SEAT Ibiza 2008
Czwarta generacja Ibizy zbudowana na bazie nowej platformy Volkswagena imponuje stylistyką i stanowi zapowiedź kolejnych nadchodzących modeli. Zwraca uwagę niska emisja dwutlenku węgla wynosząca w przypadku silników Diesla poniżej 120 g/km.
Nowa Ibiza jest pierwszym seryjnym modelem zaprojektowanym całkowicie pod kierunkiem Luka Donckerwolke, autora m.in. takich wcześniejszych projektów jak Lamborghini Murcielago i Gallardo. Główny Projektant SEAT-a narysował bardziej drapieżną sylwetkę, nadając Ibizie wyróżniający się wygląd. W nowym stylu hiszpańskiej marki dominują zdecydowane geometryczne kształty. Przejawem ewolucji linii pojazdu są przede wszystkim nowo zaprojektowany przód i nowa interpretacja „dynamicznej linii". Nowa koncepcja SEAT-a, tzw. „wzornictwo strzały", polega na przeniesieniu przednich reflektorów i atrapy chłodnicy pod linię maski, w celu stworzenia oryginalnego konturu grotu. „Dynamiczna linia" została natomiast bardziej wyeksponowana wzdłuż boków pojazdu. Muskularne tylne błotniki i wyraźnie zaznaczone nadkola, a także lusterka boczne poniżej krawędzi szyb oraz potężny wlot powietrza pod przednim zderzakiem nadają Ibizie zdecydowanie sportowy i młodzieńczy wizerunek. Nowy model produkowany będzie wyłącznie w fabryce w Martorell koło Barcelony. Co istotne, 95% części i podzespołów nowego SEAT-a Ibiza nadaje się do recyklingu.
W środku gruntownie zmodernizowano przedział pasażerski. Projektanci zwrócili szczególną uwagę na jakość wykonania i spasowania elementów, zastosowane materiały i kolory tapicerki. Efekt ich pracy to zdecydowanie sportowa kabina, której najważniejszym elementem jest zwrócona ku kierowcy deska rozdzielcza z nowozaprojektowanymi kratkami wentylacyjnymi. Kierowca ma do dyspozycji także gniazda USB i Aux-in do podłączenia iPoda, odtwarzacza MP3 albo innego sprzętu muzycznego lub nośnika danych. W środkowej części konsoli znajduje się dodatkowe złącze przenośnego systemu nawigacji.
Istotne są zmiany głównych wymiarów samochodu, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz, co pozwoliło na znaczne zwiększenie funkcjonalności pięciodrzwiowej wersji. Wymiary Ibizy zbudowanej na nowej platformie to: 4052 mm długości; 1693 mm szerokości i 1445 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2469 mm i jest o 7 mm większy niż w poprzedniej generacji modelu. Rozstawy kół zwiększono odpowiednio o 30 mm i 33 mm, do 1465 mm i 1457 mm. Większy jest nie tylko przedział pasażerski. Bagażnik auta urósł o całe 25 litrów, dzięki czemu nowa Ibiza jest niekwestionowanym liderem w swoim segmencie, oferując 292 litry przestrzeni bagażowej (przy rozłożonych tylnych siedzeniach).
Dla zespołu projektantów z Centrum Technicznego SEAT-a w Martorell jednym z najważniejszych aspektów było oczywiście bezpieczeństwo, którego poziom – zarówno pod względem czynnym, jak i biernym – istotnie się poprawił, a o szczegółach przekonamy się kiedy odbędą się testy zderzeniowe EuroNCAP. Rozwiązania podnoszące aktywne bezpieczeństwo znane już z innych modeli SEAT-a, takie jak układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD i wspomaganiem hamowania awaryjnego EBA, a także elektroniczny program stabilizujący ESP i układ kontroli trakcji TCS, są obecnie dostępne we wszystkich wersjach silnikowych Ibizy. Na wysoki poziom bezpieczeństwa biernego wpływa miedzy innymi zastosowanie ultrawytrzymałych materiałów w konstrukcji nadwozia i zaprojektowanie w nim stref kontrolowanego zgniotu. Ponadto Ibiza wyposażona jest standardowo w dwie czołowe poduszki powietrzne oraz nowe poduszki boczne z przodu, chroniące jednocześnie klatkę piersiową i głowę. Można także zamówić osobną poduszkę ochraniającą głowę.
Model Ibiza znany jest ze bardzo dobrych właściwości jezdnych. W nowym modelu są one jeszcze lepsze, dzięki nowej platformie, oferującej większy rozstawowi osi i kół. W przedniej osi, a w szczególności w zawieszeniu, wprowadzono znaczne modyfikacje, mające zwiększyć precyzję prowadzenia i zwrotność, jednocześnie gwarantujące wysoki komfort jazdy. Nowe oprogramowanie elektryczno-hydraulicznego wspomagania układu kierowniczego zapewnia zdaniem producenta bardziej płynną i progresywną pracę układu oraz jego bardziej bezpośrednią charakterystykę.
Ibiza nowej generacji wyposażona jest w układ Hill Holder Control, który ułatwia ruszanie pod górę: układ blokuje toczenie się pojazdu przez 2 sekundy po zwolnieniu pedału hamulca, przed naciśnięciem pedału przyspieszenia. W pojeździe zastosowano także funkcję sterowania kierunkiem świecenia lamp przeciwmgłowych, która znacznie poprawia widoczność w zakrętach. Mechanizm sterowania kierunkiem wiązki światła uruchamia się przy prędkości poniżej 40 km/h po włączeniu kierunkowskazu albo kiedy kąt skrętu kierownicy przekracza określoną wartość progową. Kolejne, zaawansowane rozwiązania, w które może zostać wyposażona Ibiza to opcjonalne reflektory biksenonowe z układem AFS, tylne czujniki parkingowe, zintegrowany z radiem moduł Bluetooth do podłączenia telefonu oraz instalacja w centralnej części deski rozdzielczej, umożliwiająca podłączenie określonych modeli przenośnych urządzeń nawigacyjnych, wyposażona w gniazdo zasilające i funkcjonalną, obrotową podstawkę.
Paleta silników dostępnych w nowej Ibizie obejmuje sześć jednostek, w tym trzy silniki benzynowe i trzy diesle. Zwolennicy silników benzynowych maja do wyboru: 1.2 70 KM, 1.4 85 KM i 1.6 105 KM. Każdy z nich współpracuje standardowo z pięciobiegową manualną przekładnią, a stosowne modyfikacje pozwoliły obniżyć zużycie paliwa i emisją CO2 do poniżej 160 g/km. Z kolei istotne modyfikacje w silnikach wysokoprężnych przyczyniły się zasadniczo do poprawy osiągów i zwiększenia maksymalnego momentu obrotowego. Moc silnika 1.4 TDI (80 KM) nie zmieniła się, natomiast jednostki 1.9 TDI montowane w nowej Ibizie mogą rozwijać moc 90 lub 105 KM. Podobnie jak w przypadku wersji benzynowych, również we wszystkich wersjach auta z silnikiem Diesla montowane są pięciobiegowe przekładnie manualne.
Ibiza w wersji pięciodrzwiowej będzie dostępna w trzech typowych dla marki wersjach wykończenia – Reference, Stylance i Sport – charakteryzujących się bogatym wyposażeniem bez względu na wersję. W podstawowej wersji Reference wyposażenie obejmować będzie m.in.: ABS, dwie czołowe poduszki powietrzne, boczną poduszkę powietrzna chroniącą klatkę piersiową, elektrycznie sterowane szyby boczne i centralny zamek z pilotem. W polskich salonach nowa Ibiza pojawi się wczesną jesienią i zapewne dopiero wtedy poznamy jej ceny.