Kartka z kalendarza: 2–8 kwietnia
Zapraszamy na krótki przegląd wydarzeń z historii motoryzacji, których rocznica przypada w nadchodzącym tygodniu.
2.04.1959 | Juha Kankkunen przychodzi na świat
„Latający Fin”, czyli Juha Kankkunen, urodził się 2 kwietnia 1959 roku w Laukaa. Począwszy od końca lat siedemdziesiątych budował sobie opinię znakomitego kierowcy rajdowego. Zadebiutował w 1979 roku, w rodzimym Rajdzie 1000 Jezior. Na pierwsze zwycięstwo w WRC musiał poczekać aż do 1985 roku, gdy to okazał się najlepszy w zupełnie innych warunkach: zwyciężył w Rajdzie Safari. Jego największe sukcesy przypadają na przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych: cztery razy był zwycięzcą w Rajdowych Mistrzostwach Świata: 1986, 1987, 1991 i 1993.
Kankkunen zapisze się w historii motosportu nie tylko ze względu na swoje sukcesy rajdowe, ale także z powodu pobicia rekordu prędkości na lodzie. W 2011 roku, za kierownicą Bentley'a Continentala GT, mknął przez zamarznięte Morze Bałtyckie z prędkością 331 km/h, pobijając tym samym swój własny rekord Guinessa.
3.04.1885 | Gottlieb Daimler patentuje swój silnik „Zegarek dziadka”
Gottlieb Daimler, jeden z pionierów automobilizmu, w 1882 roku – wspólnie z Wilhelmem Maybachem – rozpoczął działalność w zakresie produkcji silników. W zakładzie w Bad Cannstatt w Stuttgarcie pracowano nad tzw. „Zegarkiem dziadka”, czyli małym, jednocylindrowym silnikiem. Początkowo jednostka miała pojemność około 0,1 litra, ale finalna wersja została powiększona do pojemności 0,264 litra, co pozwalało na wygenerowanie mocy około 0,5 KM przy 700 obr./min. Było to niezwykłe osiągnięcie, gdyż ówczesne konstrukcje pracowały z prędkością rzędu 100 obrotów na minutę. Zwieńczeniem pracy był patent, który zarejestrowano 3 kwietnia 1885 roku.
Silnik był w pełni funkcjonalny i posłużył do napędzenia dwukołowego pojazdu, który mógł osiągnąć maksymalnie 12 km/h. Rozwinięciem tej koncepcji był silnik napędzający pierwszy czterokołowy powóz, który stworzono w marcu 1886 roku.
4.04.1940 | Urodził się Richard Attwood
4 kwietnia 1940 roku urodził się Richard Attwood, kierowca wyścigowy, który w latach sześćdziesiątych startował w Formule 1. Brał również udział w rozwijaniu Forda GT40 przez testowanie go na torze i przekazywanie wskazówek inżynierom. W 1968 roku podpisał kontrakt z Porsche, przenosząc się do zawodów z cyklu Mistrzostwa Świata Samochodów Sportowych. W czasie pracy w Porsche brał udział w rozwijaniu 917-ki, legendarnego samochodu wyścigowego, którym zwyciężył w 24-godzinnym wyścigu LeMans w 1970 roku.
5.04.1922 | Firestone produkuje swoją pierwszą oponę niskociśnieniową
W 1922 roku w zakładzie amerykańskiego Firestone'a powstały pierwsze opony niskociśnieniowe typu „balonowego”, które były bardziej wytrzymałe niż tradycyjne. Firma w ciągu 6 lat istnienia stała się głównym dostawcą ogumienia dla Forda. Współpraca między firmami miała podłoże prywatne. Henry Ford radził Harvey'owi Firestone'owi, gdzie ma powstać nowa fabryka opon. Firma zachowała niezależność do 1988 roku, gdy została przejęta przez Bridgestone.
6.04.2001 | WiLL VS wchodzi do produkcji
WiLL to marka Toyoty, stworzona z myślą o japońskim rynku. Toyota chciała produkować samochody z charakterem, dla młodych ludzi, wykorzystując jednocześnie technologię swoich wielkoseryjnych samochodów. Tak powstała WiLL VS, dość odważnie zaprojektowany kompaktowy hatchback, który w swoim projekcie miał nawiązywać do samolotu Lockheed F-117 Nighthawk, a technologiczne być normalną Toyotą. Eksperyment udał się połowicznie.
Samochód zadebiutował 6 kwietnia 2001 roku i utrzymał się w produkcji do kwietnia 2004 roku. Przez ten czas wytworzono zaledwie 4000 egzemplarzy. Projekt nie okazał się sukcesem, ale był niejako poligonem doświadczalnym dla amerykańskiego projektu Toyoty. Bazując na doświadczeniach WiLL, Toyota w 2003 roku założyła markę Scion, która utrzymała się na rynku do 2016 roku.
7.04.1947 | Zmarł Henry Ford
Ojciec jednego z największych koncernów motoryzacyjnych – Henry Ford, odszedł 7 kwietnia 1947 roku, dożywając 83 lat. Firmą nie kierował już od 1945 roku, gdy jego miejsce zajął wnuczek, Henry Ford II, pełniący tę rolę do 1979 roku, znany głównie z wprowadzenia w swojej fabryce taśmy montażowej, która przyspieszała produkcję samochodu i zwiększała jego jakość wykonania. Warto jednak pamiętać, że nie był to jego pomysł. Henry Ford wykazał się czujnością i zastosował to rozwiązanie, które pozwoliło produkować szybciej i taniej samochody Ford T. Jego głównym założeniem było dążenie do obniżenia cen i upowszechnienia samochodów z niebieskim logo.
8.04.1934 | Achille Varzi i Amedeco Bignami wygrywają 8. edycję wyścigu Mille Miglia
Mille Miglia to niezwykły wyścig prowadzący przez malownicze drogi między Brescią, a Rzymem. 8 kwietnia, po nieco ponad 14 godzinach jazdy, pierwsze na linię mety wjechało Alfa Romeo 8C 2300 Monza Spider Brianza, prowadzone przez Achile Varziego. Średnia prędkość tej wyprawy o długości 1624 km, wyniosła 114 km/h. Wyścigi lat trzydziestych były zdominowane przez Alfę Romeo 8C. Nie inaczej było w przypadku Mille Miglia 1934, gdzie pierwsze trzy miejsca zajmowali kierowcy prowadzący ten model. Dwa z nich (miejsce 1. i 3.) należało do drużyny Scuderia Ferrari, która wówczas zajmowała się jedynie wyścigami, a nie konstrukcją własnych pojazdów.
Przedwojenna Alfa Romeo 8C doczekała się „prawnuka”, produkowanego od 2007 do 2010 roku, o którym swego czasu pisaliśmy.