne i produkcja samochodów nie jest w pełni spójna. Dlatego też w końcu władze Mitsubishi podjęły decyzję o ich konsolidacji i 22 kwietnia 1970 r. powołane do życia zostaje Mitsubishi Motors Corporation.
Władze MMC, widząc olbrzymi potencjał w dalszym rozwoju motoryzacji, podjęły decyzję o ekspansji firmy na rynki zagraniczne, w tym przede wszystkich do Stanów Zjednoczonych oraz Europy. Dlatego też w 1971 r. Mitsubishi nawiązuje bliższą współpracę z Chryslerem, w efekcie której amerykański gigant motoryzacyjny nabył 15% akcji Mitsubishi. Tym samym japońska marka miała możliwość wejścia na rynek amerykański. Pierwszym modelem sprzedawanym za Oceanem był Galant, który jednak w USA oferowany był jako Dodge Colt. W 1973 r. powstaje Mitsubishi Lancer, który dwa lata później debiutuje na rynku europejskim. Chwilę później do europejskiej oferty Mitsubishi dołączył także Colt.
W latach 80. trwa dalsza ekspansja Mitsubishi w Stanach Zjednoczonych, jednak już pod własną marką. Japońska marka w swojej ofercie ma m.in. takie modele jak sedan Tredia, czy dwa coupe Cordia i Starion. W 1985 r. zostaje zawiązana spółka joint-venture obu firm o nazwie Diamond-Star Motors, której jednym z pierwszych efektów był produkowany w Stanach Zjednoczonych Mitsubishi Eclipse. Pod koniec lat 80. udział Chryslera w Mistubishi wzrósł nawet do 20%, ale coraz gorsza kondycja finansowa amerykańskiego koncernu sprawiła, że na początku lat 90. XX w. Amerykanie stopniowo pozbywali się udziałów w Mitsubishi, by w końcu w 1993 r. pozbyć się ich całkowicie.
Mitsubishi jednocześnie szukało innych potencjalnych partnerów. Już w 1991 r. nawiązało współpracę z Volvo i holenderskim rządem, w efekcie której w fabryce DAF w Born (zakłady NedCar) w 1996 r. ruszyła produkcja Mitsubishi Carismy. W fabryce tej produkowane były również Colty oraz bliźniacze Smarty Forfour. W zakładach tych produkowany był również Mitsubishi Outlander.
Od końca lat 90. Mitsubishi blisko współpracowało z Grupą PSA. Na początku oba koncerny produkowały wspólnie silniki z bezpośrednim wtryskiem. Następnie współpraca objęła także SUV-y: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser. Kolejnym etapem współpracy były napędy elektryczne i mały Mitsubishi i MiEV.
Wykrycie nieprawidłowości w pomiarach emisji spalin w niektórych modelach Mitsubishi spowodowało, że firma znalazła się w trudnej sytuacji. Rozwiązaniem okazała się procedura przejęcia Mitsubishi przez Nissana w 2016 r. W efekcie tych działań Nissan stał się największym udziałowcem MMC, posiadając pakiet kontrolny 34% akcji. Tym samym Mitsubishi dołączyło do aliansu Renault-Nissan, tworząc jeden z najsilniejszych obecnie koncernów motoryzacyjnych na świecie, a Mitsubishi otrzymało dostęp do nowych technologii swoich partnerów.
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Autocentrum.pl należy do grupy Wirtualna Polska Holding. Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.
Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.
W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:
Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:
W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:
Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.
Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.
Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.
Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.
Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.
Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.
Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.
Oceny Aut 5 388 ocen