Nieudany eksperyment - Smart Forfour (2004-2006)
Po sukcesie dwuosobowego Smarta koncern Daimler AG postanowił wprowadzić do gamy większy model. Forfour powstał na bazie Mitsubishi Colta. Auto nie zostało ciepło przyjęte przez rynek, ale używane egzemplarze warto wziąć pod uwagę...
Smart Fortwo był rewolucją – oszczędny, zwrotny i łatwy w parkowaniu samochód był klasą dla samego siebie. W przeciwieństwie do mniejszego brata Smart Forfour miał wielu konkurentów. Był produkowany w czasie, gdy klienci nie byli do końca przekonany do maluchów klasy Premium. Za 55-69 tysięcy złotych mogli kupić znacznie większe i bardziej wygodne samochody. Obecnie, w dobie coraz wyższych cen paliw oraz rosnących korków na ulicach Forfour z pewnością byłby bardziej na czasie. Tym bardziej, że projektanci samochodu zwrócili szczególną uwagę na aspekty ważne podczas miejskiej eksploatacji.
Cechą szczególną modelu Forfour jest nadwozie w dużej mierze wykonane z paneli z tworzywa sztucznego. Poszczególne elementy są wymienne, a także stosunkowo niewielkie. Wszystko po to, by skutki drobnych kolizji lub obcierek właściciel mógł naprawić szybko i względnie tanio. W dłuższej perspektywie specyficzna konstrukcja zmniejsza ilość elementów, które mogą być trawione przez rdzę. Dwukolorowe nadwozie, osobne klosze lamp oraz wyraźnie zaznaczone nadkola nie pozwalają Smartowi na wtopienie się w szarzyznę ulic.
Równie ciekawie wygląda wnętrze. W chwili pierwszego kontaktu zachwyca przestronnością. Liczne półki i schowki sprawdzają się podczas codziennej eksploatacji. Nie zabrakło również ciekawych udogodnień – doskonałym przykładem jest przedni podłokietnik, który po obróceniu pełni rolę uchwytu na napoje dla pasażerów tylnych siedzeń. Sam design również dobiega od standardów znanych z miejskich aut. Projektanci nie unikali kolorów oraz ciekawych kształtów. Czytelne wskaźniki nawiązują do stosowanych w Smarcie Fortwo. Z kolei panel radioodtwarzacza zaadaptowano Mercedesa klasy A. Podobnie jak w większości samochodów segmentu B jakość tworzyw wykończeniowych jest przeciętna, ale dzięki pokryciu materiałem także deski rozdzielczej kabina nie wygląda "plastikowo".
Nazwa pojazdu nie do końca pokrywa się z rzeczywistością – Smart Forfour może przewieźć pięć osób. 15-centymetrowy zakres regulacji tylnych foteli pozwala na powiększanie przestrzeni bagażowej (200-270 litrów) lub pasażerskiej według aktualnych potrzeb. Na liście opcji znalazły się m.in. panoramiczny dach, skórzana tapicerka oraz nawigacja.
Smart nie żądał natomiast dopłaty za komplet poduszek powietrznych, elektrycznie sterowane szyby z przodu oraz system ESP. Ostatni z wymienionych, nawet podczas dynamicznej jazdy nie ma dużo pracy. Osadzenie kół w narożnikach nadwozia, 2,5-metrowy rozstaw osi i sztywne zestrojenie podwozia zapewniają bardzo przyzwoite prowadzenie. To ważne, ponieważ niektórymi wersjami można pojechać naprawdę szybko. Niestety na komfortowe "połykanie" mankamentów asfaltu lepiej nie liczyć.
Silniki benzynowe dostarczyło Mitsubishi. Mowa o trzycylindrowych jednostkach 1.1 (64 i 75 KM) oraz czterocylindrowych 1.3 (95 KM) i 1.5 (109 i 122 KM). Dwie ostatnie zapewniają niezłą dynamikę. Kierowca pragnący jej doświadczyć musi zadbać o utrzymywanie wysokich obrotów - w takim przypadku nie ma co liczyć na niskie spalanie. Smart potrafi jednak miło zaskoczyć – wersjom 1.1 i 1.3 wystarcza średnio 5,8-6,0 l/100km.
Raporty spalania Smarta Forfour - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Wysokoprężne 1.5 CDI (68 i 95 KM) zadowalają się 5 l/100km. Warto wspomnieć, że trzycylindrowy silnik powstał poprzez amputację jednego cylindra od mercedesowskiego turbodiesla o pojemności dwóch litrów.
Najrzadszą, ale niezwykle ciekawą wersją jest Smart Brabus z 1,5-litrowy, doładowanym silnikiem. Dzięki 177 KM i 230 Nm sprint do „setki” trwa zaledwie 6,9 sekundy, a prędkość maksymalna przekracza 220 km/h. W Polsce szanse na znalezienie sportowego modelu są śladowe. Pozostaje więc import. Najtańsze Brabusy kosztują 7-8 tysięcy euro.
Standardowo wszystkie silniki były łączone z pięciobiegowymi, ręcznymi skrzyniami. Alternatywą była zautomatyzowana przekładnia Softouch z sześcioma biegami. Można ją rekomendować wyłącznie kierowcom stroniącym od dynamicznej jazdy, ponieważ wybieranie kolejnych przełożeń trwa irytująco długo.
Według TÜV Smart Forfour nie jest nadmiernie awaryjny. Samochód znalazł się w połowie stawki, gdzie sąsiaduje m.in. z Octavią i Passatem. Specjaliści z Dekry zaobserwowali duży wzrost awaryjności przy przebiegach przekraczających 100 tysięcy kilometrów. "Sypią" się głównie elektronika, elektryka i układ hamulcowy, przy czym żaden ze stwierdzonych defektów nie zagrażał bezpieczeństwu jazdy. Niezwykle odporne na zużycie okazały się natomiast jednostki napędowe, układy hamulcowe i zawieszenia. Usterki wykrywano w nielicznych pojazdach.
Opinie kierowców - na co skarżą się posiadacze Smarta Forfour
Przed laty Forfour zajmował miejsce w połowie tabeli przygotowanej przez ADAC. Na czołowych pozycjach w klasie plasuje się natomiast bliźniaczy Colt. W samochodach z lat 2005-2006 stwierdzano głównie problemy z elektroniką sterującą silnikiem, czujnikiem położenia przepustnicy, elektronicznym pedałem gazu oraz immobiliserem. Jedyną mechaniczną usterką jest blokowanie się hamulca ręcznego. O podobnym, czyli niskim poziomie awaryjności, informują użytkownicy Smarta. Psują się głównie detale – potrafią zawieść klamki, zamki i przełączniki do sterowania szybami, a pasek alternatora ma tendencję do zsuwania się. Częstotliwość zgłaszanych problemów nie pozwala na stwierdzenie, że są to typowe usterki modelu Forfour.
Smart Forfour to samochód dla indywidualistów, którzy lubią wyróżniać się z tłumu. Auto jest rzadkim gościem na polskich drogach. Nie jest to jednak równoznaczne z wysokimi kosztami utrzymania. Pokrewieństwo techniczne z Coltem oraz innymi modelami Mitsubishi ułatwi znalezienie części zamiennych. W przypadku konieczności napraw nadwoziowych można sięgnąć po używane elementy. Ich podaż jest przyzwoita, ale ceny nie należą do okazyjnych.
Polecane silniki:
Benzynowy 1.3: Silnik o mocy 95 KM w zupełności wystarcza do napędzania Smarta Forfour. Obecność zmiennych faz rozrządu na niewiele się zdała – motor nie jest elastyczny. Kierowca musi wybierać między ekonomicznym, a dynamicznym stylem jazdy. W pierwszym można liczyć na 6,0 l/100km, w drugim – 10,8 sekundy do „setki”.
Zalety:
+ Dobre właściwości jezdne
+ Przemyślana i trwała konstrukcja
+ Oryginalny wygląd nadwozia i wnętrza
Wady:
- Ograniczona liczba aut na rynku wtórnym
- Wysoka cena zakupu, drogie części zamienne
- Przeciętny komfort wybierania nierówności
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 130-250 zł
Tarcze i klocki (przód): 250-450 zł
Sprzęgło (komplet): 600-1600 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.3, 2006 r., 105000 km, 14 tys. zł
1.5 CDI, 2004 r., 84000 km, 17 tys. zł
1.1, 2006 r., 73000 km, 19 tys. zł
1.5, 2004 r., 150000 km, 21 tys. zł
Autorem zdjęć jest Ewik1, użytkowniczka Smarta Forfour