Jaguar to jedna z najbardziej znanych i zarazem prestiżowych brytyjskich marek motoryzacyjnych segmentu premium. Pierwszy model marki Jaguar, będący dwudrzwiową limuzyną, wyjechał z fabryki we wrześniu 1935 r. Od 1989 r. Jaguar należał do Ford Motor Company, a po wystawieniu go na sprzedaż w 2008 r., został wykupiony przez indyjski koncern Tata Motors.
Początki dzisiejszej marki Jaguar (wówczas firmy Swallow Sidecar Company), która została założona przez Williama Lyonsa przy pomocy Williama Walmseya, datuje się na 1922 r. Na pierwszy samochód nowej firmy trzeba było poczekać aż do lat trzydziestych. W pierwszych latach działalności firmy zajmowała się ona przede wszystkim produkcją bocznych wózków do motocykli.
Przygoda z samochodami zaczęła się w 1927 r., kiedy to brytyjska firma zaczęła produkować aluminiowe nadwozia, które były następnie wykorzystywane przez różne brytyjskie marki (m.in. w kabriolecie Austin Seven). Aż w końcu przyszedł 1931 rok, kiedy to powstaje pierwszy samochód. Była nim dwudrzwiowa limuzyna o nazwie SS1, do wyprodukowania której użyto podwozia firmy Standard. Dwa lata później firma zmienia nazwę na SS Cars. Nazwa Jaguar pojawia się w 1935 r. wraz z nowym sportowym modelem SS100. Nazwa Jaguar wydaje się idealną propozycją i od tego czasu wszystkie nowe modele otrzymują taką nazwę, odróżniające się symbolem określającym pojemność silnika (m.in. 1,5; 2,5 oraz 3,5).
Podczas II wojny światowej Jaguar powraca do swoich korzeni i ponownie wytwarza boczne wózki do motocykli. Jednocześnie uczestniczy w projektowaniu i produkcji dla brytyjskiego lotnictwa. Tuż po zakończeniu wojny firma odchodzi od nazwy Swallow Sidecar, której skrót SS kojarzył się zbyt bezpośrednio w niemieckimi oddziałami SS. Jaguar staje się już oficjalnie nazwą marki, zaś nazwę firmy zmieniono na Jaguar Cars.
Tuż po wojnie produkowany jest model Mark IV, jednak prawdziwą furorę robi, zaprezentowany w 1948 r., sportowy Jaguar XK120 z silnikiem o mocy 160 KM. Produkowany jest do 1954 r., a jego następcami są XK140 (1954-57) i XK150 (1957-60). Kolejnym hitem staje się pokazana w 1950 r. duża limuzyna Mark VII. W tym czasie Jaguar zyskał już sporą reputację jako producent luksusowych limuzyn oraz samochodów sportowych. Jednak firmie brak było modelu bardziej przystępnego cenowo, który mógłby odnieść również większy sukces sprzedażowy. Aż w końcu w 1955 r. Jaguar wypuszcza auto średniej klasy Mark I, a cztery lata później Mark II.
Lata pięćdziesiąte to także początek startów Jaguara w wyścigach samochodowych, w tym w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. W 1950 r. Lyons daje się przekonać do produkcji typowo wyścigowego modelu i w ten sposób powstaje XK120C, lepiej znany jako C-Type. Już rok później, w swoim debiucie, zwycięża nieoczekiwanie w Le Mans. W międzyczasie Jaguar współpracuje z Dunlopem i tworzy hamulce tarczowe, które stają się jego tajną bronią w wyścigu dwa lata później, czego efektem jest ponowne zwycięstwo modelu C-Type. Z kolei w latach 1955-57 wyścig Le Mans zdominował jego następca - Jaguar D-Type. Później jeszcze dwukrotnie udało się Jaguarom zwyciężyć ten wyścig - w 1988 r. Jaguar XJR-9LM i w 1990 r. Jaguar XJR-12.
W 1960 r. Jaguar przejmuje inną brytyjską, luksusową markę Daimler, która słynęła m.in. z tego, że dostarczała samochody dla rodziny królewskiej. Od 1962 r. wszystkie najbardziej ekskluzywne modele Jaguara, albo wyposażone w ekstra luksusowe dodatki sygnowane są nazwą Daimler. Aż do 2002 r., kiedy to wraz z wprowadzeniem nowej generacji serii XJ Jaguar wycofuje się z używania nazwy Daimler.
Rok po przejęciu Daimlera do sprzedaży trafia jeden z najbardziej znanych modeli Jaguara. E-Type, który robi podobną furorą, jak 13 lat wcześniej model XK120, wyprodukowany został (do 1975 r.) w 70 tys. egzemplarzach. W 1968 r. debiutuje XJ6, pierwszy z luksusowej serii XJ (kolejne to XJ12 w 1972 r. i XJ8 w 1998 r.).
Rok 1966 to wejście Jaguara w skład British Motor Corporation, przemianowanej dwa lata później na British Leyland Motor Corporation. Po 18 latach, w 1984 r. Jaguar i Daimler zostają wyłączone z tego koncernu. Wcześniej, bo w 1972 r., 71-letni wówczas William Lyons, przechodzi na emeryturę. Całkowicie nowa era dla Jaguara rozpoczyna się w 1989 r., kiedy to ta brytyjska marka zostaje przejęta przez Forda.
Inwestycje amerykańskiego koncernu pozwoliły wprawdzie na wprowadzenie kolejnych modeli (m.in. S-Type w 1999 r., X-Type w 2001 oraz XK w 2006), ale nie udało się osiągnąć jakiegoś oszałamiającego sukcesu. Aby wyróżnić Jaguara, marka ta wraz z Volvo, Land Roverem, Astonem Martinem i Lincolnem weszły w skład Premier Automotive Group.
W 2008 r. rozpoczął się kolejny nowy rozdział w historii Jaguara. Za kwotę 2,3 miliarda dolarów ta brytyjska marka wraz z Land Roverem zostaje kupione przez indyjski koncern Tata Motors od Forda. Już pod rządami nowej firmy na świat przychodzą m.in. Jaguar F-Type w 2013 r. oraz Jaguar XE w 2015 r. Jednak prawdziwy przełom w historii Jaguara przynoszą dopiero trzy kolejne modele z rodziny Pace. W 2016 r. pojawia się na rynku średniej wielkości SUV Jaguar F-Pace. Rok później dołącza do niego mniejszy Jaguar E-Pace, zaś w 2018 r. debiutuje na rynku Jaguar I-Pace, czyli pierwszy w pełni elektryczny model brytyjskiej marki. Model ten zyskał tak dobrą renomę, czego efektem był tytuł Car of the Year 2019.
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 501 ocen