Wciąż na gwarancji - Kia cee'd (2006- )
Prawdziwa rewolucja. W 2006 roku Kia przedstawiła samochód, który wyglądał "po europejsku", pozytywnie zaskakiwał właściwościami jezdnymi oraz wyróżniał się aż siedmioletnią gwarancją na zespół napędowy. Po blisko sześciu latach od premiery używany egzemplarz można kupić za rozsądną kwotę.
Kia Motors próbowała zaistnieć w Europie od pierwszej połowy lat 90. XX wieku. Bardzo przystępne ceny samochodów robiły wrażenie na klientach, jednak ich zapał był studzony przez mizernie wyposażenie oraz mało wyszukaną stylizację pojazdów. Kia pracowała nad swoim portfolio, ale mimo usilnych starań zawsze pozostawała krok za koncernami z Europy i Japonii.
Punktem zwrotnym był wrzesień 2006 roku. Wówczas na Salonie Samochodowym w Paryżu światło dzienne ujrzała Kia cee'd. Goście wystawy przecierali oczy ze zdumienia. Kompaktowa Kia miała świetną linię, nowoczesne silniki, przyzwoite wyposażenie i wciąż rozsądną cenę!
Zdania na temat trwałości koreańskich samochodów wciąż pozostawały jednak podzielone. Kia postanowiła zadbać, by na temat jakości cee'da dyskutowali wszyscy. Producent zaproponował pięć lat gwarancji na cały samochód i kolejne dwa na układ napędowy (z limitem 150 tysięcy kilometrów). Tym samym Kia ustanowiła nowy standard w Europie. Rozpoczęły się debaty, czy to efektowny chwyt marketingowy, czy też najlepsze potwierdzenie jakości samochodu produkowanego w słowackiej Żylinie.
Kia nie spoczęła na laurach. W 2007 roku zadebiutował cee’d_sw, czyli kombi z 534 litrowym bagażnikiem. Od 2008 roku klienci mogą zamawiać model pro_cee’d – 3-drzwiowego hatchbacka z efektownie stylizowanym nadwoziem. Rok później Kia zafundowała modelom cee'd oraz cee'd_sw facelifting. Poza odświeżonym wnętrzem samochody otrzymały lepsze wyposażenie i bardziej wyrazisty pas przedni nadwozia.
W kwestii stylizacji, wykończenia, wyposażenia oraz właściwości jezdnych Kia cee'd nie odstaje od innych kompaktów. Większość materiałów wykończeniowych odpowiednią jakość, ergonomia nie kuleje, a na zakrętach samochód nie funduje przykrych niespodzianek. W żadnym aspekcie cee'd nie dystansuje konkurentów, ale w jego przypadku dobrze wyważona przeciętność okazuje się zaletą.
Kompaktowa Kia posiada jeden z największych w segmencie C rozstawów osi. Z wynikiem 2,65 m cee'd jest o ponad 7 cm lepszy od Golfa VI i Skody Octavii II. Czuć to przede wszystkim w tylnej części nadwozia – pasażerowie nie mogą narzekać na brak miejsca. Nie rozczarowuje także ilość przestrzeni na bagaż. Użytkownik hatchbacka ma dyspozycji 340/1300 litrów. To typowe wartości w segmencie C. Kombi jest znacznie lepsze. Może podołać bagażom o objętości 534/1664 litrów. Kufer najbardziej efektownej wersji pro_cee'd mieści 340/1210 l.
Raporty spalania Kia cee'd - sprawdź, ile wydasz na stacjach paliw
Pod maską cee'da można znaleźć benzynowe silniki 1.4 (90 i 109 KM), 1.6 (122 i 125 KM) oraz 2.0 (143 KM). Alternatywę dla nich stanowiły wysokoprężne CRDi – 1.6 (90, 115 i 128 KM), a także rzadziej spotykany 2.0 (140 KM). W przypadku motorów o pojemności 1,4 i 1,6 litra wałki rozrządu są napędzane łańcuchem, który ogranicza koszty eksploatacji. Użytkownicy cee'dów z silnikami benzynowymi raczej nie narzekają. Z turbodieslami bywa różnie. Większość nie funduje właścicielom przykrych niespodzianek, inne po 100-150 tysiącach kilometrów mogą potrzebować nowych turbosprężarek, sprzęgieł oraz wtryskiwaczy. Szansę na zakup auta, które posłuży bezawaryjnie można zwiększyć, skreślając z listy zakupowej samochody pofirmowe.
Podczas jazdy podstawowe silniki o mocy 90 KM nie spisują się najlepiej. Aby wykrzesać z nich dynamikę trzeba często sięgać do lewarka zmiany biegów i korzystać z wysokich obrotów, co podnosi – i tak spory, poziom hałasu w kabinie. Nie każdemu będzie odpowiadała także przeciętna precyzja skrzyń biegów oraz układu kierowniczego. Spora rzesza kierowców uważa, że zawieszenie jest zbyt sztywne, innym bardziej dokuczają odgłosy towarzyszące jego pracy.
Czy cee'd się psuje? Statystycznie rzecz biorąc – rzadko. W ubiegłorocznym zestawieniu TUV samochód zajął 24. miejsce wśród 132 badanych modeli. Świetny wynik. Dość powiedzieć, że kompaktowa Kia wypadła lepiej od Astry, Civica i Focusa.
W raporcie ADAC Kia cee'd znalazła się w drugiej połowie stawki kompaktów, wyprzedzając m.in. Hondę Civic, Hyundaia i30, Opla Zafirę i Citroena C4. Dla potencjalnego nabywcy używanego egzemplarza równie ważny jest fakt, że cee'da nie nękają poważne problemy, które po gwarancji zwykle są równoznaczne z wysokimi kosztami. Do puli powtarzających się usterek ADAC zaliczył problemy z oświetleniem, zablokowanymi stacyjkami, immobiliserami, elektroniką silników oraz klemami akumulatorów.
Na co skarżą się kierowcy? Wielu irytują hałasy docierające spod tapicerki i z głębi deski rozdzielczej. Uporanie się z nimi bywa trudne. Problemy generuje elektronika sterująca elementami wyposażenia. Komputery i radioodtwarzacze lubią się zawieszać.
Za największy mankament Kia cee'd kierowcy uznają niską jakość powłoki lakierniczej. Okazuje się podatna na zarysowania, a w wielu autach pojawiają się pierwsze ogniska korozji – przede wszystkim w tylnej części nadwozia oraz na klapie bagażnika. Znane są także przypadki łuszczenia się lakieru. Dotyczą przede wszystkim samochodów w czerwonym kolorze. Dealerzy ponownie lakierowali wybrane elementy. Warto o tym pamiętać przy dokonywaniu pomiarów grubości lakieru używanego egzemplarza.
Najmniej trwałym elementem zawieszenia są łączniki stabilizatorów. W niektórych samochodach wymagały wymiany po zaledwie 30 tysiącach kilometrów. Zamienniki są łatwo dostępne, a komplet na jedną oś z powodzeniem można kupić za niecałe sto złotych. Inne elementy eksploatacyjne również doczekały się zamienników za rozsądne pieniądze, jednak swoboda wyboru jest mniejsza niż w przypadku europejskich samochodów.
AutoRentgen - na co skarżą się posiadacze Kia cee'd
Koreański koncern uważnie przyglądał się europejskim i japońskim samochodom. Zebrana wiedza zaprocentowała. Kia cee'd posiada przestronne i dobrze wykończone wnętrze, optymalnie zestrojone zawieszenie oraz dobrze dobraną gamę jednostek napędowych. Wyposażenie większości aut obejmuje wszystko, co niezbędne - ABS, sześć poduszek powietrznych, radioodtwarzacz CD/MP3, elektrycznie sterowane szyby oraz klimatyzację. Korzyści z siedmioletniej gwarancji często będą czerpali także nabywcy używanych cee'dów. Jeżeli dotychczasowemu właścicielowi zależało na utrzymaniu ochrony gwarancyjnej, musiał regularnie odwiedzać serwisy. Auto, które sprzedaje nie powinno więc straszyć marnym stanem technicznym.
Polecane silniki
Benzynowy 1.6: To przysłowiowy złoty środek. Silnik o mocy 122 KM, a od 2009 r. 125 KM, zapewnia dobrą dynamikę, a jednocześnie zużywa 7,3 l/100km, czyli zaledwie 0,3 l/100km więcej od podstawowego motoru. Za sprawą łańcucha rozrządu silnik wymaga mniejszej liczby czynności serwisowych od "dwulitrówki" z paskiem rozrządu.
Wysokoprężny 1.6 CRDi: Mniejszy z diesli w dłuższej perspektywie może okazać się bardziej przyjazny dla kieszeni. Nie tylko ze względu na niższe spalanie od jednostki 2.0 CRDi. Był oferowany bez dwumasowego koła zamachowego oraz filtra cząstek stałych, co w dłuższej perspektywie czasu ograniczy koszty serwisowania. W cyklu mieszanym silnik 1.6 CRDi domaga się ok. 6 l/100km.
Zalety:
+ Duża liczba egzemplarzy z polskich salonów
+ Przyzwoite wyposażenie oraz jakość wykonania
+ Niezły komfort jazdy
Wady:
- Ograniczona podaż zamienników
- Problemy z trwałością niektórych podzespołów
- Podatność lakieru na uszkodzenia
Bezpieczeństwo:
Wynik w teście EuroNCAP: 5/5 (badanie w 2007 r.)
Ceny wybranych części zamiennych - zamienników:
Wahacz (przód): 190-250 zł
Tarcze i klocki (przód): 260-430 zł
Sprzęgło (komplet): 250-850 zł
Przykładowe ceny ofertowe:
1.6 CRDi, 2007 r., 199000 km, 20 tys. zł
1.4, 2007 r., 106000 km, 27 tys. zł
2.0, 2008 r., 84000 km, 30 tys. zł
1.6, 2008 r., 21000 km, 32 tys. zł
Autorem zdjęć jest Gorofil, użytkownik Kia cee'd