Szukaj

Informacje o Citroen

Francuska marka, która wspólnie z Peugeotem, a od 2017 r. również z Oplem, współtworzy Grupę PSA, stworzona została przez Andre Citroena, który założył działalność gospodarczą na początku XX w. po jednej z wizyt w Polsce. Jej początki związane są z wytwarzaniem stalowych kół zębatych, a produkcja samochodów rozpoczęła się dopiero po zakończeniu I wojny światowej.


Historia Citroena - początki

Andre Citroen już od młodych lat wykazywał zainteresowanie nowymi technologiami i rozwiązaniami. Kiedy na początku XX w., będąc we francuskiej armii, przebywał w Polsce, w jednym z łódzkich zakładów tekstylnych zapoznał się z technologią drewnianych kół zębatych, które dzięki swojej konstrukcji (posiadały daszkowe uzębienie) nie zużywały się szybko. Po powrocie do Francji i zakończeniu służby wojskowej założył działalność gospodarczą, w ramach której produkował stalowe koła zębate o podwójnym uzębieniu daszkowym, które z późniejszych latach stały się motywem przewodnim logotypu francuskiej marki. Bardzo szybko jego zaczęła się rozwijać, produkując m.in. komponenty dla branży motoryzacyjnej. Citroen nie bał się podejmować nowych wyzwań, dzięki czemu w jego fabryce wprowadzano nowatorskie metody produkcji, ale także zapewniał rzadko spotykaną w tamtych czasach opiekę społeczną swoim pracownikom. Citroen był nawet w tym celu w Stanach Zjednoczonych, gdzie spotkał się z Henry Fordem i zapoznał się z jego metodami produkcyjnymi, które następnie zaczął wdrażać w swoich zakładach produkcyjnych.

Pierwsze samochody Citroena dopiero po wojnie

Choć Andre Citroen z pewnością zauważył spory potencjał, jaki na początku XX w. drzemał w samochodach, to jednak na ich produkcję zdecydował się dopiero po zakończeniu I wojny światowej. Pierwszym samochodem Citroena był lekki i ekonomiczny Typ A zaprojektowany przez Julesa Salomona, który dodatkowo przewyższał konkurencję niższą ceną. W 1921 r. pojawił się na rynku Typ B, a niebawem również Typ C, który miał być małym, dwumiejscowym autem przeznaczonym przede wszystkim dla kobiet. Okazał się on strzałem w dziesiątkę, gdyż do 1926 r. sprzedano łącznie ponad 88 tys. wszystkich wersji tego modelu. Jednym z większych sukcesów okresu międzywojennego był model Traction Avant, który wprowadzał rewolucyjny na tamte czasy przedni napęd, ale nie był w stanie uchronić Citroena przez kryzysem. W efekcie sporego zadłużenia firmę Citroen w 1934 r. przejął Michelin.

Polski etap w historii Citroena

Citroen nie ograniczał się wyłącznie do produkcji we Francji, dlatego w 1928 r. spotkał się z polskim rządem w sprawie budowy fabryki w Polsce. W efekcie dwa lata później w Warszawie powstała montownia samochodów Citroena (Polskie Towarzystwo Samochodów Citroen), a także serwis tych aut oraz sklep z częściami. Zakład ten przetrwał jednak tylko do 1932 r., a to ze względu na kryzys gospodarczy i podpisanie umowy licencyjnej przez polski rząd z Fiatem.

Powojenne modele Citroena

W 1949 r. na rynku zadebiutował, zbudowany na bazie prototypu sprzed wojny, Citroen 2CV. Mimo iż nazywano go brzydkim kaczątkiem, to jednak okazał się on sporym sukcesem rynkowym i jego produkcja trwała aż do 1990 r. Kolejny wielki sukces odniósł Citroen DS. Model ten wyróżniał się opływowym kształtem nadwozia, hamulcami tarczowymi i przede wszystkim hydropneumatycznym zawieszeniem. Mimo stosunkowo wysokiej ceny DS sprzedawał się niczym ciepłe bułeczki. Łącznie wyprodukowano prawie 1,5 mln egzemplarzy tego modelu.

W 1970 r. na rynku zadebiutował Citroen GS, który dzięki oryginalnemu wyglądowi i nowoczesnym rozwiązaniom zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku 1971, a jego sprzedaż wyniosła niemalże 2,5 mln sztuk. Również Citroen CX zapisał się na kartach historii, m.in. dzięki bardzo niskiemu oporowi powietrza. Model ten także zdobył tytuł Car of the Year, a w swoim garażu posiadał go m.in. Jacques Chirac.

Citroen z Peugeotem

W 1974 r. po raz drugi o historii Citroena decyduje kryzys i trudna sytuacja finansowa firmy. Aby ustrzec się przed bankructwem Michelin, do którego należy większościowy pakiet akcji Citroena, zdecydował się na utworzenie z marką Peugeot koncernu motoryzacyjnego i w ten sposób dochodzi do utworzenia Grupy PSA. Obie marki w dużej mierze pozostały niezależne względem siebie, jedynie część prac była wykonywana wspólnie. W latach 80. i na początku 90. ważnymi modelami były m.in. Citroen AX, najmniejszy model w gamie Citroena, oraz Citroen XM, który również zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Nowe nazewnictwo modeli Citroena

W 1994 r. na rynku zadebiutował Citroen Xantia, czym francuska marka zrywa z dotychczasowym nazewnictem swoich modeli. Dwa lata później dołącza do niego mniejszy, ale nie mniej popularny Saxo, a w 1997 r. pojawia się Citroen Xsara. Na jego bazie dwa lata później do gamy Citroena dołącza minivan Xsara Picasso.

Współczesne modele Citroena

W XXI w. ponownie nastąpiła zmiana nazewnictwa modeli Citroena. Pierwszym modelem z nową nazwą był Citroen C5 w 2001 r., który na rynku zastąpił Xantię. W 2005 r. pojawiły się duży minivan C8 oraz następca Saxo, czyli Citroen C3 i C2. Z kolei następcą Xsary był Citroen C4. W ofercie pojawiły się także Citroen C1, który, obok Toyoty Aygo i Peugeota 107 (później także 108) był jednym z tzw. trojaczków z Kolina, oraz limuzyna Citroen C6.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Citroen

Sprawdź co kierowcy
myślą o Citroen

Oceny Aut 7 833 oceny

5,0
~Paweł
Citroen C5 Aircross
SUV Facelifting 1.2 MHEV 136KM 100kW
Mam ten samochód o dwóch miesięcy i przejechałem nim już kilka tysięcy km więc mam wyrobione zdanie na jego temat. W skrócie auto duże, bardzo komfortowe i oszczędne. W cenie niższej niż podstawowa wersja Toyoty Rav 4 dostałem auto z genialnym wyciszeniem, mega komfortowym zawieszeniem i niemal wszystkimi systemami jakie oferują dzisiejsze samochody - wersja Black (poza bezprzewodowym androidem auto). Szukałem samochodu rodzinnego, który przede wszystkim zmieści 3 foteliki na tylnej kanapie i będzie miał odpowiednio pojemny bagażnik, żeby zabrać całą rodzinę na wakacje. O tym, że ten model jest samochodem rodzinnym świadczy to, ze: ma 3 niezależne fotele z tyłu na których be problemu zamontuję 3 foteliki, bagażnik jest bardzo duży i ma dzieloną podłogę, prześwit to 24 cm więc zarówno krawężniki jak i polne drogi nie są problemem. Co do silnika, to jest tutaj turbo 1,2 w miękkiej hybrydzie - niby nie ma szału ale auto jest bardzo zwinne a silnik elastyczny nawet kiedy jadę załadowany po dach i z dziećmi na tylnych fotelach. Więc jeśli nie masz jakichś nierealnych oczekiwań od tego typu samochodów to będziesz bardzo zadowolony. Spalanie 6/100 czyli tyle co w Renault Twingo a mówimy o 1,5 tonowym suvie. Na prądzie przejedziesz około 1 km, generalnie każdą wioskę na trasie jestem stanie przejechać na baterii. Rewelacyjnie działa asystent zmiany świateł. Nagłośnienie nie jest premium ale w ,mojej ocenie brzmi lepiej niż Bose montowany w Arkanie, serio aż się zdziwiłem. Samochód jest bardzo komfortowy ale nie jest to pływająca kanapa, progi zwalniające pokonuje niezbyt przyjemnie ale nie ma przechyłów na zakrętach ani bujania przy hamowaniu. Jest też bardzo dobrze wyciszony. Wnętrze jest wykonane z miękkich materiałów, przyjemnych w dotyku, nie ma tutaj wodotrysków, jest raczej schludnie i gustownie.
3,7
~Tomek
Citroen C3 Aircross I
Crossover Facelifting 1.2 PureTech 130KM 96kW
Nie rozumiem zachwytu nad tym samochodem, aktualnie samochód ponad 100 tysięcy i już widzę zauważalny wysoki pobór oleju, dolewam pół litra na tysiąc kilometrów, to chyba nie mało :) na autostradzie przy 140 już praktycznie nie da się rozmawiać. Z zalet to to że samochód faktycznie dobrze reaguje na gaz i automat jako tako daje radę. spalanie jak na silnik 1.2 kosmiczne, przy mojej nodze 8,2 z komputera i 9,2 zmierzone po 5 tysiącach kilometrów, więc straszny smok (scala paliła mi średnio 6 litrów). Ogólnie polecam tylko jeśli jeździsz "wokół komina".
4,1
~Robert
Citroen C4 Spacetourer
Van 1.2 PureTech 131KM 96kW
Wygodne auto, dynamiczny silnik, brak poważniejszych usterek. Dużo miejsca w środku zarówno w pierwszym i drugim rzędzie (w drugim trochę gorzej z miejscem na głowe). Wnętrze jasne, przyjemne dla oka. Dużo bajerów, dostęp bezkluczykowy, klapa bagażnika automatyczna, "masaże" w fotelach przednich, automatyczne zmienianie świateł. Są schowki ale niezbyt wygodne. Niestety dużo obsługi wykonuje się na panelu dotykowym, klima , radio, wyłączenie start-stop. Kamera cofania jest, ale ze statycznymi paskami, jakość średnia i kiepsko widać w nocy.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Citroen przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena