Szukaj

Informacje o Mercedes

Niemiecka marka samochodów z gwiazdą na masce to jedna z najstarszych europejskich marek samochodowych, której historia sięga 1883 r. Obecnie, wraz ze Smartem i Maybachem, należy do koncernu Daimler. Oferta producenta jest bardzo szeroka: w jego fabrykach powstają samochody miejskie, sportowe, dostawcze i bolidy. W kategorii aut osobowych Mercedes-Benz jest jedną z najbardziej prestiżowych marek świata.

Historia Mercedesa

Historia Mercedesa, dzięki panom Gottlieb Daimler i Karl Benz, nierozerwalnie wiązała się z historią motoryzacji. Obaj, niezależnie od siebie, przyczynili się w latach 80. XIX w. do powstania pierwszych samochodów i rozwoju całego przemysłu. Benz założył w grudniu 1883 r. w Mannheim firmę Benz & Co., natomiast w listopadzie 1890 r. powstała w Cannstatt firma Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG). Na przełomie wieków firma Daimler-Motoren-Gesellschaft wprowadziła do swojej oferty nową markę – Mercedes. Nazwa Mercedes pochodziła od hiszpańsko brzmiącego imienia córki jednego z pierwszych i jak się okazało jednego z najbardziej wymagających klientów Daimlera, Emila Jellinka. Pod koniec XIX w. Jellinek otrzymał od DMG swój pierwszy samochód – pojazd z napędem pasowym i dwucylindrowym silnikiem o mocy 6 KM. Osiągi auta nie przekonały jednak do siebie austriackiego przedsiębiorcy, który zamówił w niemieckiej firmie kolejny model. W odpowiedzi na wymagania klienta Daimler zbudował model „Phönix” z zamontowanym z przodu silnikiem 8-konnym. Oba dostarczone we wrześniu 1898 r. automobile były pierwszymi na świecie pojazdami drogowymi z silnikiem czterocylindrowym. Konstrukcję samochodu zaś opracował partner Daimlera, Wilhelm Maybach.

Połączenie Daimlera z Benzem i z Chryslerem

Drogi Benza i Daimlera zbiegły się na skutek zmian w niemieckiej gospodarce niemieckiej zainicjowanych przez rząd tego kraju w trakcie trwania I wojny światowej. Oficjalny mariaż nastąpił 28 czerwca 1926 r., a współpraca w nazwie Daimler-Benz okazała się jedną z najdłuższych w historii motoryzacji. W takim bowiem związku obie firmy przetrwały do roku 1998. Wówczas to niemiecki koncern zdecydował się na wykupienie większości udziałów w amerykańskiej firmie Chrysler. Obie firmy miały zyskać niewątpliwie wielkie korzyści. Daimler-Benz otrzymał możliwość większego dostępu do rynku amerykańskiego, natomiast Chrysler liczył na udostępnienie zaawansowanej i niezawodnej technologii z której słynęły dotąd modele Mercedesa. Koncern otrzymał nową nazwę DaimlerChrysler.

Partnerstwo niemiecko-amerykańskie przetrwało do 14 maja 2007 r. Ze względu na coraz słabszą kondycję finansową Chryslera, Daimler zdecydował się odsprzedać akcje konsorcjum finansowemu Cerberus.

Pierwsze modele w historii Mercedesa

Jednym z pierwszych i najważniejszych pojazdów silnikowych Benza było auto z pierwszym szybkobieżnym jednocylindrowym silnikiem czterosuwowym. Patentowany pojazd silnikowy Benza nie był przerobionym powozem, lecz samodzielną, całościową konstrukcją. Zaprezentowany w 1909 r. Mercedes 14/30 KM z napędem kardanowym bazował na konstrukcji modelu 15/20 KM, który uzupełnił ofertę sprzedaży jako niedrogi model i drugi samochód osobowy z napędem kardanowym.

Wyprodukowany w 1927 r. Mercedes S (od sport) wyposażony w sześciocylindrowy silnik z kompresorem, był jednym z doskonałych seryjnych samochodów sportowych lat dwudziestych. Trzy lata później pojawia się Mercedes 770 – największy, najcięższy i najdroższy samochód osobowy w ówczesnych czasach. Model 770 (W 07) wyposażony był w ośmiocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 7,7 l z kompresorem. W 1936 r. do oferty dołącza Mercedes 260 D, który był pierwszym na świecie produkowanym seryjnie samochodem osobowym z silnikiem Diesla.

Powojenne samochody Mercedesa

Pierwszym skonstruowanym po zakończeniu II wojny światowej modelem niemieckiej firmy był w 1949 r. Mercedes 170 S. Kolejnym ważnym modelem, który pojawił się na rynku w 1953 r., był Mercedes 180 (oznaczenie wewnętrzne W 120). Był to pierwszy osobowy Mercedes wyposażony w nadwozie typu "ponton". Rok później pojawił się Mercedes 300SL Gullwing Coupe – dwuosobowy sportowy samochód, którego charakterystyczną cechą były otwierane do góry drzwi.

W 1965 r. debiutuje kolejna generacja modeli Mercedesa klasy wyższej W 108, w tym 250 S, 250 SE i 300 SE. W 1968 r. Mercedes zdecydował się zadebiutować w klasie średniej z modelem Mercedes 200 D. Lata 70. XX w. to m.in. Mercedes 280 SE, czyli całkowicie nowo zaprojektowana generacja pojazdów klasy wyższej klasy. W 1981 r. pojawiły się luksusowe coupe Mercedes 380 SEC oraz Mercedes 500 SEC, które powstały na bazie Klasy S (W 126) i zastąpiły model SLC.

W 1984 r. pojawia się Mercedes W 124, następca W 123, który był jednocześnie protoplastą Mercedesa klasy E, który zadebiutował na rynku w 1995 r. W 2003 r. Mercedes wprowadza do swojej oferty, opracowanego wspólnie z firmą McLaren, Mercedesa SLR, sportowy model o mocy ponad 600 KM, który był następcą modelu 300 SL.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mercedes

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mercedes

Oceny Aut 6 823 oceny

3,8
~Tomek_BB
Mercedes Klasa C W206
Kombi 2.0 300d 265KM 195kW
Ładny, designerski samochód ale relatywnie mało praktyczny i zdecydowanie zbyt drogi w relacji do obiektywnej wartości, którą da się opisać stricte poprzez funkcjonalność. Duża ilość zbędnych asystentów oraz zwykłych gadżetów, brak klasycznej tablicy rozdzielczej, dwa mało czytelne i zoptymalizowane pod kątem łatwości obsługi tablety, bardzo kiepska ergonomia. Zalety w postaci świetnego silnika, skrzyni biegów oraz układu jezdnego to zbyt mało żeby uzasadnić tak wysoką cenę pojazdu przy jednoczesnych ewidentnych błędach w projekcie wnętrza. Wrażenie, jakby samochód był projektowany na szybko, tak aby epatować błyskotkami w pierwszym kontakcie. Dysonans pomiędzy ładnie wykończonym wnętrzem a tandetną deską rozdzielczą, sprawiającą wrażenie taniej konsoli do gier.
4,1
~Misio pysio
Mercedes Vito W447
Furgon Kompakt 2.1 114 CDI 136KM 100kW
Wszystko super gdyby nie elektronika. Po 8 latach padło radio, kolumna kierownicy, pływak paliwa, siadają styki w drzwiach i el. szyby. Najgorsze że każdy element zespolony i naprawa to tak na prawdę wymiana za 1500zł wzwyż. Drugi mankament to zawieszenie, jest super jak na busa - miękkie i wygodne na trasę, ale ładowanie auta w okolicy maksimum (ok. 800kg) plus polskie drogi to wymiana amortyzatorów co dwa lata. Silnik i skrzynia bez zarzutów, sprzęgło do wymiany po 8 latach, w silniku nie dzieje się totalnie nic, suchy, bez terkotania, zakrztuszenia itp, tu pełen szacunek, wymieniać olej i jeździć można długo (łańcuch rozrządu, który nie ma problemów jak np. bliźniaczy renault)
4,9
~Mateusz
Mercedes CLA C118/X118
Coupe Facelifting 2.0 220 190KM 140kW
Niedawno odebrałem nowy samochód z salonu, zrobiłem nim 1200 km, niestety nie wypowiem się na temat awaryjności bo to zbyt krótki okres. Jedyne co, to mogę opowiedzieć o funkcjonalności i wrażeniach z jazdy. Powiem tak, wrażenia z jazdy i z użytkowania samochodu są przepiękne, auto rozwiązuje każdy dylemat, nie zamieniłbym na nic innego w tym przedziale cenowym, chyba że na wyższą klasę :) Świetnie się prowadzi, dobrze trzyma drogi, napęd 4 matic robi robotę, ciężko wprowadzić samochód w poślizg, bardzo dobrze hamuje. Silnik 2.0 daje radę, spora przyjemność z jazdy.

Zużycie paliwa 8 746 raportów

10,9
Mercedes GLC C253
Coupe 2.0 250 211KM 155kW
Moim zdaniem to po prostu ładne auto. GLC coupe to SUV, ale trochę inaczej. Jeśli komuś podoba się taka koncepcja auta to warto ponieść konsekwencję nisko opadającej tylnej szyby. Bagażnik ma 500l (tylko o 50l mniej niż w standardowym GLC), zaś wygląd moim zdaniem to już inna bajka. Coupe jest za to prawie 8cm dłuższy niż w standardowe GLC. Jeśli chodzi o wrażenia z jazdy to jest naprawdę ok. Auto jest komfortowe, pewnie trzyma się drogi (również na zakrętach). Zawieszenie zestrojone jest dobrze i jest to kompromis między kanapą a sportem. W pewnych granicach mamy możliwość korygowania jego nastaw. Widoczność przez tylną szybę pozostawia wiele do życzenia, zwłaszcza jeśli jest ona przyciemniona. Skrzynia biegów 9G-tronic pracuje bardzo płynnie, wręcz komfortowo, reaguje bez zbędnego namysłu. Silnik pracuje bardzo płynnie, przy normalnej jeździe dość cicho, zaś przy mocniejszym wciśnięciu pedału gazu zaczyna hałasować. Dynamika jazdy jest na przyzwoitym poziomie. Jeśli zaś chodzi o spalanie to już koniec pochwał. Dwulitrowa benzyna w mieście to już wynik ok. 13l/100km. Nie dotykając gazu, może uda się komuś zejść do min 11l, ale to już walka z wiatrakami. Jeśli chodzi o trasę to śmiało możemy zejść do 8,5-9,5l/100km. Uważam że spalanie mogło być o 2 litry mniejsze i byłoby super. Z drugiej strony 4 matic, automat i masa auta robią swoje. Warto pokusić się o wersję ze strojonym fabrycznie układem wydechowym, wówczas omawiany silnik ma brzmienie zbliżone do silnika V6. Gdybym jeździł więcej w trasy to lepszym wyborem byłby diesel, zaś tylko na miasto benzyna nie sprawia tylu kłopotów. W porównaniu do C klasy (W205) którą miałem wcześniej, to GLC jest dużo bardziej komfortowym i uniwersalnym autem również na długie trasy. Większość dystrybutorów paliwa zawyża wynik tankowania o ok. 5% w efekcie wynik spalania na komputerze jest zaniżony o około 7,5% do realnego spalania.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mercedes przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena