Po przygotowaniu bijącego w oczy elegancją i kipiącego luksusem modelu 508, Peugeot postarał się o stworzenie jego skromniejszego odpowiednika. Otrzymał on nazwę 301, tym samym stając się prekursorem nowego nazewnictwa francuskiej firmy. Jednocześnie, auto okazało się kontynuatorem języka designu Peugeota zakładającego zastosowanie subtelnych linii i wyrafinowanych detali. Pod mierzącą 444 cm długości karoserią 301 kryje obszerny przedział pasażerski oraz pojemny, bo ponad 500-litrowy bagażnik. Spod maski wydobywa się z kolei brzmienie 3-cylindrowego silnika, który stanowi benzynowa jednostka 1.2 VTi o mocy 71 KM, wysokoprężna 1.6 HDi rozwijająca 92 KM lub też benzynowa 1.6 VTi proponująca 115 KM. Swojego kompaktowego sedana, Peugeot skierował głównie na rynki krajów rozwijających się.