Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z najwiÄ™kszych obecnie firm motoryzacyjnych, która sÅ‚ynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swojÄ… siedzibÄ™ ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. WażnÄ… częściÄ… koncernu jest także dziaÅ‚ BMW Motorrad produkujÄ…cy modele motocykli.

Historia BMW

PoczÄ…tki historii BMW siÄ™gajÄ… przeÅ‚omu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (zaÅ‚ożonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnÄ™trznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstaÅ‚a w 1913 r., a w 1917 r. zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawowÄ… ich dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… byÅ‚a produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabraÅ‚a rozpÄ™du podczas I wojny Å›wiatowej. WażnÄ… rolÄ™ w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdziÄ™czaÅ‚a w gÅ‚ównej mierze dużą renomÄ™ jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszÅ‚o do poÅ‚Ä…czenia przedsiÄ™biorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i dziaÅ‚u silników Bayerische Motorenwerke (firma należaÅ‚a wówczas do Knorr-Bremse, która zachowaÅ‚a resztÄ™ jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie zwiÄ…zanym z zakoÅ„czeniem dziaÅ‚aÅ„ wojennych i zmniejszeniem zamówieÅ„ na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywaÅ‚o poważny kryzys. Pierwszy punktem przeÅ‚omowym w historii BMW byÅ‚ rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przeÅ‚om miaÅ‚ miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany zostaÅ‚ pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekÅ›cie produkcji samochodów na dobre rozpoczęła siÄ™ dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowaÅ‚y na maÅ‚ych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod wÅ‚asnym już logo zostaÅ‚ wyprodukowany 22 marca 1929 r. ByÅ‚o to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstaÅ‚o ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa siÄ™ BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiÄ…zywaÅ‚ on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstaÅ‚o BMW 303, które byÅ‚o caÅ‚kowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstaÅ‚y m.in. BMW 326, 327 oraz 328. ZwÅ‚aszcza ten ostatni roadster zyskaÅ‚ sporÄ… sÅ‚awÄ™ dziÄ™ki udziaÅ‚owi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie Å›wiatowej BMW powróciÅ‚o do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nowÄ… erÄ™ zapoczÄ…tkowaÅ‚y dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z poczÄ…tków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczÄ…tkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

PoczÄ…tek ery wspóÅ‚czesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje siÄ™ na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadajÄ… trzycyfrowÄ… nazwÄ™. Najpopularniejszym dziÅ› modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), bÄ™dÄ…cy nastÄ™pcÄ… modeli serii 02, pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży w 1975 r. Druga po wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży jest seria 1, która pojawiÅ‚a siÄ™ na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. PodstawowÄ… ofertÄ™ modeli BMW uzupeÅ‚niajÄ… seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. najwiÄ™ksze i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dziaÅ‚ BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW sÄ… 6-cylindrowe silniki rzÄ™dowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napÄ™dowa pojawiÅ‚a siÄ™ w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miaÅ‚ zaledwie 1,2 l pojemnoÅ›ci i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i ukÅ‚adzie cylindrów znalazÅ‚ siÄ™ również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie Å›wiatowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 7 137 ocen

4,4
~Marcin
BMW X3 G01
SUV 2.0 20d 190KM 140kW
Naprawdę auto godne polecenia, wszystko działa ,serwis akceptowalny. Najgorzej czuje się w korkach - spalanie (ale to każde auto oprócz EV,PHEV). Nie jest może tak wygodny jak mercedes czy Lexus ale super trzyma się drogi. Na trasach dłuższych lub podmiejskich - nie ma się do czego przyczepić, można zejść ze spalaniem do 4,5l (prędkość do 80km/h). Trasy typu nad morze, autostradą , Chorwacja np - z boksem dachowym - nie chce spalić więcej niż 7l/100km - generalnie 6,6. Po mieście (Kraków) cały bak schodzi na spalania 7,5l.
4,9
~Szymon
BMW Seria 3 F30-F31-F34
Gran Turismo Facelifting 2.0 320d 190KM 140kW
Mam GT od nowości, przejechałem nim 170tys km przez 6 lat. Z chęcią podzielę się moją opinią. Napiszę po prostu co wg mnie jest w nim fajne a co nie. Zacznę od tego drugiego bo jest tego mało. Bezramkowe szyby - są ładne ale oblodzenie szyb przednich bocznych może skutkować tym, że szyba nie dociągnie się do uszczelki i drzwi się nie domkną. Zatem auto nie ruszy. Trzeba albo poskrobać przy szybie aby ją ruszyć, albo nagrzać wewnątrz auta i poczekać chwilę. Zdarzyło mi się to ze 3 razy w ciągu kilku lat. Plusem jest to , że klikając na pilocie szyby przednie można opuścić na czas wsiadania. Co jest fajne jeśli obok auta jest ciasno. Spojler - jest też ładny ale w kieszeni gdzie się chowa może zbierać się woda po silnym deszczu lub po myjni. Kiedy otwieram bagażnik to zdarza się, że do środka wpada jej trochę. Najlepiej wcześniej spojler wysunąć. Klocki i tarcze zużywają się szybciej niż bym chciał. W serwisie powiedzieli, że te firmowe są dość miękkie ale przynajmniej mam pewność, że wyhamują. Co do fajności w tym modelu to: Nr 1. Przestrzeń - zwłaszcza na tylnych siedzeniach, jest więcej niż potrzeba, można wygodnie pracować na kompie. Po złożeniu siedzeń mamy prawie 200cm długości i 130cm pomiędzy klamkami w bocznych drzwiach. W najwęższym miejscu jest 96cm. Sprawdzałem bo przewoziłem meble. W Chorwacji zdarzyło się nam dwa razy spać w bagażniku, dwie dorosłe i 8 latek. Szyny do mocowania bagażu w bagażniku są praktyczne ale w moim przypadku były nieużywane, zakrywałem je gumową matą. Nr 2 Siedzenia są rewelacyjne. Przesiadłem się z lexusa IS, to świetne auto ale w przypadku wygody i praktyczności siedzenia w bmw to potęga. Nie mam skóry ale mam pełną regulację w tym boczki, kołyska, podparcie ud itp. Można mocno podnieść siedzenia i siedzieć jak w Suvie ale ja lubię nisko ziemi. Trasa 1600km na raz z południowej Chorwacji bez żadnego bólu pleców i nóg. Otwór w tylnym oparciu - przewoziliśmy narty. Nigdy nie używałem trumny na dachu na urlopy. Po zdjęciu półki wszystko się mieściło w tym bagażniku. W tylnych oparciach siedzeń u góry jest dźwigienka - można go jeszcze trochę powiększyć pionując oparcia. Nr 3 Guzik Sport - usztywnia zawieszenie i daje kopa, używałem głównie przy wyprzedzaniu na trasie. Nr. 4 X-Drive. Jeździmy głównie do Szczyrku na narty. Poprzednim autem jak dowaliło śniegiem nie mogłem podjechać do naszej miejscówki. GT-owi to nie robi różnicy. Nr 5 Nagłośnienie. Fantastyczne choć standardowe. Lubię basy i basy są. Nr 6 Ekonomiczność. Straszono po zmianie z lexusa - Będziesz Miał Wydatki. Nigdy nie miałem problemów z GT. Tylko te tarcze i klocki - koszt większy niż w IS. Ale nie kombinuję w tanich warsztatach. Średnie spalanie po 3 latach ustabilizowało się na 6,6l/100km i tak już pozostało. Jeżdżę 50/50 miasto i trasa. Można zejść do 5,5l jadąc do stówy. Przy 160km/h wychodzi 8,5l. Mam 2 litrowego diesla. Przez 6 lat nie zastanawiałem się w ogóle nad zmianą auta. A to chyba niezła rekomendacja. GT to po prostu dobry model jest.
3,9
~Paweł
BMW Seria 3 G20-G21
Limuzyna 2.0 318d 150KM 110kW
Auto całkiem przyjemne, ale widać że zostało zaprojektowane w totalnie inny sposób niż poprzednie trójki, brakuje w niej precyzji prowadzenia i zwartości, wydaje sie ociężałe. Całościowo odbiór jest pozytywny, ma jednak kilka mankamentów, które nie przystoją marce premium. Dźwięk kierunkowskazów niewiadomo dlaczego słychać ze schowka przed pasażerem, jest to dziwne... Przy prędkościach od 100km/h do 140km/h słychać w przednich lewych drzwiach delikatne chrobotanie, strasznie irytujące. Jakość podstawowej kierownicy skórzanej można porównać do opla Astry h, bardzo łatwo się rysuje.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena