Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie siÄ™gajÄ… 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowaÅ‚a niemalże 40 lat później. DziÅ› Mazda sÅ‚ynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który dziaÅ‚a na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszÅ‚oÅ›ci, jak i obecnie Mazda wspóÅ‚pracowaÅ‚a z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

PoczÄ…tki historii firmy, która daÅ‚a podwaliny pod markÄ™ Mazda, siÄ™gajÄ… 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupÄ… inwestorów zaÅ‚ożyÅ‚ w Hiroszimie firmÄ™ Toyo Cork Kogyo. PoczÄ…tkowo przedsiÄ™biorstwo to zajmowaÅ‚o siÄ™ produkcjÄ… obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaÅ› podczas II wojny Å›wiatowej także broni dla japoÅ„skiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym byÅ‚ wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkoÅ‚owy model o nazwie Go, który byÅ‚ poÅ‚Ä…czeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiÅ‚a siÄ™ nazwa Mazda, nawiÄ…zujÄ…ca z jednej strony do nazwiska zaÅ‚ożyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga Å›wiatÅ‚a i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiÅ‚a siÄ™ dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiÄ…zywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywaÅ‚a pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak dziaÅ‚ania wojenne, a nastÄ™pnie zrzucenie bomby atomowej na HiroszimÄ™ spowodowaÅ‚y znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odÅ‚ożenia planów dotyczÄ…cych produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przeÅ‚omie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziÅ‚a do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dziÄ™ki której Å›rednie spalanie wynosiÅ‚o nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiÅ‚a siÄ™ Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczÄ…tkowaÅ‚ seriÄ™ B. Na poczÄ…tku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyÅ‚a od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys poczÄ…tka lat 70. sprawiÅ‚, że Ford staÅ‚ siÄ™ wÅ‚aÅ›cicielem 25% udziaÅ‚ów w Maździe. Na rynku amerykaÅ„skim spory sukces odniosÅ‚a póÅ‚ciężarówka Mazda Titan. DebiutujÄ… też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystaÅ‚a z wielu rozwiÄ…zaÅ„ technologicznych Forda, co pozwoliÅ‚o jej przetrwać trudne lata kryzysu. WspóÅ‚praca ta zaowocowaÅ‚a także pojawieniem siÄ™ przeÅ‚omowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich byÅ‚a nawet przez pewien okres numerem jeden pod wzglÄ™dem sprzedaży na rynku japoÅ„skim Japonii wyprzedzajÄ…c m.in. ToyotÄ™ CorollÄ™. Kooperacja z Fordem wyraźna byÅ‚a także przy modelu Mazda MX-6, który bazowaÅ‚ na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japoÅ„ska marka zakoÅ„czyÅ‚a wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaÅ› w Japonii jako Miata. MaÅ‚a Mazda zostaÅ‚a wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazaÅ‚a najpopularniejszym roadsterem na Å›wiecie.

KoÅ„cówka XX w. byÅ‚a trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosÅ‚a spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie byÅ‚a w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniÅ‚a znaczÄ…co sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowaÅ‚o siÄ™ na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano siÄ™ na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaÅ› w Europie Xedos

WspóÅ‚czesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosÅ‚o pewnÄ… poprawÄ™ w sytuacji Mazdy. PrzeÅ‚om przyszedÅ‚ w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiÅ‚y takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogÅ‚y marce zdobyć nowych klientów, co przeÅ‚ożyÅ‚o siÄ™ na poprawÄ™ sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiÅ‚a także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiajÄ… siÄ™ duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. doÅ‚Ä…cza do nich Mazda CX-5, zaÅ› w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 7 020 ocen

3,4
~Kami
Mazda 6 II
Sedan 2.5 MZR 170KM 125kW
Nie wiem skąd te super zachwyty. Może i 2.5l fajnie przyspiesza do tych 80km/h, ale potem trzeba piłować biegi do okolic 3500obr/min aby utrzymać dynamikę. Pomimo LPG nie bierze mocno oleju o ile korzystamy z Mazda Oil. Karoseria to dramat i papier, byle minikamyczki z drogi robią odpryski na lakierze. Strach auto trzymać na dworze, jak już po myjce pojawiły się 3 dni poźniej "rudawe" przybarwienia w okolicach klapy. Wada konstrukcyjna w postaci pękającego pedału sprzęgła, i co gorsza, grodzi do której jest zamontowany! Bez spawania i "sztukowania" się nie obejdzie. Za to ładnie się prezentuje, i ma świetne nagłośnienie... to dobrze bo w środku głośno jak cholera przy 120km/h Ogólnie, jeśli masz garaż i możliwość kupienia w racjonalnej cenie to bierz. Jeśli nie spełniasz któregoś z tych pkt, odpuść.
4,4
~SK
Mazda CX-80
SUV 2.5 e-Skyactiv 328KM 241kW
Ocena 4,5+ , niestety idealna nie jest. Jest sporo niedoróbek ale drugi raz i tak bym kupił. Przyjemnie się jeździ, czuć że auto ma moc, płynnie zmienia biegi i dobrze trzyma się drogi. Zimą na samej baterii około 40km. Na autostradzie w trybie tylko na benzynie około 8l więc miłe zaskoczenie. Wystarczyło by gdyby był lepiej zmontowany i była by bajka. Mnie osobiście najbardziej drażni uszczelka w drzwiach którą słychać przy dużych prędkościach (130km). Mam nadzieję że tą wadę da się wyeliminować przy najbliższym serwisie gdyż jest to wręcz nie możliwe że tak to zrobili. Wkurza też to że w Niemczech dali większą baterię ok. 23,9kWh na której można zrobić 100km na prądzie a na tym mi zależało najbardziej.
5,0
~RomanP
Mazda CX-5 II
SUV Facelifting 2.5 SKYACTIV-G 194KM 143kW
Bardzo wygodny samochód, jazda 1000km to sama przyjemność, czy zima czy lato podgrzewana lub wentylowana tapicerka skórzana oraz podgrzewana kierownica - super. Samochód dość pakowny nawet dla 4 osób. Z dużym obciążeniem daje w górach radę, napęd AWD w śniegu rewelacja. Co do uwag to czasami na spowalniaczach słychać jakiś stuk w przednim zawieszeniu ale nie zawsze, ok. 110-120 jest lekkie drżenie zarówno na letnich jak i zimowych kołach; przy wyższych prędkościach mniej odczuwalne. Jak dla mnie 175cm bardzo wygodne fotele. Aktywny tempomat na autostradzie czy w korku świetne udogodnienie
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena