Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na początku marka Jeep wytwarzała pojazdy dla amerykańskiego wojska, to jednak dziś jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na świecie i często słowo "jeep" jest właśnie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częścią włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

Początki historii Jeepa to rok 1940 i ogłoszony przez armię amerykańską przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. Wśród zgłoszonych kandydatów znalazła się firma Willys-Overland, która w ciągu zaledwie 49 dni stworzyła prototyp auta biorącego udział w przetargu. Twórcą prototypu Willys Quad był wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykańskich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcję Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamienił się w Willysa MA, a następnie w Willysa MB, lecz najczęściej określany był mianem "Jeep", jak wymawia się litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu słów "general purpose". Na potrzeby armii amerykańskiej Willys-Overland wyprodukował ponad 368 tysięcy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakończeniu wojny Chrysler zastrzegł znak towarowy "Jeep", planując wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstał w 1945 r. i był produkowany przez cztery lata. Model ten miał m.in. otwieraną klapę tylną, koło zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnętrzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. Zastąpił go model CJ-3A, który jednak nie różnił się zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutował model CJ-3B, z nową maską i kratą chłodnicy przystosowaną by pomieścić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwała do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland została przejęta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentował model CJ-5. Dzięki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszył się dużym zainteresowaniem wśród osób poszukujących autam terenowego. CJ-5 był produkowany w latach 1954-1984, najdłużej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykański producent wprowadził pierwszą w pojeździe 4x4 automatyczną skrzynię przekładniową. Model Wagoneer był pierwszym modelem o napędzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kół przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company została przejęta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który był pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

Współczesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadził do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutował Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation została przejęta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszła do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzą wspólny koncern pod nazwą DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutował najlepiej wyposażony Jeep historii, którym był Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziła od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep został wyposażony w mosty napędowe Dana 44 oraz blokadę mechanizmów różnicowych opalaną za pomocą przycisku. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiły się Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 1 198 ocen

2,3
~wojciech
Jeep Compass II
SUV Facelifting 1.5 MHEV T4 130KM 96kW
Auto na maxa skopane,silnik z automatem to muł niesamowity, dodatkowo miedzy przełączeniem elektryka na spalinowy jest sekundowa cisza, co przy próbie wbicia się na rondo graniczy z wypadkiem. Z załozenia auto miało być do miasta, nic mylnego. Jeżdżąc tylko po mieście silnik się ponoć nie dogrzewa i wyskakuje komunikat o odświeżaniu oleju i paliwa, jeżeli się go zignoruje to po 3tyg. pojawi się komunikat o koniecznej wymianie oleju--oczywiście płatnej, mimo że przegląd macie za rok!!! Tak tak , mi wyskoczył komunikat przy 2 tyś km po 4 miesiącach od zakupu. Co na to ASO? Zalecenie producenta jest takie że jak wyskoczy komunikat o odświeżaniu oleju, to czy wam się podoba czy nie, czy leje albo jest śnieżyca, macie wykonać conajmniej godzinną jazdę po trasie szybkiego ruchu. A jak wam wkońcu wyskoczy info o konieczności wymiany oleju, to macie jechać wymienić za swoje. Czyli mimo gwarancji i obowiązkowych przeglądów, musicie się liczyć z dodatkowymi wymianami oleju po 800 każda.
4,4
~Morris
Jeep Grand Cherokee V
Terenowy Seria 1/2 2.0 4xe Plug-In 381KM 280kW
Na wstępie zaznaczę ,że mam silnik 3.6 wersja USA (redakcja mimo prośby kilka miesięcy temu nie dodała opcji silnikowej ). Samochód z USA więc kupiony praktycznie za 50% ceny wersji EU. Mój egzemplarz został kupiony tylko po grandzie więc żadnych uszkodzen. Samochód na pewno nie jest wart 400-500tys jak to jest w Europie . Ale cena 200 jest jak najbardziej adekwatna . Samochód ,jak to jeep -troche toporny ale naprawdę przyjemny . Idealny samochód dla rodziny , przy niskich kosztach eksploracji .
4,9
~Michał84
Jeep Avenger
SUV 1.2 E-Hybrid 100KM 74kW
Jeżdżę tym samochodem od kilku tygodni i zadowolenie nie mija. Po aktualizacji oprogramowania, ze stycznia dużo pozytywnych zmian: 1. Wszystkie wspomagacze wyłączamy przytrzymują fizyczny przycisk od asystentów jazdy. Prosto i skutecznie. 2. Zmiana trybów jazdy przynosi znaczące zmiany w działaniu hybrydy i rekuperacji. Na eko rekuperacja działa bardzo mocno, na sport niezauważalnie. 3. Wolne przejścia na ekranie głównym (taka dziwna animacja) zlikwidowane teraz działa bardziej intuicyjnie jak w smartfonie. 4. Zmiana na parkingu między D i R jest błyskawiczna, wcześniej była zwłoka. Jeśli ktoś pisze że ten samochód jest słaby, że ma kiepskie osiągi itp. to znaczy, że chyba nim nie jeździł ;-) Świetny samochód, przyjemniejszy od VW T-cross,, Toyota Yaris, Suzuki itp. Sprawdzałem wszystkie. Najbardziej przekonuje bardzo wygodną obsługą, jak ktoś nie lubi tabletów nie trzeba wogóle dotykać ekranu bo są fizyczne przyciski, a radio obsłużymy z kierownicy. Same ekrany i grafiki wysokiej rozdzielczości i bardzo minimalistyczne. Wielkość ekranów duża ponad 10 cali - wygląda to bardzo dobrze zwłaszcza za kierownicą. Sama kierownica rozmiar, grubość wieńca, mięsiste wykończenie, spłaszczony dół i wygląd - najlepsze w klasie. Nic w tym samochodzie nie pika i nie brzęczy jak np. w Kia - o ile po rozruchu naciśniemy fizyczny przycisk wyłączający wspomagacze.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena