Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z największych obecnie firm motoryzacyjnych, która słynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swoją siedzibę ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. Ważną częścią koncernu jest także dział BMW Motorrad produkujący modele motocykli.

Historia BMW

Początki historii BMW sięgają przełomu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (założonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnętrznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN została przekształcona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstała w 1913 r., a w 1917 r. została przekształcona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawową ich działalnością była produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabrała rozpędu podczas I wojny światowej. Ważną rolę w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdzięczała w głównej mierze dużą renomę jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszło do połączenia przedsiębiorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i działu silników Bayerische Motorenwerke (firma należała wówczas do Knorr-Bremse, która zachowała resztę jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie związanym z zakończeniem działań wojennych i zmniejszeniem zamówień na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywało poważny kryzys. Pierwszy punktem przełomowym w historii BMW był rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przełom miał miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany został pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekście produkcji samochodów na dobre rozpoczęła się dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowały na małych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod własnym już logo został wyprodukowany 22 marca 1929 r. Było to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstało ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa się BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiązywał on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstało BMW 303, które było całkowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstały m.in. BMW 326, 327 oraz 328. Zwłaszcza ten ostatni roadster zyskał sporą sławę dzięki udziałowi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie światowej BMW powróciło do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nową erę zapoczątkowały dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z początków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczątkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

Początek ery współczesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje się na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadają trzycyfrową nazwę. Najpopularniejszym dziś modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), będący następcą modeli serii 02, pojawił się w sprzedaży w 1975 r. Druga po względem wielkości sprzedaży jest seria 1, która pojawiła się na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. Podstawową ofertę modeli BMW uzupełniają seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. największe i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej większości przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dział BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW są 6-cylindrowe silniki rzędowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napędowa pojawiła się w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miał zaledwie 1,2 l pojemności i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i układzie cylindrów znalazł się również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie światowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 7 192 oceny

4,2
~bogi
BMW Seria 4 F32-33-36
Gran Coupe 428i 245KM 180kW
Jeden z lepszych samochodów jakie miałem i nie rozstawałbym się z nim tylko bez gwiazdy nie ma jazdy. Chcę zamienić go na glc z racji tego że wygodniej wsiadać i wysiadać. Trochę za niski dla mnie a mam już pod 70-tkę więc wsiąść i wysiąść to już wysiłek dla mnie. I mimo mojego wieku nigdy nie byłem zakałą na drodze, jeżdżąc po naszych drogach zadowolony byłem że mam coś pod butem. I podobno osiągi ma w granicach 250 nigdy nie próbowałem a na autostradzie wszyscy mnie oprócz ciężarówek mnie wyprzedzali. Kupiłem go jako auto dwuletnie z polskiego salonu czyli jeszcze na gwarancji i użytkuję go 8 lat. Serwisowane cały czas więc niczym mnie nie zaskoczyło oprócz zaraz na początku awarii przegubów
4,4
~pablo
BMW X1 U11
Crossover 2.0 23i 218KM 160kW
Generalnie samochód bardzo udany. Wizualnie ładny, jak na 4,5 metra pojemny i przestronny. Polecam alcantarę zamiast sztucznej skóry. Kierownica jedna z najlepszych na rynku. oczywiście jak dla mnie (gruba, dobrze wyprofilowana). Wyświetlacz przezierny - polecam. Nie trzeba odwracać wzroku od drogi. Z plusów wymieniłbym jeszcze jakość wykończenia, wyciszenie (ale tak do 120km/h) , później też nie jest źle, ale już nie bardzo dobrze. Dobre materiały, dobre spasowanie części, jakość kamer i wyświetlaczy. Bardzo dobrze działająca skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu. Precyzja prowadzenia, zwinność w zakrętach. Główne wady to twarde zawieszenie (czasami nawet nieprzyjemnie twarde - pakiet M) oraz ergonomia. Jeszcze parę lat temu, wsiadało się do samochodu, odpalało silnik i można było jechać. Teraz procedura przypomina procedurę startu promu kosmicznego. Po odpaleniu silnika, musisz poczekać aż odpali ci się system operacyjny (po nocy może to trwać do pół minuty), później musisz wybrać swój profil, później wyłączyć system ostrzegania o przekroczeniu prędkości, później wyłączyć system start/stop, później wyłączyć asystenta pasa ruchu i mniej więcej po 2 minutach jesteś gotowy do jazdy.... Generalnie system operacyjny jest zagmatwany i mało przyjazny dla użytkownika. Aby uzmysłowić wszystkim do czego doszliśmy, to napiszę tylko, że instrukcja obsługi nowej X1 liczy sobie...500 stron (!!!). Powodzenia przy czytaniu!. Do tego wyświetlacze dotykowe. Wolałem tradycyjne rozwiązania, a potencjalnym użytkownikom życzę powodzenia w trafieniu w wyświetlacz w odpowiednie miejsce podczas jazdy po wyboistej drodze... Do tego dobrze rozwiązany tempomat adaptacyjny (lepiej niż w VW Arteonie), dobrze działający asystent trzymania rąk na kierownicy (nie jest przesadnie wyczulony, w przeciwieństwie do VW Arteona).
4,9
~jarekh
BMW Seria 5 G30-G31
Limuzyna Facelifting 3.0 540i 333KM 245kW
Po trzech latach użytkowania stwierdzam, że był to wyjątkowy czas wspaniałej eksploatacji, oczywiście w każdym samochodzie wydarzy się coś, co nas zdenerwuje. W przypadku G30 II nie było tzw lawety, pełny komfort w użytkowaniu zapewnił Serwis ( w moim przypadku Bońkowscy Szczecin ) Drobne usterki - wyciek oleju z tylnych amortyzatorów, które wymieniono na gwarancji. Poważniejsze to pęknięta felga alu 19" z niewielkim rozszczelnieniem opony - wymiana z AC, szyba czołowa trochę szybko traci doskonałość nowej szyby, ale to pewno z powodu dużych prędkości przelotowych. Wszystkie podzespoły samochodu razem z elektroniką, działały bez zarzutu i w pełni współpracowały. Silnik 3,0 L jest idealny i stworzony do samochodu tej wagi, uzupełnia walory użytkowe, ergonomiczne, i systemowe. Zawieszenie z tylnymi, skrętnymi kołami jest również niezastąpione, szczególnie przy parkowaniu. Komfort zawieszenia można porównać z pojazdami konkurencyjnymi z pneumatycznym zawieszeniem, które zimą maja tendencję do zamarzania jak w MB E. Zawieszenie jest tak precyzyjne w wybieraniu nierówności w ustawieniu komfortowym, że robi wrażenie właśnie pneumatycznego. Spalanie w trasie na drogach krajowych od 6,6 - 7,1 L / 100 km, a Autostrada + S-ka od 8,2 - 9,1 L / 100km. Jazda była raczej pod kontrolą Y-a, ale dwójka z przodu była w dogodnych warunkach. Najbardziej cieszyło wyprzedanie na krajowej, dwa,trzy Tiry jednorazowo daje poczucie bezpieczeństwa manewru. 4,8 sek do 100-ki, a raczej 70 - 120 km/h trwa 3 sekundy i koniec zabawy. Skrzynia biegów to osobne dzieło sztuki ZF. Polecam system hamulcowy sportowy, niebieskie lub czerwone zaciski. W trakcie tych prawie 90 000 km miałem wymieniane raz tylko klocki i koszt wymiany mile zaskoczył. Miękka hybryda, to kolejny powód do zachwytu, oprócz zmniejszenia zużycia klocków hamulcowych poprzez odzyskiwanie energii silnikiem elektrycznym, a także zmniejsza efekt turbo dziury podczas nagłego przyspieszenia i wspomaga przy wyprzedzaniu przez kilka sekund, dokładnie 5-6-ciu. System Harman Kardan Surround Sound System jest bardzo profesjonalny dźwięk przestrzenny z mocnym basem. Po 3 latach użytkowania mogę z czystym sumieniem potwierdzić zużycie na poziomie 10% - za sprawą szyby czołowej, bo pozostałe elementy wyposażenia i karoserii były w stanie idealnym, ale na taki efekt trzeba trochę popracować i koniecznie wymienić olej silnikowy pierwszy raz po przejechaniu ok 8 000 -10 000 km, a później normalnie, wg wskazań serwisu.

Zużycie paliwa 11 315 raportów

127
BMW i3
Hatchback i3 Elektryczny +R2/647 170KM 125kW
Miałem Renault Zoe, następnie Nissan Leaf, ostatnio Tesla model 3 a obecnie mój Faworyt czyli BMW i3 z Range Extender. To najlepsze auto jakie użytkuje. Idealne do miasta ale w trasie również sobie poradzi pod warunkiem że max prędkość 100 km/h. W mieście przejechanie 100 km kosztuje mnie 11 zł, jeżeli bateria mi się wyładuje do ok 10%, mając range extender czyli mały silniczek, generator prądu, można jechać dalej, zbiornik paliwa tylko 9-10 litrów max ale testowałem spalanie po mieście Warszawa, spalanie wynosi 3-4 L na 100 km jadąc na wyładowanej baterii. Znam osobę która tym bmw czy i3 BMW range extender z akumulatorem 60 Ah, jeździ po całej Europie i na liczniku nabił 278 tyś km, auto nie do zajechania, a silnik spalinowy 2 cylindry 8 zaworów, prosty w naprawie, regeneracji, ale póki co niema potrzeby remontu. Wymiana oleju co 2 lata zaleca producent, ja wymieniam co rok czyli.. obliczyłem że na silniku spalinowym przejeżdżam rocznie 800 Km czyli tyle co nic, resztę jadę na prądzie. Polecam z całego serca wersję TYLKO i Wyłącznie BMW i3 z Range Extender czyli z tzw. REX. Korozja nigdy nie wystąpi w tym aucie. PS. przyspieszenie od 0 do 60 km/h... około 3 sekundy, do setki ma poniżej 8 sekund więc super... ALE.. na światłach.. w stolicy... autka 400 koni nie mają szans ze mną na starcie czyli od zera do 50 km/h. Tylko Tesla mnie potrafi wyprzedzić na światłach.. i to jeszcze nie każdy model :) Kocham to auto ! Mając benzynkę w baku możesz dojechać na koniec świata :D... a Tesla.. ? śmiech na sali.. i cena Tesli nieproporcjonalna do zasięgu i jakości, miałem to wiem. Porażka !
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena