Należący do segmentu B najmniejszy w ofercie niemieckiego koncernu z Ingolstadt model produkowany jest od 2010 r. Jego protoplastą z jednej strony jest produkowany w latach 70. minionego wieku miejski Audi 50, z drugiej zaś cieszący się słabym zainteresowaniem Audi A2. Natomiast bezpośrednią zapowiedzią były dwa prototypowe modele – Metroproject Quattro zaprezentowany w 2007 r. oraz A1 Sportback concept z 2008 r.
Pierwsza generacja Audi A1 swoją światową premierę miała w 2010 r. podczas wystawy samochodowej w Genewie. Zbudowana została na platformie podłogowej Volkswagen Group PQ25, a więc tej samej, na której powstały również Seat Ibiza IV oraz Volkswagen Polo V. A-jedynka dostępna była w wariancie trzydrzwiowym oraz pięciodrzwiowym A1 Sportback, który zadebiutował pod koniec 2011 r., a w ofercie pojawił się rok później. W 2014 r. obie wersje nadwoziowe Audi A1 poddane zostały kuracji odmładzającej.
Pierwsza generacja najmniejszego Audi nie miała zbyt szerokiej oferty silnikowej. Bazowa wersja miała pod maską silnik 1.2 TFSI o mocy 86 KM. Mocniejsza odmiana o pojemności 1,4 litra była napędzana stadem koni mechanicznych liczącym 122 sztuki. Do wyboru był również silnik wysokoprężny 1.6 TDI w dwóch wariantach mocy (90 i 105), a wraz z debiutem wersji poliftingowej pojawił się w ofercie 3-cylindrowy silnik 1.4 TDI o mocy 90 KM.
Na bazie tego modelu stworzony został także w pełni elektryczny testowy Audi A1 e-tron, który napędzany był silnikiem o mocy 85 kW, a energia gromadzona była w akumulatorach litowo-jonowych o pojemności 13,3 kWh.
Topową odmianą w gamie było Audi S1, w tym również S1 Sportback, które do oferty dołączyło w drugim kwartale 2014 r. Ten wariant silnikowy napędzany był dwulitrową jednostką TFSI o mocy 231 KM i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. W stosunku do słabszych odmian A1 odmiana ta różniła się także nieco zmienionym nadwoziem oraz zawieszeniem.
Druga generacja małego Audi zadebiutowała oficjalne w czerwcu 2018 r., a do sprzedaży trafiła pod koniec roku. W porównaniu do poprzednika z oferty zniknęła dużo słabiej sprzedająca się odmiana trzydrzwiowa. Audi A1 Sportback II to także nowy język stylistyczny marki, w którym znajdziemy liczne nawiązania do zaprezentowanego rok wcześniej nowego Audi A8.
W ofercie znalazły się wersje 25 TFSI z 3-cylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 1 litra o mocy 95 KM, 30 TFSI z tym silnikiem, ale o mocy 116 KM, a także 35 TFSI, czyli z 1,5-litrową jednostką, która generuje 150 KM.
Na bazie małego Audi w 2019 r. powstała także uterenowiona odmiana A1 Citycarver. Od standardowego Sportbacka będzie się różnić nieco inną stylistyką nadwozia, ale przede wszystkim zmodyfikowanym podwoziem i zawieszeniem oraz o 4 cm większym prześwitem, które mają sprawić, że tym modelem będzie można zmierzyć się z nieco trudniejszym terenem.
TAK(100%)
Audi nie jest marką, która zaskakuje rynek stylistycznym wyuzdaniem. Nikt chyba nie spodziewał się, że A1 będzie pod tym względem rewolucyjnym modelem. Jest dokładnie taki, jakiego oczekiwano. Można więc przewrotnie powiedzieć, że Audi znów spełniło swoje oczekiwania.
~PowagosławDuże Audi są jak duże psy – nie muszą szczekać, żeby je zauważono. A1 jest trochę jak rasowy pekińczyk – z rodowodem i w ogóle, ale strasznie próbuje ujadać i udawać groźniejszego niż jest. Nie przepadam za pekińczykami, ale jeszcze gorsze są przebierane pudle.
~Luzacjusz