Szukaj

Informacje o Jeep

Choć na poczÄ…tku marka Jeep wytwarzaÅ‚a pojazdy dla amerykaÅ„skiego wojska, to jednak dziÅ› jest najbardziej znanym producentem samochodów terenowych na Å›wiecie i czÄ™sto sÅ‚owo "jeep" jest wÅ‚aÅ›nie synonimem pojazdu terenowego. Obecnie marka Jeep jest częściÄ… wÅ‚osko-amerykaÅ„skiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles.

Historia Jeepa

PoczÄ…tki historii Jeepa to rok 1940 i ogÅ‚oszony przez armiÄ™ amerykaÅ„skÄ… przetarg na lekki samochód rozpoznawczy. WÅ›ród zgÅ‚oszonych kandydatów znalazÅ‚a siÄ™ firma Willys-Overland, która w ciÄ…gu zaledwie 49 dni stworzyÅ‚a prototyp auta biorÄ…cego udziaÅ‚ w przetargu. TwórcÄ… prototypu Willys Quad byÅ‚ wiceprezes ds. inżynierii Delmar G. Roos. W wyniku przeprowadzonych testów polowych i weryfikacji prowadzonych przez amerykaÅ„skich specjalistów wojskowych wybrano konstrukcjÄ™ Willysa. Po serii modyfikacji Willys Quad zamieniÅ‚ siÄ™ w Willysa MA, a nastÄ™pnie w Willysa MB, lecz najczęściej okreÅ›lany byÅ‚ mianem "Jeep", jak wymawia siÄ™ litery "GP" (Dżi-Pi), tj. skrótu sÅ‚ów "general purpose". Na potrzeby armii amerykaÅ„skiej Willys-Overland wyprodukowaÅ‚ ponad 368 tysiÄ™cy pojazdów.

Cywilne samochody marki Jeep

Po zakoÅ„czeniu wojny Chrysler zastrzegÅ‚ znak towarowy "Jeep", planujÄ…c wprowadzenie samochodów Willys m.in. do celów rolniczych. Pierwszy cywilny Jeep CJ-2A powstaÅ‚ w 1945 r. i byÅ‚ produkowany przez cztery lata. Model ten miaÅ‚ m.in. otwieranÄ… klapÄ™ tylnÄ…, koÅ‚o zapasowe umieszczone na burcie nadwozia, nowe reflektory i zewnÄ™trzny korek wlewu paliwa, a także inne detale, których nie spotkamy w jego militarnym pierwowzorze. ZastÄ…piÅ‚ go model CJ-3A, który jednak nie różniÅ‚ siÄ™ zbyt wiele od poprzednika.

W 1953 r. zadebiutowaÅ‚ model CJ-3B, z nowÄ… maskÄ… i kratÄ… chÅ‚odnicy przystosowanÄ… by pomieÅ›cić nowy, czterocylindrowy silnik górnozaworowy Hurricane typu F-Head. Produkcja tego modelu trwaÅ‚a do roku 1968. W tym samym roku za 60 mln dolarów firma Willys-Overland zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Kaiser Company.

Dwa lata później w 1955 r. Kaiser zaprezentowaÅ‚ model CJ-5. DziÄ™ki przeprowadzonym modyfikacjom model ten cieszyÅ‚ siÄ™ dużym zainteresowaniem wÅ›ród osób poszukujÄ…cych autam terenowego. CJ-5 byÅ‚ produkowany w latach 1954-1984, najdÅ‚użej ze wszystkich pojazdów marki Jeep.

W 1962 r. w modelu Wagoneer amerykaÅ„ski producent wprowadziÅ‚ pierwszÄ… w pojeździe 4x4 automatycznÄ… skrzyniÄ™ przekÅ‚adniowÄ…. Model Wagoneer byÅ‚ pierwszym modelem o napÄ™dzie 4x4 z niezależnym zawieszeniem kóÅ‚ przednich. W 1970 r. firma Kaiser Company zostaÅ‚a przejÄ™ta przez American Motors Corporation. W 1973 r. zaprezentowano Jeepa CJ-7, który byÅ‚ pierwszym tak bardzo radykalnie zmienionym modelem. 

WspóÅ‚czesne modele marki Jeep

W 1983 r. Jeep wprowadziÅ‚ do swojej oferty model Wrangler, a rok później zadebiutowaÅ‚ Jeep Cherokee. W sierpniu 1987 r. firma American Motors Corporation zostaÅ‚a przejÄ™ta przez Chrysler Corporation, a marka Jeep przeszÅ‚a do Jeep/Eagle Division. W 1998 r. Chrysler i Daimler-Benz tworzÄ… wspólny koncern pod nazwÄ… DaimlerChrysler. 

W 2003 r. zadebiutowaÅ‚ najlepiej wyposażony Jeep historii, którym byÅ‚ Wrangler Rubicon. Jego nazwa pochodziÅ‚a od najtrudniejszego szlaku terenowego. Nowy Jeep zostaÅ‚ wyposażony w mosty napÄ™dowe Dana 44 oraz blokadÄ™ mechanizmów różnicowych opalanÄ… za pomocÄ… przycisku. Rok 2004 przyniósÅ‚ premierÄ™ Wranglera Unlimited – czyli Wranglera o wydÅ‚użonym rozstawie osi, a w kolejnym roku pojawiÅ‚y siÄ™ Jeep Grand Cherokee i zbudowany na tym samym podwoziu Jeep Commander.

W 2014 r. Chrysler łączy się z Fiatem i Jeep trafia do włosko-amerykańskiego koncernu Fiat Chrysler Automobiles

czytaj więcej

Jeep – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jeep

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jeep

Oceny Aut 1 187 ocen

4,4
~Morris
Jeep Grand Cherokee V
Terenowy Seria 1/2 2.0 4xe Plug-In 381KM 280kW
Na wstępie zaznaczę ,że mam silnik 3.6 wersja USA (redakcja mimo prośby kilka miesięcy temu nie dodała opcji silnikowej ). Samochód z USA więc kupiony praktycznie za 50% ceny wersji EU. Mój egzemplarz został kupiony tylko po grandzie więc żadnych uszkodzen. Samochód na pewno nie jest wart 400-500tys jak to jest w Europie . Ale cena 200 jest jak najbardziej adekwatna . Samochód ,jak to jeep -troche toporny ale naprawdę przyjemny . Idealny samochód dla rodziny , przy niskich kosztach eksploracji .
4,9
~Michał84
Jeep Avenger
SUV 1.2 E-Hybrid 100KM 74kW
Jeżdżę tym samochodem od kilku tygodni i zadowolenie nie mija. Po aktualizacji oprogramowania, ze stycznia dużo pozytywnych zmian: 1. Wszystkie wspomagacze wyłączamy przytrzymują fizyczny przycisk od asystentów jazdy. Prosto i skutecznie. 2. Zmiana trybów jazdy przynosi znaczące zmiany w działaniu hybrydy i rekuperacji. Na eko rekuperacja działa bardzo mocno, na sport niezauważalnie. 3. Wolne przejścia na ekranie głównym (taka dziwna animacja) zlikwidowane teraz działa bardziej intuicyjnie jak w smartfonie. 4. Zmiana na parkingu między D i R jest błyskawiczna, wcześniej była zwłoka. Jeśli ktoś pisze że ten samochód jest słaby, że ma kiepskie osiągi itp. to znaczy, że chyba nim nie jeździł ;-) Świetny samochód, przyjemniejszy od VW T-cross,, Toyota Yaris, Suzuki itp. Sprawdzałem wszystkie. Najbardziej przekonuje bardzo wygodną obsługą, jak ktoś nie lubi tabletów nie trzeba wogóle dotykać ekranu bo są fizyczne przyciski, a radio obsłużymy z kierownicy. Same ekrany i grafiki wysokiej rozdzielczości i bardzo minimalistyczne. Wielkość ekranów duża ponad 10 cali - wygląda to bardzo dobrze zwłaszcza za kierownicą. Sama kierownica rozmiar, grubość wieńca, mięsiste wykończenie, spłaszczony dół i wygląd - najlepsze w klasie. Nic w tym samochodzie nie pika i nie brzęczy jak np. w Kia - o ile po rozruchu naciśniemy fizyczny przycisk wyłączający wspomagacze.
5,0
~Michał
Jeep Compass II
SUV Facelifting 1.5 MHEV T4 130KM 96kW
Auto bardzo, bardzo fajne. Wcześniej miałem Jaguara X-Type z jasną tapicerka też 150km w dieslu. Ten jest dużo lepszy. Noże nie ma tak ekskluzywnie wykończonej deski w drewnie ale jest to bardzo ładne wykończenie. Skóra na desce i skóra na kierownicy bardzo przyjemne w dotyku. Infotainment działa sprawnie nie mam ogromnych lagów. Ktoś pisał o wykrywaniu znaków ze piszczy. W opcjach można wyłączyć dźwięk tego na stałe. Zostaje tylko migająca ikona na pulpicie. Dla mnie to nie problem. Utrzymanie pasa ruchu działa dobrze, problem jest gdy drogowcy wyznaczają pasy zastępcze i jest pieprznik. Natomiast poza sygnałem i drżeniem kierownicy nic się nie dzieje. Nie trzeba się szarpać. Automatyczne hamulce działają i to działają świetnie. Lekfekrory ledowe dobrze oświetlają drogę. Trochę głupio usytuowany jest przełącznik świateł, wyższe osoby mogą zawadzić kolanem i włączyć przeciwmgielne, zdążyło się parę razy, albo przełączyć z auto na pozycyjne. Za to fajne jest ściszanie oświetlenia w nocy, w pokrętle obok przełącznika świateł. Automatyczne parkowanie tego nie testowałem, nie miałem okazji bo parkuje tyłem, a do sklepu to średnio wygodne. Równolegle tez niby potrafi ale też nie miałem okazji. Przyspiesza spoko, 10 sek do 100. Na trasie bez problemu. Od 0 do 50 jest błyskawica. Spalanie w mieście ok 4,5, na trasie przy 120 da radę 6,5, na autostradzie przy 140 już idzie 8-9. Średnie mi się utrzymuje 6. Klimatyzacja działa super, a najlepsze są wentylowane fotele. W lato przy 30st dojechałem suchy i świeży jak bym wyszedł dopiero co z domu. Cudowny wiaterek na pupie. Auto jest ciche choć to zależy od opon i asfaltu. Generalnie jest cicho. Da się normalnie rozmawiać przy 140km. Fotele są bardzo wygodne skórka jest przyjemna w dotyku, szybko grzeją w zimę. Jak ktoś ma problem z ruszaniem ostro to skrzynia ma tryb sekwencji. Wyłącza się start stop a samochód rusza prawie z piskiem opon. Bardzo dynamicznie. Polecam używać gdy jest to wjazd na ruchliwą ulice i nie ma sygnalizacji. Naprawdę za tę cenę ciężko znaleźć lepszy wóz. No i to Jeep, marzenie z dzieciństwa spełnione.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jeep przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena