Miejski samochód segmentu A produkowany od 1988 roku. Następca ZAZ Zaporożca. Projekt nowego radzieckiego samochodu dla ludu był gotowy już w 1983 roku. Oprócz zakładów VAZ, wytwarzano go też w fabryce SeAZ oraz Kamaz. Nazwa modelu pochodzi od rzeki Oki. Produkcja pierwszej generacji auta zakończyła się w 2009 roku. Do tego czasu Oka była reklamowana jako najtańszy nowy samochód świata – kosztował ok. 1350 dol. (cena Taty Nano, obecnie najtańszego auta świata, to ok. 2 tys. dol.). W 1998 roku Łada zaprezentowała prototyp Oka-2, który do dziś nie trafił do seryjnej produkcji.
czytaj więcej
Łada od lat zapowiada dogonienie Zachodu w standardach projektowania i budowania dobrych i ciekawych stylistycznie samochodów. Trwające od ponad dekady prace nad modelem Oka-2 dobrze ilustrują skuteczność tych zabiegów. Jak nie było ładnych Ład, tak nie ma.
~Powagosław
Łada Oka - ładna dla oka. Albo: „ładna nie tylko dla oka”. To mogłoby być hasło reklamowe dla tego auta. Oddam je braciom Rosjanom gratis, jeśli tylko będzie odpowiadało prawdzie. Na razie ani pierwsza Oka, ani jej wyczekiwany następca na takie pochwały nie zasługują.
~Luzacjusz