Szukaj

Informacje o Kia

Obok Hyundaia to najpopularniejsza marka samochodowa z Korei Południowej, która zdobyła już dość mocną pozycję również na europejskim rynku. Mało kto jednak wie, że Kia dość późno zaczęła projektować i produkować samochody, zajmując się na początku swojej działalności m.in. częściami do rowerów, a nawet stalowymi rurami.

Historia Kii

Dzisiejsza Kia Motors wyrosła z przedsiębiorstwa Kyungsung Precision Industrial, które zostało założone w grudniu 1944 r. i po ośmiu latach zmieniło nazwę na Kia Industry Company. Przedsiębiorstwo to zaczynało działalność od produkcji (ręcznej) części do rowerów, a także innych elementów stalowych do różnych urządzeń. Od 1951 r. spółka rozszerzyła swoją działalność również o produkcję rowerów, a dziesięć lat później także o motocykle, co było wynikiem olbrzymiego popytu na jednoślady w tamtym okresie w Korei Południowej. Pierwszym tego typu pojazdem produkowanym pod szyldem Kia był model C-100, a rok później dołączył do oferty także trójkołowy K-360. Na początku lat 70. Kia skonstruowała pierwszy własny silnik.

Pierwsze samochody Kia

I właśnie początek lat 70. minionego wieku był tym czasie, kiedy Kia weszła w końcu także na rynek samochodów. Pierwszym pojazdem samochodowym była jednak ciężarówka o nazwie Tytan, co w języku koreańskim oznacza po prostu... ciężarówkę. Dopiero trzy lata później Kia dołącza do swojej oferty także samochód osobowy. Był nim model Kia Brisa, który powstał na licencji Mazdy i pod względem technologicznym bazował na Maździe Familia. W kolejnych latach do sprzedaży trafiły jeszcze m.in. Kia Brisa II czy pickup oparty konstrukcyjnie na tym modelu, który ponadto był pierwszą Kią eksportowaną na inne rynki.

W 1976 r. Kia nabyła 28,3% akcji firmy Asia Motors, koreańskiego producenta samochodów osobowych, ciężarowych, a także wojskowych i autobusów. Cały czas też trwała dość mocno współpraca z Mazdą, a także Fordem. Efektem tego było nabycie w 1983 r. przez Mazdę 7,5% udziałów firmy Kia, a w 1986 r. przez Forda 9,4% koreańskiej spółki. W 1990 r. nastąpiło zaś przekształcenie firmy w Kia Motors Corporation.

Bankructwo i fuzja z Hyundaiem

Choć w latach 90. Kia wchodzi na rynek amerykański i europejski, to jednak sytuacja finansowa spółki się pogarsza, w efekcie czego w 1997 r. staje ona skraju bankructwa. Starania o pozyskanie strategicznego partnera zaowocowały nawiązaniem bliskiej współpracy z Hyundaiem. W 1999 r. Hyundai Motor nabył 25% akcji Kii oraz Asia Motors, zwiększając w kolejnych latach swój udział w Kii do niemal 50%. Firma Asia Motors została całkowicie zlikwidowana, a produkowane przez nią samochody były od tego momentu sprzedawane pod marką Kia.

Krok ten okazał się strzałem w dziesiątkę. O ile w połowie lat 90. Kia miała na swoim koncie dopiero 3 miliony wyprodukowanych samochodów, to już 10 lat później przekroczony został poziom 5 milionów wyeksportowanych aut. Obecnie z taśm produkcyjnych wszystkich fabryk Kii zlokalizowanych na różnych kontynentach wyjeżdża rocznie ok. 1,5 mln samochodów.

Najważniejsze modele Kii

Jednym z najważniejszych współcześnie modeli jest obecnie Kia Sportage, której pierwsza generacja pojawiła się na rynku w 1993 r., a więc jeszcze zanim Hyundai przejął Kię. W 1999 r. pojawia się dość popularna również w Europie Kia Rio. Jednak z perspektywy europejskiego rynku najważniejszym dziś modelem jest kompaktowa Kia Ceed (na początku sprzedawana jako cee'd), której nazwa jest skrótem od CE (Community of Europe) i ED (european design), co ma podkreślać z jednej strony miejsce jego produkcji, a z drugiej fakt, że został on zaprojektowany właśnie z myślą o europejskim kliencie.

Wcześniej, w 2003 r., do oferty dołączy jeszcze Kia Picanto oraz Kia Sorento.

Hybrydowe i elektryczne modele Kii

Kia, idąc za duchem czasu, dość mocno stawia dziś na rozwój zelektryfikowanych modeli, które w niedalekiej przyszłości mogą głównym motorem napędowym branży motoryzacyjnych. W 2016 r. do oferty dołączyły hybrydowe Kia Niro oraz Kia Optima PHEV, zaś w 2019 r. pojawiły się elektryczne Kia e-Soul oraz e-Niro.

Kia – dodatkowe informacje

Nazwa firmy Kia tak naprawdę składa się z dwóch członów. Pierwszy (ki) w języku koreańskim oznacza pochodzenie czy też powstawanie, zaś drugi (a) odnosi się do kontynentu azjatyckiego. Nazwa Kia może być więc tłumaczona jako pochodzący z Azji bądź też powstający w Azji.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Kia

Sprawdź co kierowcy
myślą o Kia

Oceny Aut 4 483 oceny

4,4
~MPIDriver
Kia Ceed I
SW 1.6 122KM 90kW
Wygoda, niezawodność, plastik. To chyba najlepsze podsumowanie moich odczuć z tym autem, po przejechaniu 60 tysięcy kilometrów. Jeśli coś w tym aucie jest to działa, działa długo i bezawaryjnie. Auto nigdy nie stanęło w trasie, fotele nie przyprawiały o ból pleców, wizyta na stacji nie zrujnowała budżetu. Silnik z LPG świetnie współpracuje a bagażnik jest duży i przestronny. Zjeździłem tym autem całą Polskę i bez wachania wsiadam na każdy kolejny przejazd. Oczywiście, że wykończenie plastików w środku i wygłuszenie mogłoby być lepsze, ale z drugiej strony, to kompakt Kia sprzed 17 lat.
4,5
~Tomek Znasz Go
Kia Venga
Mikrovan 1.6 DOHC CVVT 125KM 92kW
Samochód wygodny. Typowy dziadkowóz gdzie siedzi się wyżej. W środku dużo miejsca, z tyłu 3 średnie osoby siedzą komfortowo - płaska podłoga bez tunelu. Bagaznik rozsądnej wielkości i co wazne z otwieraną podłoga gdzie pod spodem oprocz kola zapasowego wejdzie mnóstwo szpeju. Widoczność jest w porządku chociaż są momenty gdzie słupki przednie trochę ją ograniczają. Na dziurach autem buja mocniej niż w większości innych. Pali to dużo. W mieście w zimę łyknie 10 litrów lekko a i 12 potrafi jak ktos ma cięższą nogę, latem 1-2 litry mniej. Ogólnie auto fajne.
3,4
~Ro . Ko
Kia Sportage V
SUV 1.6 T-GDI 160KM 118kW
Line Assist, to jedna z wielu wad auta - system tak działa że wyrywa kierownicę z rąk na zakręcie bo nie widzi pasów i wpadasz pod jadącego z przeciwka TIRa jak znikają pasy rozdzielające pasy ruchu. Fatalny system start stop ( np w Tiguanie trzymając przycisk 20s wyłączymy go na stałe ) Obecnie po lekturze na FB obawiam się żywotności skrzyni bo ogromna część ludzi już po 30 tyś miała reklamację jak i DPF który jest nierozwiązywalnym kłopotem dla KIA ( zobaczymy co czas przyniesie ) Fotele i pozycja za kierownicą teraz to wiem że w trasie za wygodne to one nie są krótkie siedzisko slaba regulacja kolumny kierownicy i efekt bolące plecy . Kolejną sprawą jest zabezpieczenie antykorozyjne ja sam sprawdziłem i pod plastikami jest NIC zero nie wiem czy nie zainwestować ale z drugiej strony wiem że nie pojeżdżę tym autem za długo zbyt wiele wad . światła drogowe na dobrym poziomie . spalanie to 1.6 pali tyle co 2.0 ale osiągi gorsze . Co ciekawe KIA zapatrzyła się w konkurencję i zaledwie po przejechaniu 8 tyś km mam ubytek płynu chłodzącego ( sprawa w toku ) Ogólnie auto nie jest tragiczne i oferuje sporo jednak myślę że kolejny raz bym nie wybrał inne marki są jednak lepsze bardziej dopracowane .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Kia przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena