Jaguar to jedna z najbardziej znanych i zarazem prestiżowych brytyjskich marek motoryzacyjnych segmentu premium. Pierwszy model marki Jaguar, będący dwudrzwiową limuzyną, wyjechał z fabryki we wrześniu 1935 r. Od 1989 r. Jaguar należał do Ford Motor Company, a po wystawieniu go na sprzedaż w 2008 r., został wykupiony przez indyjski koncern Tata Motors.
PoczÄ…tki dzisiejszej marki Jaguar (wówczas firmy Swallow Sidecar Company), która zostaÅ‚a zaÅ‚ożona przez Williama Lyonsa przy pomocy Williama Walmseya, datuje siÄ™ na 1922 r. Na pierwszy samochód nowej firmy trzeba byÅ‚o poczekać aż do lat trzydziestych. W pierwszych latach dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy zajmowaÅ‚a siÄ™ ona przede wszystkim produkcjÄ… bocznych wózków do motocykli.
Przygoda z samochodami zaczęła siÄ™ w 1927 r., kiedy to brytyjska firma zaczęła produkować aluminiowe nadwozia, które byÅ‚y nastÄ™pnie wykorzystywane przez różne brytyjskie marki (m.in. w kabriolecie Austin Seven). Aż w koÅ„cu przyszedÅ‚ 1931 rok, kiedy to powstaje pierwszy samochód. ByÅ‚a nim dwudrzwiowa limuzyna o nazwie SS1, do wyprodukowania której użyto podwozia firmy Standard. Dwa lata później firma zmienia nazwÄ™ na SS Cars. Nazwa Jaguar pojawia siÄ™ w 1935 r. wraz z nowym sportowym modelem SS100. Nazwa Jaguar wydaje siÄ™ idealnÄ… propozycjÄ… i od tego czasu wszystkie nowe modele otrzymujÄ… takÄ… nazwÄ™, odróżniajÄ…ce siÄ™ symbolem okreÅ›lajÄ…cym pojemność silnika (m.in. 1,5; 2,5 oraz 3,5).
Podczas II wojny Å›wiatowej Jaguar powraca do swoich korzeni i ponownie wytwarza boczne wózki do motocykli. JednoczeÅ›nie uczestniczy w projektowaniu i produkcji dla brytyjskiego lotnictwa. Tuż po zakoÅ„czeniu wojny firma odchodzi od nazwy Swallow Sidecar, której skrót SS kojarzyÅ‚ siÄ™ zbyt bezpoÅ›rednio w niemieckimi oddziaÅ‚ami SS. Jaguar staje siÄ™ już oficjalnie nazwÄ… marki, zaÅ› nazwÄ™ firmy zmieniono na Jaguar Cars.
Tuż po wojnie produkowany jest model Mark IV, jednak prawdziwÄ… furorÄ™ robi, zaprezentowany w 1948 r., sportowy Jaguar XK120 z silnikiem o mocy 160 KM. Produkowany jest do 1954 r., a jego nastÄ™pcami sÄ… XK140 (1954-57) i XK150 (1957-60). Kolejnym hitem staje siÄ™ pokazana w 1950 r. duża limuzyna Mark VII. W tym czasie Jaguar zyskaÅ‚ już sporÄ… reputacjÄ™ jako producent luksusowych limuzyn oraz samochodów sportowych. Jednak firmie brak byÅ‚o modelu bardziej przystÄ™pnego cenowo, który mógÅ‚by odnieść również wiÄ™kszy sukces sprzedażowy. Aż w koÅ„cu w 1955 r. Jaguar wypuszcza auto Å›redniej klasy Mark I, a cztery lata później Mark II.
Lata pięćdziesiÄ…te to także poczÄ…tek startów Jaguara w wyÅ›cigach samochodowych, w tym w legendarnym 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans. W 1950 r. Lyons daje siÄ™ przekonać do produkcji typowo wyÅ›cigowego modelu i w ten sposób powstaje XK120C, lepiej znany jako C-Type. Już rok później, w swoim debiucie, zwycięża nieoczekiwanie w Le Mans. W miÄ™dzyczasie Jaguar wspóÅ‚pracuje z Dunlopem i tworzy hamulce tarczowe, które stajÄ… siÄ™ jego tajnÄ… broniÄ… w wyÅ›cigu dwa lata później, czego efektem jest ponowne zwyciÄ™stwo modelu C-Type. Z kolei w latach 1955-57 wyÅ›cig Le Mans zdominowaÅ‚ jego nastÄ™pca - Jaguar D-Type. Później jeszcze dwukrotnie udaÅ‚o siÄ™ Jaguarom zwyciężyć ten wyÅ›cig - w 1988 r. Jaguar XJR-9LM i w 1990 r. Jaguar XJR-12.
W 1960 r. Jaguar przejmuje innÄ… brytyjskÄ…, luksusowÄ… markÄ™ Daimler, która sÅ‚ynęła m.in. z tego, że dostarczaÅ‚a samochody dla rodziny królewskiej. Od 1962 r. wszystkie najbardziej ekskluzywne modele Jaguara, albo wyposażone w ekstra luksusowe dodatki sygnowane sÄ… nazwÄ… Daimler. Aż do 2002 r., kiedy to wraz z wprowadzeniem nowej generacji serii XJ Jaguar wycofuje siÄ™ z używania nazwy Daimler.
Rok po przejÄ™ciu Daimlera do sprzedaży trafia jeden z najbardziej znanych modeli Jaguara. E-Type, który robi podobnÄ… furorÄ…, jak 13 lat wczeÅ›niej model XK120, wyprodukowany zostaÅ‚ (do 1975 r.) w 70 tys. egzemplarzach. W 1968 r. debiutuje XJ6, pierwszy z luksusowej serii XJ (kolejne to XJ12 w 1972 r. i XJ8 w 1998 r.).
Rok 1966 to wejÅ›cie Jaguara w skÅ‚ad British Motor Corporation, przemianowanej dwa lata później na British Leyland Motor Corporation. Po 18 latach, w 1984 r. Jaguar i Daimler zostajÄ… wyÅ‚Ä…czone z tego koncernu. WczeÅ›niej, bo w 1972 r., 71-letni wówczas William Lyons, przechodzi na emeryturÄ™. CaÅ‚kowicie nowa era dla Jaguara rozpoczyna siÄ™ w 1989 r., kiedy to ta brytyjska marka zostaje przejÄ™ta przez Forda.
Inwestycje amerykaÅ„skiego koncernu pozwoliÅ‚y wprawdzie na wprowadzenie kolejnych modeli (m.in. S-Type w 1999 r., X-Type w 2001 oraz XK w 2006), ale nie udaÅ‚o siÄ™ osiÄ…gnąć jakiegoÅ› oszaÅ‚amiajÄ…cego sukcesu. Aby wyróżnić Jaguara, marka ta wraz z Volvo, Land Roverem, Astonem Martinem i Lincolnem weszÅ‚y w skÅ‚ad Premier Automotive Group.
W 2008 r. rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ kolejny nowy rozdziaÅ‚ w historii Jaguara. Za kwotÄ™ 2,3 miliarda dolarów ta brytyjska marka wraz z Land Roverem zostaje kupione przez indyjski koncern Tata Motors od Forda. Już pod rzÄ…dami nowej firmy na Å›wiat przychodzÄ… m.in. Jaguar F-Type w 2013 r. oraz Jaguar XE w 2015 r. Jednak prawdziwy przeÅ‚om w historii Jaguara przynoszÄ… dopiero trzy kolejne modele z rodziny Pace. W 2016 r. pojawia siÄ™ na rynku Å›redniej wielkoÅ›ci SUV Jaguar F-Pace. Rok później doÅ‚Ä…cza do niego mniejszy Jaguar E-Pace, zaÅ› w 2018 r. debiutuje na rynku Jaguar I-Pace, czyli pierwszy w peÅ‚ni elektryczny model brytyjskiej marki. Model ten zyskaÅ‚ tak dobrÄ… renomÄ™, czego efektem byÅ‚ tytuÅ‚ Car of the Year 2019.
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 495 ocen