Szykując trzecią odsłonę Leona, designerzy Seata nie zdecydowali się na realizację swoich designerskich fantazji. Zamiast tego, sięgnęli po sprawdzone wzorce łącząc koncepcje stylistyczne poprzedniego Leona z świeżymi formami reprezentowanymi przez Ibizę. Efekt to kompakt o bryle typowego hatchbacka, z wąską, charakterystycznie wyprofilowaną linią okien, ostrych przetłoczeniach karoserii oraz dynamicznych szczegółach. Co ciekawe, choć nadwozie trzeciej generacji Leona skrócono nieco w porównaniu do poprzednika, zaproponowano więcej miejsca i dla pasażerów, i na walizki (pojemność bagażnika wyniosła 380 litrów). Udało się tego dokonać dzięki wydłużeniu rozstawu osi aż o 6 cm. Od strony technicznej, kompaktowy Seat może poszczycić się lekką płytą podłogową MQB, gamą silnikową złożoną wyłącznie z turbodoładowanych jednostek ("benzyniaków" 1.2/86 KM, 1.2/105 KM, 1.4/122 KM i 1.8/180 KM oraz diesli 1.6/90 KM, 1.6/105 KM, 2.0/150 KM i 2.0/184 KM), jak również nowoczesną 7-stopniową skrzynią DSG.