Pierwsza i zarazem najwiÄ™ksza obecnie poÅ‚udniowokoreaÅ„ska marka samochodowa, która z sukcesem zadebiutowaÅ‚a na europejskim rynku i osiÄ…gnęła tu dość mocnÄ… pozycjÄ™, choć poczÄ…tki do najÅ‚atwiejszych nie należaÅ‚y. Hyundai to obecnie także jeden z pionierów segmentu pojazdów napÄ™dzanych ogniwa paliwowymi.
PoczÄ…tki Hyundaia siÄ™gajÄ… 1947 r., kiedy to powstaÅ‚o przedsiÄ™biorstwo Hyundai Engineering and Construction dziaÅ‚ajÄ…ce na poczÄ…tku jednak w branży budowlanej. Firma szybko siÄ™ rozrastaÅ‚a i zwiÄ™kszaÅ‚a swój obszar dziaÅ‚alnoÅ›ci, stajÄ…c siÄ™ jednym z najwiÄ™kszych poÅ‚udniowokoreaÅ„skich konglomeratów. Kryzys gospodarczy, jaki dotknÄ…Å‚ KoreÄ™ PoÅ‚udniowÄ… na przeÅ‚omie wieków, sprawiÅ‚, że Hyundai stanÄ…Å‚ na krawÄ™dzi bankructwa. Aby wyjść na prostÄ…, Hyundai Group zostaÅ‚ podzielony na mniejsze jednostki i w 2000 r. z koncernu wyodrÄ™bniony zostaÅ‚ Hyundai Motor Group.
SpóÅ‚ka motoryzacyjna Hyundaia istniaÅ‚a jednak od 1967 r., a pierwszy model, którym byÅ‚ Hyundai Cortina, ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w kolejnym roku. Model ten powstaÅ‚ w ramach podpisanej umowy licencyjnej z Fordem, która przetrwaÅ‚a do 1985 r. Nie oznaczaÅ‚o to jednak, że KoreaÅ„czycy nie rozwijali samodzielnie swojej oferty. Pierwszym Hyundaiem zbudowanym samodzielnie byÅ‚ Pony, który zaprezentowany zostaÅ‚ na wystawie w Turynie w 1974 r. Wybór WÅ‚och na miejsce jego premiery nie byÅ‚ przypadkowy, gdyż Pony byÅ‚ sprzedawany również na europejskim rynku, gdzie zdobyÅ‚ nawet caÅ‚kiem sporÄ… popularność. Mimo to pozostaÅ‚e modele Hyundaia nie potrafiÅ‚y na dÅ‚użej zaistnieć w Europie, przegrywajÄ…c gÅ‚ównie pod wzglÄ™dem jakoÅ›ci wykonania z europejskimi czy japoÅ„skimi producentami. W latach 80. i 90. minionego wieku Hyundai wprowadza do swojej oferty m.in. takie modele jak Granada, Mark V, Excel, Grandeur, New Grandeur czy majÄ…cy sportowÄ… liniÄ™ Hyundai Scoupe. Na europejskim rynku w ostatniej dekadzie minionego stulecia pojawiÅ‚ siÄ™ jeszcze model Accent.
Pod koniec XX w. Hyundai zyskaÅ‚ już dość mocnÄ… pozycjÄ™ w Europie, a w 2003 r. wybudowaÅ‚ nawet swojÄ… siedzibÄ™ z centrum badawczo-rozwojowym w Rüsselsheim. W centrum tym projektowane byÅ‚y modele gÅ‚ównie z myÅ›lÄ… o europejskim kliencie. W tamtym czasie europejskie modele Hyundaia nosiÅ‚y alfanumeryczne nazewnictwo - i10, i20, i30, i40 czy ix35, choć można byÅ‚o także spotkać modele z tradycyjnymi nazwami (Tucson, Veloster).
Aby jeszcze bardziej zacieśnić więzy z europejskim rynkiem, Hyundai wybudował fabryki na Słowacji w 2004 r. i w Czechach w 2007 r. Do Europy trafiały bądź cały czas trafiają także modele produkowane w Turcji, a nawet w Indiach.
W 1999 r. Hyundai przejÄ…Å‚ 51% akcji spóÅ‚ki Kia Motors i tym samym powstaÅ‚ jeden z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie (Hyundai Kia Automotive Group) z siedzibÄ… w Seulu. Rok później Hyundai-Kia nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z koncernem DaimlerChrysler, który nabywa nawet 10% udziaÅ‚ów w koreaÅ„skiej firmie. KÅ‚opoty finansowe amerykaÅ„sko-niemieckiego koncernu sprawiÅ‚y, że wspóÅ‚praca przetrwaÅ‚a zaledwie cztery lata.
Obecnie Hyundai, obok Toyoty, jest jednym z pionierów sektora pojazdów napÄ™dzanych ogniwami paliwowymi. Pierwszym wodorowym pojazdem koreaÅ„skiej marki byÅ‚ Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell), a w 2018 r. doÅ‚Ä…czyÅ‚ do niego sportowo-użytkowy Hyundai Nexo.
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 5 114 ocen