Abarth 595 Competizione – pocałunek skorpiona
Rzadko kiedy w świecie motoryzacyjnym mamy do czynienia z sytuacją, gdy na naprawdę dopracowany produkt musimy czekać aż 8 lat. Ale w końcu...
Od niezależnego przedsiÄ™biorstwa, poprzez tunera specjalizujÄ…cego siÄ™ w przygotowywaniu sportowych wersji konkretnych modeli dla różnych marek, aż po odrÄ™bnÄ… markÄ™ w ramach koncernu Fiata, a nastÄ™pnie koncernu Fiat Chrysler Automobiles. W historii firma Abarth peÅ‚niÅ‚a różne role, jednak zawsze zwiÄ…zane byÅ‚y one z mniej lub bardziej sportowymi modelami.
PrzedsiÄ™biorstwo Abarth powstaÅ‚o w 1949 r., a jej zaÅ‚ożycielem byÅ‚ Karl Abarth, kierowca wyÅ›cigowy oraz motocyklowy, wraz z Guido Scagliarinim. Pierwszym modelem byÅ‚ Abarth 204 A Roadster, który pod wzglÄ™dem technologicznym oraz konstrukcyjnym bazowaÅ‚ na Fiacie 1100. Model ten wygraÅ‚ zawody 1100 Sport Championship, a także odnosiÅ‚ sukcesy w Formule 2. Obok dziaÅ‚alnoÅ›ci zwiÄ…zanej z przygotowywaniem aut do wyÅ›cigów Abarth produkowaÅ‚ także gotowe zestawy tuningowe, które poprawiaÅ‚y osiÄ…gi, moc i prÄ™dkość standardowych pojazdów.
Historia Abartha od poczÄ…tku zwiÄ…zana byÅ‚a przede wszystkim z Fiatem, jednak można znaleźć również efekty wspóÅ‚pracy z innymi wÅ‚oskimi markami, jak np. Alfa Romeo (np. Alfa Romeo 1000), Lancia (np. Lancia 037), a także z Renault czy Simca.
Karl Abarth, a nastÄ™pnie inżynierowie zatrudnieni w jego firmie, specjalizowali siÄ™ w podrasowywaniu jednostek napÄ™dowych, poprzez zmiany konstrukcyjne w silnikach, a także w zmianach stylistycznych modeli, które miaÅ‚y podkreÅ›lać sportowych charakter modelu. W historii firmy można znaleźć konstrukcje bÄ™dÄ…ce caÅ‚kowicie dzieÅ‚em Abartha, jak i stanowiÄ…ce przeróbkÄ™ istniejÄ…cych na rynku modeli. Ten drugi typ wspóÅ‚pracy miaÅ‚ miejsce gÅ‚ównie w przypadku kooperacji z Fiatem.
W efekcie Å›cisÅ‚ych kontaktów z Fiatem od 1971 r. Abarth należy już oficjalnie do wÅ‚oskiego koncernu, z którym pracuje nie tylko nad ulepszaniem cywilnych modeli, ale również tworzy wersje rajdowe. NajwiÄ™ksze sukcesy na rajdowych oesach firma odniosÅ‚a pod koniec lat 70. minionego wieku. Wówczas to model Fiat Abarth 131 Rally sprawiÅ‚, że wÅ‚oska firma zostaÅ‚a rajdowym mistrzem Å›wiata wÅ›ród producentów. Być może sukcesów byÅ‚oby wiÄ™cej, ale nastÄ™pnie nadszedÅ‚ czas Lancii Delty, na którÄ… to stawiali wówczas szefowie Fiata.
Po kilkunastoletniej stagnacji, jeÅ›li chodzi o rozwój marki Abarth, na poczÄ…tku XXI 2. Fiat powróciÅ‚ do tej marki. PowstaÅ‚y wówczas sportowe odmiany takich modeli jak Fiat Seicento oraz Siat Stilo.
Dopiero jednak w 2007 r. Abarth powróciÅ‚ caÅ‚kowicie do życia. Wówczas to reaktywowano jÄ… ja odrÄ™bnÄ… markÄ™, której modele bazowaÅ‚y na modelach Fiata. Pierwszymi modelami Abartha w nowożytnej erze byÅ‚ produkowany w latach 2007-2010 Abarth Grande Punto (po nim pojawiÅ‚ siÄ™ Abarth Punto Evo, który byÅ‚ wytwarzany do 2015 r.), a nastÄ™pnie produkowany w fabryce Fiata w Tychach od 2008 r. Abarth 500. Mimo amitnych planów wÅ‚adzom wÅ‚oskiego koncernu wciąż nie udaje siÄ™ zaistnieć w szerszym zakresie i powiÄ™kszyć oferty. W drugiej dekadzie XXI w. Abarth oferowaÅ‚ wyÅ‚Ä…cznie dwa modele - Abartha 500, w tym także wersje 500C, oraz roadster Abarth 124 Spider.
Logo marki Abarth, którym jest skorpion na tarczy herbowej, pochodzi od znaku zodiaku zaÅ‚ożyciela firmy i byÅ‚o wykorzystywane od pierwszych lat istnienia tego przedsiÄ™biorstwa.
Abarth 595C Competizione jest jak dziecko, które bawi siÄ™ w dorosÅ‚ego. Próbuje być poważne, przebiera siÄ™ w ubrania...
Oceny Aut 32 oceny