Szukaj

Informacje o Suzuki

Suzuki Motor Corporation, japońska firma z już ponad 100-letnią historią, poza produkcją samochodów, należy obecnie do ścisłej światowej czołówki także pod względem wielkości sprzedaży motocykli oraz różnego rodzaju silników, w tym m.in. silników do motorówek.

Historia Suzuki

Początki historii firmy Suzuki sięgają 1909 r., kiedy to 20-letni wówczas Michio Suzuki założył firmę, która zajmowała się początkowo produkcją krosien tkackich. Przez kolejne lata Suzuki udoskonalał produkowane przez siebie maszyny, by w 1929 r. zbudować nowy model maszyny do tkania, który zdobył tak duże uznanie, że trafił nawet na eksport. I wprawdzie aż do wybuchu II wojny światowej to właśnie maszyny tkackie stanowiły najważniejszy produkt w ofercie firmy, to jednak Michio Suzuki stale starał się rozszerzać swoją działalność, także o produkty z branży motoryzacyjnej. W 1937 r. stworzył nawet kilka prototypów samochodów, do napędu których wykorzystano nowoczesne, chłodzone cieczą silniki o pojemności poniżej 800 cm3 i mocy 13 KM. Nie trafiły one jednak nigdy do seryjnej produkcji.

Po zakończeniu II wojny światowej, w czasie której Suzuki musiało się przestawić na produkcję dla japońskiej armii, firma powróciła do produkcji krosien, jednak załamanie na rynku tekstyliów sprawił, że na początku lat 50. Suzuki musiało szukać na gwałt nowych dróg rozwoju. Ponieważ w Japonii wówczas wzrosło zapotrzebowanie na tanie środki transportu, Suzuki w 1952 r. wprowadziło do produkcji rower Power Free z dodatkowym, dwusuwowym silnikiem spalinowym o pojemności 36 cm3 i z nowatorskim systemem podwójnych zębatek, dzięki któremu ten motorower mógł być napędzany wyłącznie pracą mięśni nóg, bądź tylko silnikiem, bądź pedałując korzystać z pomocy silnika. Już rok później pojawia się pierwszy motocykl o nazwie Diamond Free, który zyskuje sporą popularność, a firma zmienia nazwę na Suzuki Motor Corporation.

Pierwsze samochody Suzuki i kolejne motocykle

Rok 1955 jest datą premiery pierwszego seryjnego samochodu w historii Suzuki, który otrzymał nazwę Suzulight. Model ten napędzany był silnikiem dwusuwowym o pojemności 360cm3 i mocy 16 KM, a także posiadał przedni napęd, podwójne wahacze i sprężyny śrubowe w przednim i tylnym zawieszeniu oraz układ kierowniczy z mechanizmem zębatkowym. W ofercie w kolejnych latach dostępne były różne warianty modelu – sedan, minivan (Suzulight Van), pick-up oraz dostawczy Suzulight Carry. W tym okresie Suzuki rozszerzyło także swoją ofertę motocykli o nową serię Colleda.

Kolejnym, większym modelem było Suzuki Fronte 800, które napędzane było silnikiem o mocy 41 KM, zaś w następnych latach pojawiały się kolejne małe samochody osobowe oraz dostawcze.

Ważny dla Suzuki był 1970 rok. Wówczas to zadebiutował terenowy Suzuki Jimny z napędem na wszystkie koła, który mimo niewielkich rozmiarów zewnętrznych (rozstaw osi tylko 193 cm), niewielkiego silnika oraz nieznacznej mocy osiągnął spory sukces i to nie tylko na japońskim rynku, choć w przypadku eksportu pod maskę trafiała mocniejsza jednostka napędowa. W 1971 r. zadebiutował motocykl Suzuki GT 750, a pięć lat później rusza produkcja motocykli serii GS. Z kolei w 1977 r. zadebiutował terenowy model LJ80, a dwa lata później pojawił się mały model o nazwie SS80, który jednak w momencie eksportu do Europy zmienił nazwę na Alto.

Kolejne ważne modele Suzuki

W 1983 r. Suzuki wprowadziło do sprzedaży model Swift, na niektórych rynkach sprzedawany jako Cultus. Dwa lata później debiutuje na rynku Suzuki Samurai, zaś w 1987 r. Suzuki Vitara. Na początku XX w. do oferty dołączyły m.in. Suzuki Twin, Suzuki Ignis, Suzuki SX4 oraz Suzuki Splash. Jednym z bardziej rozpoznawalnych modeli motocykli japońskiej marki był debiutujący na rynku w 1998 r. Suzuki GSX1300R Hayabusa. W tym samym roku pojawił się w sprzedaży Suzuki Grand Vitara.

Suzuki – dodatkowe informacje

Choć Suzuki jest obecnie niezależną marką, to jednak w czasie swojej historii blisko współpracowała z różnymi koncernami. Na początku lat 80. Suzuki podpisało porozumienie o współpracy z General Motors i Isuzu, a w 1998 r. z General Motors zawarto umowę o partnerstwie strategicznym i nawet Amerykanie nabyli pewien pakiet akcji Suzuki, który jednak po kilku latach odsprzedaje. Następnie Suzuki nawiązało bliskie partnerstwo z Volkswagenem, jednak również ta współpraca nie przetrwała zbyt długo. W pierwszej dekadzie XX w. Suzuki blisko współpracowało z Fiatem, a owocem tej współpracy był m.in. Suzuki SX4 (bliźniaczy model Fiata Sedici). Pod koniec drugiej dekady XXI w. Suzuki zacieśniło swoje partnerstwo technologiczne z Toyotą. Współpraca ta obejmuje zarówno małe modele, jak i modele z hybrydowym napędem.

W 1993 r. Suzuki otworzyło swoją fabrykę na Węgrzech (Esztergom), gdzie produkowane były m.in. Suzuki Wagon R. Suzuki produkuje również swoje modele w Indiach, gdzie ma niezwykle mocną pozycję.

czytaj więcej

Opinie Kierowców o Suzuki

Sprawdź co kierowcy
myślą o Suzuki

Oceny Aut 3 148 ocen

4,4
~ofc_
Suzuki Swace
Kombi Facelifting 1.8 Hybrid 140KM 103kW
Kupiony za 115 tysięcy - w tej cenie w porównaniu do innych nowych aut Swace wypada dobrze. Niemniej to cały czas dużo jak na kompakt. Swace w tej cenie (katalogowo ok. 130 tysięcy) wypada dużo lepiej niż corolla. Już w podstawowej wersji jest dobre wyposażenie - czujniki deszczu, świateł, podgrzewane przednie fotele, podgrzewana kierownica, podgrzewany spód przedniej szyby. Największą zaletą jest automat, napęd hybrydowy (spalanie), przyśpieszenie w wersji po lifcie, prawdopodobnie bardzo mało awaryjny układ oparty o silnik elektryczny i niewysilony motor na pośrednim wtrysku (opcja dodania LPG). Z minusów: -bardzo rysujące się szyby (sic!) - już po jednym skrobaniu zostały widoczne rysy na bocznych i tylnych szybach), -nie pali tak mało jak zapowiadali (ok 6 litrów w cyklu mieszanym - jeżdżę normalnie - z reguły spokojnie, ale jak trzeba lub mam ochotę to docisnę). -delikatny lakier - mikrorysy podczas mycia, -przekładnia napędu umie szarpnąć przy pierwszym przełączeniu z P na R po nocy (według serwisu jest to zachowanie normalne), -w tej cenie suzuki daje tylko zestaw naprawczy i trójkąt - brak dojazdówki lub koła zapasowego oraz lewarka - uważam, że żenada, -Gumowe dywaniki - wycierają się w oczach, -Instrukcja dostępna tylko w wersji papierowej. Aktualnie przejechane 3000 tys. km. Jeżeli samochód okaże się być bezawaryjny - na pewno dam 5 gwiazdek.
4,7
~Jacek
Suzuki Swift VI
Sport 1.4 BOOSTERJET 140KM 103kW
Jestem zauroczony tym małym gokartem. Niska waga i 140KM robią z niego niezłego łobuza. To samochód dla osób które lubią motoryzację i czerpanie radości z jazdy. Jest nowoczesny ale zastosowane wspomagacze nie zabijają przyjemności z jazdy. Ten samochód niczego nie udaje jest taki jak wygląda mały zwroty, szybki, bywa uroczo głośny. Idealny dla 2 osób ale 2+2 zmieści się bez problemu. W mieście bez problemu parkowanie. Samochód ma w środku sporo sportowych/czerwonych wstawek a fotele dla mnie rewelacja (dobre trzymanie boczne)
4,6
~Łukasz
Suzuki Swift VI
Hatchback Facelifting 1.2 DualJet SHVS 83KM 61kW
To były długie poszukiwania małego, miejskiego auta. Brałem pod uwagę wiele aut i szczerze nigdy mi przez myśl nie przeszedł mi swift dopóki nie odwiedziłem salonu. Miałem dosyć proste wymagania od auta: łapatologiczny silnik z 4 cylindrami, automat, niskie spalania i możliwie wysoka bezawaryjność. Pomijałem kwestie takie jak osiągi i prędkość bo nie tego szukałem. Swift właśnie spełnił wszystkie moje wymagania i liczę, że posłuży mi jako daily do jeżdżenia wokoło komina przez najbliższe 10 lat :)
Euro NCAP Logo
Najnowsze testy zderzeniowe modeli Suzuki przeprowadzone przez Euro NCAP.
Średnia ocena