Samochód bez tablicy, naklejki lub dowodu to pojazd niedopuszczony do ruchu
Podczas 59. Rajdu Barbórka wybuchła mała "afera" związana z jedną z załóg, która została zatrzymana na trasie przez patrol policji i otrzymała wezwanie do wyjaśnienia w związku z poruszaniem się po drodze publicznej pojazdem niedopuszczonym do ruchu oraz zakaz dalszej jazdy. Warto poznać definicję dopuszczenia do ruchu, bo od 2022 r. mandat wyniesie minimum 1000 zł.
Każdy pojazd poruszający się po drogach publicznych musi być dopuszczony do ruchu, a jedynym dokumentem, który to potwierdza, jest dowód rejestracyjny (lub pozwolenie czasowe). Aby pojazd został uznany za dopuszczony do ruchu, musi spełnić kilka pomniejszych warunków, wynikających z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (dalej prd). Pojazd:
- odpowiada warunkom technicznym określonym w art. 66. prd
- jest zarejestrowany (wydany dokument potwierdzający, czyli dowód rejestracyjny)
- jest zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne
- jest zaopatrzony w zalegalizowaną nalepkę kontrolną
Po spełnieniu tych czterech warunków łącznie pojazd zostaje uznany za dopuszczony do ruchu i otrzymuje dowód rejestracyjny. Niespełnienie choćby jednego z tych warunków oznacza brak dopuszczenia do ruchu. Częstym błędem, również funkcjonariuszy kontrolujących pojazdy, jest uznanie braku ważnego badania technicznego za niedopuszczenie do ruchu.
Kierowca poruszający się pojazdem bez ważnego badania może zostać ukarany z art. 97 kw w związku z wykroczenie przeciwko innym przepisom ruchu drogowego (przeciwko obowiązkowi z art. 81 prd). Nie może być jednak ukarany z art. 94 kw za poruszanie się pojazdem niedopuszczonym do ruchu, ponieważ pojazd taki jest – pomimo braku ważnego badania technicznego – dopuszczony do ruchu.
Funkcjonariusz może jednak sprawić, że pojazd przestanie być dopuszczony do ruchu, jeśli zatrzyma dowód rejestracyjny – pojazd bez dowodu rejestracyjnego nie jest dopuszczony do ruchu. Jednak z reguły, jeśli stan techniczny lub konstrukcja nie budzi większych wątpliwości funkcjonariusza dotyczących bezpieczeństwa czy porządku, wydaje on kierowcy pokwitowanie. Na nim może zezwolić na używanie pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania na pokwitowaniu. Można to nazwać dopuszczeniem warunkowym. Po 7 dniach pojazd przestaje być dopuszczony do ruchu na zasadzie braku dokumentu, który to potwierdza. Jeśli wcześniej użytkownik przejdzie z wynikiem pozytywnym badanie techniczne, pojazd znów będzie dopuszczony do ruchu.
Co oznacza, że pojazd odpowiada warunkom technicznym z art. 66?
Każdy pojazd przed dopuszczeniem do ruchu (jeśli nie jest nowy) podlega pierwszemu badaniu technicznemu dopuszczającemu go do ruchu, co – jeśli badanie będzie pozytywne – wyczerpuje warunki określone w art. 66. Diagnosta sprawdza bowiem nie tylko stan pojazdu, ale i uznaje jego konstrukcję za bezpieczną i nienaruszającą innych przepisów.
Każde kolejne badanie techniczne (okresowe) niejako przedłuża ważność pierwszego badania, ale to pierwsze, a nie kolejne badania dopuszczają pojazd do ruchu. Choć trzeba przyznać, że zarówno niektóre organy, jak i nawet sądy, różnie to interpretują. Natomiast w przepisach prawa nie ma namiastki tego, by pojazd bez ważnego badania technicznego, ale dopuszczony wcześniej do ruchu, był uznany za niedopuszczony do ruchu. Nie ma też żadnej przesłanki za tym, by okresowe badanie techniczne było jednoznaczne z okresowym dopuszczeniem do ruchu.
Jaki więc pojazd nie jest dopuszczony do ruchu?
- Po pierwsze – każdy, który nie jest zarejestrowany. Przykładem może być zarówno nowe auto, na które jeszcze nie wydano dowodu rejestracyjnego, jak i auto używane, sprowadzone z zagranicy, które za granicą (w państwie rejestracji) zostało już wyrejestrowane.
- Po drugie – pojazd, który nie ma na nadwoziu tablicy rejestracyjnej i na szybie nalepki kontrolnej.
- Po trzecie – pojazd, któremu zatrzymano dowód rejestracyjny i skończyło się zezwolenie na jazdę.
- Po czwarte – pojazd, który nie spełnia warunków określonych w art. 66.
Problem z tym ostatnim jest taki, że funkcjonariusz kontrolujący kierowcę i pojazd nie jest osobą, która określa, czy pojazd spełnia, czy nie spełnia warunków opisanych w art. 66, zwłaszcza kiedy pojazd ma ważne badanie techniczne. Ale jeśli policjant nie ma najmniejszych wątpliwości co do tego, że pojazd nie spełnia warunków opisanych w art. 66, to może on uznać taki pojazd za niedopuszczony do ruchu, zatrzymując dowód rejestracyjny i zakazując dalszej jazdy. Jednak ostateczna decyzja należy do diagnosty i kluczowy będzie wynik badania technicznego.
Redaktor