Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 4 497 ocen

4,3
~Damian
Kia Proceed
Shooting Brake 1.4 T-GDI 140KM 103kW
Auto prezentuje się świetnie i robi wrażanie na drodze. Prowadzi się świetnie, ale ma problemy przy ruszaniu. Skrzynia jest poprawna choć nie idealna. Wyposażanie jest bardzo dobre i niczego mi w tym aucie nie brakuje pomimo, że nie mam pełnej wersji. Światła przednie, mimo że ledy mogłyby być lepsze. Dla kogoś kto porusza się po zatłoczonym mieście z kiepskimi drogami może być mało praktyczne i niewygodne - niskie i twarde. Największa wada jak dla mnie (może się wydawać błahostką, ale jak ktoś się przekona to mnie zrozumie) to wycieraczki przednie. W trybie automatycznym działają jak chcą, tj, na szybie jest już tyle kropli, że nic nie widać, a one nic. Czasem muszę je uruchomić ręcznie. Niestety nie ma możliwości ustawienia czasowego z konkretnym odstępem więc na drobny deszcz i mokrą drogę są po prostu beznadziejne (a takie warunki bywają najczęściej). Irytujące są też pojawiające się co raz to nowe skrzypienia w środku oraz bardzo słabe wyciszenie. Więcej szczegółów opisałem niżej. Pomimo pewnych bolączek auto sprawia mi ogromną frajdę z jazdy i chętnie do niego wsiadam. Gdybym jednak miał kupować następne auto, kpiłbym coś bardziej komfortowego, wyciszonego i wyższego, bo miejskie krawężniki nie mają litości.
4,8
~mik@poczta.fm
Kia Sportage IV
SUV 1.6 T-GDI 177KM 130kW
Świetny samochód, jak szwajcarski scyzoryk - do każdego zastosowania. Zgrabny i w dobrym rozmiarze (nie przekroczył 4,5m długości) jak na miasto, wygodny w trasie. Mam AWD zatem dobrze sobie radzi też w trudniejszych warunkach (śnieg w górach, zabłocona droga itp), ale trzeba pamiętać, że to nie jest prawdziwy terenowy. Kupiony w polskim salonie, specjalnie brałem wersję sprzed liftingu, żeby nie miał filtra GPF. Jestem bardzo zadowolony, nigdy mnie nie zawiódł. Wygodne siedzenia, dobra pozycja za kierownicą. Jak dla mnie doskonały samochód, choć oczywiście drobne wady ma (o nich w konkretnych sekcjach). Świetnie działają też systemy awaryjnego hamowania i monitorowania martwego pola. Asystent pasa OK, ale jak dla mnie zbyt nerwowy. Nie jest mistrzem oszczędzania paliwa, niestety. To jedyna wada odczuwalna na codzień. Światła ksenonowe dobre, ale w wersjach po liftingu są led'owe i jednak świecą lepiej niż ksenony. Po 5 latach zmieniłem żarniki, lekko się poprawiło. Ale widzę, że po 10 latach (bo planuję trzymać samochód kilkanaście lat) trzeba będzie zrobić regenerację odbłyśników w lampach. Hamulce wymieniałem (tarcze i klocki, przód i tył) po 65 tys. km przebiegu, wybrałem zamienniki Textar (i polecam!). Akumulator wymieniłem po 6 latach. Wytrzymałby pewnie jeszcze ze 2 lata, ale miał już wyraźnie mniejszą pojemność, a ja lubię dbać i mieć pewność, że nie stanę w trasie przez głupotkę czy nadmierną oszczędność. Polecam też forum Sportage: http://www.mojasportage.pl/viewforum.php?f=60
2,7
~YTY
Kia Sportage V
SUV 1.6 T-GDI 150KM 110kW
Sprzęgła skrzyni wytrzymują maksymalnie 30 tyś km jeśli głównie poruszamy się w mieście ( Samo ASO to potwierdza ) DPF to kolejna niekończąca się historia ciągle kłopot co na to serwis ? kia polska ma na to w du.... tak samo jak Hyundai, a tam problem jest od początków 2021roku co da jazda do serwisu na płatne wypalanie za ok 300 - 350 zł które polega na piłowaniu auta przez godzinę na postoju i tyle i na koniec po kolejnych 300 - MAX 1000 km jest to samo. Ja spędzam 70 % miasto i mam dosyć tego niedopracowanego auta . Na dodatek dopadła mnie kolejna przypadłość ubytek płynu chłodzącego do tego trzeba dodać cztery pomniejsze wizyty reklamacyjne . Co natomiast KIA robi ( mamy rzekome 7 lat gwarancji NIC takie mamy prawo w PL i mogą )
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena