Przegląd rynku nowych samochodów: tanie auta z LPG
Kupując tani samochód zależy nam na możliwie jak najniższych kosztach użytkowania. W najtańszych samochodach dostępnych na naszym rynku wykorzystywane są silniki bez turbodoładowana, które lepiej znoszą gaz niż skomplikowane jednostki napędowe ery downsizingu. Dziś przyglądamy się nowym samochodom zasilanym LPG.
Naszą finansową barierą będzie kwota 50 tysięcy złotych. Podawane w przeglądzie ceny zawierają koszt montażu LPG w ASO jeśli model w cenniku nie występuje już jako wersja LPG.
Czy instalacja w nowym samochodzie się opłaca? Na ten temat mogą powstawać książki. Jedni narzekać będą, że gaz źle wpływa na żywotność silnika, inni odeprą zarzut, tym, że poprawnie zamontowana instalacja nie uszkodzi jednostki napędowej, a nawet jeśli to przez kilkadziesiąt tysięcy kilometrów jazdy na LPG odłożymy pieniądze na naprawę silnika. Warto na trzeźwo przejrzeć oferty serwisów i obliczyć ile czasu będzie nam zwracać się instalacja. Ci bojaźliwi powinni doliczyć np. 1000 złotych na naprawy i sprawdzić opinie innych użytkowników na naszym portalu.
Przyjmując koszt instalacji w ASO na poziomie 3900 zł (czasem jest to mniej), cenę litra paliwa na poziomie 5,6 zł za benzynę 95-oktanową i 2,7 za gaz oraz przebieg 12 tysięcy kilometrów rocznie w przypadku samochodu z małym silnikiem 1.2, który spala średnio 6 litrów benzyny, trzeba przyjąć, że instalacja zwróci się w 3 roku użytkowania (przy spalaniu gazu wyższym o 20% w stosunku do benzyny), ale im większy silnik, tym większe oszczędności. Zainteresowanych odsyłam do kalkulatora opłacalności instalacji LPG.
Instalacja gazowa nie nadaje się do każdego samochodu, ale dealerzy starają się oferować ją do silników, które dobrze sobie radzą z tym paliwem. Najlepiej decydować się na nieskomplikowane, wolnossące jednostki napędowe. Silniki typu 1.2 TSI, 1.4 TSI wymuszają wykorzystanie specjalnej instalacji gazowej oraz wydłużają długość zwrotu instalacji, gdyż podczas jazdy wykorzystywane jest kilkadziesiąt procent benzyny.
Przy opracowywaniu tematu pod uwagę wziąłem jedynie oferty montażu LPG zawarte w oficjalnych cennikach importerów. Niektórzy dealerzy na własną rękę oferują instalacje gazowe, ale nie sposób sprawdzić wszystkich salonów w Polsce i zmieścić te informacje w artykule tego typu. Zainteresowani powinni wiedzieć, że np. Fiat, którego żaden samochód nie zmieścił się w zestawieniu (jest Punto i Doblo z fabryczną instalacją CNG, ale oba modele przekraczają nasz budżet), nie oferuje instalacji gazowych do Pandy czy 500-tki, ale niektórzy dealerzy na życzenie klienta montują u siebie instalację LPG. Zwykle w cenach około 3000 – 3500 złotych. W przypadku Fiata najbezpieczniej jest gazować silnik 1.2 8V znany z Pandy czy Punto oraz 1.4 8V (Linea, Doblo). Kłopotów nie powinien sprawić również silnik 1.4 16V o mocy 90 KM. Jednostki w zależności od wybranego samochodu powinny spalać 7 – 9 litrów gazu przy oszczędnej jeździe.
Warto przy tym wspomnieć, że we Włoszech od niedawna jest oferowana nowa Panda z fabryczną instalacją LPG podłączoną do silnika 1.2 8v. Niestety kosztuje aż 12 tys. euro, ale za to może pochwalić się zużyciem paliwa na poziomie 6,6 litrów gazu.
Samochody najmniejsze
Chevrolet Spark (od 30 690 zł)
W segmencie samochodów miejskich ciekawą ofertą jest nowy Chevrolet Spark, który zachęca atrakcyjnym, agresywnym wyglądem oraz bezpieczeństwem: w podstawowej wersji samochód ma 6 poduszek powietrznych, ABS oraz system ISOFIX do montażu fotelika.
Chevrolet w swoim maluszku oferuje dwa benzynowe silniki: 1.0 o mocy 68 KM i 1.2 produkujący 81 KM. Jednostki nie są paliwożerne – według producenta samochód w cyklu mieszanym spali 5,1 litra benzyny w obu wersjach.
Chevrolet nie zapomniał jednak o miłośnikach LPG. Do każdego Sparka można zamontować instalację, która kosztuje 3700 zł wraz z montażem w serwisie. Podczas zakupu auta jest możliwe zamówienie jedynie przystosowania samochodu do instalacji LPG w innym warsztacie (200 zł). Auto w bazowej wersji kosztuje 26 990 zł, więc wraz z instalacją można je kupić już za 30 690 zł.
Producent instalacji LPG udziela na nią 2-letniej gwarancji bez limitu przebiegu lub 3-letniej do 100 000 km przebiegu. Warto przy tym wspomnieć, że Chevrolet ma jeszcze Aveo Classic wyprodukowane w 2011 roku, które jest również dostępne z instalacją gazową w cenie 3700 zł.
Skoda Citigo (od 33 790 zł)
Skoda jako przedstawiciel najtańszej marki z grupy Volkswagena z powodzeniem promuje instalację LPG również w najnowszym projekcie koncernu. Małe Citigo dostępne jest z instalacją gazową dla słabszego, 60-konnego silnika 1.0, jednak w salonie nie zainstalujemy LPG w najtańszej wersji Easy (od 28 990 zł). Musimy wybrać wersję Active za 30 290 zł, wzbogaconą o centralny zamek, elektrycznie opuszczane szyby i kilka innych dodatków. Standardowa cena instalacji to 3500 zł. Ale Skoda aktualnie dla wersji trzydrzwiowej oferuje ją w promocyjnej cenie 2500 zł.
Jednostka 1.0 o mocy 60 KM nie zapewni znakomitych osiągów (14,4 s. do 100 km/h, 160 km/h), ale spalanie benzyny to średnio 4,5 litra. Wynik znakomity, więc instalacja gazowa może się dość długo zwracać.
Segment B
Dacia Sandero (od 37 450 zł)
Budżetowa Dacia kusi niską ceną i sprawdzoną przez wiele lat technologią Renault. Prosty silnik 1.2 o mocy 75 KM czy 84-konna jednostka 1.6 nie powinien sprawiać problemów podczas pracy na gazie. Najtańsze Sandero z LPG dostępne w salonach ma drugi pakiet wyposażenia (Story) i kosztuje 37 450 zł. Wariant 1.6 został wyceniony na 42 850 zł, ale jest dostępny w trzecim poziomie wyposażenia (Lauréate BL2). Instalacja gazowa zwiększa cenę modelu Sandero o 3900 zł.
Wariant 1.2 średnio spala 5,9 litra benzyny. Po zamontowaniu instalacji trzeba liczyć się ze zużyciem gazu na poziomie 7,5 litra na 100 km. Wersja 1.6 zużywa 7 litrów benzyny i około 8,9 litrów LPG.
Dacia Logan (od 43 850 zł)
Logan jest jednym z najtańszych samochodów tej wielkości. W bazowej wersji Access kosztuje zaledwie 35 050 zł, a zapewnia sporo miejsca wewnątrz i niemały bagażnik. Problemem dla polskich nabywców jest jednak staroświecka stylistyka, przez którą rodzinna Dacia nie osiągnęła takiego sukcesu, jakiego oczekiwali polscy importerzy.
W kanciastym Loganie MCV wykorzystywany jest tylko mocniejszy silnik 1.6, który spali 9,3 litra gazu. Koszt instalacji jest taki sam jak w Sandero (3900 zł), a samochód można kupić za 43 850 zł w wersji pięcioosobowej. Za siedmioosobowego Logana MCV trzeba zapłacić 45 850 zł.
Dacia oferuje również Logana w wersji Van z instalacją gazową (samochód kosztuje wtedy 32 520 zł netto). Na tym samym pułapie będzie także model pickup. Oba samochody z LPG dostępne są tylko w wersji wyposażenia Confort.
Mitsubishi Colt (42 690 zł)
Mitsubishi w segmencie małych samochodów ma nie najświeższego, ale ciągle drogiego Colta, którego w pięciodrzwiowej wersji 1.3 można zespolić z fabryczną instalacją LPG. Jest to całkiem żwawy silnik, który pozwala na osiągnięcie 100 km/h w nieco ponad 11 sekund. Prędkość maksymalna to 180 km/h, co jak na tak małe auto jest wynikiem znakomitym. Nie ma jednak w tym nic dziwnego – inżynierom z pojemności 1,3-litra udało się wycisnąć 95 KM i 125 Nm momentu obrotowego.
Colt 1.3 powinien zadowolić się średnio 6 litrami benzyny, natomiast w mieście spali 7,2 litra. Mitsubishi podaje, że w ruchu miejskim Colt 1.3 zasilany LPG spali 8,3 litra gazu, co przekłada się na 40-procentową oszczędność pieniędzy.
Niestety, Mitsubishi nie oferuje instalacji gazowej dla 75-konnego silnika 1.1 dostępnego w tańszej wersji, więc mały japoński mieszczuch jest drogi – z instalacją gazową w podstawowej wersji wyposażenia Inform kosztuje 42 690 zł.
Skoda Fabia (od 39 750 zł)
Fabia to jeden z bestsellerów segmentu B, głównie dzięki swojej atrakcyjnej cenie i dobrze kojarzącej się marce. Teraz małe Skody można dostać z upustem na poziomie 4350 – 4650 złotych lub zdecydować się na darmową instalację gazową firmy Landi Renzo.
Instalację gazową można zamontować do 70-konnego silnika 1.2 bez doładowania oraz jednostki 1.4 16V o mocy 85 KM. Skoda w oficjalnej ofercie nie daje możliwości montażu gazu do jednostek TSI. Za najtańszy model w wersji hatchback zapłacimy 39 750 zł. Nie będzie to jednak demon szybkości – do 100 km/h przyspieszy w około 15 sekund, a prędkość maksymalna to 163 km/h. Dane dotyczą wersji benzynowej, a czeski producent nie podaje informacji, że instalacja gazowa negatywnie wpływa na dynamikę. Spalanie benzyny zamyka się w średniej 5,5 litra. Producent nie informuje o zużyciu gazu, nie mniej użytkownicy AutoCentrum podają realne zużycie paliwa na poziomie 8,1 litra LPG.
Silnik 1.4 rozwija przyzwoite 85 KM, co pozwala na osiągnięcie 176 km/h i przyspieszenie do 100 km/h w graniach 12,3 sekundy. Spalanie benzyny jest średnio wyższe o niecałe pół litra, natomiast użytkownicy portalu podają przeciętne zużycie gazu dla tej wersji na poziomie 7,3 litra paliwa. Większy silnik w realnym użytkowaniu zużyje więc mniej paliwa – może to się wydawać kuriozalne, ale faktem jest, że 70-konną jednostkę trzeba nieco bardziej kręcić by dynamicznie jeździć, co ma wpływ na zużycie paliwa. Samochód z mocniejszym silnikiem kosztuje 44 050 zł, więc dopłata 1800 złotych do mocniejszego motoru wydaje się być dobrym posunięciem. Oba silnik można również zestroić z wersją Combi (od 42 250 zł).
Opel Corsa ( od 45 750 zł)
Opel poważnie podchodzi do kwestii zasilania samochodów LPG i oferuje w kilku popularnych modelach fabryczną instalację zintegrowaną z samochodem również od strony estetyki: korek wlewu LPG znajduje się obok wlewu benzyny, a na desce rozdzielczej znaleziono miejsce na przycisk do włączania i wyłączania instalacji.
Rodzina Opli z fabryczną instalacją gazową nosi nazwę LPGTEC, a w granicy 50 tysięcy złotych mieści się jedynie Corsa, która w trzydrzwiowej wersji i z podstawowym wyposażeniem (Essentia) kosztuje 45 750 zł. Instalacja w Oplu kosztuje 5000 złotych, bowiem benzynowy model z jednostką 1.2 85 KM w cenniku widnieje za 40 750 zł. Dysponując kwotą 50 tys. zł można kupić bogato wyposażony samochód w wersji Edition 150 (49 990 zł), a dokładając do budżetu 1750 zł, nawet najbogatszą wersję Cosmo.
Najtańsza pięciodrzwiowa Corsa z LPG kosztuje 47 050 zł, a za wersję Enjoy zapłacimy 49 350 zł. Edition 150 to wydatek przekraczający budżet o 1200 zł, jednak boczne poduszki powietrzne czy aluminiowe felgi mogą zachęcić do wydania większej kwoty.
Corsa zasilana LPG jest zespolona z jednostką 1.2 Twinport o mocy 85 KM i pięciobiegową skrzynią manualną. Samochód na gazie ma nieco gorsze osiągi: rozwinie 168 km/h i przyspieszy do 100 km/h w 14,3 sekundy. Model bez instalacji zrobi to pół sekundy szybciej i rozpędzi się do 172 km/h. Różnica niewielka, ale przy dystrybutorze zadowoli się średnio 7 litrami LPG. Wersja benzynowa potrzebuje co najmniej 5,5 litra benzyny. Opel podaje również ciekawostkę dla miłośników ekologii – zasilana gazem Corsa na każdy przejechany kilometr wyemituje 115 g CO2, natomiast wersja benzynowa – 129 g.
SUV-y, minivany
Dacia Duster (49 200 zł)
Dacia Duster okazała się sukcesem rynkowym w Polsce, co widać chociażby przyglądając się ulicom naszych miast. Atrakcyjna cena w podstawowej wersji nieprzekraczająca 40 000 zł oraz nowoczesna sylwetka (w porównaniu do poprzednich konstrukcji Dacii) pozwoliły znaleźć grono klientów chcących samochodu wyglądającego niczym terenówka.
Dysponując kwotą 50 tys. złotych nie możemy jednak przebierać w wersjach Dustera z LPG: najtańszy wariant 1.6 o mocy 105 KM w wersji wyposażeniowej Ambiance i napędem na przednie koła kosztuje bowiem 49 200 zł. Za kilkaset złotych więcej można co prawda kupić wersję 4x4, ale bez LPG. Najtańszy, oszczędny diesel produkcji Renault (1.5 dCi 90 KM) kosztuje 50 500 zł, więc samochód z silnikiem benzynowym i LPG jest wyceniony niemal tak samo jak diesel, który spali średnio 5 litrów oleju napędowego. Duster zasilany gazem zadowoli się 9,1 litrami gazu w cyklu miejskim (spalanie benzyny to 7,2 litra).
Skoda Roomster (od 44 000 zł)
W naszym budżecie mieści się również pojemna Skoda Roomster wyposażona w jednostkę 1.4 16V o mocy 85 KM pozwalającą na osiągnięcie około 170 km/h. Podstawowa wersja Active z LPG, po upustach, jest dostępna w cenie 44 000 zł. Za 47 900 złotych można dostać wersję limitowaną Fresh doposażoną w klimatyzację manualną, elektrycznie opuszczane szyby, centralny zamek oraz radio z MP3. Wersję wyposażenia Ambition kupimy za 49 600 zł i będzie ona wzbogacona o komputer pokładowy, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, przyciemniane szyby, ale zabraknie radia.
Samochód z silnikiem 1.4 spali około 6,7 litrów benzyny, a realne spalanie LPG, według użytkowników AutoCentrum, wynosi 8 litrów.
Podsumowanie
Kwota 50 tysięcy złotych na samochód z instalacją gazową daje spore pole do manewru, choć nie ma co ukrywać – instalacje w ASO nie są najtańsze, a niektórzy importerzy ignorują temat zasilania gazem. Dealerzy z kolei korzystają z każdej możliwości zarobku i montują instalacje LPG w samochodach klientów, mimo braku informacji w cennikach. Warto pamiętać, że wówczas instalacja jest objęta gwarancją serwisu czy producenta, a nie importera. Przed montażem gazu do samochodu na gwarancji trzeba dokładnie sprawdzić politykę firmy, bowiem niektórzy importerzy montaż instalacji gazowej uważają za ingerencję w konstrukcję samochodu, co wiąże się z utratą gwarancji również na inne podzespoły.