Opis techniczny Renault Laguna II
Renault Laguna 2 to bardzo udana kontynuacja pierwszego modelu w stosunku do poprzednika. Samochód znacznie ulepszono, zastosowano więcej elektroniki, co ma swoje dobre i złe strony ze względu na częste awarie niektórych elektronicznych podzespołów. Zmienił się znacząco wygląd zewnętrzny, miedzy innymi nadwozie nabrało nowego wyglądu. Zmieniono też wygląd oświetlenia zewnętrznego. Samochód jest bardzo funkcjonalny, wnętrze jest obszerne, dobrze dopracowane pod względem użytych do produkcji materiałów. Siedzenia są wygodne, dobrze trzymają na zakrętach.
OCENA TECHNICZNA
Samochód bardzo mocno naszpikowany elektroniką, nie sposób wymienić wszystkich użytych w samochodzie układów, jest ich bardzo dużo. Za całość samochodu odpowiedzialna jest głównie elektronika, ma to jak napisałem na wstępie dobre i złe strony. W samochodzie tym nie ma możliwości samodzielnych napraw, jak w starszych generacjach typu renault 19, czy podobne. Jeśli chodzi o całość samochodu to jest w miarę mało awaryjny. Kłopoty mogą sprawiać drobnostki, które są czasami dla właścicieli mocno uciążliwe, jednak patrząc na całość można powiedzieć, że samochód jest bardzo przyjemny, dobrze się prowadzi. Nie ma większych kłopotów z częściami zamiennymi, choć dużym minusem jest brak możliwości samodzielnych napraw poważniejszych elementów, ale to już jest zasługa postępu technicznego, bez którego nie sposób się obejść w dzisiejszych czasach.
TYPOWE USTERKI
Układ kierowniczy
Mało awaryjne układy kierownicze. Spotyka się sporadycznie nieszczelności kolumny kierowniczej prowadzące do korozji elementów wewnętrznych przekładni. Normalnemu zużyciu ulegają końcówki drążków jednak to niewątpliwa zasługa stanu dróg niż wad fabrycznych.
Skrzynia biegów
Nie zaobserwowano poważnych usterek spowodowanych wadami produkcyjnymi. Z reguły są to awarie spowodowane niewłaściwą eksploatacją, sporadycznie pojawiają się wycieki oleju w miejscach łączenia elementów.
Sprzęgło
Nie zaobserwowano usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnych, jednak dobrze eksploatowany egzemplarz może bardzo długo pojeździć na oryginalnym fabrycznym sprzęgle.
Silnik
Główne podzespoły nie budzą zastrzeżeń, są dosyć wytrzymałe i zaprogramowane na duże przebiegi. Jeśli auto jest eksploatowane właściwie, przestrzega się wymian elementów typu paski rozrządu nie powinno być problemów z głównymi elementami silnika. Sporadycznie pojawiają się wycieki z różnych miejsc, jednak to zdarza się w samochodach z dużymi przebiegami. Zastrzeżenia może budzić dosyć częsta konieczność czyszczenia zaworu recyrkulacji spalin EGR. W silnikach diesla należy zwracać uwagę na jakość tankowanego oleju napędowego, gdyż słabej jakości paliwo może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. Wiele zależy również od eksploatacji aut, z turbo doładowaniem niewłaściwa eksploatacja powoduje jej szybkie zużycie, co jest dosyć kosztowne dlatego należy na stan turbodiesla zwracać szczególną uwagę przed planowanym zakupem. Sterowanie wtryskiem paliwa jest też jedną ze słabych stron laguny, dosyć częste są awarie sterownika, co niesie za sobą poważne koszty i sporo nerwów. Zawodzą też elementy odpowiedzialne za zapłon.
Hamulce
Nie zaobserwowano typowych usterek poza normalnymi sprawami eksploatacyjnymi w stylu wymiana klocków czy szczek, nie ma za bardzo się do czego przyczepić w całym układzie. Przy dużych przebiegach szczególnie w samochodach eksploatowanych intensywnie zimą może zdarzyć się korozja przewodów hamulcowych.
Karoseria
Jeśli nie liczyć niedbałych napraw blacharskich po kolizjach dosyć ciężko znaleźć korozje na karoserii laguny. Wyjątki stanowią obicia lakieru, aż do gołej blachy które to niezakonserwowane lub niezauważone na czas mogą powodować korozyjne wykwity jednak to już wina zaniedbań, a nie producenta.
Instalacja elektryczna
Duży minus można przyznać za częste awarie elektryki podnoszenia szyb i układu centralnego zamka, a także wycieraczek. Pozostałe elementy dosyć dobrze zabezpieczone przed dostępem wilgoci i brudu, co owocuje małą awaryjnością reszty instalacji.
Zawieszenie
Zawieszenie podatne na uszkodzenia wybijają się sworznie wahacza i słabe są też łączniki stabilizatora i elementy tylnego zawieszenia. Właściciele narzekają także na słabe amortyzatory, które dosyć często się wymienia.
Wnętrze
Brak jakichkolwiek zastrzeżeń, perfekcyjne wykonanie dbałość o detale. Może się zdarzyć kłopot z opuszczaniem szyb, ale to zasługa elektroniki. Raz w życiu zdarzyło mi się naprawiać pęknięty fotel kierowcy, a było to spowodowane tzw. „zimnym spawem".
PODSUMOWANIE
Samochód mało awaryjny, aczkolwiek skomplikowany pod względem budowy. Nie należy także do samochodów łatwych w naprawach, a jest to zasługa sporego upakowania elementów pod maska, co utrudnia dostęp do niektórych części. Samochody trafiają na warsztaty głównie z powodów eksploatacyjnych ( konieczne wymiany, typu olej, klocki, szczeki, paski ). Samochód godny polecenia ze względu na jakość wykonania, wygląd zewnętrzny, komfort podróżowania, łatwość prowadzenia. Samochodem jeździ się bardzo dobrze, perfekcyjnie wyciszono wnętrze i ograniczono znacząco przenoszenie drgań z podwozia do środka auta.
PLUSY
- Atrakcyjny wygląd
- Dynamiczne i ekonomiczne silniki
- Wytrzymałe silniki i skrzynie biegów
- Dobra dostępność części
- Przestronne i wygodne wnętrze
- Dobrze dopracowanie wnętrza
- Odporność na korozje
MINUSY
- Awarie elektryki
- Awarie sterowania pracą silnika
- Słabe amortyzatory sworznie i elementy stabilizatora
- Wrażliwość silników diesla na jakość paliwa
Dostępność części zamiennych:
Oryginały – Bardzo dobra.
Zamienniki - Dobra.
Ceny części zamiennych:
Oryginały – Drogie.
Zamienniki – Na przyzwoitym poziomie.
Awaryjność:
Średnia