Renault Laguna po kuracji odmładzającej
Druga generacja Laguny, wprowadzona na rynek w 2000 roku, okazała się dla Renault jedną wielką porażką. Choć oferowała elegancką stylizację i wysoki poziom bezpieczeństwa, swoją awaryjnością i kosztami napraw pozostawiła ogromny niesmak po dziś dzień. Dlatego też projektując Lagunę numer 3, Renault musiało się nieźle natrudzić, aby zmienić negatywny wizerunek modelu.
O skoku jakościowym pomiędzy drugim a trzecim wcieleniem Laguny można byłoby napisać książkę – pod względem jakości wykonania, model ten do dziś wypada więcej niż zadowalająco. Niestety, mimo poważnego kroku naprzód pod względem dopracowania konstrukcji, Lagunie III nie udało się zawojować segmentu D. Receptą na poprawę tej sytuacji ma być niedawny face-lifting modelu.
Nowe, a właściwie odnowione oblicze Laguny zostało zaprezentowane światu podczas tegorocznego salonu samochodowego w Paryżu. Przy okazji delikatnego restylingu nadwozia, specjaliści z Renault zafundowali Lagunie przeprojektowane wnętrze, zmienione wyposażenie oraz poprawione silniki. Całość zyskała na nowoczesności.
Z zewnątrz, model po liftingu rozpoznamy przede wszystkim po przeprojektowanym pasie przednim. Z przodu pojawiły się odświeżone reflektory oraz nowy zderzak zaopatrzony w zmodernizowane wloty powietrza i chromowane akcenty wykończeniowe.
Projektującym kabinę pasażerską, Renault postawiło za zadanie podkreślić jej ekskluzywny charakter. W rezultacie, wnętrze Laguny zyskało nowe wzory skórzano-tkaninowej tapicerki oraz zmienione wykończenia deski rozdzielczej. Podkreślenia wymaga dbałość o szczegóły – wszelkie elementy, włącznie z chromowanymi kratkami nawiewu, charakteryzują się materiałami wykończeniowymi odpowiednimi dla limuzyny klasy średniej.
W celu zapewnienia podróżnym jak najwyższego komfortu jazdy, w aucie zastosowano technologię Air Quality Management System odpowiadającą za dostosowanie układów nagrzewania i chłodzenia do aktualnych warunków panujących na zewnątrz i wewnątrz kabiny.
Air Quality Management System wspomagany jest szeregiem elektronicznych czujników, sprawdzających takie parametry jak nasłonecznienie szyb, wilgotność powietrza czy zanieczyszczenie powietrza. Nie zabrakło ponadto sensora deszczu oraz systemu automatycznie przełączającego światła drogowe na światła mijania.
Zwiększeniu przyjemności podróżowania sprzyjają także nowoczesne systemy nagłośnieniowe. Już w standardzie, nabywcy odświeżonej Laguny otrzymają 8 głośników, 140-watowy wzmacniacz, oprogramowanie zapewniające dźwięk przestrzenny, złącze Bluetooth, a także wejścia na pendrive’a czy iPoda.
Dla najbardziej wymagających klientów przygotowano system audio najwyższej klasy zaprojektowany przez znaną firmę Bose. W skład opcjonalnego audio weszło 10 głośników z 6 indywidualnymi kanałami oraz wzmacniacz cyfrowy.
W wyposażeniu nie zabrakło oczywiście systemu nawigacji satelitarnej. Układ Carminat TomTom LIVE dysponuje 7-calowym wyświetlaczem, mapą Europy, zaawansowanym systemem wizualizacji skrzyżowań, technologią informowania o utrudnieniach w ruchu, a nawet systemem sprawdzającym prognozę pogody.
Odnowione Renault może się także pochwalić obniżonymi kosztami eksploatacji. Francuscy inżynierowie obniżyli zużycie paliwa (o średnio 0,5 litra w porównaniu do dotychczasowego modelu), zdecydowano się też przedłużyć okresy między-przeglądowe.
Najsłabszą wersją silnikową w palecie odświeżonej Laguny jest wysokoprężny motor dCi rozwijający 110 KM oraz 240 Nm. Jego najpoważniejszymi atutami są niskie wskaźniki spalania (4,7 l/100 km w cyklu mieszanym) i emisji CO2 (120 g/km) oraz dobra elastyczność.
Drugim dieslem pracującym pod maską nowego Renault jest silnik o oznaczeniu M9R. Jednostka ta dostępna jest w kilku wariantach, oferujących moc na poziomie 130-180 KM oraz moment obrotowy wynoszący 320-400 Nm. W przypadku tego silnika, spalanie oscyluje wokół 5,2-5,7 litra, a emisja CO2 – wokół 136-163 gramów.
Paletę „benzyniaków” otwiera 2-litrowy, 16-zaworowy motor M4R generujący 140 KM i 195 Nm. Gwarantuje on sprint do 100 km/h w 9,1 sekundy, zużycie paliwa na poziomie 7,5 l/100 km oraz emisję dwutlenku węgla w granicach 173 g/km.
Mocniejsza z jednostek benzynowych ma do zaoferowania 2 litry pojemności, turbodoładowanie, 170 koni mechanicznych oraz 270 niutonometrów. W przypadku tego silnika, parametry ekologiczno-ekonomiczne wynoszą odpowiednio 8,7 litra oraz 201 gramów.
Przy opisywaniu Renault Laguny nie należy także zapominać o układzie jezdnym 4Control. Ten innowacyjny system, znany z modelu sprzed liftingu, umożliwia skręt wszystkimi kołami, co przekłada się na zwiększenie przyczepności, a co za tym idzie poprawę poziomu bezpieczeństwa.
Słowo „bezpieczeństwo” należy zresztą uważać za synonim całej Laguny. Jej konstrukcja zapewnia bardzo wysoki poziom ochrony pasażerów, o czym doskonale świadczy jej wynik w testach EuroNCAP. W crash-testach tej znanej organizacji, francuskie auto zdobyło 36 na 37 możliwych punktów, co przełożyło się rzecz jasna na 5 gwiazdek w ogólnej ocenie.
Wdając się w szczegóły dotyczące technologii zwiększających bezpieczeństwo, dowiemy się, że nowe Renault ma do zaoferowania bardzo wydajny układ hamulcowy, system czujników rozpoznających zderzenie i natychmiast uruchamiających odpowiednie układy bezpieczeństwa, fotele zapobiegające tzw. nurkowaniu oraz kontrolki zapięcia pasów obejmujące wszystkie siedzenia.
Odmłodzona wersja Laguny dostępna jest już w polskiej sprzedaży. Ceny rozpoczynają się od 65.500 złotych (cena promocyjna), a oferowana gwarancja trwa trzy lata (limit 150.000 km).