Dla wielu osób poszukujących nowego samochodu bezpieczeństwo jest jednym z priorytetów. Twórcy nowych modeli Mazdy doskonale o tym wiedzą, dlatego najnowsze aktywne systemy ochrony kierowcy i pasażerów działają na najwyższym poziomie.
Artykuł Sponsorowany
Wysokiej jakości system bezpieczeństwa to nie tylko ochrona podczas ewentualnej kolizji. Świadomość, że auto, którym się poruszamy, jest bezpieczne, daje nam dużą pewność siebie i zapewnia spokój za każdym razem, kiedy siadamy za kierownicą naszej Mazdy. Najnowsze rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa mają nie tylko ochronić nasze zdrowie w czasie wypadku, ale przede wszystkim zapobiec potencjalnemu niebezpieczeństwu.
Przez długi czas standardem wprowadzonym jeszcze w latach dziewięćdziesiątych były poduszki powietrzne i system hamowania ABS. Jednak obecnie elementów mających na celu ochronę zdrowia i życia kierowcy oraz pasażerów jest znacznie więcej. Pojawiły się aktywne strefy zgniotu, które pochłaniają energię podczas zderzenia, wzmocnione słupki i drzwi czy dodatkowe boczne kurtyny oraz poduszki kolanowe. Znaczna część najnowszych systemów bezpieczeństwa stanowi zarazem spore ułatwienie podczas codziennej jazdy. Producenci samochodów doszli bowiem do wniosku, że warto skupić się na rozwinięciu technologii zapobiegającej niebezpieczeństwu, a nie tylko minimalizującej skutki kolizji. W efekcie powstał np. system ruszania i wjazdu pod górę lub zjazdu z góry. Jest on szczególnie przydatny w samochodach typu SUV, czyli także w najnowszych Mazdach CX-5 oraz CX-30. Z kolei w Maździe CX-3 znajdziemy niezawodny elektroniczny hamulec postojowy.
Co ciekawe Mazda wprowadziła też do swojego hatchbacka, czyli Mazdy 3, system i-Activ AWD z inteligentnym układem napędu na wszystkie koła. O bezpieczeństwo w tym przypadku dba napęd, który zwiększa ochronę na śliskiej lub grząskiej nawierzchni. System rozpoznaje warunki drogowe i odpowiednio do nich rozkłada moment obrotowy dostarczany do kół, aby nie dopuścić do ich uślizgu. W najnowszych modelach Mazdy regularnie zwiększa się liczba czujników i kamer stanowiących system ostrzegania przed potencjalnym zderzeniem. Oczywiście kierowca nadal musi być czujny, ale w razie rozproszenia uwagi, może liczyć na wsparcie ze strony systemów bezpieczeństwa. W samochodach Mazdy jest to i-Activsense, czyli zespół „elektronicznych zmysłów”, wspomagających kierowcę na każdym kroku. To m.in. dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii, flagowe modele Mazdy, takie jak Mazda3, Mazda6 i kompaktowy SUV Mazda CX-30 zdobyły komplet pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.
Wprowadzenie systemu ABS było przełomem w historii bezpiecznego hamowania. Znaczna część odpowiedzialności za udane, a przede wszystkim bezpieczne zatrzymanie się auta, została zdjęta z barków kierowcy. Obecnie inżynierowie zajmujący się bezpiecznym hamowaniem poszli o krok dalej. W przypadku Mazdy twórcy aktywnych systemów bezpieczeństwa zadali sobie bardzo ważne pytanie: kiedy najczęściej dochodzi do stłuczek? Otóż większość z nich ma miejsce, kiedy czujemy się za kierownicą najpewniej, a nasze skupienie słabnie. Dzieje się tak np. w korkach, kiedy w tempie do 30 km/h poruszamy się w ciasnych odstępach między innymi pojazdami. Do stłuczek dochodzi też na parkingach, kiedy spieszymy się do pracy lub zmęczeni wracamy do domu.
Mając świadomość, kiedy najczęściej dochodzi do kolizji, twórcy Mazdy opracowali Inteligentny Asystent Hamowania w Ruchu Miejskim. Jego głównym zadaniem jest wykrycie czujnikami tego, co dzieje się przed autem. W momencie zagrożenia układ błyskawicznie przygotowuje pojazd do hamowania poprzez zwiększenie ciśnienia płynu hamulcowego i zmniejszenie odległości pomiędzy okładzinami klocków a powierzchnią roboczą tarcz. Chodzi tu przede wszystkim o inne samochody, ale też wkraczających nagle na jezdnię pieszych czy dynamicznie jeżdżących po mieście rowerzystów. Sporym zagrożeniem dla kierowców stały się w ostatnim czasie hulajnogi elektryczne, które potrafią rozwinąć duże prędkości. Czujniki ostrzegają kierowcę, a jeśli ten nie zdąży zareagować, auto zatrzyma się samo.
Samochodami poruszamy się w niemal każdych okolicznościach. Niezależnie od tego, czy jesteśmy zmęczeni, a nasze myśli są zaprzątnięte zupełnie inne sprawy niż jazda autem, czasami po prostu musimy siąść za kierownicą. Dlatego najnowsze rozwiązania dla bezpieczeństwa Mazdy stworzono w celu wsparcia zmęczonych i roztargnionych kierowców. Jednym z nich jest system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu. Prowadzący pojazd może zjechać ze swojego pasa ruchu z wielu przyczyn, począwszy od skupienia uwagi na telefonie, aż po zaśnięcie w trakcie jazdy.
W każdym z tych przypadków skutki kolizji z innym autem mogą być tragiczne. Dlatego w samochodach Mazdy kamery obserwują znajdujące się na jezdni oznaczenia. Obraz jest porównywany z ruchami kierownicy i uruchamianiem kierunkowskazów. Kiedy zmianę pasa poprzedza włączenie kierunkowskazu, system nie reaguje. Jednak w przeciwnym wypadku przekroczenie linii na jezdni traktowane jest jako ruch niezamierzony, być może spowodowany zmęczeniem. Wtedy włącza się delikatny impuls, który przypomina kierowcy o konieczności zasygnalizowania zmiany pasa ruchu. W obu przypadkach system poprawia bezpieczeństwo podczas jazdy, a znajdziemy go już w podstawowej wersji wyposażenia Mazdy 2.
Jednym z systemów łączących aspekt bezpieczeństwa z komfortem podczas jazdy są adaptacyjne reflektory diodowe LED. Jazda po zmroku wymaga od nas wzmożonej czujności, ponieważ nie widzimy tego co dzieje się poza jezdnią, ale też musimy często zmieniać światła z długich na krótkie, żeby nie oślepić kierowców jadących z naprzeciwka. Z kolei na zakrętach reflektory powinny doświetlać pobocze, na którym może znajdować się pieszy lub zwierzę. W samochodach Mazdy z systemem czujników i-Activsense kierowca dysponuje sporym wsparciem w obsłudze świateł.
W zależności od sytuacji, w jakiej znajduje się pojazd, poszczególne bloki reflektorów LED uaktywniają się, np. na zakrętach lub dezaktywują, żeby nie oślepić innych użytkowników ruchu drogowego. Dodatkowo ich szybkość działania i zasięg oświetlenia dostosowane są do prędkości jazdy. W efekcie kierowca nie musi już przełączać świateł, a przy tym ma zapewnione najlepsze oświetlenie w danej chwili. Jest to szczególnie cenna funkcja w szybkich autach drogowych, takich jak np. Mazda MX-5 roadster, której wąskie reflektory harmonizują z klasycznym charakterem auta.
Wygodę i bezpieczeństwo łączy w sobie również wyświetlacz head-up, dostępny w wielu wersjach samochodów Mazdy, w tym w standardowej opcji wyposażenia Mazdy 6 Sedan. Wyświetlacz prezentuje dane na szybie czołowej, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, aby sprawdzić najważniejsze informacje w danej chwili.
Znacznie łatwiej też posługiwać się pasami bezpieczeństwa. Dawniej trzeba było solidnie napiąć każdy ich element, żeby uzyskać optymalną ochronę. W przypadku Mazdy zastosowano najnowszą odsłonę inteligentnych pasów, wyposażonych w specjalne napinacze, które w razie potrzeby reagują na kolizję błyskawicznie. Z kolei podczas hamowania działają ograniczniki obciążeń, dzięki którym ciało nie odczuwa zbyt dużego nacisku.
Gruntowne zmiany pod kątem bezpieczeństwa w autach Mazdy zaszły również w konstrukcji pojazdów. Karoseria z serii Skyactiv-Body została znacznie odchudzona (co wpływa też na mniejsze zużycie paliwa), a także wzmocniona. Sztywność została poprawiona o 30% względem poprzednich modeli, co przekłada się na bezpieczeństwo podróżujących. Największą wagę inżynierowie Mazdy zwrócili na elementy kluczowe, czyli szyny dachowe i słupki. Nowa struktura ma absorbować energię zderzenia i rozpraszać ją w wielu kierunkach, także w przypadku uderzeń bocznych bądź tylnych.
Nowy projekt dotyczy również maski, której kształt łagodzi obrażenia pieszego w razie wypadku. Z kolei pierwszym stopniem ochrony wewnątrz pojazdu jest system sześciu poduszek powietrznych. Każdy model Mazdy posiada w standardzie dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne, a także dwie kurtyny boczne otwierające się w ułamku sekundy po tym, jak czujniki wykryją zderzenie.
Systemy bezpieczeństwa mają obecnie wymierny wpływ na ochronę zdrowia i życia zarówno kierowcy, jak i pasażerów. Najnowsze rozwiązania w tym zakresie pomagają nie tylko zminimalizować obrażenia w razie wypadku, ale przede wszystkim zapobiec niebezpieczeństwu na drodze. Inżynierowie Mazdy pamiętali też o codziennych sytuacjach, w czasie których dochodzi do stłuczek, jak np. staniu w korku czy parkowaniu tuż pod domem. Dzięki wszystkim tym rozwiązaniom każdy kto wsiada do nowej Mazdy, może czuć spokój oraz mieć pewność, że aktywny system bezpieczeństwa nad nim czuwa. Przeczytaj więcej na temat bezpieczeństwa w samochodach osobowych.
Artykuł Sponsorowany