Fiat, czyli Fabbrica Italiana Automobili Torino (pol. – WÅ‚oska Fabryka Samochodów w Turynie), to marka, która miaÅ‚a olbrzymi wkÅ‚ad w zmotoryzowanie polskiego spoÅ‚eczeÅ„stwa zwÅ‚aszcza w latach 70. i 80. minionego stulecia, gÅ‚ównie za sprawÄ… niezwykle popularnych nad WisÅ‚Ä… maÅ‚ego i dużego Fiata. Fabryki wÅ‚oskiego koncernu w Tychach oraz Bielsku-BiaÅ‚ej należaÅ‚y do najlepszych zakÅ‚adów produkcyjnych w caÅ‚ej strukturze wÅ‚oskiego koncernu.
PoczÄ…tki wÅ‚oskiego koncernu motoryzacyjnego siÄ™gajÄ… 1899 r., kiedy to grupa 30 udziaÅ‚owców, wÅ›ród których byÅ‚ m.in. Giovani Agnelli, zakÅ‚adajÄ… w Turynie firmÄ™ motoryzacyjnÄ… i przejmujÄ… od braci Ceirano zakÅ‚ad wytwarzajÄ…cy samochody. Już rok później powstaje pierwszy pojazd, którym byÅ‚ Fiat 3 1/2 HP, a którego nazwa pochodzi o liczby koni mechanicznych, jakie generowaÅ‚ 2-cylindrowy silnik tego powozu z brezentowÄ… budÄ…. Gama modelowa Fiata szybko jednak siÄ™ powiÄ™kszyÅ‚a i już niebawem nabywcy mieli do wyboru nawet kilkanaÅ›cie różnych modeli. Jednym z pierwszych modeli, który zyskaÅ‚ dużą popularność byÅ‚ maÅ‚olitrażowy Fiat Zero, który oferowany byÅ‚ również na polskim rynku, a później również Fiat 509 z klasy Å›redniej, w którego ofercie znalazÅ‚y siÄ™, poza limuzynÄ…, także odmiany coupe oraz kabriolet.
W tym okresie najwiÄ™kszÄ… popularność zdobyÅ‚ jednak Fiat 500, zwany także Topolino. MaÅ‚e, miejskie auto o niewielkiej mocy byÅ‚o oferowane po przystÄ™pnej cenie dla WÅ‚ochów, dziÄ™ki czemu do 1955 r. wyprodukowano 510 tys. egzemplarzy tego modelu.
W dwudziestoleciu międzywojennym powstały dwie fabryki Fiata. W 1922 r. oddano do użytku zakłady w Lingotto, a w 1939 r. w Mirafiori
Pierwszym powojennym modelem Fiata, który wprowadzono do produkcji, byÅ‚ 1400. ByÅ‚ to zarazem pierwszy model wÅ‚oskiej marki napÄ™dzany silnikiem wysokoprężnym. W 1955 r. na rynek trafia nastÄ™pca pięćsetki, czyli Fiat 600, ale dwa lata później WÅ‚osi powracajÄ… do nazwy swojego kultowego modelu, wprowadzajÄ…c na rynek model Nuova 500. Krok ten okazuje siÄ™ strzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™, bowiem w ciÄ…gu 18 lat produkcji powstaÅ‚o ok. 3,7 mln egzemplarzy tego modelu. Ważnym modelem w tym okresie okazuje siÄ™ także Fiat 124
Myli siÄ™ ten, kto sÄ…dzi, że wÅ‚oska marka w Polsce to tylko i wyÅ‚Ä…cznie maÅ‚y Fiat i duży Fiat, czyli odpowiednio modele 126p. i 125p. Pierwsza fabryka wÅ‚oskiej marki miaÅ‚a powstać w naszym kraju już w 1921 r., ostatecznie jednak inwestycja ta nie zostaÅ‚a ukoÅ„czona, a wybudowana zostaÅ‚a jedynie stacja obsÅ‚ugi aut tej wÅ‚oskiej marki. W koÅ„cu jednak w 1931 r. podpisano umowÄ™ licencyjnÄ…, na mocy której w Polsce zaczÄ™to wytwarzać Fiata 508 oraz ciężarowego Fiata 621. W kolejnych latach nad WisÅ‚Ä… montowano również takie modele jak 514, 515, 522 i 524.
Jednak prawdziwy boom wÅ‚oska marka przeżywa w naszym kraju po wprowadzeniu do oferty modeli 125p. i 126p., które zaczÄ™to wytwarzać w Bielsku-BiaÅ‚ej oraz Tychach na mocy umów licencyjnych z 1967 i 1973 r. odpowiednio. W polskich zakÅ‚adach Fiata po koniec ubiegÅ‚ego wieku wytwarzano jeszcze Cinquecento, Seicento, Palio Weekend oraz PandÄ™. ZwÅ‚aszcza Fiat Panda okazaÅ‚ siÄ™ sporym sukcesem rynkowym zarówno we WÅ‚oszech, jak i w naszym kraju.
W swojej bogatej historii do koncernu Fiat należaÅ‚o szereg innych marek motoryzacyjnych, nie tylko samochodów osobowych. Jeszcze w latach 60. ubiegÅ‚ego wieku Fiat przejmuje takie spóÅ‚ki jak Autobianchi, OM, CMSA, a także staje siÄ™ wiÄ™kszoÅ›ciowym udziaÅ‚owcem Magneti Marelli i Weber. W 1969 r. dochodzi do spektakularnej transakcji, Fiat przejmuje Ferrari oraz LanciÄ™. Dziesięć lat później powstaje holding Fiat, który obejmuje już takie marki jak Fiat, Abarth, Autobianchi, Ferrari oraz Lancia. To jednak nie koniec zakupów prowadzonych przez wÅ‚oski koncern. Wkrótce do tego grona doÅ‚Ä…cza producent pojazdów dostawczych, firma Iveco, a w 1984 r. częściÄ… Fiata zostajÄ… również Alfa Romeo i Maserati.
W miÄ™dzyczasie Fiat nawiÄ…zuje Å›cisÅ‚Ä… wspóÅ‚pracÄ™ z GrupÄ… PSA w zakresie budowy samochodów dostawczych. Najpierw powstaje spóÅ‚ka Sevel Sud, a już w obecnym wieku w tureckiej Bursie otwarta zostaÅ‚a wspólna fabryka, gdzie powstaje maÅ‚e pojazdy dostawcze Fiata i PSA.
W 2014 r. dochodzi do kolejnego istotnego punktu w historii Fiata. WÅ‚oski koncern przejmuje amerykaÅ„ski koncern Chrysler, do którego należaÅ‚y także m.in. marki Dodge oraz Jeep. Powstaje spóÅ‚ka Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
Choć zapewne wiele osób z rozrzewnieniem bÄ™dzie wspominać maluszka czy dużego Fiata, to jednak nie one decydowaÅ‚y o popularnoÅ›ci wÅ‚oskiej marki. NajwiÄ™ksze sukcesy rynkowe Fiat odnosiÅ‚ w segmentach A i B. WÅ›ród najmniejszych maluchów (nie mylić z Fiatem 126p.) poza wspomnianÄ… PandÄ… na duże zainteresowanie mogÅ‚y liczyć również Fiat Uno, a także Seicento oraz Cinquecento. Prawdziwym sukcesem okazuje siÄ™ powrót na rynek Fiata 500 w 2007 r. WokóÅ‚ tego modelu, który stylistycznie nawiÄ…zywaÅ‚ do auta z poprzedniego stulecia, powstaÅ‚o szereg innych wersji nadwoziowych, w tym m.in. przedÅ‚użony Fiat 500L czy posiadajÄ…cy pewne cechy auta terenowego Fiat 500X.
SpoÅ›ród innych modeli Fiata warte odnotowania sÄ… produkowany od koÅ„cówki lat 80. Fiat Tipo, który ponownie doÅ‚Ä…czyÅ‚ do gamy w 2015 r. W 1993 r. zadebiutowaÅ‚ Fiat Punto, a dwa lata później Fiat Bravo i Brava, które nastÄ™pnie zostaÅ‚y zastÄ…pione przez Fiata Stilo. OlbrzymiÄ… popularność, choć raczej ze wzglÄ™du na swojÄ… maÅ‚o udanÄ…, dość pokracznÄ… stylistykÄ…, zyskaÅ‚ również szeÅ›ciomiejscowy Fiat Multipla.
Choć naturalnie Fiat to gÅ‚ównie modele pojazdów osobowych oraz dostawczych, to jednak wÅ‚oski, a obecnie również wÅ‚osko-amerykaÅ„ski koncern dziaÅ‚a w znacznie wiÄ™kszej liczbie branż. WÅ‚osi wytwarzajÄ… także traktory, autobusy, samochody ciężarowe, w przeszÅ‚oÅ›ci powstawaÅ‚y również samoloty.
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Oceny Aut 19 215 ocen