Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na poczÄ…tku marka Jeep wytwarzaÅ‚a pojazdy dla amerykaÅ„skiego wojska, to jednak dziÅ› jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na Å›wiecie i czÄ™sto sÅ‚owo "jeep" jest wÅ‚aÅ›nie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częściÄ… wÅ‚osko-amerykaÅ„skiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

PoczÄ…tki historii Jeepa to rok 1940 i ogÅ‚oszony przez armiÄ™ amerykaÅ„skÄ… przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. WÅ›ród zgÅ‚oszonych kandydatów znalazÅ‚a siÄ™ firma Willys-Overland, która w ciÄ…gu zaledwie 49 dni stworzyÅ‚a prototyp auta biorÄ…cego udziaÅ‚ w przetargu. TwórcÄ… prototypu Willys Quad byÅ‚ wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykaÅ„skich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcjÄ™ Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamieniÅ‚ siÄ™ w Willysa MA, a nastÄ™pnie w Willysa MB, lecz najczęściej okreÅ›lany byÅ‚ mianem "Jeep", jak wymawia siÄ™ litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu sÅ‚ów "general purpose". Na potrzeby armii amerykaÅ„skiej Willys-Overland wyprodukowaÅ‚ ponad 368 tysiÄ™cy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakoÅ„czeniu wojny Chrysler zastrzegÅ‚ znak towarowy "Jeep", planujÄ…c wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstaÅ‚ w 1945 r. i byÅ‚ produkowany przez cztery lata. Model ten miaÅ‚ m.in. otwieranÄ… klapÄ™ tylnÄ…, koÅ‚o zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnÄ™trzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. ZastÄ…piÅ‚ go model CJ-3A, który jednak nie różniÅ‚ siÄ™ zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutowaÅ‚ model CJ-3B, z nowÄ… maskÄ… i kratÄ… chÅ‚odnicy przystosowanÄ… by pomieÅ›cić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwaÅ‚a do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentowaÅ‚ model CJ-5. DziÄ™ki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszyÅ‚ siÄ™ dużym zainteresowaniem wÅ›ród osób poszukujÄ…cych autam terenowego. CJ-5 byÅ‚ produkowany w latach 1954-1984, najdÅ‚użej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykaÅ„ski producent wprowadziÅ‚ pierwszÄ… w pojeździe 4x4 automatycznÄ… skrzyniÄ™ przekÅ‚adniowÄ…. Model Wagoneer byÅ‚ pierwszym modelem o napÄ™dzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kóÅ‚ przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company zostaÅ‚a przejÄ™ta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który byÅ‚ pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

WspóÅ‚czesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadziÅ‚ do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutowaÅ‚ Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszÅ‚a do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzÄ… wspólny koncern pod nazwÄ… DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutowaÅ‚ najlepiej wyposażony Jeep historii, którym byÅ‚ Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziÅ‚a od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep zostaÅ‚ wyposażony w mosty napÄ™dowe Dana 44 oraz blokadÄ™ mechanizmów różnicowych opalanÄ… za pomocÄ… przycisku. Rok 2004 przyniósÅ‚ premierÄ™ Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydÅ‚użonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiÅ‚y siÄ™ Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 1 183 oceny

4,6
~ppro
Jeep Compass II
SUV Facelifting 1.5 MHEV T4 130KM 96kW
Mogę się wypowiedzieć po przejechaniu ok 1.500 km. Silnik: Zbyt duża zwłoka w reakcji silnika na dodanie gazu przy ruszaniu, zwłaszcza w trybie hybrydowym. Chcąc szybko opuścić skrzyżowanie wyłączam wcześniej system "start-stop", gdyż to bardzo opóźnia ruszenie. W ogóle to jazda z wyłączonym "start-stopem" jest o wiele bardziej przyjemniejsza i bardziej płynna. Niestety, w aucie tym czuć załączanie się silnika spalinowego (wyłączanie już nie). Tzn. kierowca to czuje, pasażer już nie, poza efektami dźwiękowymi. Silnik ten to coś pomiędzy pełną a miękką hybrydą. Startuje z napędu elektrycznego, a później często przechodzi z napędu spalinowego na napęd elektryczny. Skutkuje to małym zużyciem paliwa. Na trasie 100 km poza miastem potrafiłem zejść do zużycia ok. 5,2 l/100km. Wymaga to jednak delikatnego obchodzenia się z pedałem gazu i obserwacji wskaźnika EV jazdy na prądzie. Średnie spalanie po 1.500 km (jazda po mieście i drogach pozamiejskich) bez wyłączania systemu start-stop wyszła ok. 7,0 l/100km. Ogólnie silnik bardzo cichy. Pomimo tego, że nie wykazuje super mocy jazda nim jest bardzo płynna i przyjemna. Nie zauważyłem, aby brakowało mi koni. To chyba zasługa dużego momentu obrotowego, który dodatkowo wspiera silnik elektryczny. Jedyne co mi przeszkadza - jak chcę mocno przyspieszyć (aby uciec lub przy wyprzedzaniu), to silnik wskakuje na wysokie obroty i to z pewnym opóźnieniem. Lecz jest to chyba efekt tego, że wcześniej jeździłem bardzo mocnym dieslem 4-napędowym (tutaj jest napęd na 2 koła) i rozwijanie mocy było bardziej płynne. Systemy bezpieczeństwa. Z niedogodności wymienię długą procedurę rozpoczęcia jazdy spowodowaną wyłączaniem wszystkich zbędnych systemów (za które notabene zapłaciłem). Pierwszy to utrzymywanie pasa ruchu. Wyłączam, gdyż nie da się z tym jeździć, nawet na prostej drodze z wymalowanymi liniami potrafi krzyczeć, abym wrócił na swój pas ruchu. System ten można prosto wyłączyć jednym przyciskiem fizycznym na desce rozdzielczej lecz dwoma kliknięciami. Drugi to system rozpoznawania znaków drogowych. Również nie da się z tym jeździć, gdyż sygnały dźwiękowe rozlegają się po każdym nawet najmniejszym przekroczeniu prędkości (nie wspomnę, że ich rozpoznawanie też stoi pod dużym znakiem zapytania). Ten system można wyłączyć tylko 3 kliknięciami po załadowaniu wirtualnego kokpitu. I tak po ponownym starcie silnika wszystkie te ustawienia wracają do stanu początkowego i znów trzeba je wyłączać. Wiem, że z tymi systemami trzeba się pogodzić (w każdym nowym samochodzie), gdyż są wymagane przez brukselskich euromatołków. Paradoksalnie systemy bardzo przydatne jak np. kamera cofania już nie są wymagane (przy dzisiejszych samochodach, gdzie do tyłu nic nie widać). W Compass'ie chociaż widoczność do tyłu jest bardzo dobra, kamera cofania wraz widokiem 360 st. jest bardzo dobrej jakości zarówno pod względem rozdzielczości jak i czułości w świetle nocnym. Śledzenie martwego pola działa bardzo dobrze. Innych systemów bezpieczeństwa jak system automatycznego awaryjnego hamowania czy z funkcją wykrywania pieszych nie miałem okazji przetestować (i oby tak było nadal), dlatego muszę wierzyć, że to działa. Uważam, że wyłączanie niepotrzebnych systemów przed rozpoczęciem jazdy jest konieczne, gdyż w przeciwnym wypadku generują fałszywe dźwięki i po przyzwyczajeniu się do nich można zignorować faktyczny alarm. Oświetlenie. Światła full led bardzo dobre, bez zastrzeżeń, chociaż nie są matrycowe. W moim egzemplarzu brak świateł postojowych. Można włączać pozycyjne, lecz tutaj też był jakiś błąd w oprogramowaniu, gdyż po zablokowaniu drzwi światła pozycyjne gasły. Pomogło wyłączenie tzw "świateł pożegnalnych" (mignięcie po zamknięciu drzwi). Poza tym przełącznik świateł przestawia się sam bez udziału kierowcy w inne położenia niż wcześniej ustawione nie wiadomo kiedy i na podstawie jakiego algorytmu - w instrukcji obsługi nic na ten temat nie znalazłem. Ogólnie. Samochód jest wysoki, prześwit 20cm lecz efekt ten psuje pas przedni pod zderzakiem, gdzie prześwit wynosi tylko 14cm. Wiem, że to nie jest auto terenowe lecz bulwarówka, lecz przez ten pas nie można skorzystać z pełnego prześwitu np. przy wjeździe na bardzo wysokie krawężniki. Z minusów (jednak mało istotnych) mogę jeszcze wymienić: - brak możliwości zamówienia fabrycznego haka holowniczego. Montaż w serwisie skutkuje nieestetycznym podcięciem tylnego zderzaka (nawet jakby serwisant się bardzo starał). - elementy piano black w konsoli środkowej (aczkolwiek mało tego) - brak gniazda 12v w bagażniku i dostępnego przednich siedzeń (są tylko na tylnych) - patyk do podparcia maski silnika zamiast siłowników - brak papierowej instrukcji obsługi, jest tylko elektroniczna, dla mnie nieporęczna, trudno coś znaleźć zwłaszcza na telefonie Standard wykonania jakościowego dobry. Elementy o wysokiej jakości (deska rozdzielcza) przeplatają się z elementami gorzej wykonanymi (wykładziny plastikowe w boczkach bagażnika czy ostre kanty plastikowej blendy na kierownicy) tak, jakby producent nie mógł się zdecydować czy jest to samochód klasy premium czy standard. Jednak w tej klasie oceniam samochód bardzo dobrze. Samochód bardzo cichy, przyjemny w prowadzeniu, typowy dla spokojnego kierowcy, oszczędny i bezpieczny. Rajdowcy, piraci i hawaje nie będą zadowoleni. Auto dobrze wyposażone już w standardowej specyfikacji. Ogólnie jestem zadowolony. Kupiłbym ponownie lecz w wersji 4x4 (lecz nie plug-in).
4,6
~SÅ‚awek T0 DRON
Jeep Grand Cherokee IV
Terenowy Facelifting 2016 3.6 286KM 210kW
Jeep - ikona amerykańskiej motoryzacji. Wciąż wersje amerykańskie cieszą się chyba u większości użytkowników bardzo dobrą opinią. Mimo tego, że większość tak jak i mój był ściągnięty z uszkodzeniami (akurat u mnie lekko blacharsko, poduszki całe), a naprawa polegała na wymianie elementów, to całościowo nie będąc mechanikiem, blacharzem itp złożyłem sobie samochód, który użytkuje już ponad 5 lat. Przy przebiegu który robię, lada moment będzie już pół miliona km. Jest to samochód, o który trzeba dbać, pilnować interwałów wymian, a on wtedy odwdzięczy się bezawaryjną jazdą. To samochód którym nie boisz się nawet mimo tego przebiegu jechać jednego dnia z Kielc do Poznania, drugiego do Gdańska, a następnie np gonić na Podhale. Nigdy nie zawiódł na drodze. W przerwach spokojnie można się w nim nawet przespać. To taki jeżdżący dom-biuro w jednym.
2,9
~KAT
Jeep Patriot
SUV 2.4 DOHC 16v 170KM 125kW
Podobał mi się wygląd samochodu i kształt. Sądzę że skłoniło mnie do zakupu mimo że wcześniej miałem samochody francuskie. Niestety jak dla mnie największym plusem tego samochodu jest wygląd i to chyba jedyna zaleta. Niby marka premium ale jakość wykonania niska. Kiepskie materiały. Kiepskie wykonanie. Bardzo słabe zabezpieczenie antykorozyjne. Fatalna elektryka. To samochód który wymagał co chwilę jakiś napraw. To chyba był najgorszy samochód jaki miałem. Był bardziej awaryjny i problematyczny niż samochody sporo tańsze. Władowałem w samochód sporo kasy a potem okazało się że rdzewieje w wielu miejscach nawet od środka. Bardzo mocno się rozczarowałem. Sprzedałem poniżej wartości i byłem szczęśliwy.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena