Szukaj

Informacje o BMW

Koncern BMW, czyli Bayerische Motoren Werke, to jedna z najwiÄ™kszych obecnie firm motoryzacyjnych, która sÅ‚ynie przede wszystkim z produkcji renomowanych samochodów należących do tzw. segmentu premium. Do niemieckiego koncernu, który swojÄ… siedzibÄ™ ma w Monachium, należą obecnie, poza BMW, także marki Mini oraz Rolls-Royce. WażnÄ… częściÄ… koncernu jest także dziaÅ‚ BMW Motorrad produkujÄ…cy modele motocykli.

Historia BMW

PoczÄ…tki historii BMW siÄ™gajÄ… przeÅ‚omu pierwszej i drugiej dekady XX wieku i firm Gustav Otto Flugmaschinenfabrik (zaÅ‚ożonej w 1911 r. przez Gustava Otto, syna Nikolausa Otto, wynalazcy silnika czterosuwowego o wewnÄ™trznym spalaniu), która w 1916 r. po wykupieniu przez koncern MAN zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona w Bayerische Flugzeugwerke, oraz Rapp Motorenwerke, która powstaÅ‚a w 1913 r., a w 1917 r. zostaÅ‚a przeksztaÅ‚cona na Bayerische Motorenwerke. W przypadku wszystkich tych firm podstawowÄ… ich dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… byÅ‚a produkcja silników lotniczych, a także samolotów, która szczególnie nabraÅ‚a rozpÄ™du podczas I wojny Å›wiatowej. WażnÄ… rolÄ™ w przypadku tej drugiej firmy odegrali Franz Josep Popp oraz Max Friz, którym to bawarska firma zawdziÄ™czaÅ‚a w gÅ‚ównej mierze dużą renomÄ™ jako dostawcy silników lotniczych dla wojska pruskiego. W 1922 r. doszÅ‚o do poÅ‚Ä…czenia przedsiÄ™biorstwa lotniczego Bayerische Flugzeugwerke i dziaÅ‚u silników Bayerische Motorenwerke (firma należaÅ‚a wówczas do Knorr-Bremse, która zachowaÅ‚a resztÄ™ jej aktywów) i utworzenia BMW GmbH.

Po kryzysie zwiÄ…zanym z zakoÅ„czeniem dziaÅ‚aÅ„ wojennych i zmniejszeniem zamówieÅ„ na samoloty i silniki lotnicze, BMW przeżywaÅ‚o poważny kryzys. Pierwszy punktem przeÅ‚omowym w historii BMW byÅ‚ rok 1923 r. i produkcja pierwszego motocykla BMW o nazwie R 32. Kolejny ważny przeÅ‚om miaÅ‚ miejsce w 1927/28, kiedy to opracowany zostaÅ‚ pierwszy prototypowy samochód marki BMW (F 55).

>>Czytaj więcej o historii BMW<<

Pierwsze samochody BMW

Jednak prawdziwa historia BMW w kontekÅ›cie produkcji samochodów na dobre rozpoczęła siÄ™ dopiero wraz z nabyciem firmy Fahrzeugfabrik Eisenach w 1928 r. Pierwsze samochody BMW bazowaÅ‚y na maÅ‚ych samochodach marki Dixi, m.in. Dixi 3/15 PS DA 1. Pierwszy model BMW pod wÅ‚asnym już logo zostaÅ‚ wyprodukowany 22 marca 1929 r. ByÅ‚o to BMW 3/15 PS DA 2, choć powstaÅ‚o ono jeszcze na licencji firmy Austin Seven. Za pierwszy model BMW zaprojektowany samodzielnie przez bawarski koncern uważa siÄ™ BMW 3/20 PS AM1 (1932 r.), choć konstrukcyjnie nawiÄ…zywaÅ‚ on jeszcze do poprzedników. I dopiero w 1933 r. powstaÅ‚o BMW 303, które byÅ‚o caÅ‚kowicie nowym projektem.

W kolejnych latach powstaÅ‚y m.in. BMW 326, 327 oraz 328. ZwÅ‚aszcza ten ostatni roadster zyskaÅ‚ sporÄ… sÅ‚awÄ™ dziÄ™ki udziaÅ‚owi w licznych rajdach, w tym np. w Mille Miglia. Po drugiej wojnie Å›wiatowej BMW powróciÅ‚o do produkcji samochodów w 1951 r. wraz z modelem BMW 501, ale nowÄ… erÄ™ zapoczÄ…tkowaÅ‚y dopiero modele BMW 1500, BMW 1800 oraz BMW 2000 z poczÄ…tków lat 60. oraz późniejsza generacja modeli „Null-Zwei”: 1602, 1802, 2002/2002tii zapoczÄ…tkowana w 1966 r.

Najpopularniejsze obecnie modele BMW

PoczÄ…tek ery wspóÅ‚czesnych modeli i ich obecnego nazewnictwa datuje siÄ™ na 1972 r. i debiut rynkowy modelu BMW 520. Od tej daty wszystkie osobowe modele BMW posiadajÄ… trzycyfrowÄ… nazwÄ™. Najpopularniejszym dziÅ› modelem jest BMW seria 3, której pierwszy model (E21), bÄ™dÄ…cy nastÄ™pcÄ… modeli serii 02, pojawiÅ‚ siÄ™ w sprzedaży w 1975 r. Druga po wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży jest seria 1, która pojawiÅ‚a siÄ™ na rynku stosunkowo późno, bo dopiero w 2004 r. PodstawowÄ… ofertÄ™ modeli BMW uzupeÅ‚niajÄ… seria 6, czyli sportowe coupe oraz kabriolety, a także BMW seria 7, tj. najwiÄ™ksze i najlepiej wyposażone limuzyny bawarskiej marki.

Podstawową ofertę uzupełniają BMW serii X, czyli modele z tzw. segmentu SUV, a także sportowe BMW Z4. Obecnie w gamie BMW mamy aż siedem modeli z literką X w nazwie (od BMW X1 do X7).

Modele samochodów BMW - oznaczenie

Obecnie gama modelowa BMW obejmuje modele osobowe (od BMW serii 1 do serii 8), gdzie nieparzysta cyfra oznacza hatchbacki i sedany (a także kombi), a parzysta w zdecydowanej wiÄ™kszoÅ›ci przypadków sportowe coupe oraz kabriolety. Literka Z w nazwie oznacza roadstery, X - SUV-y i crossovery, M - modele fabrycznie wzmocnione przez dziaÅ‚ BMW M oraz i - modele elektryczne i hybrydowe.

Trzycyfrowe nazewnictwo modeli oznaczało pierwotnie serię oraz pojemność silnika. BMW 520 był modelem z serii 5 i posiadał silnik o pojemności 2,0 litra. Ponadto literka d w nazwie oznacza silnik wysokoprężna, zaś x wersję z napędem na wszystkie koła. Obecnie ta druga reguła nie jest dokładnie respektowana i nie zawsze dwie ostatnie literki oznaczają wprost wielkość silnika.

BMW - dodatkowe informacje

Jednym ze znaków rozpoznawczych modeli BMW sÄ… 6-cylindrowe silniki rzÄ™dowe. Po raz pierwszy tego typu jednostka napÄ™dowa pojawiÅ‚a siÄ™ w modelu 303 z 1933 r. Silnik ten miaÅ‚ zaledwie 1,2 l pojemnoÅ›ci i tylko 30 KM maksymalnej mocy. Silnik o takiej liczbie i ukÅ‚adzie cylindrów znalazÅ‚ siÄ™ również w pierwszym samochodzie BMW wyprodukowanym po II wojnie Å›wiatowej.

Innym symbolem BMW są tzw. nerki. Po raz pierwszy atrapa chłodnicy o takim kształcie pojawiła się już w 1933 r. w modelu BMW 303. Choć początkowo wyglądały one całkowicie inaczej od obecnych, to jednak, mimo licznych ewolucji, przetrwały do dnia dzisiejszego.

Z kolei logo bawarskiej marki uważane jest za graficzne odzwierciedlenie kręcącego się śmigła, jednak taka interpretacja pojawiła się dopiero kilka lat po powstaniu tego znaku graficznego. Pierwotnie szachownica w biało-niebieskim kolorze nawiązywała do flagi Bawarii.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o BMW

Sprawdź co kierowcy
myślą o BMW

Oceny Aut 7 162 oceny

4,4
~pablo
BMW X1 U11
Crossover 2.0 23i 218KM 160kW
Generalnie samochód bardzo udany. Wizualnie ładny, jak na 4,5 metra pojemny i przestronny. Polecam alcantarę zamiast sztucznej skóry. Kierownica jedna z najlepszych na rynku. oczywiście jak dla mnie (gruba, dobrze wyprofilowana). Wyświetlacz przezierny - polecam. Nie trzeba odwracać wzroku od drogi. Z plusów wymieniłbym jeszcze jakość wykończenia, wyciszenie (ale tak do 120km/h) , później też nie jest źle, ale już nie bardzo dobrze. Dobre materiały, dobre spasowanie części, jakość kamer i wyświetlaczy. Bardzo dobrze działająca skrzynia biegów i układ przeniesienia napędu. Precyzja prowadzenia, zwinność w zakrętach. Główne wady to twarde zawieszenie (czasami nawet nieprzyjemnie twarde - pakiet M) oraz ergonomia. Jeszcze parę lat temu, wsiadało się do samochodu, odpalało silnik i można było jechać. Teraz procedura przypomina procedurę startu promu kosmicznego. Po odpaleniu silnika, musisz poczekać aż odpali ci się system operacyjny (po nocy może to trwać do pół minuty), później musisz wybrać swój profil, później wyłączyć system ostrzegania o przekroczeniu prędkości, później wyłączyć system start/stop, później wyłączyć asystenta pasa ruchu i mniej więcej po 2 minutach jesteś gotowy do jazdy.... Generalnie system operacyjny jest zagmatwany i mało przyjazny dla użytkownika. Aby uzmysłowić wszystkim do czego doszliśmy, to napiszę tylko, że instrukcja obsługi nowej X1 liczy sobie...500 stron (!!!). Powodzenia przy czytaniu!. Do tego wyświetlacze dotykowe. Wolałem tradycyjne rozwiązania, a potencjalnym użytkownikom życzę powodzenia w trafieniu w wyświetlacz w odpowiednie miejsce podczas jazdy po wyboistej drodze... Do tego dobrze rozwiązany tempomat adaptacyjny (lepiej niż w VW Arteonie), dobrze działający asystent trzymania rąk na kierownicy (nie jest przesadnie wyczulony, w przeciwieństwie do VW Arteona).
4,9
~jarekh
BMW Seria 5 G30-G31
Limuzyna Facelifting 3.0 540i 333KM 245kW
Po trzech latach użytkowania stwierdzam, że był to wyjątkowy czas wspaniałej eksploatacji, oczywiście w każdym samochodzie wydarzy się coś, co nas zdenerwuje. W przypadku G30 II nie było tzw lawety, pełny komfort w użytkowaniu zapewnił Serwis ( w moim przypadku Bońkowscy Szczecin ) Drobne usterki - wyciek oleju z tylnych amortyzatorów, które wymieniono na gwarancji. Poważniejsze to pęknięta felga alu 19" z niewielkim rozszczelnieniem opony - wymiana z AC, szyba czołowa trochę szybko traci doskonałość nowej szyby, ale to pewno z powodu dużych prędkości przelotowych. Wszystkie podzespoły samochodu razem z elektroniką, działały bez zarzutu i w pełni współpracowały. Silnik 3,0 L jest idealny i stworzony do samochodu tej wagi, uzupełnia walory użytkowe, ergonomiczne, i systemowe. Zawieszenie z tylnymi, skrętnymi kołami jest również niezastąpione, szczególnie przy parkowaniu. Komfort zawieszenia można porównać z pojazdami konkurencyjnymi z pneumatycznym zawieszeniem, które zimą maja tendencję do zamarzania jak w MB E. Zawieszenie jest tak precyzyjne w wybieraniu nierówności w ustawieniu komfortowym, że robi wrażenie właśnie pneumatycznego. Spalanie w trasie na drogach krajowych od 6,6 - 7,1 L / 100 km, a Autostrada + S-ka od 8,2 - 9,1 L / 100km. Jazda była raczej pod kontrolą Y-a, ale dwójka z przodu była w dogodnych warunkach. Najbardziej cieszyło wyprzedanie na krajowej, dwa,trzy Tiry jednorazowo daje poczucie bezpieczeństwa manewru. 4,8 sek do 100-ki, a raczej 70 - 120 km/h trwa 3 sekundy i koniec zabawy. Skrzynia biegów to osobne dzieło sztuki ZF. Polecam system hamulcowy sportowy, niebieskie lub czerwone zaciski. W trakcie tych prawie 90 000 km miałem wymieniane raz tylko klocki i koszt wymiany mile zaskoczył. Miękka hybryda, to kolejny powód do zachwytu, oprócz zmniejszenia zużycia klocków hamulcowych poprzez odzyskiwanie energii silnikiem elektrycznym, a także zmniejsza efekt turbo dziury podczas nagłego przyspieszenia i wspomaga przy wyprzedzaniu przez kilka sekund, dokładnie 5-6-ciu. System Harman Kardan Surround Sound System jest bardzo profesjonalny dźwięk przestrzenny z mocnym basem. Po 3 latach użytkowania mogę z czystym sumieniem potwierdzić zużycie na poziomie 10% - za sprawą szyby czołowej, bo pozostałe elementy wyposażenia i karoserii były w stanie idealnym, ale na taki efekt trzeba trochę popracować i koniecznie wymienić olej silnikowy pierwszy raz po przejechaniu ok 8 000 -10 000 km, a później normalnie, wg wskazań serwisu.
4,4
~Ja
BMW X3 G01
SUV 2.0 30i 252KM 185kW
Nie wiem czemu nie mogę podać przebiegu większego niż 1000 km a mam 126000 km przebieguAuto jest w porządku, pomieści i spakuje na wakacje rodzinę 2+2 na podróż po europie, w środku ciche, mam podwójne szyby, panuje spokój, silnik daje radę na spokojnie bez stresu przy prędkościachrównież autostradowych włączysz się do wyprzedzania na lewy pas za każdym razem wszędzie i przy każdej prędkośc zaznaczam że przy tym silniku 3.0i nie mniejszym, a na jednopasmówkach wyprzedzasz na spokojnie kolumny samochodów, nie zapomnij przy tym polecieć długimi żeby pozostali nie wjechali pod maskę dla bezpieczeństwa daj im proszę znać. Pali przy tym licz proszę 9-11 L na 100 nie mniej nie więcej bo ciśniesz zawsze więcej niż wszyscy. Przy prędkościach 180 km w trasie spali przy tym 2-3L więcej. W trasie i po mieście jest naprawdę ok, cieszysz się z jazdy w kraju jak i za granicą, w mieście zaparkujesz łatwo, auto nie jest gabarytowo duże. Ja nie mam elektrycznych siedzeń, żona jak i ja nie wymagają tego (to po co przepłacać kilka tys?) Możemy się czepiać nie ma regulowanych oparć w 2 rzędzie jak w innych markach gdzie bagażnik zamyka się po Twoim zaśnięciu. Bagażnik z siatką w standardzie załatwia sprawę przy każdej długiej podróży, tak szczerze jeździmy z nią zawsze, nawet po mieście, belka jest schowana w podłogę. Sterowanie zdalne szyby, wentylacja, klakson, światła w standardznie: (nie klima i ogrzewanie) masz z telefonu, a jeśli chcesz do tego webasto i dodatkowe dopłaty również w ASO, proszę dopłać. Kamery 360’ działają dobrze i dużo lepiej w dzień i w nocy nic przy tańszych konkurentach, sprawdź proszę jak to działa u konkurencji tańszej, nie żądło kamery te pokazują w szczególności w nocy tyle co nic w porównaniu z tym co jest zainstalowane w BMW System 360’ nie oznacza tego samego co w każdej marce.
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli BMW przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena