Niewiele brakowaÅ‚o, a dziÅ› marka Ssangyong (nazwa ta z jÄ™zyka koreaÅ„skiego oznacza bliźniacze smoki) byÅ‚aby już nieobecna na rynku motoryzacyjnym ze wzglÄ™du na olbrzymie problemy finansowe podczas kryzysu gospodarczego. UdaÅ‚o siÄ™ jednak przetrwać dziÄ™ki nawiÄ…zaniu partnerstwa z indyjskim koncernem Mahindra & Mahindra. Warto jednak dodać, że w swojej stosunkowo krótkiej historii Ssangyong dość czÄ™sto zmieniaÅ‚ swoich strategicznych partnerów.
Wprawdzie firma Ssangyong istnieje od 1939 r., jednak nie miaÅ‚a ona w poczÄ…tkowym etapie swojej dziaÅ‚alnoÅ›ci nic wspólnego z branżą motoryzacyjnÄ…, dziaÅ‚ajÄ…c gÅ‚ównie w branży wydawniczej, budowlanej oraz paliwowej. W marcu 1954 r. zaÅ‚ożona zostaÅ‚a spóÅ‚ka Ha Dong-hwan Motor, która m.in. produkowaÅ‚a samochody ciężarowe, autobusy oraz pojazdy użytkowe, w tym np. wozy strażackie. Na zlecenie armii amerykaÅ„skiej wytwarzaÅ‚a także Jeepy. Rok później zaÅ‚ożona zostaÅ‚a druga ważna spóÅ‚ka dla późniejszej historii Ssangyonga. Firma Sinjin Automobiles zajmowaÅ‚a siÄ™ produkcjÄ… autobusów, ale montowaÅ‚a także samochody na licencji Toyoty czy General Motors. Firma w latach 60. miaÅ‚a w swoim dorobku m.in. takie modele jak Sinjin Crown, Shinshuno, Sinjin Corona oraz Sinjin Ace i Sinjin Truck.
W 1977 r. po poÅ‚Ä…czeniu firm Ha Dong-hwan Motor i wóczas już Sinjin Publica powstaje Dong-A Motor, która w 1986 r. zostaje przejÄ™ta przez Ssangyong Business Group i już od 1988 r. na produkowanych autach zaczyna pojawiać siÄ™ marka Ssangyong.
Nim jeszcze pojawiÅ‚ siÄ™ Ssangyong, od 1983 r. wytwarzany jest model Korando, który poza rynkiem koreaÅ„skim eksportowany jest m.in. do Japonii, a później także do Europy. WażnÄ… datÄ… dla rozwoju nowej koreaÅ„skiej marki jest rok 1991 r., od kiedy to nawiÄ…zana zostaÅ‚a wspóÅ‚praca z Daimlerem. W 1993 r. niemiecki koncern nabyÅ‚ 5% udziaÅ‚ów w Ssangyongu, dziÄ™ki czemu koreaÅ„ska spóÅ‚ka zyskaÅ‚a dostÄ™p do bardziej nowoczesnej technologii. Niektóre modele, np. kolejne generacje modelu Ssangyong Korando czy Ssangyong Musso wykorzystujÄ… niemieckie silniki oraz skrzynie biegów, a np. Ssangyong Chairman (pierwszy osobowy model koreaÅ„skiej marki), Istana oraz Ssangyong Rextom niemal w caÅ‚oÅ›ci bazujÄ… na modelach Mercedesa.
WspóÅ‚praca z Mercedesem przetrwaÅ‚a niecaÅ‚Ä… dekadÄ™, bo już w 1999 r. Ssangyong zostaÅ‚ wykupiony przez Daewoo Motors, w efekcie czego przez kilka lat niektóre modele byÅ‚y oferowane także pod markÄ… Daewoo. Również i ten zwiÄ…zek nie przetrwaÅ‚ zbyt dÅ‚ugo, bowiem już na poczÄ…tku XXI w. Ssangyong ponownie staÅ‚ siÄ™ niezależnym przedsiÄ™biorstwem. CiÄ…gÅ‚e jednak problemy z azjatyckim kryzysem sprawiÅ‚y, że w 2004 r. 49-proc. pakiet akcji Ssangyonga nabyÅ‚ chiÅ„ski koncern SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation). W tym okresie powstajÄ… Ssangyong Rodius (2004) oraz Ssangyong Actyon (2005). W 2009 r. Ssangyong staje na skraju bankructwa, notujÄ…c dużą stratÄ™ operacyjnÄ…. Wstrzymana zostaÅ‚a już nawet produkcja samochodów, jednak w listopadzie 2010 r. z pomocÄ… przyszÅ‚a indyjska spóÅ‚ka Mahindra & Mahindra, wykupujÄ…c koreaÅ„skÄ… markÄ™.
Pierwszym modelem za rzÄ…dów indyjskiej firmy jest kolejna generacja Ssangyonga Korando, która debiutuje na rynku w 2011 r. W gamie marki sÄ… znane już modele jak np. Rexton, Rodius czy Actyon oraz Actyon Sports, ale pojawiajÄ… siÄ™ także caÅ‚kowicie nowe. W 2015 r. na rynku zadebiutowaÅ‚ Ssangyong Tivoli, zaÅ› w 2016 r. Ssangyong XLV. Sytuacja finansowa firmy powoli siÄ™ stabilizuje i marka Ssangyong zwiÄ™ksza stopniowo swojÄ… sprzedaż.
Oceny Aut 354 oceny