Audi A5 to przedstawiciel segmentu coupe klasy średniej, choć do oferty dołączyły później również inne wersje nadwoziowe, które pod względem technologicznym jest bratem-bliźniakiem Audi A4.
Pierwsza generacja Audi A5 (8T) zadebiutowała podczas targów motoryzacyjnych Geneva Motor Show 2007, a za jej wygląd odpowiadał Walter de Silva. Pod względem technologicznym model ten bazował na Audi A4 czwartej generacji. Początkowo w sprzedaży dostępna była wyłącznie wersja coupe, a dwa lata później dołączyły do niej również odmiana pięciodrzwiowa A5 Sportback oraz A5 Cabriolet. Audi A5 Sportback było pierwszym w historii niemieckiego koncernu modelem o nadwoziu pięciodrzwiowego liftbacka. W 2011 r. A5 przeszło kurację odmładzającą.
Gama dostępnych wersji silnikowych pierwszej generacji Audi A5 obejmowała jednostki benzynowe czterocylindrowe, sześciocylindrowe (V6) oraz ośmiocylindrowe (V8), a także 4- i 6-cylindrowe diesle.
Bazową jednostką benzynową był silnik 1.8 TFSI, który dostępny był w wersji o mocy 144, 160 oraz 170 KM. Z kolei jednostka 2.0 TFSI obejmowała warianty o mocy 180, 211 i 225 KM. Gamę jednostek 6-cylindrowych otwierał silnik 3.0 TFSI o mocy 272 KM, do wyboru była również 3,2-litrowa jednostka TFSI, która generowała 265 KM.
Oferta diesli obejmowała dwulitrowy silnik wysokoprężny TDI o mocy 136, 143, 150, 165, 170, 177 i 190 KM. Szczególnie oszczędne były silniki o mocy 136 i 163 KM w wersji ultra, a także 150 i 190 KM w odmianie clean diesel. 2,7-litrowy TDI rozwijał moc 190 KM, zaś silnik 3.0 TDI był oferowany ze stadem koni mechanicznych liczących 204, 240 bądź 245 (clean diesel) sztuk.
Niemal od początku sprzedaży w ofercie Audi A5 dostępna była także mocniejsza i bardziej usportowiona odmiana S5. Pod maską Audi S5 w wersji Coupe pracował 8-cylindrowy, wolnossący silnik 4.2 FSI o mocy 354 KM. Z kolei w 2009 r. dołączyły do niej także odmiany S5 w wersjach Sportback i Cabrio. W tym jednak przypadku za napęd odpowiadał nieco słabszy silnik 3.0 TFSI o mocy 333 KM.
W następnym roku pojawiła się najmocniejsza odmiana pierwszej generacji A-piątki, czyli Audi RS5. Ten wariant silnikowy wyposażony był w jednostkę wolnossącą 4.2 FSI V8, która technologicznie bazowała na silniku V10 z Audi R8 i generowała 450 KM maksymalnej mocy, która trafiała na koła obu osi za pośrednictwem napędu quattro. W 2012 r. do wersji Coupe dołączył również RS5 w odmianie Cabrio.
Druga generacja Audi A5 oficjalną premierę miała na wystawie samochodowej w Paryżu jesienią 2016 r. I choć również bazowała ona na Audi A4, to jednak różniła się od niego zdecydowanie bardziej pod względem stylistycznym. Na początku zaprezentowano odmiany A5 Coupe i A5 Cabrio, ale jeszcze tego samego roku dołączyła do nich pięciodrzwiowa wersja A5 Sportback.
Cenniki Audi A5 II zaczynają się od wersji 40 TFSI, czyli napędzanej 2-litrowym silnikiem benzynowym TFSI o mocy 190 KM. Ten sam silnik dostępny jest również w odmianie 252-konnej. Zwolennicy diesli mają do wyboru jednostkę wysokoprężną o pojemności dwóch litrów i mocy 190, a także motor 3.0 TDI o mocy 218 lub 286 KM
Audi S5, w tym również S5 Sportback, napędzane jest 3-litrowym silnikiem TFSI V6, który generuje 354 KM. Jednak dla miłośników sportowych modeli Audi zdecydowanie bardziej do gustu przypada mocniejsza odmiana RS5. Audi RS5 Coupe zadebiutowało na wystawie w Genewie w 2017 r., a rok później, tyle że w Nowym Jorku, światową premierę miało Audi RS5 Sportback. W obu wersjach nadwoziowych pod maską pracuje jednostka 2.9 TFSI V6 z podwójnym doładowaniem o mocy 450 KM.
To Ty określasz swoje potrzeby! Począwszy od sposobu użytkowania samochodu do ustalonego przez Ciebie budżetu.
Szukasz auta nowego? A może używanego? W naszej bazie znajdziesz wiele atrakcyjnych ogłoszeń!
Znajdź swój wymarzony model, a my podamy Ci wszystkie najważniejsze informacje o nim. Poznasz wady i zalety, obejrzysz testy.
Wiesz już, który samochód kupić? Dzięki nam bez problemu skontaktujesz się z dealerem lub właścicielem wybranego auta.
~ Tomek
TAK(87%)
przyspieszenia
spalania
wyciszenia
Samochód kompletny jeśli chodzi o średniej wielkości coupe. Znakomita równowaga pomiędzy stylowym, dynamicznym i eleganckim nadwoziem. Piękna rzecz.
~PowagosławA5, czyli Alternatywy 5. Alternatywy wobec BMW i Mercedesa, którzy na widok konkurenta z Ingolstadt powinni nerwowo zajadać sznycle panierowane.
~Luzacjusz