Szukaj

Informacje o Abarth

Od niezależnego przedsiębiorstwa, poprzez tunera specjalizującego się w przygotowywaniu sportowych wersji konkretnych modeli dla różnych marek, aż po odrębną markę w ramach koncernu Fiata, a następnie koncernu Fiat Chrysler Automobiles. W historii firma Abarth pełniła różne role, jednak zawsze związane były one z mniej lub bardziej sportowymi modelami.

Historia Abartha

Przedsiębiorstwo Abarth powstało w 1949 r., a jej założycielem był Karl Abarth, kierowca wyścigowy oraz motocyklowy, wraz z Guido Scagliarinim. Pierwszym modelem był Abarth 204 A Roadster, który pod względem technologicznym oraz konstrukcyjnym bazował na Fiacie 1100. Model ten wygrał zawody 1100 Sport Championship, a także odnosił sukcesy w Formule 2. Obok działalności związanej z przygotowywaniem aut do wyścigów Abarth produkował także gotowe zestawy tuningowe, które poprawiały osiągi, moc i prędkość standardowych pojazdów.

Historia Abartha od początku związana była przede wszystkim z Fiatem, jednak można znaleźć również efekty współpracy z innymi włoskimi markami, jak np. Alfa Romeo (np. Alfa Romeo 1000), Lancia (np. Lancia 037), a także z Renault czy Simca.

Karl Abarth, a następnie inżynierowie zatrudnieni w jego firmie, specjalizowali się w podrasowywaniu jednostek napędowych, poprzez zmiany konstrukcyjne w silnikach, a także w zmianach stylistycznych modeli, które miały podkreślać sportowych charakter modelu. W historii firmy można znaleźć konstrukcje będące całkowicie dziełem Abartha, jak i stanowiące przeróbkę istniejących na rynku modeli. Ten drugi typ współpracy miał miejsce głównie w przypadku kooperacji z Fiatem.

W efekcie ścisłych kontaktów z Fiatem od 1971 r. Abarth należy już oficjalnie do włoskiego koncernu, z którym pracuje nie tylko nad ulepszaniem cywilnych modeli, ale również tworzy wersje rajdowe. Największe sukcesy na rajdowych oesach firma odniosła pod koniec lat 70. minionego wieku. Wówczas to model Fiat Abarth 131 Rally sprawił, że włoska firma została rajdowym mistrzem świata wśród producentów. Być może sukcesów byłoby więcej, ale następnie nadszedł czas Lancii Delty, na którą to stawiali wówczas szefowie Fiata.

Modele Abartha jako odrębnej marki

Po kilkunastoletniej stagnacji, jeśli chodzi o rozwój marki Abarth, na początku XXI 2. Fiat powrócił do tej marki. Powstały wówczas sportowe odmiany takich modeli jak Fiat Seicento oraz Siat Stilo.

Dopiero jednak w 2007 r. Abarth powrócił całkowicie do życia. Wówczas to reaktywowano ją ja odrębną markę, której modele bazowały na modelach Fiata. Pierwszymi modelami Abartha w nowożytnej erze był produkowany w latach 2007-2010 Abarth Grande Punto (po nim pojawił się Abarth Punto Evo, który był wytwarzany do 2015 r.), a następnie produkowany w fabryce Fiata w Tychach od 2008 r. Abarth 500. Mimo amitnych planów władzom włoskiego koncernu wciąż nie udaje się zaistnieć w szerszym zakresie i powiększyć oferty. W drugiej dekadzie XXI w. Abarth oferował wyłącznie dwa modele - Abartha 500, w tym także wersje 500C, oraz roadster Abarth 124 Spider.

Abarth - dodatkowe informacje

Logo marki Abarth, którym jest skorpion na tarczy herbowej, pochodzi od znaku zodiaku założyciela firmy i było wykorzystywane od pierwszych lat istnienia tego przedsiębiorstwa.

czytaj więcej

Abarth – wybierz model

Pokaż modele z silnikiem:

Opinie Kierowców o Abarth

Sprawdź co kierowcy
myślą o Abarth

Oceny Aut 32 oceny

4,9
~Marcin
Abarth 500 I
Hatchback Seria 4 1.4 T-Jet 145KM 107kW
Mały drogowy bandyta. Szczególnie taki czarno czerwony jak mój. Nie jest to auto dla kogoś kto chce po prostu codziennie przejechać z domu do pracy. Trzeba mieć w żyłach benzynę zamiast krwi żeby chcieć kupić ten samochód i wydać na niego takie pieniądze. Ale każdy kto już się na to zdecyduje na pewno się nie rozczaruje. Abarth jest wart każdej wydanej na niego złotówki. Miałem już w życiu dużo samochodów i uważam, że w tej cenie nie da się kupić auta które dawałoby większą frajdę z jazdy niż Abarth i było bardziej rasowym sportowcem. Wbrew pozorom Abarth nie jest tylko autem do miasta. To prawdziwa autostradowa bestia dla której prędkość przelotowa rzędu 160-170km/h nie stanowi żadnego problemu i czujemy się przy tych prędkościach wyjątkowo pewnie i bezpiecznie. No i ile radości z takiej trasy...
4,6
~Daniel
Abarth 500 I
Hatchback Seria 4 1.4 T-Jet 145KM 107kW
Mały ale wariat!!! Tak w skrócie można opisać tego małego szatana. Pomimo swoich niewielkich rozmiarów auto zadziwia swoją ergonomią, przestrzenią w kabinie (owszem, tylko dla 2 osób) . Przy moim wzroście 190cm znalazłem swoją pozycję za kierownicą. Nie powiem, nie jest ona idealna jak na sportowe auto ale siedzenie nieco wyżej też ma swoje plusy, nie trzeba kupować SUV-a żeby siedzieć wyżej czy wygodniej wsiadać. Wszystko jest zawarte w Abarth-cie. Ale najlepsze co oferuje te niesamowite auto znajduje się pod maską, ale o tym za chwilę ;-)
4,4
~Aurelia
Abarth 500 I
Hatchback 1.4 T-JET 16v 135KM 99kW
Bardzo fajny i "miastowy" samochod. Wiadomo na wakacje sie nim rodziny nie zabierze, ale jak dla samej kobiety jest super! Wiele osób narzeka na mało miejsca w środku, ale na tylnych kanpach nie jest źle. Nagrałam nawet film jak się zabawiam tam z partnerem. (Materiały możecie zobaczyć na IG: aprobowana