Po raz pierwszy Volvo użyło nazwy V40 przy średniej wielkości kombi, które wytwarzane było w latach 1995-2004. Za drugim razem oznaczeniem tym ochrzczono już całkiem inny model - kompaktowego 5-drzwiowego hatchbacka, który w gamie Volvo stanął u boku 3-drzwiowego C30. Druga odsłona V40 zadebiutowała na salonie Geneva Motor Show 2012, gdzie przyciągnęła do siebie rzesze odwiedzających targi. W jaki sposób? Przede wszystkim za sprawą dynamicznego wyglądu osiągniętego dzięki połączeniu zwartej sylwetki nadwozia i jedynych w swoim rodzaju detali. Oprócz tego, nowe Volvo zaproponowało rekordowo ekonomiczne silniki (3,6 l/100 km w przypadku najoszczędniejszego diesla 1.6/115 KM/270 Nm) oraz multum rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo (w tym poduszkę umieszczoną między maską a szybą czołową zmniejszającą obrażenia pieszych w razie uderzenia).