Wycofując z oferty wysłużoną Octavię pierwszej generacji (sprzedawaną później pod przydomkiem Tour), Skoda stworzyła w swojej gamie lukę pomiędzy Fabią a "zwykłą" Octavią. Jako, że takie luki nie najlepiej wpływają na wysokość słupków sprzedaży, Czesi natychmiast przygotowali nowy model. Lukę zapełnił całkowicie nowy Rapid, kompaktowy liftback wystylizowany bez designerskich "fajerwerków", za to przyciągający do siebie funkcjonalnością. Pod mierzącym 4483 mm długości, 1706 mm szerokości i 1461 wysokości nadwoziem, na 2,6-metrowym rozstawie osi, projektantom udało się wygospodarować obszerną kabinę pasażerską oraz niemały, bo 550-litrowy kufer. Auto zaproponowano w trzech wariantach wyposażenia (najwyższy np. z podgrzewanymi fotelami) oraz sześciu opcjach silnikowych (benzynowych 1.2 MPI/75 KM, 1.2 TSI/86 KM, 1.2 TSI/105 KM i 1.4 TSI/122 KM oraz wysokoprężnych 1.6 TDI/90 KM i 1.6 TDI/105 KM).