Szukaj

Informacje o Mitsubishi

Mitsubishi to obecnie jeden z największych japońskich konglomeratów przemysłowych, w skład którego wchodzi wiele różnych spółek prowadzących działalność w różnych branżach przemysłowych. Mitsubishi Electric np. wytwarza rozwiązania dla automatyki przemysłowej, Mitsubishi Heavy Industries dla przemysłu ciężkiego i dla wojska, Mitsubishi Chemical dla branży chemicznej, zaś dla motoryzacji Mitsubishi Motors. Marka samochodowa Mitsubishi od kilku lat tworzy alians z firmami Renault i Nissan, który walczy o miano największej firmy motoryzacyjnej na świecie.

Historia Mitsubishi – początki

Historia Mitsubishi rozpoczęła się w 1870 r. wraz z założeniem przez Yataro Iwasakiego firmy Tsukumo, która na początku swojej działalności zajmowała się głównie usługami transportowymi w ramach żeglugi morskiej. Nazwa Mitsubishi po raz pierwszy pojawiła się w 1874 r., kiedy firma przeniosłą swoją działalność do Tokio, rozszerzając swoją działalność m.in. kopalnie węgla i miedzi oraz stocznie remontowe. Firma otworzyła także w tym okresie pierwsze połączenia żeglugowe z Szanghajem. W kolejnych latach Mitsubishi rozszerzało zakres swojej działalności o kolejne obszary (m.in. bankowość, handel międzynarodowy, produkcję samolotów oraz części samochodowych), stając się coraz bardziej dochodowym przedsiębiorstwem.

Pierwsze samochody w historii Mitsubishi

Poszukiwanie kolejnych dochodowych obszarów działalności sprawiło, że japońska firma w końcu zainteresowała się także produkcją samochodów. Pierwszy samochód Mitsubishi wybudowała spółka Mitsubishi Shipbuilding, a był nim siedmiomiejscowy Mitsubishi Model A, który, co ciekawe, pierwszym seryjnie produkowanym samochodem w Japonii. Bazował na na Fiacie Zero i wyprodukowano wprawdzie zaledwie 22 egzemplarze tego modelu (zdecydowała zbyt wysoka cena), ale jednocześnie ugruntował przekonanie we władzach koncernu, że branża motoryzacyjna jest tym obszarem, w który warto inwestować.

Już w kolejnym roku światło dzienne ujrzała pierwsza ciężarówka Mitsubishi T1, a następnie autobus Fuso B46. W 1931 r. Mitsubishi tworzy swój pierwszy własny silnik wysokoprężny o mocy 70 KM, a w 1936 r. powstaje model PX33, który jest pierwowzorem Mitsubishi Pajero. Model ten, skonstruowany na potrzeby japońskiej armii, był pierwszym japońskim autem ze stałym napędem na wszystkie koła.

Powojenne pojazdy Mitsubishi

Po zakończeniu działań wojennych Mitsubishi skupia się na produkcji szeroko rozumianych pojazdów użytkowych. Powstają m.in. trzykołowy pickup XTM1 Mizushima, elektryczny autobus MB46 czy skuter Silver Pigeon C-10. W kolejnej dekadzie dołączyły do nich m.in. autobus R1 oraz pojazdy ciężarowe T380 oraz T390. W latach 50. jedna z należących do Mitsubishi spółki rozpoczęła montaż w systemie CKD amerykańskiego sedana Henry J. Kilka lat później podobną drogę obrano w przypadku terenowego Jeepa CJ-38.

Dynamiczny rozwój japońskiej gospodarki sprawił, że w latach 60. rósł popyt na środki transportu, dlatego też firma powróciła do produkcji aut osobowych. Powstało najpierw Mitsubishi 500, a następnie Minica z tzw. segmentu kei car. W 1963. debiutuje na rynku Mitsubishi Colt 1000, a rok później duży sedan Mitsubishi Debonair. W tym okresie powstaje także, niezwykle udany i cieszący się sporą popularnością na rynku japońskim, Mitsubishi Galant. W tym okresie różne spółki koncernu Mitsubishi mają swoje działy motoryzacyjne i produkcja samochodów nie jest w pełni spójna. Dlatego też w końcu władze Mitsubishi podjęły decyzję o ich konsolidacji i 22 kwietnia 1970 r. powołane do życia zostaje Mitsubishi Motors Corporation.

Współpraca Mitsubishi z Chryslerem

Władze MMC, widząc olbrzymi potencjał w dalszym rozwoju motoryzacji, podjęły decyzję o ekspansji firmy na rynki zagraniczne, w tym przede wszystkich do Stanów Zjednoczonych oraz Europy. Dlatego też w 1971 r. Mitsubishi nawiązuje bliższą współpracę z Chryslerem, w efekcie której amerykański gigant motoryzacyjny nabył 15% akcji Mitsubishi. Tym samym japońska marka miała możliwość wejścia na rynek amerykański. Pierwszym modelem sprzedawanym za Oceanem był Galant, który jednak w USA oferowany był jako Dodge Colt. W 1973 r. powstaje Mitsubishi Lancer, który dwa lata później debiutuje na rynku europejskim. Chwilę później do europejskiej oferty Mitsubishi dołączył także Colt.

W latach 80. trwa dalsza ekspansja Mitsubishi w Stanach Zjednoczonych, jednak już pod własną marką. Japońska marka w swojej ofercie ma m.in. takie modele jak sedan Tredia, czy dwa coupe Cordia i Starion. W 1985 r. zostaje zawiązana spółka joint-venture obu firm o nazwie Diamond-Star Motors, której jednym z pierwszych efektów był produkowany w Stanach Zjednoczonych Mitsubishi Eclipse. Pod koniec lat 80. udział Chryslera w Mistubishi wzrósł nawet do 20%, ale coraz gorsza kondycja finansowa amerykańskiego koncernu sprawiła, że na początku lat 90. XX w. Amerykanie stopniowo pozbywali się udziałów w Mitsubishi, by w końcu w 1993 r. pozbyć się ich całkowicie.

Inne partnerstwa Mitsubishi

Mitsubishi jednocześnie szukało innych potencjalnych partnerów. Już w 1991 r. nawiązało współpracę z Volvo i holenderskim rządem, w efekcie której w fabryce DAF w Born (zakłady NedCar) w 1996 r. ruszyła produkcja Mitsubishi Carismy. W fabryce tej produkowane były również Colty oraz bliźniacze Smarty Forfour. W zakładach tych produkowany był również Mitsubishi Outlander.

Od końca lat 90. Mitsubishi blisko współpracowało z Grupą PSA. Na początku oba koncerny produkowały wspólnie silniki z bezpośrednim wtryskiem. Następnie współpraca objęła także SUV-y: Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 i Citroen C-Crosser. Kolejnym etapem współpracy były napędy elektryczne i mały Mitsubishi i MiEV.

Renault-Nissan-Mitsubishi

Wykrycie nieprawidłowości w pomiarach emisji spalin w niektórych modelach Mitsubishi spowodowało, że firma znalazła się w trudnej sytuacji. Rozwiązaniem okazała się procedura przejęcia Mitsubishi przez Nissana w 2016 r. W efekcie tych działań Nissan stał się największym udziałowcem MMC, posiadając pakiet kontrolny 34% akcji. Tym samym Mitsubishi dołączyło do aliansu Renault-Nissan, tworząc jeden z najsilniejszych obecnie koncernów motoryzacyjnych na świecie, a Mitsubishi otrzymało dostęp do nowych technologii swoich partnerów.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mitsubishi

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mitsubishi

Oceny Aut 5 358 ocen

4,6
~lelek13
Mitsubishi ASX I
SUV Facelifting 2019 2.0 150KM 110kW
Użytkowałem to auto przez rok jako służbowe pokonując w tym czasie ponad 60tys. km. na wszystkich możliwych rodzajach dróg - w tym w trudnym terenie. Moja opinia jest neutralna, ale na prawdę tęsknię za tym autem, gdyż bardzo trafiło w mój gust. Jest to stara konstrukcja, ale dzięki temu czuć ducha starej motoryzacji z wszystkimi jej zaletami - niezawodność, prostota która uspokaja. Normalne, wygodne auto na którym zawsze można polegać. Prywatnie jeździłem/jeżdżę dużo droższymi samochodami, ale zawsze z nostalgią wracam do ASXa. Na co dzień wygodny i bardzo dzielny w terenie.
4,2
~130rapid
Mitsubishi Space Star
Hatchback 5d Facelifting II 1.2 71KM 52kW
Space Star jest tym wśród aut, czym skuter 50 cm3 wśród jednośladów. To przemieszczacz z punktu A do B. Nie podnieca, ale dzielnie spełnia funkcję wozidła okołokominowego dla starszych państwa 70+. Bardzo go polubili. Spośród 3 małych aut, którymi regularnie jeżdżę (2013 Toyota Yaris Hybrid i 2018 Honda Jazz CVT), to właśnie ten staromodny i absolutnie analogowy "prawdziwek" budzi we mnie najcieplejsze uczucia. Jest trochę nieokrzesany i ubogi, ale niezwykle efektywny i optymistyczny. W ruchu przypomina mi wesołego kundelka cieszącego się, że wyprowadziłem go na spacer. W tych samych okolicznościach rasowe pieski (Yaris i Yazz) zachowują się jak cyborgi, lodowato obojętnie. Nie bierz go na 20-minutową jazdę próbną, bo pierwsze wrażenia z jazdy są kiepskie. Po 2 km chciałem go oddać (Łomatko, jaka koza!) tym bardziej, że moja adaptacja do sterowania zajęła mi więcej czasu niż zwykle. Był jednak wypożyczony na całą dobę (No dobra, trudno... Niech się wykaże). Z kilometra na kilometr odczucia szybko się poprawiały (Eee, w sumie nie jest źle. To nawet się zbiera, grzecznie siedzi na szosie, uczciwie robi co trzeba, gra, trąbi i skręca. Łooooooooo i zawraca na pięcie!). Biały kolor sprawił, że SS dostał u nas ksywę =Frania= od pralki wirnikowej. Jak ona jest prosty, ale skuteczny i poczciwy. Rówieśnik Yaris III będzie o 1/3 droższy, ale wcale nie o 1/3 lepszy, co najwyżej o 1/5 wygodniejszy.
3,5
~Zajc
Mitsubishi Outlander III
SUV Facelifting 2017 2.0 150KM 110kW
Największenie rozczarowanie to ilość miejsca w kabinie. Fotel kierowcy jest za blisko kierownicy nawet maksymalnie odsunięty do tyłu. Do tego waska przestrzeń na nogi. Jest po prostu niewygodnie. Fotele jakies waskie miekkie i bez regulacji podparcia lędziowego. Z tyłu wasko na kanapie, pomiedzy dwoma fotelikami nie ma szans by ktoś usiadł. Przy maksymalnie odsunietym.przednim fotelu dzieci mają mało miejsca na nogi. Bardzo waskie tylne drzwi, cięzko upakować dzieciaki do fotelików. Do tego dziwacznie przesuniety do przodu słupek C ( słupek jest przed oparciem kanapy). Mocowanie gorne pasów na tym słupku sprawia że pasy bardzo zle przytrzymują dziecko w foteliku. Brak regulacji wysokości tychże pasów dopełnia obrazu porażki konstruktorow. Dla mnie to samochód zaprojektowany niedbale, taka japońska Dacia.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mitsubishi przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena