Szukaj

Informacje o Mazda

Firma Mazda, której korzenie sięgają 1920 r., pierwszy samochód osobowy wyprodukowała niemalże 40 lat później. Dziś Mazda słynie m.in. z tego, że jest jednym z nielicznych producentów samochodów, który działa na rynku niezależnie, choć zarówno w przeszłości, jak i obecnie Mazda współpracowała z różnymi koncernami. Mazda, również jako jeden z nielicznych producentów samochodów, wciąż stawia dość mocno na rozwój silników spalinowych.

Historia Mazdy

Początki historii firmy, która dała podwaliny pod markę Mazda, sięgają 1920 r., kiedy to Jujiro Matsuda wspólnie z grupą inwestorów założył w Hiroszimie firmę Toyo Cork Kogyo. Początkowo przedsiębiorstwo to zajmowało się produkcją obrabiarek, innych maszyn, a także części do pojazdów, zaś podczas II wojny światowej także broni dla japońskiej armii. 

Pierwszym pojazdem samochodowym był wprowadzony do sprzedaży w 1931 r. trójkołowy model o nazwie Go, który był połączeniem motocykla i auta dostawczego. W 1934 r. po raz pierwszy też pojawiła się nazwa Mazda, nawiązująca z jednej strony do nazwiska założyciela firmy, a z drugiej do staroperskiego boga światła i ognia Ahura-Mazdy, jednak na samochodach nazwa ta pojawiła się dopiero w latach 70., a oficjalnie nazwa ta zaczęła obowiązywać dopiero w 1984 r. W latach 40. Mazda wprawdzie opracowywała pierwsze prototypy samochodów osobowych, jednak działania wojenne, a następnie zrzucenie bomby atomowej na Hiroszimę spowodowały znaczne zniszczenia fabryki Mazdy i konieczność odłożenia planów dotyczących produkcji samochodów. 

Pierwsze samochody Mazdy

Na przełomie lat 50. i 60 minionego wieku Mazda wprowadziła do sprzedaży dwumiejscowe coupe R360 o niezwykle lekkiej konstrukcji, dzięki której średnie spalanie wynosiło nieco powyżej 3 l/100 km. W 1962 r. pojawiła się Mazda Carol o nadwoziu sedan, a także pierwszy pickup marki, który zapoczątkował serię B. Na początku lat 60. Toyo Cork Kogyo nabyła od firmy NSU Motorenwerke i niemieckiego inżyniera Feliksa Wankla prawa do produkcji silników rotacyjnych (tzw. silnika Wankla).

Dzięki nowym konstrukcjom silnika w ciągu dekady lat 60. samochody Mazdy rozwinęły się diametralnie pod względem mocy, czego najlepszym przykładem był sportowy model Mazda 110S Cosmo z silnikiem chłodzonym cieczą. Kolejnymi modelami produkcyjnymi były m.in. Mazda Familia R100, Savannah RX-3 oraz Capella RX-2. Pod koniec tej dekady japońska marka zdecydowała się wejść na rynek Europy oraz amerykański.

Mazda z Fordem

Kryzys początka lat 70. sprawił, że Ford stał się właścicielem 25% udziałów w Maździe. Na rynku amerykańskim spory sukces odniosła półciężarówka Mazda Titan. Debiutują też sportowe coupe Mazda RX-7 oraz duży sedan Luce.

Przez kolejne lata Mazda korzystała z wielu rozwiązań technologicznych Forda, co pozwoliło jej przetrwać trudne lata kryzysu. Współpraca ta zaowocowała także pojawieniem się przełomowej Mazdy 323 (w Ameryce znana jako Familia GLC) i Mazdy 626 (Capella). Pierwsza z nich była nawet przez pewien okres numerem jeden pod względem sprzedaży na rynku japońskim Japonii wyprzedzając m.in. Toyotę Corollę. Kooperacja z Fordem wyraźna była także przy modelu Mazda MX-6, który bazował na konstrukcji Forda Probe. Koniec dekady japońska marka zakończyła wprowadzeniem roadstera Eunos, w Europie znanego jako Mazda MX5, zaś w Japonii jako Miata. Mała Mazda została wybrana w 1989 r. samochodem roku i szybko okazała najpopularniejszym roadsterem na świecie.

Końcówka XX w. była trudnym okresem dla Mazdy. Trzecia generacja RX-7 nie przyniosła spodziewanych wzrostów sprzedaży, a sama Mazda MX-5 nie była w stanie zapewnić odpowiednich dochodów. Produkowana od 1996 r. Mazda 2 (Demios) również nie zmieniła znacząco sytuacji firmy. Kierownictwo Mazdy zdecydowało się na rozszerzenie palety modeli poprzez wydzielenie trzech nowych marek w Japonii: Eunos, Anfini i Autozam. Z kolei w Stanach Zjednoczonych zdecydowano się na wprowadzenie luksusowej marki Amati, zaś w Europie Xedos

Współczesne samochody Mazdy

Dopiero nowe stulecie przyniosło pewną poprawę w sytuacji Mazdy. Przełom przyszedł w 2004 r., kiedy do sprzedaży trafiły takie modele jak Mazda 6 (Atenza), sportowy RX-8 i Mazda 3 (Axela). Ich niespodziewana popularność pomogły marce zdobyć nowych klientów, co przełożyło się na poprawę sytuacji finansowej firmy.

Mazda postawiła także na rozwój w segmencie SUV-ów. W 2006 r. pojawiają się duże SUV-y: Mazda CX-7 oraz CX-9, w 2012 r. dołącza do nich Mazda CX-5, zaś w 2015 r. Mazda CX-3.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Mazda

Sprawdź co kierowcy
myślą o Mazda

Oceny Aut 7 077 ocen

4,9
~przeciętnykierowca
Mazda MX-5 IV
Soft Top 2.0 SKY-G 160KM 118kW
SORRY lamusy, ale to nie jest auto rodzinne, nie ma wyciszenia na poziomie rolls-royce, bagażnik ciężko porównać do kombi skody, rower i narty od bidy przewieziesz jak masz dodatkowy bagażnik na klapie, haka nie da się zamontować więc do Bułgarii z przyczepką będzie cieżko. ..... ale jazda tym autem automatycznie wywołuje uśmiech i poprawia humor, zawsze. Ludzie się za tobą oglądają i cieszą się razem z tobą. Auto bezawaryjne, nie rdzewieje jak pierwsze edycje, tylko lejesz paliwo i jeździsz. Jak nie umiesz jeździć tylnonapędówką, to się nie zdziw gdy zarzuca przy dodawaniu gazu. Jak zadbasz o serwisy to odwdzięczy się bezproblemowością. Jeszcze jedno - jeżeli kupisz używany, to już taniej nie sprzedasz, jak motocykl.
4,1
~Janek
Mazda CX-5 II
SUV Facelifting 2.5 SKYACTIV-G 194KM 143kW
Auto jest świetnie wykonane w środku, ma doskonały system audio, wentylowane fotele, doskonałą kamerę 360, wygląda pięknie, obsługa w środku to marzenie, dzielona kanapa to miły dodatek tak jak i szeroko otwierane tylne drzwi to must-have przy małych pasażerach. Niestety bolączką jest bardzo mało efektywny bak paliwa (42-44L) i duże spalanie, które przekłada się na niewielki zasięg. Zawieszenie na spowalniaczach wydaje dziwne odgłosy, bagażnik jest dosyć mały. Przesiadam się po hybrydzie gdzie ta elastyczność to było jednak coś czego żałuję, że teraz nie mam.
3,9
~Sebastian
Mazda 3 IV
Hatchback 2.0 SKYACTIV-G 150KM 110kW
Pierwsze wrażenie było niezwykle pozytywne, czułem się otulony przez pojazd. Po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów subiektywne odczucie otulenia, zmieniło się na przygniecenie i ciasnotę. Wykończenie i spasowanie rewelacyjne, nie dotyczy obrotowego selektora, który nie zawsze reaguje na obrót. Świetnie działająca kamera 360 i asystenci bezpieczeństwa, które są bardzo przydatne przy fatalnej widoczności do tyłu. Duży minus za asystenta utrzymywania pasa ruchu. Jego działanie jest zbyt agresywne. Podobnie, minus za tempomat adaptacyjny. Brakuje płynności przy redukcji prędkości, gdy pojawi się przeszkoda.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Mazda przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena