Szukaj

Informacje o BMW Seria 3 E36 Compact 316 i 105KM 77kW 1998-2000

Lata produkcji: 1998 – 2000
Segment: Klasa średnia
Trzecia generacja modelu produkowana w latach 1990-2000. Nazwano ją E36. Auto było większe i masywniejsze od swojego poprzednika, jego kształty przyrównywano do delfina („Dolphin shape”). Samochód wyróżniał się nienagannie elegancką sylwetką oraz sportowym charakterem. Model okazał się ogromnym sukcesem, do dziś przez wielu uważany jest za najbardziej udany w rodzinie Serii 3 (dzięki niemu Seria 3 na dobre podbiła również Amerykę Północną).
Powagosław
Najładniejsza „Trójka” od czasów protoplastów serii, modeli E30 i E21. I dowód na to, że czasem wystarczy tak niewiele, by stało się tak wiele. Wszak niektórzy powiedzą, że F30 to tylko facelifting swojego poprzednika. ~Powagosław
Luzacjusz
„Udało się” – rzekł człowiek do maszyny, którą stworzył. Maszyna pokiwałaby głową, gdyby ją miała. Za odpowiedź wystarczyło potakiwanie tłumu, który niczym echo, powtórzył: „Udało się”. „W końcu” – dodał ktoś, kto sądził, że to, co dobre w Serii 3 to już było. ~Luzacjusz
Produkowany od 1998 do 2000 roku
Pojemność skokowa 1895 cm3
Typ silnika benzynowy
Moc silnika 105 KM (77 kW) przy 5500 obr/min
Maksymalny moment obrotowy 165 Nm przy 2500 obr/min
Montaż silnika z przodu, podłużnie
Umiejscowienie wałka rozrządu SOHC (OHC)
Liczba cylindrów 4
Układ cylindrów rzędowy
Liczba zaworów 8
Stopień sprężania 10,0 : 1 : 1
Typ wtrysku wielopunktowy (MPI)
Rodzaj skrzyni Manualna
Napęd na tylną oś Dostępny
Liczba biegów 5
Rodzaj skrzyni Automatyczna
Napęd na tylną oś Dostępny
Ogólna ocena
4,6 /5 Średnia dla segmentu 4,2
Czy kupiłbyś ponownie to auto?

TAK(100%)

Zalety

+ Karoseria + Bezawaryjność (poważne usterki) + Bezawaryjność (drobiazgi)

Wady

- Widoczność - Przestrzeń dla kierowcy i pasażerów - Łatwość utrzymania (pod względem kosztów)

Wybrane oceny

4,5
~Bartek
BMW Seria 3 E36
Compact 316 i 105KM 77kW
Rewelacja! Jestem mega pozytywnie zaskoczony stanem nadwozia po tylu latach, spalanie w trasie jest śmieszne, nawet przy większych prędkościach przelotowych (około 8 litrów LPG przy 130km/h). OBC pokazuje wartości lekko zawyżone względem tych przy litrażowaniu, ale trzeba doliczyć odrobinę benzyny. Wyposażenie bez szału jak na BMW, jednak to co już jest jest świetne. Ergonomiczne siedzenia, szeroki zakres regulacji, dobre wygłuszenie wnętrza, rewelacyjne audio (dość słabe głośniczki ale mega nadrabia akustyka wnętrza - po wymianie głośniczków na ciut nowocześniejsze naprawdę jest szał jak na brak wzmacniacza i subwoofera). Tanie części, niesamowita dostępność. Sporo użytecznych drobnostek - inteligentne wycieraczki, siłowniki maski i klapy, fajnie składane siedzenia. Niestety w mieście z jakiegoś powodu żre znacznie więcej niż w trasie, ale tragedii nie ma - da się zejść do 8-9 litrów przy dość normalnej jeździe. Samochód oprócz bycia tanim, niezawodnym, praktycznym i wygodnym, pozwala się naprawdę pobawić na śniegu i nie tylko. Uwielbiam to auto i raczej już zostanę przy BMW, chociaż następnym razem na pewno coś mocniejszego i z lepszym wyposażeniem.
5,0
~Lupoe
BMW Seria 3 E36
Compact 316 i 105KM 77kW
Ogólnie to bardzo dobry samochód , miejsca może w środku dużo niema ale 4 osoby spokojnie będą podróżować. Silnik bardzo dynamiczny i zrywny jak na 105 KM , spalanie też niewielkie. Jeżdze już 4 lata tym autem i oprucz płynów i filtrów wymieniłem tylko zawieszenie a jakie mamy drogi każdy wie. Jak narazie to BMW e36 jest moim najlepszym samochodem a wczesniej miałem Audi 80 B4 w dieslu ale jednak to nie to samo , pozatym naprawy były bardzo drogie do B4 , pozatym tylni napęd to jest to co lubie..:-) Ogólnie jak ktoś chce zacząć swoją przygode z BMW to polecam silnik 1.6 105KM lub 1.8 115KM . Ja jestem bardzo zadowolony ze swojego egzemplarza i polecam go każdemu.
4,7
~Dominik
BMW Seria 3 E36
Compact 316 i 105KM 77kW
Chcąc obiektywnie ocenić ten samochód trzeba wiedzieć że jest technologia z lat 1993-2000r. Trzeba też dodać że był to jeden z najdroższych w tym czasie kompaktów na świecie. Więc musi być nieprzeciętny. I teraz uwaga! Ten samochód jest nieprzeciętny. Jest bardzo dobrze wykonany.Księgowi mieli mało do powiedzenia. Konstrukcja z najwyższej półki (łańcuch rozrządu, kpl. kluczy, sprężyny gazowe pokrywy maski, tylny napęd, dywaniki na klipsach, wytłumienie komory silnika rodem z aut luksusowych, tunel wentylacyjny przednich tarcz hamulcowych, podświetlenie podłogi, regulacja wysokości fotela pasażera). Wbrew powszechnym opiniom nie jest to bawarka dla pań: solidne ciężkie drzwi, wspomaganie kierownicy raczej umiarkowane, trudny w prowadzeniu na śliskiej nawierzchni, ergonomia bardziej pod wysokich kierowców - pedały nożne umieszczone dość głęboko. W porównaniu z takimi kompaktami w tamtych latach jak (eskort, astra, golf III, brava, megan itp.) samochód jest o klasę lepiej wykonany. Fakt jest tylko w wersji trzy drzwiowej. Jednak nie można tutaj obronić się sedanem E36 ponieważ jest to inny konstrukcyjnie samochód i jest to klasa średnia. Kompakt ma inną konstrukcje tyłu. Tylne zawieszenie jest inne (podobne do E30) i w tyle jest mniej miejsca. Ogólnie i obiektywnie za 14 tys. zł. taki samochód z 2000r to jedyna okazja. Jedyną wadą jaką zauważyłem to tendencja samochodu do przechyłów bocznych w porównaniu z nowoczesnymi samochodami typu compact. Ale trzeba pamiętać że jest to technologia z początku lat 90-tych.
Średnie spalanie dla BMW Seria 3 E36 Compact 316 i 105KM 77kW 1998-2000
8,0
l/100 km
9,9
l/100 km
Zobacz wszystkie raporty spalania

Wybrane raporty spalania

8,5
BMW Seria 3 E36
Compact 316 i 105KM 77kW
Oto moja druga opinia, pierwsza była po 2 latach użytkowania. Prowadzę jeden z najdokładniejszych dzienników kosztów swojego samochodu. Ten kompakt jest jednym z najbardziej zadbanych egzemplarzy E36, które są użytkowane na codzień. Obecnie za mną już ponad 6 lat użytkowania auta, w trakcie których przejechałem ponad 65,000 km. Ostatnie 20,054 km jest już przeze mnie dokładnie notowane na stronie Motostat. Ten dystans pokonałem w ponad 1.5 roku, zużywając przy tym 1,674 L paliwa. Zatem na pytanie "Panie, a ile to pali?" najogólniej odpowiadam tą średnią: 9.08 L/100 km. Ale duże znaczenie ma masa innych czynników, jak chociażby opony. Tutaj są 195/65/R15, nabite na 2.1-2.2 bar. Masa kierowcy to 85 kg. Jeżdżę zasadniczo samemu. Zaznaczę, że mój komputer liczący spalanie jest skorygowany i pokazuje niemal idealnie dokładne wartości+/- 0.1 L/100 km. W zdecydowanej większości (tak 85-90% czasu) poruszam się po mieście, dojazdy do pracy 15 km w jedną stronę, z powrotem, do tego krótkie dojazdy po ok. 3 km na zakupy etc. W takim trybie 100% miejskim, tryb jazdy bardziej eko (+ okazjonalny but pod odcinkę ) jednak z dużą ilością ogromnych ostatnio korków = 9.2-9.3 L/100 km (w zależności od opadów deszczu, wycieraczki podnoszą zużycie, tak samo podgrzewanie tylnej szyby). Ładny tryb eko przy nieco spokojniejszym natężeniu ruchu, gdy jeszcze na drogach nie było takiej maniany jak teraz + okazjonalnie poza miastem (15-20% czasu) ~ 8.5 L/100 km. Trasa trochę poza miastem, trochę miasto, trochę klimy, korki, potem duża dynamika z powrotem = 7.7. Trasa z autostradą w pierwszą stronę z kolegą 95 kg, potem samemu nieco dynamicznej ~~ 7.3. Bardzo spokojnie w nocy, sporo poza obszarem zabudowanym, z krótkim postojem, też z kolegą 95 kg i potem z powrotem = 6.3 L/100 km, rewelacyjny wynik. Spalanie przy 90 km/h (licznikowe 94-95) = 5.7 L/100 km, o 0.1 niż podaje producent dla wartości poza miastem. Przy 120 km/h (licznikowe 125-126) = ok. 6.8 L. Przy 140 (145-146 licznik) niestety nie miałem okazji zmierzyć, stawiam okolice 8.2-8.5. Klima na pewno dorzuca do spalania i jednocześnie pogarsza osiągi, chociaż sama w sobie działa świetnie. Niedawno testowałem dodatek paliwowy a także paliwo Pb98, to pierwsze pomaga, to drugie chyba nie za bardzo, chociaż na nim dzięki płynnemu ruchowi w trybie 75% miasto i 25% poza (to wtedy właśnie robiłem te 6.3 L w nocy) udało się osiągnąć 7.85 L/100 km i na baku przejechać 692.7 km, jakbym się uparł to do 700 km by dobiło. Także zrobić deklarowane przez producenta średnie 7.6 jest absolutnie bez problemu do przebicia, jeśli będzie chociaż te 35% poza miastem. Z reguły na baku ostatnio robiłem 610-620 km. Teraz przez wyższe spalanie w tym okresie bardziej 560-580 km. Tankowanie do pierwszego odstrzału jakiś czas po zapaleniu się rezerwy to około 52-53 litrów. Najwięcej wlałem 55.31 L. Krótkie dojazdy oraz szczególnie parkowanie niweczą Wasze spalanie. Co najbardziej je poprawia? Hamowanie silnikiem oraz płynna jazda bez hamowania, kluczowe znaczenie ma jeżdżenie o porach, gdy natężenie ruchu jest najmniejsze. Do tego sprawne auto, nie wozić gratów w bagażniku. Także ogólnie ze spalaniem jest ok, ale warto tego pilnować swoją techniką jazdy, żeby nie zrobiło się 9.5-10 L, bo to trochę za dużo jak na taki samochód.
9,0
BMW Seria 3 E36
Compact 316 i 105KM 77kW
Ale Wam palą te smoki! To co prawda 1.9l, ale ludzie, to całe 105KM miało jak wyjechało z fabryki. Przyznaję się bez bicia, że ja swojej nie pałuję pod sklepem i nie wiem ile by wtedy spaliła... Ale więcej niż 11l mi nie spaliła, nigdy (takie samo nigdy nie jeździłem po samym mieście), to maksymalnie co osiągnąłem na autostradzie przy 140km/h (wtedy ma 3750obr/min). Najmniejsze spalanie to jazda krajówką do 80km/h, przepraszam współużytkowników. Jeśli chodzi o eksploatację, to ja nie oszczędzam, ale nie naprawiam też w ASO (choć niekiedy części kupuję) i koszt nie jest niski, to nie Fiat, ale jeszcze nie Porsche. A mechanika lepiej mieć zaufanego, znającego markę... bo już przygody też miałem i wcale nie "u Mirka w garażu". Ale Wam palą te smoki! To co prawda 1.9l, ale ludzie, to całe 105KM miało jak wyjechało z fabryki. Przyznaję się bez bicia, że ja swojej nie pałuję pod sklepem i nie wiem ile by wtedy spaliła... Ale z klimą więcej niż 9l mi nie spaliła, nigdy (takie samo nigdy nie jeździłem po samym mieście). Najmniejsze spalanie to jazda krajówką do 80km/h, przepraszam współużytkowników. To spalanie benzyny, za chwilę podam gazu. Jeśli chodzi o eksploatację, to ja nie oszczędzam, ale nie naprawiam też w ASO (choć niekiedy części kupuję) i koszt nie jest niski, to nie Fiat, ale jeszcze nie Porsche. A mechanika lepiej mieć zaufanego, znającego markę... bo już przygody też miałem i wcale nie "u Mirka w garażu".
7,7
BMW Seria 3 E36
Compact 316 i 105KM 77kW
Ale Wam palą te smoki! To co prawda 1.9l, ale ludzie, to całe 105KM miało jak wyjechało z fabryki. Przyznaję się bez bicia, że ja swojej nie pałuję pod sklepem i nie wiem ile by wtedy spaliła... Ale z klimą więcej niż 9l mi nie spaliła, nigdy (takie samo nigdy nie jeździłem po samym mieście). Najmniejsze spalanie to jazda krajówką do 80km/h, przepraszam współużytkowników. To spalanie benzyny, za chwilę podam gazu. Jeśli chodzi o eksploatację, to ja nie oszczędzam, ale nie naprawiam też w ASO (choć niekiedy części kupuję) i koszt nie jest niski, to nie Fiat, ale jeszcze nie Porsche. A mechanika lepiej mieć zaufanego, znającego markę... bo już przygody też miałem i wcale nie "u Mirka w garażu".

Usterki BMW Seria 3 E36

Liczba wpisów: 91
Jak wymienić tylne oryginalne głośniki na inne montując w fabrycznym miejscu?
  • BMW Seria 3 E36 Compact 316 i 105KM 77kW 1998-2000
W compact'cie oryginalne głośniki są zintegrowane z oryginalną obudową przykręconą na 4 wkrętach w nietypowym kształcie, więc niektórzy (np. ja) mogą mieć dylemat, albo jeździć z oryg. głośnikami albo robić dziury w półce na jakieś np. 6x9. Ale jest też inne znacznie lepsze rozwiązanie, można dokupić specjalne dystanse na allegro po 35zł które pozwolą nam przykręcić w fabryczne miejsce inne głośniki w dodatku 130mm a nie jak w oryg 100mm. Dystanse wyglądają tak: http://audiocar.home.pl/FOTO/DYSTANSE/RAM-20.479.jpg
Problem rozwiązany
Zero reakcji rozrusznika
  • BMW Seria 3 E36 Compact 316 i 105KM 77kW 1998-2000
  • silnik
Mam a właściwie miałem pewien problem z rozrusznikiem? No właśnie nie wiem czy to o rozrusznik może chodzić. Przy odpalaniu auta kilka razy zdarzyło mi się że nie było żadnej reakcji, kompletna cisza, kilka razy próbuję zapalić i nic. Czasem poczekam chwilę i zapali, a czasem pod maską coś popukam postukam, albo poruszam biegami i zapali bez problemu, stało mi się tak kilka razy ale teraz od tygodnia ani razu a dziennie zapalam auto po kilka razy i teraz na razie problem nie występuje. Ale dręczy mnie co to może/mogło być, bo może wyniknąć taka sytuacja że w ogóle nie uda mi się zapalić i będę w tzw. czarnej d*pie. Sprawdziłem klemy na aku i siedzą bardzo dobrze więc to raczej nie to, może coś nie łączy w rozruszniku? I tu pytanie do was jaka może być tego przyczyna?
Oczekuje na rozwiązanie
1 komentarz
Dziwny problem z niedziałającymi wycieraczkami
  • BMW Seria 3 E36 Compact 316 i 105KM 77kW 1998-2000
  • instalacja elektryczna
Mam pewien problem z wycieraczkami otóż ostatnio jadę sobie na lekkim deszczu i miałem włączone wycieraczki na I stopniu (najwolniejsze) chwile podziałają i nagle przestaną, żadnej reakcji gdy ruszam przełącznikiem, do góry w dół w ogóle, tylko na tym przełączniku działa spryskiwanie szyb. Muszę zgasić auto, włączyć zapłon i dopiero po tym wycieraczki na nowo "ożywają" odpalę auto i znowu chwile podziałają i przestają i tak w kółko. Jedynie kiedy działają bez przerwy to na najszybszym trybie- no ale bez przesady taki mały deszczyk a ja naparzam tymi wycieraczkami jak idiota, albo muszę co chwilę gasić i odpalać auto :/
Oczekuje na rozwiązanie
1 komentarz
BMW Seria 3 E36 Compact