Choć Ford ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych – należy w końcu do tzw. wielkiej amerykańskiej trójki motoryzacyjnej z Detroit (Ford, General Motors i Chrysler) – to jednak działa również na innych kontynentach, gdzie produkowane przez niego modele różnią się często całkowicie od tych oferowanych na amerykańskim rynku.
Historia marki i koncernu Ford wiąże się nierozerwalnie z osobą Henry'ego Forda, który jest jednym z największych wizjonerów w historii motoryzacji. Już jako 15-latek skonstruował swój pierwszy silnik spalinowy, a następnie był jednym z założycieli firmy Detroit Cadillac Company. Nie doszedł jednak do porozumienia ze swoimi współudziałowcami, dlatego ostatecznie w 1903 r. decyduje się na założenie własnej spółki Ford Motor Company.
Henry Ford oraz założona przez niego firma zasłynęły przede wszystkim z wprowadzenia produkcji taśmowej modelu Ford T, dzięki czemu można było zwiększyć znacząco produkcję, a także obniżyć jego cenę. Ponadto Ford wprowadził kredyty na produkowane przez siebie samochody. Dzięki tym pomysłom Ford Model T był jednym z tych modeli, który zmotoryzował Stany Zjednoczone. W ciągu 19 lat jego produkcji wyprodukowano ok. 15 milionów egzemplarzy Modelu T. Również jeden z kolejnych modeli Forda, Model A, cieszył się olbrzymią popularnością wśród Amerykanów, a Ford stał się jednym z największych koncernów motoryzacyjnych na świecie.
W 1947 r. umarł Henry Ford, kiedy to amerykański koncern powrócił do produkcji cywilnych modeli po okresie produkcji na rzecz amerykańskiej armii. Jednym z pierwszych całkowicie nowych i zarazem najważniejszych modeli był Ford Custom, który w produkcji przetrwał 22 lata, a także kompaktowy Ford Falcon. Następnie przyszedł czas na tzw. muscle cars i pony cars. Ford wprowadził do oferty model Thunderbird z silnikami V6 i V8, a w 1964 r. dołączył do niego Ford Mustang, który produkowany jest do dziś i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli sportowych nie tylko marki Ford.
Niedługo po utworzeniu koncernu w 1911 r. w Anglii powstaje europejski oddział Forda (filię utworzono również w Niemczech), który z biegiem lat dość mocno uniezależnił się od amerykańskiej centrali, przynajmniej, jeśli mowa o konstrukcji i stylistyce produkowanych modeli, choć w pierwszych latach również na Starym Kontynencie produkowany był przede wszystkim Ford Model T. W późniejszych latach do oferty dołączyły m.in. takie modele jak Anglia, Popular czy Cortina.
Po II wojnie światowej jednym z pierwszych ważniejszych modeli w gamie Forda był Taunus, a w czasach, gdy za Oceanem święcił już triumfy Mustang, w Europie zaczął zdobywać popularność Ford Capri. Kolejnymi ważnymi modelami Forda w ofercie na europejskim rynku były Ford Escort, Sierra i Scorpio.
Spośród współcześnie sprzedawanych modeli Forda największą popularnością cieszy się, dostępny na wielu rynkach, Ford Focus, który pojawił się na rynku po czwartej generacji Escorta. Również Ford Mondeo, który w Stanach Zjednoczonych sprzedawany jest jako Fusion, należy do jednych z bardziej rozpoznawalnych modeli z błękitnym owalem na masce. W portfolio Forda dużą popularnością cieszą się także takie modele jak Fiesta czy Kuga, a za Oceanem na spore zainteresowanie mogą liczyć pickupy serii F, w tym najbardziej popularny Ford F-150.
Ford jako koncern motoryzacyjny największa lata świetności ma jednak za sobą. Obecnie w skład tego koncernu, poza marką Ford, wchodzi jeszcze tylko Lincoln, marka większych i luksusowych modeli oferowanych na amerykańskim rynku. W przeszłości jednak do Forda należały m.in. Mercury, brytyjskie marki Daimler, Aston Martin, Jaguar oraz Land Rover, a także Volvo, które w 2010 r. zostało sprzedane chińskiemu koncernowi Zheijang Geely Holding Group.
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 17 006 ocen