Od niezależnego przedsiębiorstwa, poprzez tunera specjalizującego się w przygotowywaniu sportowych wersji konkretnych modeli dla różnych marek, aż po odrębną markę w ramach koncernu Fiata, a następnie koncernu Fiat Chrysler Automobiles. W historii firma Abarth pełniła różne role, jednak zawsze związane były one z mniej lub bardziej sportowymi modelami.
Przedsiębiorstwo Abarth powstało w 1949 r., a jej założycielem był Karl Abarth, kierowca wyścigowy oraz motocyklowy, wraz z Guido Scagliarinim. Pierwszym modelem był Abarth 204 A Roadster, który pod względem technologicznym oraz konstrukcyjnym bazował na Fiacie 1100. Model ten wygrał zawody 1100 Sport Championship, a także odnosił sukcesy w Formule 2. Obok działalności związanej z przygotowywaniem aut do wyścigów Abarth produkował także gotowe zestawy tuningowe, które poprawiały osiągi, moc i prędkość standardowych pojazdów.
Historia Abartha od początku związana była przede wszystkim z Fiatem, jednak można znaleźć również efekty współpracy z innymi włoskimi markami, jak np. Alfa Romeo (np. Alfa Romeo 1000), Lancia (np. Lancia 037), a także z Renault czy Simca.
Karl Abarth, a następnie inżynierowie zatrudnieni w jego firmie, specjalizowali się w podrasowywaniu jednostek napędowych, poprzez zmiany konstrukcyjne w silnikach, a także w zmianach stylistycznych modeli, które miały podkreślać sportowych charakter modelu. W historii firmy można znaleźć konstrukcje będące całkowicie dziełem Abartha, jak i stanowiące przeróbkę istniejących na rynku modeli. Ten drugi typ współpracy miał miejsce głównie w przypadku kooperacji z Fiatem.
W efekcie ścisłych kontaktów z Fiatem od 1971 r. Abarth należy już oficjalnie do włoskiego koncernu, z którym pracuje nie tylko nad ulepszaniem cywilnych modeli, ale również tworzy wersje rajdowe. Największe sukcesy na rajdowych oesach firma odniosła pod koniec lat 70. minionego wieku. Wówczas to model Fiat Abarth 131 Rally sprawił, że włoska firma została rajdowym mistrzem świata wśród producentów. Być może sukcesów byłoby więcej, ale następnie nadszedł czas Lancii Delty, na którą to stawiali wówczas szefowie Fiata.
Po kilkunastoletniej stagnacji, jeśli chodzi o rozwój marki Abarth, na początku XXI 2. Fiat powrócił do tej marki. Powstały wówczas sportowe odmiany takich modeli jak Fiat Seicento oraz Siat Stilo.
Dopiero jednak w 2007 r. Abarth powrócił całkowicie do życia. Wówczas to reaktywowano ją ja odrębną markę, której modele bazowały na modelach Fiata. Pierwszymi modelami Abartha w nowożytnej erze był produkowany w latach 2007-2010 Abarth Grande Punto (po nim pojawił się Abarth Punto Evo, który był wytwarzany do 2015 r.), a następnie produkowany w fabryce Fiata w Tychach od 2008 r. Abarth 500. Mimo amitnych planów władzom włoskiego koncernu wciąż nie udaje się zaistnieć w szerszym zakresie i powiększyć oferty. W drugiej dekadzie XXI w. Abarth oferował wyłącznie dwa modele - Abartha 500, w tym także wersje 500C, oraz roadster Abarth 124 Spider.
Logo marki Abarth, którym jest skorpion na tarczy herbowej, pochodzi od znaku zodiaku założyciela firmy i było wykorzystywane od pierwszych lat istnienia tego przedsiębiorstwa.
Rzadko kiedy w świecie motoryzacyjnym mamy do czynienia z sytuacją, gdy na naprawdę dopracowany produkt musimy czekać aż 8 lat. Ale w końcu...
Abarth 595C Competizione jest jak dziecko, które bawi się w dorosłego. Próbuje być poważne, przebiera się w ubrania...
Oceny Aut 32 oceny