Opis techniczny Seat Ibiza IV
Ibiza 4 podobnie jak poprzedniczka zbudowana jest na płycie podłogowej Volkswagena. W stosunku do poprzedniej wersji zmieniono wygląd zewnętrzny, wewnątrz również można dostrzec zmiany.
Seat Ibiza 4 to samochód wybierany przede wszystkim przez młodsze pokolenie użytkowników. Można wybierać z kilku wariantów silnikowych, z czego największą popularnością cieszy się silnik 1200 ccm za sprawą swojej dynamiczności i oszczędności.
OCENA TECHNICZNA
Dobre wykonanie, zadbano o szczegóły. Razić może jednak wygląd całości wnętrza, elementy z tworzyw sztucznych są mało efektowne przypominające swoim wglądem wnętrze np. Łady Samary czy Skody Favorit. Pod względem technicznym samochód dobrze wykonany, dobrze zabezpieczony przed korozją i w miarę wygodny.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Mogą pojawiać się stuki w przekładni kierowniczej, sporadycznie pojawiają się awarie układu wspomagania. Dosyć często wymienia się końcówki zewnętrzne.
Skrzynia biegów
Skrzynie biegów borykają się z wyciekami, czasem głośną pracą jednak są to zjawiska występujące przy bardzo dużych przebiegach. Mogą pojawić się wycieki w okolicach przegubów wewnętrznych.
Sprzęgło
Czasami głośno pracuje łożysko wyciskowe i opornie pracuje pedał sprzęgła. Po za tym tylko normalne zużycie eksploatacyjne.
Silnik
Silniki nie stwarzają problemów. Może pojawiać się głośna praca zaworów/cykanie/ dosyć często spotykane. Pękająca obudowa termostatu podobnie jak w poprzednich wersjach, w silnikach o pojemności 1200 ccm często hałasuje górna obudowa silnika, co daje efekt podobny do dźwięku luźnych zaworów. /Fot. 1/
Fot. 1 |
Hamulce
W przednich zaciskach zapiekają się prowadnice oraz dosyć często dochodzi do zerwania gwintu tychże prowadnic, co jednak jest spowodowane nieumiejętnym montażem podczas wymiany niż wadą fabryczną. Zapieka się linka hamulca ręcznego, często również są zapieczone cylinderki.
Karoseria
Wygląd karoserii jest nowoczesny, a przy tym ładny /Fot. 2, Fot. 3, Fot. 4/. Samochody nie maja problemów z poważną korozją, mogą pojawić się drobne ogniska w okolicy nadkoli tylnych, wyjątek jak zwykle stanowią niedbałe naprawy blacharsko – lakiernicze. Ogólnie samochód dobrze przeszklony, co gwarantuje świetną widoczność. /Fot. 5/
Fot. 2 | Fot. 3 |
Fot. 4 | Fot. 5 |
Instalacja elektryczna
Przeważnie niewielkie łatwe do usunięcia usterki takie jak np. zły kontakt, zaśniedzenie końcówek itp. /Fot. 6/. Usterki są mało szkodliwe, jednak często dosyć irytujące.
Fot. 6 |
Zawieszenie
Najbardziej podatne na uszkodzenia są sworznie, elementy gumowe zawieszenia są to tuleje metalowo – plastikowe /Fot. 7, Fot. 8/, są one dosyć trudne do wymiany, jednak całościowo zawieszenie jest wytrzymałe. Części nie są zbytnio drogie.
Fot. 7 | Fot. 8 |
Wnętrze
Ładny i przejrzysty kokpit, elementy sterowania pod ręką /Fot. 9, 10/, jednak kiepski wygląd tworzywa użytego do produkcji psuje troszeczkę moim zdaniem obraz całości. Nie stwierdza się poważnych usterek we wnętrzu, podatne na zabrudzenia są obicia tapicerskie /Fot. 11, Fot. 12/.
Fot. 9 | Fot. 10 |
Fot. 11 | Fot. 12 |
PODSUMOWANIE
Samochód dobrze wykonany. Zakup modelu dobrze utrzymanego i bez wypadkowego może być dobrą alternatywą dla osób chcących kupić samochód dobry w dobrej cenie, jednak i tu trzeba trzeźwo patrzeć na okazje, niska cena nie zawsze idzie w parze z dobrym stanem technicznym. Samochód dobry, ale moim zdaniem nie nadaje się na rodzinny, szczególnie wersja trzydrzwiowa gdyż brakuje miejsca z tyłu, a podróżowanie na większe odległości z kompletem pasażerów nie należy do komfortowych.
PLUSY
- Ciekawy wygląd.
- Różnorodność jednostek napędowych.
- W miarę tania eksploatacja.
MINUSY
- Opornie działający mechanizm sprzęgła.
- Głośna praca łożyska sprzęgłowego.
- Podatne na uszkodzenia tuleje zawieszenia.
Dostępność części zamiennych:
Oryginały - bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały - drogie.
Zamienniki - tanie.
Awaryjność:
Średnia