Szukaj

Informacje o Jaguar

Jaguar to jedna z najbardziej znanych i zarazem prestiżowych brytyjskich marek motoryzacyjnych segmentu premium. Pierwszy model marki Jaguar, będący dwudrzwiową limuzyną, wyjechał z fabryki we wrześniu 1935 r. Od 1989 r. Jaguar należał do Ford Motor Company, a po wystawieniu go na sprzedaż w 2008 r., został wykupiony przez indyjski koncern Tata Motors.

Historia Jaguara

PoczÄ…tki dzisiejszej marki Jaguar (wówczas firmy Swallow Sidecar Company), która zostaÅ‚a zaÅ‚ożona przez Williama Lyonsa przy pomocy Williama Walmseya, datuje siÄ™ na 1922 r. Na pierwszy samochód nowej firmy trzeba byÅ‚o poczekać aż do lat trzydziestych. W pierwszych latach dziaÅ‚alnoÅ›ci firmy zajmowaÅ‚a siÄ™ ona przede wszystkim produkcjÄ… bocznych wózków do motocykli.

Przygoda z samochodami zaczęła siÄ™ w 1927 r., kiedy to brytyjska firma zaczęła produkować aluminiowe nadwozia, które byÅ‚y nastÄ™pnie wykorzystywane przez różne brytyjskie marki (m.in. w kabriolecie Austin Seven). Aż w koÅ„cu przyszedÅ‚ 1931 rok, kiedy to powstaje pierwszy samochód. ByÅ‚a nim dwudrzwiowa limuzyna o nazwie SS1, do wyprodukowania której użyto podwozia firmy Standard. Dwa lata później firma zmienia nazwÄ™ na SS Cars. Nazwa Jaguar pojawia siÄ™ w 1935 r. wraz z nowym sportowym modelem SS100. Nazwa Jaguar wydaje siÄ™ idealnÄ… propozycjÄ… i od tego czasu wszystkie nowe modele otrzymujÄ… takÄ… nazwÄ™, odróżniajÄ…ce siÄ™ symbolem okreÅ›lajÄ…cym pojemność silnika (m.in. 1,5; 2,5 oraz 3,5).

Podczas II wojny Å›wiatowej Jaguar powraca do swoich korzeni i ponownie wytwarza boczne wózki do motocykli. JednoczeÅ›nie uczestniczy w projektowaniu i produkcji dla brytyjskiego lotnictwa. Tuż po zakoÅ„czeniu wojny firma odchodzi od nazwy Swallow Sidecar, której skrót SS kojarzyÅ‚ siÄ™ zbyt bezpoÅ›rednio w niemieckimi oddziaÅ‚ami SS. Jaguar staje siÄ™ już oficjalnie nazwÄ… marki, zaÅ› nazwÄ™ firmy zmieniono na Jaguar Cars.

Powojenne modele Jaguara

Tuż po wojnie produkowany jest model Mark IV, jednak prawdziwÄ… furorÄ™ robi, zaprezentowany w 1948 r., sportowy Jaguar XK120 z silnikiem o mocy 160 KM. Produkowany jest do 1954 r., a jego nastÄ™pcami sÄ… XK140 (1954-57) i XK150 (1957-60). Kolejnym hitem staje siÄ™ pokazana w 1950 r. duża limuzyna Mark VII. W tym czasie Jaguar zyskaÅ‚ już sporÄ… reputacjÄ™ jako producent luksusowych limuzyn oraz samochodów sportowych. Jednak firmie brak byÅ‚o modelu bardziej przystÄ™pnego cenowo, który mógÅ‚by odnieść również wiÄ™kszy sukces sprzedażowy. Aż w koÅ„cu w 1955 r. Jaguar wypuszcza auto Å›redniej klasy Mark I, a cztery lata później Mark II.

Sportowe samochody Jaguara

Lata pięćdziesiÄ…te to także poczÄ…tek startów Jaguara w wyÅ›cigach samochodowych, w tym w legendarnym 24-godzinnym wyÅ›cigu Le Mans. W 1950 r. Lyons daje siÄ™ przekonać do produkcji typowo wyÅ›cigowego modelu i w ten sposób powstaje XK120C, lepiej znany jako C-Type. Już rok później, w swoim debiucie, zwycięża nieoczekiwanie w Le Mans. W miÄ™dzyczasie Jaguar wspóÅ‚pracuje z Dunlopem i tworzy hamulce tarczowe, które stajÄ… siÄ™ jego tajnÄ… broniÄ… w wyÅ›cigu dwa lata później, czego efektem jest ponowne zwyciÄ™stwo modelu C-Type. Z kolei w latach 1955-57 wyÅ›cig Le Mans zdominowaÅ‚ jego nastÄ™pca - Jaguar D-Type. Później jeszcze dwukrotnie udaÅ‚o siÄ™ Jaguarom zwyciężyć ten wyÅ›cig - w 1988 r. Jaguar XJR-9LM i w 1990 r. Jaguar XJR-12.

W 1960 r. Jaguar przejmuje innÄ… brytyjskÄ…, luksusowÄ… markÄ™ Daimler, która sÅ‚ynęła m.in. z tego, że dostarczaÅ‚a samochody dla rodziny królewskiej. Od 1962 r. wszystkie najbardziej ekskluzywne modele Jaguara, albo wyposażone w ekstra luksusowe dodatki sygnowane sÄ… nazwÄ… Daimler. Aż do 2002 r., kiedy to wraz z wprowadzeniem nowej generacji serii XJ Jaguar wycofuje siÄ™ z używania nazwy Daimler.

Rok po przejÄ™ciu Daimlera do sprzedaży trafia jeden z najbardziej znanych modeli Jaguara. E-Type, który robi podobnÄ… furorÄ…, jak 13 lat wczeÅ›niej model XK120, wyprodukowany zostaÅ‚ (do 1975 r.) w 70 tys. egzemplarzach. W 1968 r. debiutuje XJ6, pierwszy z luksusowej serii XJ (kolejne to XJ12 w 1972 r. i XJ8 w 1998 r.).

Nowa era w historii Jaguara

Rok 1966 to wejÅ›cie Jaguara w skÅ‚ad British Motor Corporation, przemianowanej dwa lata później na British Leyland Motor Corporation. Po 18 latach, w 1984 r. Jaguar i Daimler zostajÄ… wyÅ‚Ä…czone z tego koncernu. WczeÅ›niej, bo w 1972 r., 71-letni wówczas William Lyons, przechodzi na emeryturÄ™. CaÅ‚kowicie nowa era dla Jaguara rozpoczyna siÄ™ w 1989 r., kiedy to ta brytyjska marka zostaje przejÄ™ta przez Forda.

Inwestycje amerykaÅ„skiego koncernu pozwoliÅ‚y wprawdzie na wprowadzenie kolejnych modeli (m.in. S-Type w 1999 r., X-Type w 2001 oraz XK w 2006), ale nie udaÅ‚o siÄ™ osiÄ…gnąć jakiegoÅ› oszaÅ‚amiajÄ…cego sukcesu. Aby wyróżnić Jaguara, marka ta wraz z Volvo, Land Roverem, Astonem Martinem i Lincolnem weszÅ‚y w skÅ‚ad Premier Automotive Group.

WspóÅ‚czesne samochody Jaguara

W 2008 r. rozpoczÄ…Å‚ siÄ™ kolejny nowy rozdziaÅ‚ w historii Jaguara. Za kwotÄ™ 2,3 miliarda dolarów ta brytyjska marka wraz z Land Roverem zostaje kupione przez indyjski koncern Tata Motors od Forda. Już pod rzÄ…dami nowej firmy na Å›wiat przychodzÄ… m.in. Jaguar F-Type w 2013 r. oraz Jaguar XE w 2015 r. Jednak prawdziwy przeÅ‚om w historii Jaguara przynoszÄ… dopiero trzy kolejne modele z rodziny Pace. W 2016 r. pojawia siÄ™ na rynku Å›redniej wielkoÅ›ci SUV Jaguar F-Pace. Rok później doÅ‚Ä…cza do niego mniejszy Jaguar E-Pace, zaÅ› w 2018 r. debiutuje na rynku Jaguar I-Pace, czyli pierwszy w peÅ‚ni elektryczny model brytyjskiej marki. Model ten zyskaÅ‚ tak dobrÄ… renomÄ™, czego efektem byÅ‚ tytuÅ‚ Car of the Year 2019. 

czytaj więcej

Jaguar – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Jaguar

Sprawdź co kierowcy
myślą o Jaguar

Oceny Aut 495 ocen

4,9
~PJ
Jaguar E-Pace
SUV 2.0 i4P 200KM 147kW
Długo zastanawiałem się nad kupnem samochodu, koniecznie miał być SUV ale nie za duży, aby wybrać jeździłem kilkoma markami (wypożyczone na kilka dni), począwszy od Dacii Duster (nie ma tragedii ale plastikowa, a silniki to porażka, jako wozidło może być), Hyundai Tucson (wszytko niby ok ale w środku kompletnie mnie nie urzekł, silnikami też nie specjalnie), Kia Sportage (brat kupił a właściwie zmienił na kolejną generację, no cóż niby nie ma się do czego przyczepić, ale jakoś mnie nie przekonał), Peugeot 3008 (bardzo mi się podobał, wygląd ok, prowadzenie też niczego sobie, ale silniki to już inna bajka), kończąc na markach premium BMW X1 (z zewnątrz całkiem dobrze, w środku jak to w BMW, silniki też spoko, ale przestrzeni w środku szczególnie na tylnej kanapie przy moim wzroście 185 cm to już słabo), BMW X3 (wszystko w porządku ale jakoś nie przekonał mnie), Range Rover Evoque (ten mnie przekonał ale nie było rozsądnego używanego egzemplarza do 5 lat w rozsądnej cenie - drogo), no i dopiero Jaguar E-PACE spełnił wszystkie moje oczekiwania, prowadzenie genialne jak na SUV-a (to nie jest sportowy samochód co prawda ale jest bardzo dobrze), wygląd nie pozorny ale coś w sobie ma, mały przyczajony Jaguar, urzekł całą moją rodzinkę, wygodna pozycja za kierownicą, przestronność na najwyższym poziomie zważywszy na jego zewnętrzne niewielkie gabaryty, miejsca dla pasażerów z tyłu naprawdę dużo, pojemne schowki, napęd 4x4, wykonanie wnętrza naprawdę spoko skórzane fotele robią robotę, skóra na desce rozdzielczej i boczkach drzwi wszystko miękkie i dobrze spasowane, mój egzemplarz ma w tej chwili przejechane 75 tyś km, brak śladów zużycia. Cenowo nie wypada najgorzej do 100 tyś zł znajdzie się fajny używany egzemplarz. Co do spalania, to przy jego masie 1852 kg i nie hybryda wynik średni z 5 tyś km (mieszana miasto 1/3 trasa 2/3 - dojazd do pracy) 9,9 l/100km to jest bardzo dobrze, trasa przy normalnej jeździe (nie autostrada) udało się zejść do 7,5 l/100km, przy prędkościach autostradowych też całkiem spoko ok 9,5 - 10 l/100km (zaskoczył mnie, myślałem, że będzie więcej a wcale go nie oszczędzałem), po mieście dynamiczna jazda to tak ok 13 l/100km, więc jak na 2 litrowy 200 konny silnik jest dobrze (brat w Kii Sportage przy silniku 1,6 i dużo mniejszej masie mieści się w 10,5 l/100km). Pewnie diesel byłby bardziej ekonomiczny ale już jego awaryjność niekoniecznie, raz się skusiłem na diesla - nigdy więcej. Jeśli chodzi o wyposażenie to kwestia wersji i zasobności portfela, mój ma elektryczne skórzane fotele, podgrzewaną przednią szybę i kierownicę (fajna sprawa), o systemach nie piszę ma chyba wszystko, kamera cofania całkiem dobry obraz nawet nocą (brakuje mi trochę kamery 360 stopni). Same superlatywy ale jest jedno co mnie wkurza - SYSTEM START/STOP, tego co go wymyślił to trzeba na suchej gałęzi powiesić, zdarza się, że wyłącza silnik przy parkowaniu, i nagminnie przy dojeżdżaniu na światłach, u mnie stale wyłączony (szkoda, że nie można go na stałe wyłączyć). Ogólnie jak ktoś szuka małego SUV-a to polecam E-PACE-a, marka premium i coś więcej w moim odczuciu. Czy bym kupił jeszcze raz - na pewno - tylko pewnie z trochę mocniejszym silnikiem, choć w moim odczuciu i ten daje radę.
4,5
~Tfusk
Jaguar XF II
Sedan 3.0 V6 340KM 250kW
Kupiłem, bo był jedną z najtańszych alternatyw (jako używany) auta z napędem na tył i silnikiem ponad 4 cylindrowym. Silnik V6 wymaga wymiany przewodów wodnych z plastikowych na aluminiowe i po takim zabiegu można zapuszczać się w dalekie trasy. Małe spalanie przy spokojnej jeździe. Cichutka i kulturalna praca bez obciążania, nadwozie aluminiowe. Jest trochę bardziej plastikowy w porównaniu do x250 czy starszych XJtów. Nie wiem po co kupować ten model z pierdzikiem 4 cylindrowym, to już lepiej jakiegoś passata z TSI.
5,0
~Anonymous
Jaguar XF I
Sedan 3.0 V6 238KM 175kW
Ma swój styl i "duszę". Oryginalny samochód z klasą, wyróżniający się z tłumu. Ma w sobie to coś. Oczywiście jest to samochód nie dla wszystkich i nie każdemu się spodoba, natomiast ja lubię oryginalne maszyny i jak patrzę na te wszystkie BMW, Mercedesy czy Audi to trochę mi się robi niedobrze, są to po prostu bardzo nudne samochody (no ale to już kwestia gustu). Dobre nagłośnienie (mam wersję pośrednią, Jaguar Premium 320w), bardzo dobre wyciszenie, super materiały i piękna linia nadwozia oraz wnętrze.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Jaguar przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena