Szukaj

Informacje o Ford

Choć Ford ma swoje korzenie w Stanach Zjednoczonych – należy w koÅ„cu do tzw. wielkiej amerykaÅ„skiej trójki motoryzacyjnej z Detroit (Ford, General Motors i Chrysler) – to jednak dziaÅ‚a również na innych kontynentach, gdzie produkowane przez niego modele różniÄ… siÄ™ czÄ™sto caÅ‚kowicie od tych oferowanych na amerykaÅ„skim rynku.

Historia Forda

Historia marki i koncernu Ford wiąże siÄ™ nierozerwalnie z osobÄ… Henry'ego Forda, który jest jednym z najwiÄ™kszych wizjonerów w historii motoryzacji. Już jako 15-latek skonstruowaÅ‚ swój pierwszy silnik spalinowy, a nastÄ™pnie byÅ‚ jednym z zaÅ‚ożycieli firmy Detroit Cadillac Company. Nie doszedÅ‚ jednak do porozumienia ze swoimi wspóÅ‚udziaÅ‚owcami, dlatego ostatecznie w 1903 r. decyduje siÄ™ na zaÅ‚ożenie wÅ‚asnej spóÅ‚ki Ford Motor Company. 

Henry Ford oraz zaÅ‚ożona przez niego firma zasÅ‚ynęły przede wszystkim z wprowadzenia produkcji taÅ›mowej modelu Ford T, dziÄ™ki czemu można byÅ‚o zwiÄ™kszyć znaczÄ…co produkcjÄ™, a także obniżyć jego cenÄ™. Ponadto Ford wprowadziÅ‚ kredyty na produkowane przez siebie samochody. DziÄ™ki tym pomysÅ‚om Ford Model T byÅ‚ jednym z tych modeli, który zmotoryzowaÅ‚ Stany Zjednoczone. W ciÄ…gu 19 lat jego produkcji wyprodukowano ok. 15 milionów egzemplarzy Modelu T. Również jeden z kolejnych modeli Forda, Model A, cieszyÅ‚ siÄ™ olbrzymiÄ… popularnoÅ›ciÄ… wÅ›ród Amerykanów, a Ford staÅ‚ siÄ™ jednym z najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie.

Pierwsze powojenne samochody Forda

W 1947 r. umarÅ‚ Henry Ford, kiedy to amerykaÅ„ski koncern powróciÅ‚ do produkcji cywilnych modeli po okresie produkcji na rzecz amerykaÅ„skiej armii. Jednym z pierwszych caÅ‚kowicie nowych i zarazem najważniejszych modeli byÅ‚ Ford Custom, który w produkcji przetrwaÅ‚ 22 lata, a także kompaktowy Ford Falcon. NastÄ™pnie przyszedÅ‚ czas na tzw. muscle cars i pony cars. Ford wprowadziÅ‚ do oferty model Thunderbird z silnikami V6 i V8, a w 1964 r. doÅ‚Ä…czyÅ‚ do niego Ford Mustang, który produkowany jest do dziÅ› i jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli sportowych nie tylko marki Ford.

Europejskie modele Forda

NiedÅ‚ugo po utworzeniu koncernu w 1911 r. w Anglii powstaje europejski oddziaÅ‚ Forda (filiÄ™ utworzono również w Niemczech), który z biegiem lat dość mocno uniezależniÅ‚ siÄ™ od amerykaÅ„skiej centrali, przynajmniej, jeÅ›li mowa o konstrukcji i stylistyce produkowanych modeli, choć w pierwszych latach również na Starym Kontynencie produkowany byÅ‚ przede wszystkim Ford Model T. W późniejszych latach do oferty doÅ‚Ä…czyÅ‚y m.in. takie modele jak Anglia, Popular czy Cortina.

Po II wojnie światowej jednym z pierwszych ważniejszych modeli w gamie Forda był Taunus, a w czasach, gdy za Oceanem święcił już triumfy Mustang, w Europie zaczął zdobywać popularność Ford Capri. Kolejnymi ważnymi modelami Forda w ofercie na europejskim rynku były Ford Escort, Sierra i Scorpio.

Najpopularniejsze samochody Forda

SpoÅ›ród wspóÅ‚czeÅ›nie sprzedawanych modeli Forda najwiÄ™kszÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszy siÄ™, dostÄ™pny na wielu rynkach, Ford Focus, który pojawiÅ‚ siÄ™ na rynku po czwartej generacji Escorta. Również Ford Mondeo, który w Stanach Zjednoczonych sprzedawany jest jako Fusion, należy do jednych z bardziej rozpoznawalnych modeli z bÅ‚Ä™kitnym owalem na masce. W portfolio Forda dużą popularnoÅ›ciÄ… cieszÄ… siÄ™ także takie modele jak Fiesta czy Kuga, a za Oceanem na spore zainteresowanie mogÄ… liczyć pickupy serii F, w tym najbardziej popularny Ford F-150.

Ford – dodatkowe informacje

Ford jako koncern motoryzacyjny najwiÄ™ksza lata Å›wietnoÅ›ci ma jednak za sobÄ…. Obecnie w skÅ‚ad tego koncernu, poza markÄ… Ford, wchodzi jeszcze tylko Lincoln, marka wiÄ™kszych i luksusowych modeli oferowanych na amerykaÅ„skim rynku. W przeszÅ‚oÅ›ci jednak do Forda należaÅ‚y m.in. Mercury, brytyjskie marki Daimler, Aston Martin, Jaguar oraz Land Rover, a także Volvo, które w 2010 r. zostaÅ‚o sprzedane chiÅ„skiemu koncernowi Zheijang Geely Holding Group.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Ford

Sprawdź co kierowcy
myślą o Ford

Oceny Aut 16 933 oceny

2,1
~Roman1968
Ford Kuga III
SUV 2.0 EcoBlue MHEV 150KM 110kW
Fatalne fotele - totalna porażka. Brak trzymania bocznego, brak możliwości przedłużenia siedziska. Oparcie foteli od strony pasażera nie wykończone - jest płaszcz, który ma coś zasłaniać, ale bardziej przeszkadza przy układaniu stóp niż pomaga w czymkolwiek. Przesiadłem się z Opla Insignia B 2017 do Kugi 2022 PHEV i niestety porażka!! Nieczytelne zegary wirtualne - dlaczego nie zadzwonili do Opla, aby zobaczyć jak należy to zrobić - Ford jest totalnie jakościowo poza klasą średnią i przegrywa z Oplem z 2017 roku!!!. Wadliwie działa system dostępu bez kluczykowego - raz działa, a raz nie działa!
4,9
~Blacha
Ford Focus III
RS 2.3 EcoBoost 350KM 257kW
Super auto, nie zamienię na żadne AMG itp. Forda nie brałem pod uwagę, ale to samochód idealny, bardzo zwraca na siebie uwagę, często słyszę czy to prawdziwy RS, nie spodziewałem się takiego zainteresowania. Jest ich coraz mniej, trzeba uważać bo jest dużo angoli po przekładce, Chcesz jeździć spokojnie i ekonomicznie to możesz, chcesz się pobawić i strzelać z wydechu to jednym ruchem zmieniasz mapę. Kawał prawdziwej motoryzacji, ostatni model w dobie elektryfikacji, niedługo stanie się klasykiem
4,6
~kkamil
Ford Ka III
Hatchback 3d 1.2 Duratec 69KM 51kW
Bardzo wygodny i żwawy samochodzik. Kupiony do jazdy miejskiej i w tej roli spisuje się znakomicie. Skromne wymiary zewnętrzne, bardzo zwrotny, dynamiczny w zakresie prędkości miejskich, bardzo dobra widoczność wspomagana czujnikami parkowania z tyłu. Zaskakująco przestronny wewnątrz, z dobrze rozplanowanym wnętrzem i wygodnymi fotelami. Do tego dodatki jak automatyczna klimatyzacja, podgrzewane fotele, podgrzewana przednia szyba (oj, użyteczne wyposażenie), elektryczne szyby i lusterka, Bardzo dobrze się prowadzi. Lubię ten samochód, jego prowadzenie sprawia mi wiele frajdy i do poruszania się po mieście wybieram właśnie ten, drugi (Volvo T5) zostawiając w garażu.

ZgÅ‚aszane usterki 1 289 usterek

zerwany pasek rozrzÄ…du
  • Ford Ranger V Podwójna kabina Raptor 2.0 EcoBlue 213KM 157kW 2019-2023
  • silnik
  • usterka fabryczna
Występowanie usterki:
Tak 1
Nie 0
producent przewiduje wymianę paska rozrządu przy 240 tysiącach kilometrów . NIe znam nikogo kto by do takiego przebieegu dał radę . Znam natomiast kilku co przed 100.000 mieli zerwany rozrząd . Ford wymieniał silniki ,bo naprawa nie ma sensu , silnik po regeneracji nie hula więcej jak 20 do 30.000 km . Znam również przypadek ,ze pasek pękł 20.000 km po wymianie przy 100.000 km także raczej uznałbym ten silnik za słaby i zaskakujący poważną awarią paska . Dziwię się ,że ford montuje go do kolejnej generacji auta , skoro niewiele jest aut generacji poprzedniej w których nie wymieniali tych silników minimum jeden raz .Uwaga tez na gwarancję ford - tylko i wyłącznie do przebiegu 200.000 km jakbyś jej nie rozszerzał . WYmiana paska , oleju w skrzyni - wszystko powyżej tych 200.000 km . W mojej opinii to zwyczajne oszustwo forda nic więcej. W moim przypadku przy przebiegu 180.000 km po upływie gwarancji dwuletniej mam już drugą skrzynię biegów (remont z 11.000 złotych ,ale chodzi lepiej niż ta na której wyjechałem z salonu ) no i teraz drugi silnik (25.000 zł -chodzi tak samo jak pierwszy , dławi się po zapaleniu i pali 14 l na 100 km . Tłumaczenie ,że nie ma już dobrych aut nie usprawiedliwia faktu ,że polska jest śmietnikiem dla producentów aut , którym auta zjeżdżające z lini produkcyjnej nie przechodzą testu jakości .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Ford przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena