Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z najwiÄ™kszych obecnie firm motoryzacyjnych, która sÅ‚ynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swojÄ… siedzibÄ™ ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. WażnÄ… częściÄ… koncernu jest także dziaÅ‚ BMW Motorrad produkujÄ…cy modele motocykli.

Historia BMW

PoczÄ…tki historii BMW siÄ™gajÄ… przeÅ‚omu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (zaÅ‚ożonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnÄ™trznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstaÅ‚a w 1913 r., a w 1917 r. zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawowÄ… ich dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… byÅ‚a produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabraÅ‚a rozpÄ™du podczas I wojny Å›wiatowej. WażnÄ… rolÄ™ w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdziÄ™czaÅ‚a w gÅ‚ównej mierze dużą renomÄ™ jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszÅ‚o do poÅ‚Ä…czenia przedsiÄ™biorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i dziaÅ‚u silników Bayerische Motorenwerke (firma należaÅ‚a wówczas do Knorr-Bremse, która zachowaÅ‚a resztÄ™ jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie zwiÄ…zanym z zakoÅ„czeniem dziaÅ‚aÅ„ wojennych i zmniejszeniem zamówieÅ„ na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywaÅ‚o poważny kryzys. Pierwszy punktem przeÅ‚omowym w historii BMW byÅ‚ rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przeÅ‚om miaÅ‚ miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany zostaÅ‚ pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekÅ›cie produkcji samochodów na dobre rozpoczęła siÄ™ dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowaÅ‚y na maÅ‚ych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod wÅ‚asnym już logo zostaÅ‚ wyprodukowany 22 marca 1929 r. ByÅ‚o to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstaÅ‚o ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa siÄ™ BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiÄ…zywaÅ‚ on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstaÅ‚o BMW 303, które byÅ‚o caÅ‚kowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstaÅ‚y m.in. BMW 326, 327 oraz 328. ZwÅ‚aszcza ten ostatni roadster zyskaÅ‚ sporÄ… sÅ‚awÄ™ dziÄ™ki udziaÅ‚owi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie Å›wiatowej BMW powróciÅ‚o do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nowÄ… erÄ™ zapoczÄ…tkowaÅ‚y dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z poczÄ…tków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczÄ…tkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

PoczÄ…tek ery wspóÅ‚czesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje siÄ™ na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadajÄ… trzycyfrowÄ… nazwÄ™. Najpopularniejszym dziÅ› modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), bÄ™dÄ…cy nastÄ™pcÄ… modeli serii 02, pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży w 1975 r. Druga po wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży jest seria 1, która pojawiÅ‚a siÄ™ na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. PodstawowÄ… ofertÄ™ modeli BMW uzupeÅ‚niajÄ… seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. najwiÄ™ksze i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dziaÅ‚ BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW sÄ… 6-cylindrowe silniki rzÄ™dowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napÄ™dowa pojawiÅ‚a siÄ™ w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miaÅ‚ zaledwie 1,2 l pojemnoÅ›ci i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i ukÅ‚adzie cylindrów znalazÅ‚ siÄ™ również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie Å›wiatowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 7 105 ocen

4,5
~Stepidar
BMW X3 G01
SUV Facelifting 2.0 20i 184KM 135kW
Ogólnie fajne auto, lubię je, ale nie jest takie wybitne w każdym aspekcie, jak to BMW zwykło o sobie uważać. Największą zaletą jest wygląd zewnętrzny oraz wykonanie wnętrza. Wadą natomiast jest niestabilne zachowanie oprogramowania. w opisie będę go porównywał z Renault Koleos z którego się przesiadłem, pod paroma względami było to lepsze auto, i chętniej wydałbym na nie własne pieniądze. Największa satysfakcja z x3: spokój jazdy, cisza, resorowanie, precyzja prowadzenia. Mówimy o kolach 18" oraz celowej rezygnacji z pakietu M, czyli standardowe zawieszenie i układ kierowniczy. aha: iDrive: to jest świetne
4,6
~Joe2024
BMW Seria 5 G30-G31
Limuzyna 540d 320KM 235kW
Samochód ma prawie same zalety, Cechuje się świetnymi osiągami i niewiele spala paliwa, a przy spokojnej jeździe można na pełnym zbiorniku przejechać 1000 km. Poza tym bardzo dobrze wygląda, zwłaszcza w pakiecie M, który posiadam. Świetnie też hamuje, a mam sportowe hamulce, podobnie jak skrzynię biegów. Sportowe zawieszenie oraz bardzo dobre wyciszenie najbardziej mnie zaskoczyły w tym samochodzie. Jest też zasadniczo bezawaryjny. Jedynie zepsuła się pompa AdBlue, którą musiałem wymienić wraz ze zbiornikiem. Koszt z robocizną ok. 3800 zł. Samochodem przejechałem ok. 115.000 km.
4,5
~Kacper Nowak
BMW Seria 3 E90-91-92-93
Limuzyna E90 320i 150KM 110kW
Autem podróżuje się super. Jest bardzo komfortowe, ale ma swoje wady. Silnik działa fantastycznie, ale obowiązkowo po naprawie wtryskiwaczy. W innym przypadku bierze olej jak zły. Wiązka w klapie bagażnika też może stanowić problem, gdyż po pewnym czasie niszczy się i unieruchamia światła w klapie. Interior z kierownicą sportową jest bardzo przyjemny, jednak plastiki wolałem odkleić na czarno. Miejsca dla pasażerów jest naprawdę dużo. Bagażnik nieprzesadnie wielki, cztery torby turystyczne się zmieszczą, ale na 4 walizki bym nie liczył.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena