Tegoroczne 3 Międzynarodowe Targi Motoryzacyjne w Warszawie już poza nami i przyznać należy, że poza pewnymi potknięciami pozostawiły pozytywne wrażenia.
Sama ekspozycja starannie przygotowana, plastyczna i miła dla oka a pewien niedosyt marek i firm chyba, na tej jednak niewielkiej przestrzeni wystawienniczej, wyszedł targom na dobre. Mimo znaczącej liczby zwiedzających, szczególnie młodzieży, można było swobodnie oglądać „nie depcząc sobie wzajemnie po piętach”, jak to obserwowałem ostatnio na MOBILEXPO 2003 w Krakowie.
Wszyscy wystawcy starannie przygotowali swoje ekspozycje, były również premiery rynkowe, przede wszystkim
Nissana 350 Z, Lexusa RX300
i nowości
Toyoty Prius
, wyposażonej w hybrydowy napęd. Ponadto szereg atrakcji towarzyszących, jak pokazy
Akademii Bezpiecznej Jazdy
, liczne konkursy, możliwość wygrania wśród zwiedzających Fiata Panda, pokazy mody oraz towarzyszące targom konferencje i seminaria dyskusyjne dopełniały tegoroczny Motor Show.
Na stoisku
Fiata
dominowały
Pandy
, ostatni hit rynku polskiego ale również poszukiwany w Europie. Fiat Panda tegoroczny przebój zapewnia jak się wydaje niekwestionowane pierwsze miejsce w zbycie samochodów tej marki w kraju i eksportu zagranicę, a przypomnijmy, że w 100% produkowany jest w Polsce.
Pokaźne stoisko
Skoda Polska
reprezentowane było przez warszawskiego dealera, firmę
Auto Wimar
. Z zainteresowaniem oglądano 6 różnych modeli w tym
Fabie
Combi i sedan,
Octavię
limusine i Combi oraz najnowszego
Superba
. Najciekawszym modelem jak się zdaje była Skoda Fabia Hatchback w nowej limitowanej wersji Fresh.
Wreszcie
Toyota
, która to jak zakomunikowała firma Samar, zajęła trzecie miejsce wychodząc przed Renault w rankingu popularności sprzedaży. Tu prezentowano nowość jaką jest model
Prius
, wyposażony w napęd hybrydowy, którą już wcześniej udało mi się prowadzić, a która w tej chwili jest najbardziej ekologicznym i najoszczędniejszym autem poruszającym się w naszym kraju. Pozostałe modele mają u nas opinię solidnych i właściwie znanych, natomiast Toyota
Land Cruiser
, to zupełnie nowy model samochodu terenowego.
Jak zwykle „zaprzyjaźniony” z Toyotą
Lexus
oferował kilka niestety drogich modeli aut, z których
RX300
był premierowym pokazem.
Kia Motors
zaprezentowała swoją nową luksusową limuzynę
Opirus
, a jak ją reklamowano wyposażoną w najnowsze urządzenia zapewniające komfort i bezpieczeństwo. W związku z wejściem naszego kraju do Unii, wyczuwa się pewną aktywność tej marki na naszym rynku.
Ozdobą nie tylko stoiska
Nissana
ale całego Motor Show 2003 bezsprzecznie był model
350Z
, sportowe auto będące przebojem tego roku, szczególnie w USA i Japonii, a jak się wydaje będzie wielkim konkurentem prezentowanego u nas (Autocentrum.pl) Chryslera Crossfire.
Sporą ofertę pokazało
Subaru
, która to marka ma wielu u nas zwolenników szczególnie wśród „młodych aktywnych”. Ponadto swoje samochody zaprezentowało:
Renault, Opel, Honda i Suzuki
. Wśród pojazdów
VW i Audi
największym zainteresowaniem cieszył się
Golf V
(choć tylko w szklanej klatce !) i
VW Touareg
, najlepszy tegoroczny samochód, jakim udało mi się jako dziennikarzowi podróżować w roku bieżącym.
Wróćmy jednak do konferencji i dyskusji, jakie miały miejsce na targach. Niestety było kilka potknięć ze strony organizatora, które spowodował nieprecyzyjny rozkład czasowy tak, że niektóre z nich „wlekły” się całymi godzinami a na drugich brakowało quorum.
Odnotujmy kilka .... a więc
Oficjalna konferencja targowa, panel dyskusyjny
Klubu Publicystów Motoryzacyjnych
na temat liberalizacji rynku motoryzacyjnego w świetle naszego wejścia do Unii Europejskiej, „100 lat motoryzacji” Stanisława Szelichowskiego, nowe przepisy prawne a polski rynek samochodowy itd.
Nie należy również zapominać o uczestnictwie w targach wielu redakcji i periodyków motoryzacyjnych, firm związanych z motoryzacją, ich ochroną i bezpieczeństwem, jak Autoguard&Insurance, czyli satelitarny system zabezpieczeń i ochrony pojazdów, kontroli pracy kierowców, zdalna diagnostyka oraz inne najnowsze technologie tej firmy.