Choć to 5-drzwiowe modele królują w grupie kompaktowych hatchbacków, producenci aut nie rezygnują z odmian o jednej parze drzwi. Podobnie postąpiło BMW, które w niecały rok po odsłonięciu serii 1 F20 w formie 5-drzwiowego hatchbacka, ujawniło jego 3-drzwiowego odpowiednika. W porównaniu do pierwszej serii 1, auto urosło o 85 mm wzdłuż i 17 mm wszerz, co pozwoliło wygospodarować więcej miejsca na nogi podróżnych oraz powiększyć bagażnik (do 360 litrów). Po bardziej funkcjonalnej odmianie 5d, "3-drzwiówka" przejęła ogólny wygląd nadwozia z kontrowersyjnym przodem oraz - po części - paletę silnikową. W tej ostatniej znalazła się m.in. nowa 1,6-litrowa jednostka benzynowa TwinPower Turbo rozwijająca 102 KM mocy i 180 Nm momentu obrotowego.