Szukaj

Informacje o Audi A3 8Y

Lata produkcji: 2020 – teraz
Segment: Niższa klasa średnia

Kompaktowe Audi A3 to od momentu swojej premiery rynkowej w 1996 r. jeden z najlepiej sprzedających się modeli z czterema pierścieniami na grillu. W zależności od generacji w ofercie były dostępne wersja trzydrzwiowa, pięciodrzwiowa Sportback, dwudrzwiowy kabriolet oraz czterodrzwiowa limuzyna (sedan). W sprzedaży znalazły się również mocniejsze odmiany Audi S3 oraz Audi RS3.

Audi A3 I (8L) (1996 - 2006)

Zaprojektowana przez Dirka Van Braeckela pierwsza generacja kompaktowego Audi zadebiutowała na rynku w 1996 r. jako trzydrzwiowy hatchback. Trzy lata później do oferty dołączył wariant pięciodrzwiowy, by w kolejnym roku auto przeszło przeszło pierwszy facelifting.

Dostępne silniki Audi A3 8L

Oferta silnikowa, jaka była dostępna w sprzedaży, była dość szeroka i niemal każdy mógł znaleźć coś interesującego dla siebie. Bazowy model napędzany był 1,6-litrowym silnikiem o mocy najpierw 101, a później 102 KM. Mocniejsza jednostka, o pojemności 1,8 litra, generowała 125 KM, zaś wersja tego silnika z turbodoładowaniem oferowała 150 oraz 180 KM, a w odmianie S3 – 210 KM. Później silnik w Audi S3 dysponował już mocą 224 KM.

Oferta diesli obejmowała wyłącznie silniki o pojemności 1,9 litra. Wersja 1.9 TDI z pompą rotacyjną generowała 90 i 110 KM, a z pompowtryskiwaczami 100 i 130 KM.

Audi A3 II (8P/8PA/8P7) (2003 - 2013)

Druga generacja Audi A3, którą zaprojektował Gary Telaak, zbudowana została na nowej płycie niemieckiego koncernu PQ35, która posłużyła również przy projektowaniu m.in. Volkswagena Golfa IV, Seata Leona II czy Skody Octavii II. Tak jak w przypadku pierwszej generacji "A-trójki" najpierw zadebiutowała odmiana trzydrzwiowa, ale już rok później dołączyła do niej pięciodrzwiowa wersja A3 Sportback. W 2006 r. zadebiutowało Audi S3 w trzydrzwiowym nadwoziu, z kolei od 2007 r. z taśm produkcyjnych zjeżdżała również odmiana A3 Cabriolet z klasycznym miękkim dachem. W 2008 r. auto przeszło facelifting i jednocześnie dołączyła do oferty mocniejsza odmiana Audi S3 Sportback.

Dostępne silniki Audi A3 8P/8PA/8P7

Gama dostępnych jednostek napędowych w Audi A3 drugiej generacji obejmowała szeroką paletę silników benzynowych. Na początku bazowym silnikiem były 1.6 8V o mocy 102 KM i 1.6 FSI o mocy 115 KM, które zostały zastąpione przez jednostkę 1.4 TFSI o mocy 125 KM. Z kolei jednostka 2.0 FSI (150 KM) zastąpił silnik 1.8 TFSI (160 KM). Dwulitrowa odmiana silnika TFSI dysponowała mocą 200 KM, a w odmianie S3 silnik ten był mocniejszy o 65 KM. W ofercie znalazła się także 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,2 litra i mocy 250 KM.

Gamę silników wysokoprężnych otwierał silnik 1.9 TDI o mocy 105 KM, który został zastąpiony przez diesla 1.6 TDI o mocy 90 oraz 105 KM. Do oferty dołączył także dwulitrowy motor TDI, który był oferowany w opcji 140- i 170-konnej.

Audi RS3

W drugiej generacji kompaktowego Audi pojawiła się również po raz pierwszy wersja RS3. Pod maską tej odmiany silnikowej pracował 2,5-litrowy motor o mocy 340 KM, który pozwalał na rozpędzenie się do prędkości 100 km/h w zaledwie 4,6 s.

Audi A3 III (8V) (2012 - 2020)

Trzecia generacja Audi A3, oznaczona kodem fabrycznym 8V, a którą zaprojektował Dany Garand, zadebiutowała na wystawie w Genewie w 2012 r. także najpierw w odmianie 3-drzwiowej, a rok później pojawiła się wersja A3 Sportback z jedną parą drzwi więcej, a także odmiana sedan (A3 Limousine). Pod koniec tego roku pojawiła się również wersja z otwieranym miękkim dachem (A3 Cabriolet) Auto zbudowane została na platformie MQB. W 2014 r. na wystawie w Nowym Jorku Audi A3 zostało uhonorowane prestiżowym tytułem Światowego Samochodu Roku 2014.

Dostępne silniki Audi A3 8V

Paletę dostępnych silników benzynowych TFSI w Audi A3 III otwiera jednostka 1,2-litrowa o mocy 105 KM. Silnik 1.4 dysponował mocą 122 i 140 KM, wersja 1.8 TFSI miała pod maską stado koni mechanicznych liczące 180 sztuk, zaś jednostka 2.0 TFSI generowała moc 223 KM. Bazowy diesel 1.6 TDI miał moc 105 KM, zaś dwulitrowa jednostka wysokoprężna była dostępna do wyboru w wariancie o mocy 150 i 184 KM.

Audi A3 III oferowane było także w odmianie dostosowanej do zasilania gazem ziemnym (CNG). Audi A3 g-tron dysponował mocą 110 KM. W ofercie pojawiła się także po raz pierwszy wersja hybrydowa e-tron o łącznej mocy silników benzynowego i elektrycznego równej 204 KM.

Audi S3 oraz RS3

Niemalże od początku produkcji, bo od 2003 r., w ofercie znajdowało się Audi S3, które napędzane było silnikiem 2.0 TFSI o mocy 300 KM. W 2014 r. pojawiła się także wersja S3 z otwieranym dachem (S3 Cabriolet). Wraz z liftingiem Audi A3 w 2016 r. moc odmiany S3 wzrosła do 310 KM.

Pod koniec 2014 r. pojawiła się najmocniejsza wersja kompaktowego Audi A3. Nowe Audi RS3 napędzane było wielokrotnie nagradzanym pięciocylindrowym silnikiem 2.5 TFSI o mocy 367 KM i maksymalnym momentem obrotowym 465 Nm. Od 2017 r. moc Audi RS3 podniesiono do 400 KM.

czytaj więcej
Powagosław

Samochód, który trafi do książek o historii motoryzacji nie musi się zmieniać, a ewentualne zmiany stylistyczne powinny być przewidywalne i delikatne. Czy nie tak właśnie jest? A3 to jeden z tych samochodów na rynku, które chyba pod każdym względem wpisują się w oczekiwania kupującego.

~Powagosław
Luzacjusz

Nigdy nie był indywidualistą i nigdy nie będzie. Dla większości ludzi, którzy kupują ten samochód jest on i tak zbyt zadziorny.

~Luzacjusz

Oceny Audi A3 8Y

Liczba ocen: 35
Ogólna ocena
4,5 /5 Średnia dla segmentu 4,1
Czy kupiłbyś ponownie to auto?

TAK(86%)

Zalety

+ Karoseria + Układ jezdny + Wentylacja i ogrzewanie

Wady

- Wyciszenie - Łatwość utrzymania (pod względem kosztów) - Stosunek jakość/cena

Wybrane oceny

4,6
~Slawek
Audi A3 8Y
Sportback 1.0 30 TFSI 110KM 81kW
Jestem pozytywnie zaskoczony 3 cylindrami. Autko jest dość żwawe mimo litrowego silnika. Jeśli ktoś potrzebuje auto aby pościgać sie na torze to zawsze ma do wyboru S3 ale zwykla A3 z 999 cm3 ma naprawde wystarczające przyspieszenie do przyjemnej jazdy. Brzmienie 3 cylindrów jest dla mnie przyjemne po przesiadce z diesla. Spalanie poniżej 6 l wiec tez jak na tę wielkość samochodu naprawde niezle. Samochod zwykle uzytkowany przez 2 osoby ale pasazerowie na tylnych siedzeniach równiez chwalili przestrzen. W moim przypadku automatyczna skrzynia byla strzalem w 10. Przyjemne zestopniowanie i w miescie super wygoda. Ma dopiero przejechane 9 tys ale materialy w srodku są naprwdę przyjemne z dużym komfortem a prowadziłem wiele samochodów służbowych więc mam porównanie. Czyć mimo wszystko tę klasę premium. Zobaczymy jaka w dłuższym czasie bedzie awaryjność drobiazgów bo z doświadczenia wiem zę to zwykle najwieksza uciążliwość zwłaszcza że samochód nafaszerowany elektroniką ale który w obecnych czasach nie jest ? :) Ja z mojej strony gorąco polecam ten model i w tej konfiguracji.
3,1
~JDs
Audi A3 8Y
Sportback Facelifting 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
Samochód kupiony 2 tygodnie temu w slonie. Przejechane dotychczas 350km. Od początku same problemy. W tym czasie trzykrotnie sie nie uruchomił - udało się to po około 15to minutowych resetach MMI, zamykaniu otwieraniu, wyłączaniu i włączaniu przyciskiem start itp. Stacja multimedialna uruchamia się zazwyczaj około minuty i średnio co trzecie uruchomienie samochodu traci wszystkie zapisane ustawienia - ulubione stacje radiowe, equalizer, ambilight itp. Wczoraj samochód zaczął raportować błędy tj.uszkodzony tempomat, kilka godzin później uszkodzona kamera cofania, uszkodzona skrzynia biegów i na końcu uszkodzony silnik. Samochód jeździ ale na wyświetlaczu mamy teraz ikonke uszkodzenia silnika. Nigdy więcej tej marki
4,6
~Przemek
Audi A3 8Y
Limousine 1.5 35 TFSI 150KM 110kW
Z racji tego ze obecny rynek aut uzywanych troszeczke odjechal jesli chodzi o ceny, zdecydowalem sie poszukiwac auta nowego ktore bedzie sedanem/fastbackiem odpowiednim dla dwoch osob, na tyle duzym zeby przewiezc cos ale tez poruszac sie w miare wygodnie i dynamicznie. Zastanawialem sie nad wyborem miedzy Toyota Corolla w hybrydzie, Mazda 3, Mecedesem CLA i Hyundiem i30. Po wstepnych jazdach bylem nastawiony na zakup Corolli (Mazda byla troche za ciasna, Mercedes mimo ladnej wizualnej prezentacji na zewnatrz auta pozostawia wiele do zyczenia jesli chodzi o spasowanie srodku i obecne wszedzie piano, a Hyundai to mocny plastic fantastic), jednak czas oczekiwania wynosil ponad rok. Co mocno mnie zniechecilo(auta szukalem pod koniec 2022 roku). Jednak przegladajac fb wyswietlila mi sie reklama Audi A3. Wybralem sie do salonu, obejrzalem, posiedzialem. Pogadalem z handlowcem. Cena po otrzymaniu rabatu dosc konkurencyjna wzgledem tego co oferiowala konkurencja. Wiec dlugo sie nie zastanawaialem i wybralem ta czarna strzale ktora mam przyjemnosc korzystac od prawie roku. Na wstepie powiem ze gdybym mial jeszcze raz cofnac czas i stanac przed wyborem ktory mialem to zrobilbym to ponownie( no moze dobral pare rzeczy wiecej :D). Jestem bardzo zadowolony z tego modelu. Auto prezentuje sie bardzo dobrze jak za cene ktora za niego zaplacilem (kwota kolo 125k), wrecz powiedzialbym ze wyglada na drozsze (szczegolnie w czarnym kolorze z pakietem advanced, chromowanymi srebnymi listwami i 18 calowymi felgami Y-desing). Auto jest uzywane w cyklu miejskim jak i poza miejskim. Spalanie uwazam za okay, nie staram sie jezdzic jakos bardzo EKO. Auto jak na te 150 koni jezdzi bardzo przyjemnie. Wiadomo ze jak ktos jest przyzywczajony do wiekszej mocy to bedzie pewnie narzekac. Jednak dla takiego przecietnego kowalskiego jest to wystarczajce. Silnik nawet z full zaladowanym samochodem i w 5 osob nie ma zadnych problemow. Wyposazenie bym rzekl mocno standardowe: czujniki przod tyl, kamera cofania, klimatyzacha automatyczna dwustrefowa, podgrzewane fotele, ambiente, apple car play, wzmocnione szyby, wielofunkcyjna kierownica i system automatycznego parkowania. Z perspektywy czasu jednak dobralbym lepsze audio (nie mowie ze podstaowe gra zle, powiedzialbym ze poprawnie, jakims audiofilem nie jestem) oraz skrzynie automatyczna (machanie lewarkiem w miescie jest dosc uciazliwe, ale wybor manualnej skrzyni byl spowodowany czasem oczekiwania, a auto chcialem miec jak najszybciej). Podsumowujac. Jesli ktos szuka auta dla pary, ktore dobrze sie spisuje w miescie jak i poza. To jest bardzo dobra opcja. Wrecz powiedzial bym ze skrojona dla takiego przypadku.

Raporty spalania Audi A3 8Y

Liczba raportów: 68
Średnie spalanie dla Audi A3 8Y
4,7 – 12,1
l/100 km
4,8
l/100 km
Zobacz wszystkie raporty spalania

Wybrane raporty spalania

5,7
Audi A3 8Y
Sportback-e 1.4 TFSI-e 245KM 180kW
Do miasta na elektryku rewelacja, zasięg na pełnym naładowaniu około 58 km., zimą około 45 km, poza miastem spalanie na poziomie 5,7 litra, skrzynia biegów sprawia że jazda jest prawdziwą przyjemnością, dobrze wyciszony, wygodne sportowe fotele, dach otwierany warto zainwestować, przejechane 8200 km., bez żadnych problemów, po prostu AUDI - 5 tej firmy, a czwarty A3 sporback - najlepiej wykonany i komfortowy
5,7
Audi A3 8Y
Sportback-e 1.4 TFSI-e 245KM 180kW
Do miasta na elektryku rewelacja, zasięg na pełnym naładowaniu około 58 km., zimą około 45 km, poza miastem spalanie na poziomie 5,7 litra, skrzynia biegów sprawia że jazda jest prawdziwą przyjemnością, dobrze wyciszony, wygodne sportowe fotele, dach otwierany warto zainwestować, przejechane 8200 km., bez żadnych problemów, po prostu AUDI - 5 tej firmy, a czwarty A3 sporback - najlepiej wykonany i komfortowy
11,5
Audi A3 8Y
S3 Limousine 2.0 TFSI 310KM 228kW
Auto w "górzystym" mieście czyli w jedną stronę z górki (około 8-9l), a w drugą pod górkę (około 11l) pali całkiem przyzwoicie. Wszystko zależy od nogi, ale na dotarciu przy spokojnej jeździe w mieście i umiarkowanym ruchu udało mi się zrobić 9l po "płaskim" terenie miejskim. Rekord na trasie 400km 7,5l/100 krajówka plus droga szybkiego ruchu wszystko w zakresie ograniczenia prędkości (auto na dotarciu to szaleć nie można).
Audi A3 8Y