Szukaj

Informacje o Renault

Francuski koncern, produkujÄ…cy samochody osobowe, dostawcze, ciężarówki oraz autobusy, to jedna z najstarszych firm motoryzacyjnych, które przetrwaÅ‚y do obecnych czasów. Renault tworzy alians z Nissanem i Mitsubishi, który należy do najwiÄ™kszych koncernów motoryzacyjnych na Å›wiecie, rywalizujÄ…cy z Volkswagenem i ToyotÄ… o miano globalnego lidera pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Historia Renault zaczęła się w starej szopie

Historia francuskiej marki z charakterystycznym rombem na masce zaczęła siÄ™ w 1899 r., kiedy to trzej bracia Renault (Louis, Marcel oraz Fernand) zaÅ‚ożyli spóÅ‚kÄ™ Societe Renault Freres. Co ciekawe, pierwsze auto, którego konstrukcja bazowaÅ‚a na trójkoÅ‚owym modelu De Dion Bouton, powstaÅ‚o już rok wczeÅ›niej. PoczÄ…tkowo firma mieÅ›ciÅ‚a siÄ™ w Billancourt pod Paryżem w starej szopie na narzÄ™dzia, jednak szybko ewoluowaÅ‚a i już po roku zatrudniaÅ‚a ponad 100 osób i miaÅ‚a na koncie 76 wyprodukowanych samochodów. Pierwszym produkcyjnym modelem marki Renault byÅ‚ Typ A, który byÅ‚ napÄ™dzany dwucylindrowym silnikiem zaprojektowanym przez Louisa Renault o pojemnoÅ›ci 1,9 l i mocy 14 KM, choć wg niektórych źródeÅ‚ pierwszÄ… jednostkÄ… napÄ™dowÄ… zaprojektowanÄ… przez niego byÅ‚ silnik o pojemnoÅ›ci 3,7 litra i mocy 25 KM, który powstaÅ‚ w 1902 r.

W 1909 r. po Å›mierci Fernanda Renault spóÅ‚ka zmieniÅ‚a nazwÄ™ na Automobiles Renault i produkowaÅ‚a takie modele jak 7CV, 8CV oraz 20CV. WielkÄ… popularność marka zyskaÅ‚a podczas I wojny Å›wiatowej, kiedy to 500 taksówek Renault pomogÅ‚o przetransportować francuskich żoÅ‚nierzy w miejsce bitwy nad MarnÄ…. W tym czasie Renault produkowaÅ‚o różny sprzÄ™t na potrzeby francuskiej marki. Po zakoÅ„czeniu dziaÅ‚aÅ„ wojennych Renault powraca do produkcji cywilnych samochodów. W 1922 r. pojawia siÄ™ model 6CV, który w ciÄ…gu kilku lat osiÄ…gnÄ…Å‚ sprzedaż ok. 40 tys. egzemplarzy. W kolejnych latach pojawiajÄ… siÄ™ m.in. luksusowe modele Renault: Nervastella i Viva Grand Sport, a także model Juvaquatre dla klasy Å›redniej.

Tuż przed wybuchem II wojny światowej Louis Renault widział w Berlinie prototyp modelu KdF-Wagen i pod jego wpływem zaprojektował w 1942 r. model 4CV. W tym jednak czasie Renault ponownie musiało przestawić się na produkcję wojenną.

Samochody Renault po II wojnie światowej

Renault 4CV ujrzaÅ‚ Å›wiatÅ‚o dzienne w 1947 r. na wystawie samochodowej w Paryżu. Ze wzglÄ™du na stosunkowo niskÄ… cenÄ™ model ten cieszyÅ‚ siÄ™ sporÄ… popularnoÅ›ciÄ… i do 1961 r. wyprodukowano ponad milion egzemplarzy 4CV. Jego nastÄ™pcÄ… byÅ‚o Renault 4, które zasÅ‚ynęło z tego, że byÅ‚o pierwszym modelem z napÄ™dem na przedniÄ… oÅ›. OlbrzymiÄ… popularnoÅ›ciÄ… cieszyÅ‚ siÄ™ produkowany od 1956 r. Renault 16, który byÅ‚ pierwszym hatchbackiem i pierwszym zdobywcÄ… tytuÅ‚u Car of the Year dla marki Renault.

StrzaÅ‚em w dziesiÄ…tkÄ™ okazaÅ‚ siÄ™ wprowadzony do produkcji w 1972 r. Renault 5. Ze wzglÄ™du na kryzys naftowy oszczÄ™dna "piÄ…tka" zużywaÅ‚a stosunkowo niewiele paliwa, a wnÄ™trze okazaÅ‚o siÄ™ dość przestronne dla czterech osób. Na poczÄ…tku lat 80. pojawia siÄ™ Renault 9, który to model również zasÅ‚ynÄ…Å‚ stosunkowo niskim zużyciem paliwa. ByÅ‚ też drugim Renault, który zdobyÅ‚ tytuÅ‚ Car of the Year.

WspóÅ‚czesne modele Renault

W 1984 r. na rynek wjeżdża model Escape, który jest pierwszym jednobryÅ‚owym minivanem na europejskim rynku, a w 1991 r. debiutuje pierwsza generacja Renault Clio, który również zdobywa tytuÅ‚ Europejskiego Samochodu Roku. Trzy lata później doÅ‚Ä…czy do oferty Å›redniej wielkoÅ›ci Laguna, która zastÄ™puje na rynku Renault 21, który byÅ‚ ostatnim modelem Renault z cyframi w nazwie. W 1995 r. rozpoczÄ™ta zostaÅ‚a produkcja kompaktowego Megane, a rok później doÅ‚Ä…cza do niego minivan Megane Scenic, który po kilku latach produkcji jest już Sceniciem i zarazem najchÄ™tniej kupowanym minivanem na Starym Kontynencie.

Alians Renault-Nissan w Å›wiatowej czoÅ‚ówce

Renault jest nie tylko markÄ…, ale również koncernem z dużymi aspiracjami. W skÅ‚ad francuskiego koncernu wchodzÄ… m.in. takie marki jak Dacia czy Alpine, a także koreaÅ„ski Renault Samsung Motors. W 1999 r. Renault podpisuje porozumienie z Nissanem o globalnej wspóÅ‚pracy i dochodzi również do wymiany udziaÅ‚ów pomiÄ™dzy firmami. Alians Renault-Nissan staje siÄ™ czwartym co do wielkoÅ›ci koncernem motoryzacyjnym na Å›wiecie. W 2016 r. Nissan nabywa kontrolny pakiet akcji w Mitsubishi i od tego czasu alians Renault-Nissan-Mitsubishi walczy o miano globalnego lidera w branży motoryzacyjnej pod wzglÄ™dem wielkoÅ›ci sprzedaży.

Sportowe aspiracje Renault

W 1975 r. powstaje specjalny dziaÅ‚ Renault Sport, który prowadzi dziaÅ‚alność zwiÄ…zanÄ… z udziaÅ‚em francuskiej marki w Formule 1, a także w innych wyÅ›cigach oraz rajdach. DziaÅ‚ ten wspóÅ‚pracuje także przy tworzeniu sportowych odmian cywilnych modeli Renault, m.in. Clio RS oraz Megane RS.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Renault

Sprawdź co kierowcy
myślą o Renault

Oceny Aut 16 218 ocen

4,6
~Sebastian
Renault Laguna III
Grandtour Phase II 2.0 dCi 175KM 129kW
Jest bardzo dobrze. Doskonał pożeracz kilometrów stworzony by jechać w długie trasy (nie wysiada się zmeczonym), android auto służy jako nawigacja, siedzenia wygodne, korozji brak. Najlepszy bajer to wszystkie skrętne koła (4control) genialne na górskich serpentynach. Silnik 2.0 dci chodzi bardzo ładnie, poważniejszych napraw nie było, jedynie wymieniam regularnie olej filtry,i hamulce - no dobra wymieniłęm też przegub prawy z przodu. Wady - klapa bagażnika po 3 latach do regulacji (zaczęła wycierać lakier), szybko zużywająca się tapicerka fotela kierowcy wykonana z eko skóry. Podchodziłem do tego auta z rezerwą ale po 5 latach uważam że to jeden z lepszych samochodów jakimi jeździłem a miałem ich sporo.
3,7
~justn69
Renault Scenic II
Minivan 2.0 i 16V 136KM 100kW
Samochód pierwsze wrażenie robi bardzo dobre, niestety im dłużej był użytkowany, tym trudniej było go lubić: w ciągu 7 lat użytkowania 2 razy naprawiany był alternator, 2 razy wysprzęglik (niestety za każdym razem samochód, był unieruchomiony i wymaga holowania) . Części zamienne również nie należą do najtańszych: wymiana tarcz, poduszki silnika (wymieniana dwukrotnie) były stosunkowo drogie. Pod koniec użytkowania zaczęły się problemy z czujnikami w drzwiach i z silnikiem dachu panoramicznego. Blacharsko raczej nie ma czego się przyczepić. Największy plus dałbym za przestronność i funkcjonalność, minus za elektrykę i układ napędowy
2,4
~Renault!!
Renault Captur II
Crossover 1.3 TCe 140KM 103kW
Mam wrażenie użytkując ten samochód dochodzę do wniosku że wszystko najlepiej wygląda w danych technicznych i chyba tylko na tym się skupili inżynierowie Renault , projektując ten samochód. Gdybym miał kupić to auto to byłbym bardzo rozczarowany. na szczęście jest to auto służbowe i zarówno naprawy, trwałość czy koszty eksploatacji i potencjalna utrata wartości mnie za bardzo nie interesują ( au usterek jest cale mnóstwo ). Ergonomia i wygoda, satysfakcja z jazdy, przyspieszenia i pozycja za kierownicą coś wszędzie jest nie tak. Ale można się do wszystkiego przyzwyczaić. Gdybym kupił auto oznaczało by to że oszalałem .
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Renault przeprowadzone przez Euro NCAP.
Åšrednia ocena