Szukaj

Informacje o Mitsubishi

Mitsubishi to obecnie jeden z największych japońskich konglomeratów przemysłowych, w skład którego wchodzi wiele różnych spółek prowadzących działalność w różnych branżach przemysłowych. Mitsubishi Electric np. wytwarza rozwiązania dla automatyki przemysłowej, Mitsubishi Heavy Industries dla przemysłu ciężkiego i dla wojska, Mitsubishi Chemical dla branży chemicznej, zaś dla motoryzacji Mitsubishi Motors. Marka samochodowa Mitsubishi od kilku lat tworzy alians z firmami Renault i Nissan, który walczy o miano największej firmy motoryzacyjnej na świecie.

Historia Mitsubishi – początki

Historia Mitsubishi rozpoczęła się w 1870 r. wraz z założeniem przez Yataro Iwasakiego firmy Tsukumo, która na początku swojej działalności zajmowała się głównie usługami transportowymi w ramach żeglugi morskiej. Nazwa Mitsubishi po raz pierwszy pojawiła się w 1874 r., kiedy firma przeniosłą swoją działalność do Tokio, rozszerzając swoją działalność m.in. kopalnie węgla i miedzi oraz stocznie remontowe. Firma otworzyła także w tym okresie pierwsze połączenia żeglugowe z Szanghajem. W kolejnych latach Mitsubishi rozszerzało zakres swojej działalności o kolejne obszary (m.in. bankowość, handel międzynarodowy, produkcję samolotów oraz części samochodowych), stając się coraz bardziej dochodowym przedsiębiorstwem.

Pierwsze samochody w historii Mitsubishi

Poszukiwanie kolejnych dochodowych obszarów działalności sprawiło, że japońska firma w końcu zainteresowała się także produkcją samochodów. Pierwszy samochód Mitsubishi wybudowała spółka Mitsubishi Shipbuilding, a był nim siedmiomiejscowy Mitsubishi Model A, który, co ciekawe, pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Japonii. Bazował na na Fiacie Zero i wyprodukowano wprawdzie zaledwie 22 egzemplarze tego modelu (zdecydowała zbyt wysoka cena), ale jednocześnie ugruntował przekonanie we władzach koncernu, że branża motoryzacyjna jest tym obszarem, w który warto inwestować.

Już w kolejnym roku światło dzienne ujrzała pierwsza ciężarówka Mitsubishi T1, a następnie autobus Fuso B46. W 1931 r. Mitsubishi tworzy swój pierwszy własny silnik wysokoprężny o mocy 70 KM, a w 1936 r. powstaje model PX33, który jest pierwowzorem Mitsubishi Pajero. Model ten, skonstruowany na potrzeby japońskiej armii, był pierwszym japońskim autem ze stałym napędem na wszystkie koła.

Powojenne pojazdy Mitsubishi

Po zakończeniu działań wojennych Mitsubishi skupia się na produkcji szeroko rozumianych pojazdów użytkowych. Powstają m.in. trzykołowy pickup XTM1 Mizushima, elektryczny autobus MB46 czy skuter Silver Pigeon C-10. W kolejnej dekadzie dołączyły do nich m.in. autobus R1 oraz pojazdy ciężarowe T380 oraz T390. W latach 50. jedna z należących do Mitsubishi spółki rozpoczęła montaż w systemie CKD amerykańskiego sedana Henry J. Kilka lat później podobną drogę obrano w przypadku terenowego Jeepa CJ-38.

Dynamiczny rozwój japońskiej gospodarki sprawił, że w latach 60. rósł popyt na środki transportu, dlatego też firma powróciła do produkcji aut osobowych. Powstało najpierw Mitsubishi 500, a następnie Minica z tzw. segmentu kei car. W 1963. debiutuje na rynku Mitsubishi Colt 1000, a rok później duży sedan Mitsubishi Debonair. W tym okresie powstaje także, niezwykle udany i cieszący się sporą popularnością na rynku japońskim, Mitsubishi Galant. W tym okresie różne spółki koncernu Mitsubishi mają swoje działy motoryzacyjne i produkcja samochodów nie jest w pełni spójna. Dlatego też w końcu władze Mitsubishi podjęły decyzję o ich konsolidacji i 22 kwietnia 1970 r. powołane do życia zostaje Mitsubishi Motors Corporation.

Współpraca Mitsubishi z Chryslerem

Władze MMC, widząc olbrzymi potencjał w dalszym rozwoju motoryzacji, podjęły decyzję o ekspansji firmy na rynki zagraniczne, w tym przede wszystkich do Stanów Zjednoczonych oraz Europy. Dlatego też w 1971 r. Mitsubishi nawiązuje bliższą współpracę z Chryslerem, w efekcie której amerykański gigant motoryzacyjny nabył 15% akcji Mitsubishi. Tym samym japońska marka miała możliwość wejścia na rynek amerykański. Pierwszym modelem sprzedawanym za Oceanem był Galant, który jednak w USA oferowany był jako Dodge Colt. W 1973 r. powstaje Mitsubishi Lancer, który dwa lata później debiutuje na rynku europejskim. Chwilę później do europejskiej oferty Mitsubishi dołączył także Colt.

W latach 80. trwa dalsza ekspansja Mitsubishi w Stanach Zjednoczonych, jednak już pod własną marką. Japońska marka w swojej ofercie ma m.in. takie modele jak sedan Tredia, czy dwa coupe Cordia i Starion. W 1985 r. zostaje zawiązana spółka joint-venture obu firm o nazwie Diamond-Star Motors, której jednym z pierwszych efektów był produkowany w Stanach Zjednoczonych Mitsubishi Eclipse. Pod koniec lat 80. udział Chryslera w Mistubishi wzrósł nawet do 20%, ale coraz gorsza kondycja finansowa amerykańskiego koncernu sprawiła, że na początku lat 90. XX w. Amerykanie stopniowo pozbywali się udziałów w Mitsubishi, by w końcu w 1993 r. pozbyć się ich całkowicie.

Inne partnerstwa Mitsubishi

Mitsubishi jednocześnie szukało innych potencjalnych partnerów. Już w 1991 r. nawiązało współpracę z Volvo i holenderskim rządem, w efekcie której w fabryce DAF w Born (zakłady NedCar) w 1996 r. ruszyła produkcja Mitsubishi Carismy. W fabryce tej produkowane były również Colty oraz bliźniacze Smarty Forfour. W zakładach tych produkowany był również Mitsubishi Outlander.

Od końca lat 90. Mitsubishi blisko współpracowało z Grupą PSA. Na początku oba koncerny produkowały wspólnie silniki z bezpośrednim wtryskiem. Następnie współpraca objęła także SUV-y: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser. Kolejnym etapem współpracy były napędy elektryczne i mały Mitsubishi i MiEV.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Wykrycie nieprawidłowości w pomiarach emisji spalin w niektórych modelach Mitsubishi spowodowało, że firma znalazła się w trudnej sytuacji. Rozwiązaniem okazała się procedura przejęcia Mitsubishi przez Nissana w 2016 r. W efekcie tych działań Nissan stał się największym udziałowcem MMC, posiadając pakiet kontrolny 34% akcji. Tym samym Mitsubishi dołączyło do aliansu Renault-Nissan, tworząc jeden z najsilniejszych obecnie koncernów motoryzacyjnych na świecie, a Mitsubishi otrzymało dostęp do nowych technologii swoich partnerów.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mitsubishi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mitsubishi

Oceny Aut 5 323 oceny

3,9
~zbigniew
Mitsubishi Eclipse Cross
SUV PHEV 2.4 188KM 138kW
Kupiliśmy ten samochód, nowy, jako drugi w rodzinie za 178000 zł. W tym segmencie była to atrakcyjna cena. Jest to samochód głownie do jazdy w mieście i w promieniu ok 50 km od miasta. Świetny wybór jesteśmy bardzo zadowoleni. Warunek trzeba mieć możliwość ładowania w domu. Wtyczka jest zwykła jak do żelazka. Poprowadziłem kabel z 10 go pietra do hali garażowej. Prąd ładowania poniżej 3,7 kW nie wymaga (ustawa o elektro mobilności) zgody mieszkańców a jedynie akceptacje administratora. Oczywiście musi być Ekspertyza i dokumentacja. Jeździmy głownie na prądzie. Na dalekie wyjazdy mamy większy samochód. Dlaczego to podkreślam by dalekie wyjazdy nie za wiele dają z możliwości Plug in a trzeba wozić ciężki akumulator. Jak ktoś wykręca sporo kilometrów rocznie na dalekich trasach to nie jest to samochód dla niego.
4,8
~Piotr
Mitsubishi Outlander III
SUV PHEV 2.0 DOHC MIVEC 121KM 89kW
Po roku czasu użytkowania w różnych warunkach śmiało daję 5 gwiazdek choć nie jest to auto idealne. Trzeba się nauczyć nim jeździć. No gdy jedziemy w rejonach górskich gdzie jest dużo podjazdów warto zachować więcej prądu w akumulatorach by auto miało zapas mocy. Gdy o tym nie pomyślimy i będziemy jechać w trybie automatycznym to na długich podjazdach auto nie będzie miało siły podjechać lub będzie wyło co nie jest miłe. Gdy się nauczymy jak go eksploatować to jazda będzie bardzo przyjemna i w umiarkowanej ciszy.
3,8
~RB
Mitsubishi L200 VI
Double Cab 2.2 Diesel 150KM 110kW
Dziwny samochód. Bardzo dobry układ jezdny (super select) nieosiągalny dla innych producentów. Do tego za słaby i bardzo nieelastyczny silnik 4N14. Chip od dealera Steinbauer na niby 185 KM i 502 Nm. Wyjątkowo mułowaty przy ruszaniu, potem na autostradzie ciągnie jak wściekły. Bez sensu. Skrzynia biegów automatyczna bardzo wolna i poszarpuje od nowości. Niby został wgrany do skrzyni nowy soft u dealera, ale dało tylko to, że nie szarpie przy wrzucaniu D i R. Spalanie bardzo duże. Zarówno w mieście, jak i na autostradzie. Tylko powolna jazda za miastem daje naprawdę małe spalanie. Wnętrze bardzo wygodne (fotele) i bardzo ergonomiczne wg mnie. Świetna kierownica (przyciski i funkcje). System audio przeciętny. Wyświetlacz na desce rozdzielczej bardzo słaby, jak w budżetowym aucie sprzed 10 lat (jak to zresztą w większości japończyków). Głupie rozwiązania - szyby w ogóle nie działają bez stacyjki. Ani nie otworzysz, ani nie domkniesz. W każdym niemieckim aucie sprzed 20 lat domykają się z kluczyka. Tutaj - nie. Dobre zawieszenie i prowadzenie - lepsze wg mnie od wszystkich innych pickupów, jakimi jeździłem. Słaba widoczność do tyłu. Brak zabezpieczenia antykor ramy. Trzeba zrobić samemu od razu. Najgorsze 2 rzeczy - słabo się zbiera przy ruszaniu i dużo pali. Po zakorkowanym mieście do 12,5 litra. Na autostradzie nawet ponad 11 litrów. Przy bardzo spokojnej jeździe na autostradzie da się zejść do 8, poza miastem nawet do 6, ale to 50-70km/h albo za tirami.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mitsubishi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena