Szukaj

Informacje o Hyundai

Pierwsza i zarazem najwiÄ™ksza obecnie poÅ‚udniowokoreaÅ„ska marka samochodowa, która z sukcesem zadebiutowaÅ‚a na europejskim rynku i osiÄ…gnęła tu dość mocnÄ… pozycjÄ™, choć poczÄ…tki do najÅ‚atwiejszych nie należaÅ‚y. Hyundai to obecnie także jeden z pionierów segmentu pojazdów napÄ™dzanych ogniwa paliwowymi.

Historia Hyundaia

PoczÄ…tki Hyundaia siÄ™gajÄ… 1947 r., kiedy to powstaÅ‚o przedsiÄ™biorstwo Hyundai Engineering and Construction dziaÅ‚ajÄ…ce na poczÄ…tku jednak w branży budowlanej. Firma szybko siÄ™ rozrastaÅ‚a i zwiÄ™kszaÅ‚a swój obszar dziaÅ‚alnoÅ›ci, stajÄ…c siÄ™ jednym z najwiÄ™kszych poÅ‚udniowokoreaÅ„skich konglomeratów. Kryzys gospodarczy, jaki dotknÄ…Å‚ KoreÄ™ PoÅ‚udniowÄ… na przeÅ‚omie wieków, sprawiÅ‚, że Hyundai stanÄ…Å‚ na krawÄ™dzi bankructwa. Aby wyjść na prostÄ…, Hyundai Group zostaÅ‚ podzielony na mniejsze jednostki i w 2000 r. z koncernu wyodrÄ™bniony zostaÅ‚ Hyundai Motor Group.

SpóÅ‚ka motoryzacyjna Hyundaia istniaÅ‚a jednak od 1967 r., a pierwszy model, którym byÅ‚ Hyundai Cortina, ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w kolejnym roku. Model ten powstaÅ‚ w ramach podpisanej umowy licencyjnej z Fordem, która przetrwaÅ‚a do 1985 r. Nie oznaczaÅ‚o to jednak, że KoreaÅ„czycy nie rozwijali samodzielnie swojej oferty. Pierwszym Hyundaiem zbudowanym samodzielnie byÅ‚ Pony, który zaprezentowany zostaÅ‚ na wystawie w Turynie w 1974 r. Wybór WÅ‚och na miejsce jego premiery nie byÅ‚ przypadkowy, gdyż Pony byÅ‚ sprzedawany również na europejskim rynku, gdzie zdobyÅ‚ nawet caÅ‚kiem sporÄ… popularność. Mimo to pozostaÅ‚e modele Hyundaia nie potrafiÅ‚y na dÅ‚użej zaistnieć w Europie, przegrywajÄ…c gÅ‚ównie pod wzglÄ™dem jakoÅ›ci wykonania z europejskimi czy japoÅ„skimi producentami. W latach 80. i 90. minionego wieku Hyundai wprowadza do swojej oferty m.in. takie modele jak Granada, Mark V, Excel, Grandeur, New Grandeur czy majÄ…cy sportowÄ… liniÄ™ Hyundai Scoupe. Na europejskim rynku w ostatniej dekadzie minionego stulecia pojawiÅ‚ siÄ™ jeszcze model Accent.

Modele Hyundaia na EuropÄ™

Pod koniec XX w. Hyundai zyskaÅ‚ już dość mocnÄ… pozycjÄ™ w Europie, a w 2003 r. wybudowaÅ‚ nawet swojÄ… siedzibÄ™ z centrum badawczo-rozwojowym w Rüsselsheim. W centrum tym projektowane byÅ‚y modele gÅ‚ównie z myÅ›lÄ… o europejskim kliencie. W tamtym czasie europejskie modele Hyundaia nosiÅ‚y alfanumeryczne nazewnictwo - i10, i20, i30, i40 czy ix35, choć można byÅ‚o także spotkać modele z tradycyjnymi nazwami (Tucson, Veloster).

Aby jeszcze bardziej zacieśnić więzy z europejskim rynkiem, Hyundai wybudował fabryki na Słowacji w 2004 r. i w Czechach w 2007 r. Do Europy trafiały bądź cały czas trafiają także modele produkowane w Turcji, a nawet w Indiach.

Hyundai - dodatkowe informacje

W 1999 r. Hyundai przejÄ…Å‚ 51% akcji spóÅ‚ki Kia Motors i tym samym powstaÅ‚ jeden z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie (Hyundai Kia Automotive Group) z siedzibÄ… w Seulu. Rok później Hyundai-Kia nawiÄ…zuje wspóÅ‚pracÄ™ z koncernem DaimlerChrysler, który nabywa nawet 10% udziaÅ‚ów w koreaÅ„skiej firmie. KÅ‚opoty finansowe amerykaÅ„sko-niemieckiego koncernu sprawiÅ‚y, że wspóÅ‚praca przetrwaÅ‚a zaledwie cztery lata.

Wodorowe samochody Hyundaia

Obecnie Hyundai, obok Toyoty, jest jednym z pionierów sektora pojazdów napÄ™dzanych ogniwami paliwowymi. Pierwszym wodorowym pojazdem koreaÅ„skiej marki byÅ‚ Tucson Fuel Cell (ix35 Fuel Cell), a w 2018 r. doÅ‚Ä…czyÅ‚ do niego sportowo-użytkowy Hyundai Nexo.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Hyundai

Sprawdź co kierowcy
myślą o Hyundai

Oceny Aut 5 114 ocen

3,8
~Tadeusz
Hyundai i20 III
Hatchback Facelifting 1.2 MPI 84KM 62kW
Kupiony jako drugi samochód - do miasta. Jest to mały, zwrotny, pojemny miejski samochód. Bardzo ładny z zewnątrz. Ponury, plasikowy i tani wewnątrz. Sporo systemów wspomagających. Wybrałem silnik wolnossący bo ma dobre opinie odnośnie trwałości ale ten silnik (1,2 -79 km) jest zbyt słaby do tego auta - szczególnie na trasie. Niedopracowane multimedia - np. brak nawigacji fabrycznej pomimo ikony na wyświetlaczu (brak właściwej aktualizacji). Być może kupiłby ponownie ale z silnikiem 1,0 T-GDI i 6 biegową skrzynią oraz pakietem LED.
3,4
~Michał
Hyundai Tucson IV
SUV 1.6 T-GDI 48V 180KM 132kW
Auto nie jest złe. Sklasyfikował bym je jako auto na jazdy z przedmieść lub wsi do miasta i na małe wycieczki. Dla kogoś kto jeździ naprawdę dużo i korzysta z dróg szybkiego ruchu nie polecam. Auto jest męczące dla kierowcy. Tryby jazdy ECO, Normal i Sport są dostępne ale na ECO reakcja na gaz jest bardzo słaba, w lato wygasza sprężarkę klimy w trybie żeglowania więc bezużyteczna opcja. Niestety domyślnie zawsze odpala go na ECO więc po uruchomieniu pełna "procedura startowa" - zmiana trybu, wyłaczenie asystenta pasa ruchu i dopiero można ruszać.
4,0
~użytkownik
Hyundai i40
Sedan Facelifting 1.6 GDI 135KM 99kW
Samochód ma wady i zalety. Podstawową zaletą jest fakt, ze jest tani w zakupie i eksploatacji, nie psuje się nic. Silnik 1,6 jest natomiast zbyt słaby, do miasta wystarczy ale wyprzedzanie jest niemożliwe, na autostradzie wyje (wolnossący). Kolejnym problemem jest generowany hałas opon, powietrza, otoczenia, jak w każdym azjatyckim, może poza lexusem. Jeśli ktoś potrzebuje taniego samochodu, który nie sprawia problemów eksploatacyjnych warto. Jeśli oczekujesz choćby namiastki przyjemności z jazdy, ten samochód tego nie daje.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Hyundai przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena