Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 4 546 ocen

3,5
~Przemo
Kia Ceed III
Kombi 1.5 T-GDI 160KM 118kW
Otrzymałem ten samochód z wypożyczalni i przejechałem nim prawie tysiąc kilometrów. Na plus zaskoczyło mnie bardzo niskie spalanie. Przy spokojnej jeździe schodziłem czasami poniżej 5 litrów. Niestety inne rzeczy nie były aż tak pozytywne. Automatyczna skrzynia biegów szarpie podczas przyspieszania, a biegi są z zmieniane niezgodnie z moją intuicją i przyzwyczajeniami. Podgrzewana kierownica wręcz parzyła mnie w ręce, a nie miała regulacji stopnia podgrzewania. Oglądając starsze egzemplarze (ale już nimi nie jeżdżąc) stwierdzam też nadmierne zużycie wnętrza, co może rodzić trudności przy sprzedaży samochodu. Cena dobrze wyposażonych Kii zbliża się za to do segmentu premium, co stawia pod znakiem zapytania sens zakupu tego samochodu. Jednym zdaniem: przeciętny, w miarę poprawny samochodów, posiadający nieznaczne lecz irytujące wady, tandetnie wykończony, za zbyt wygórowaną cenę w stosunku do tego, co oferuje konkurencja.
2,6
~Przemek
Kia Stonic
Crossover Facelifting 1.2 DPI 84KM 62kW
Po około 10 tys. przebiegu zaczęły obłazić z farby elementy imitujące aluminium. Lakier metalik posiada mnóstwo zarysowań. Po 40 tys. przebiegu padła pompa wody - czas naprawy w ASO to dwa tygodnie. Silnik mułowaty. Głośno. Przy prędkościach autostradowych - nie do zniesienia. Właściwości jezdne paskudne. Widoczność słaba. Brak 6 biegu bardzo przeszkadza. Skrzynia biegów haczy przy wrzucaniu biegu wstecznego. Klimatyzacja mało wydajna, ogrzewanie w porządku. Na plus niskie spalanie przy spokojnej jeździe. Przestrzeń i pojemność bagażnika - adekwatne do segmentu samochodu. Ze względu na zastosowanie oleju 0W30 koszty serwisu dość wysokie. Ogólnie nie polecam i sam nie kupiłbym drugi raz.
4,6
~Zdzislaw
Kia Stonic
Crossover 1.0 T-GDI 120KM 88kW
Samochód jest małym crossoverem. W tej roli spisuje sie świetnie. Silnik raczej lubi paliwo ale jest to do przeżycia. Do tej pory bezawaryjny. Nie jest to samochód na długie trasy albo do przeprowadzki mieszkania (niektórzy oceniają go w tych kategoriach co jest dużym nieporozumieniem). Jest to samochód do jazdy codziennej po mieście i w tej roli sprawdza się znakomicie. Skrzynia automatyczna jest bardzo wygodna i generalnie dziziała OK. Czasem przy wolnym dojeżdżaniu robi "baranki". Mocy nie brakuje do wyprzedzania i zapewniewnienia odpowiedniego przyspieszenia (120KM) - nie jest to V12 ale w swojej roli całkiem przyzwoicie.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena