Szukaj

Informacje o Fiat Idea 1.3 16V Multijet 90KM 66kW 2004-2012

Lata produkcji: 2004 – 2012
Segment: VANy
Kompaktowy minivan (segment K) produkowany od 2004 roku. Najmniejszy w tej klasie samochód Fiata. Idea jest owocem współpracy Fiata z LanciÄ…. Jej bliźniaczym modelem jest Lancia Musa. Oba samochody powstaÅ‚y na pÅ‚ycie podÅ‚ogowej nazwanej „Project 188”, wykorzystanej wczeÅ›niej w Fiacie Punto drugiej generacji. W Polsce Idea nie cieszyÅ‚a siÄ™ specjalnÄ… popularnoÅ›ciÄ…, dlatego w 2007 roku zostaÅ‚a wycofana ze sprzedaży. Model ma za to silnÄ… pozycjÄ™ na rynku poÅ‚udniowoamerykaÅ„skim, gdzie dostÄ™pny jest również w uterenowionej wersji o nazwie Fiat Adventure.
czytaj więcej
Powagosław
Najmniejszy van Fiata stylistycznie rozczarowuje. Idea jest nudna i kojarzy się z tanimi plastikami. Jeśli ten samochód miał się kiepsko sprzedawać, to jego projektanci bardzo się do tego przysłużyli. ~Powagosław
Luzacjusz
Platon twierdził, że idee to prawdziwe, wieczne byty. W rzeczywistości materialnej widzimy natomiast jedynie ich odbicia. Aż strach pomyśleć, gdyby wieczny był też Fiat Idea. Biada nam, gdybyśmy mieli jeszcze oglądać jego kolejne odwzorowania. ~Luzacjusz
Produkowany od 2004 do 2012 roku
Pojemność skokowa 1248 cm3
Typ silnika diesel
Moc silnika 90 KM (66 kW) przy 4000 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 1750 obr/min
Doładowanie turbodoładowanie o zmiennej geometrii (Variable Geometry Turbo)
Umiejscowienie wałka rozrządu DOHC
Liczba cylindrów 4
Układ cylindrów rzędowy
Liczba zaworów 8
Stopień sprężania 18,0 : 1 : 1
Åšrednica cylindra × skok tÅ‚oka 69,6 x 82 mm
Typ wtrysku bezpośredni Common Rail
Rodzaj skrzyni Manualna
Napęd na przednią oś Dostępny
Liczba biegów 5
Ogólna ocena
4,0 /5 Åšrednia dla segmentu 4,1
Czy kupiłbyś ponownie to auto?

NIE

Głosów za: 50% / przeciw: 50%

Zalety

+ Całokształt + Silnik + Wentylacja i ogrzewanie

Wady

- Układ jezdny - Widoczność - Wyciszenie

Wybrane oceny

4,7
~davidcie
Fiat Idea
Minivan 1.3 16V Multijet 90KM 66kW
Fiaty kojarzyły nam się ze 125p ale postanowiliśmy zaryzykować i spotkało nas miłe zaskoczenie. Wnętrze przemyślane, dość wygodne nawet na dłuższe trasy po kraju, nieźle wygłuszone. Wersja z panoramicznym dachem nieodmiennie wzbudza podziw rodziny i znajomych. Od zakupu (blisko dwa lata temu) jeździ bezawaryjnie, póki co nie rdzewieje. Bardzo przyzwoite i praktyczne autko do miasta i nie tylko! Widzieliśmy kilka konkurentów w tej klasie i przedziale cenowym ale Idea/Musa wypadła na ich tle najlepiej.
3,4
~Eric
Fiat Idea
Minivan 1.3 16V Multijet 90KM 66kW
Bliźniacze auto do Lanci Musa, z mniejszą prezencją. Zapewnia spory komfort i dużo miejsca wewnątrz. W porównaniu do Pandy to przepaść, bliżej mu do Punta, z którym dzieli płytę podłogową i sporo podzespołów. Wysoka bryła nadwozia nie pozwala na sportowe pokonywanie zakrętów, trzeba wręcz powiedzieć, że wymaga "emeryckiego" podejścia do krętych dróg. Za to zawieszenie zestrojono komfortowo i w sposób do zaakceptowania pokonuje nierówności poprzeczne, ze wzdłużnymi trzeba walczyć trzymając dobrze kierownicę by w sposób nie kontrolowany nie zmienić pasa ruchu. Nie jest to BMW czy Mercedes a nawet Opel - więc nie można byt wiele wymagać od układu kierowniczego. Jest i spełnia podstawową rolę. Największy minus - szerokie przednie słupki do których należy się przyzwyczaić oraz nabyć nawyku wychylania się by się rozejrzeć przed wjazdem na np rondo ... Największy plus - motor - 1,3 mtj 90 km daje radę, spora turbodziura od 1 tyś do ok 1,7-1,8 tyś obr wyrabia nawyk mocniejszego przygazowania przed wjazdem na skrzyżowanie - po osiągnięciu 1,9 tyś. obr/min dostaje niezłego kopa(!), gdzie do 3,5 tyś. obr/min ciągnie jak oszalały. Bardzo dobra kultura pracy silnika (od 2 tyś...) przy bardzo niskim zużyciu paliwa wynoszącym od 6,4 l po mieście (trzeba się postarać by taki wynik osiągnąć - patrz. mocno butować) do 4,8 l w trasie. Turbina zmieniona raz na nową przy przebiegu 90 tys km. Po zimie zaczęła gwizdać, co jest objawem uszkodzenia łopatki turbiny przez zamarznięte krople wody na obudowie turbo, po rozruchu na zimnym lód krzywi łopatki... ot taka przypadłość. Nie przemyślano niestety tematu podszybia i odprowadzania wody. Ta zostaje skierowana na nadkola od wewnętrznej strony komory silnika lejąc się po czujnikach, przewodach ... ponadto woda z puszczających uszczelek od wycieraczek - tych przy podszybiu - leje się do komory silnika po przewodach, po lince i krzywce zmiany biegów, dalej po obudowie skrzyni biegów. W niczym by to nie przeszkadzało, gdyby nie zima i spadająca temp. poniżej 0 ... gromadzona wilgoć pomiędzy pancerzem linki a linką zmiany biegów zamarza uniemożliwiając wybranie biegów ... ratunek - wymiana linki - bądź ciepłe zimy ... ponadto zaciera się dźwignia wybieraka na skrzyni biegów - raz na jakiś czas należy ten element zdemontować i wyczyścić - skrzynia działa o wiele lżej. Auto pomimo nieznacznych uchybień nie psuje się i można go polecić niewymagającym jako dobry środek transportu dla 4 osobowej rodziny. Dobrze zaplanowane wnętrze i moc aranżacji wynagrodzi pewne niedogodności.
Fiat Idea