Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, czyli niemiecki automobilklub od lat zajmuje się niezależnymi testami różnych produktów dla zmotoryzowanych, ale największym zainteresowaniem cieszą się ich rankingi ogumienia tworzone na podstawie testów. Który producent przygotował najlepsze opony na lato 2022 r.
Niemcy ocenili każdą oponę w sześciu najistotniejszych dla opon kategoriach:
Na koniec, wiążąc ze sobą wyniki testu i cenę, wydali ogólną ocenę końcową. Wszystkie noty są stopniowane od 1 do 5, gdzie — odwrotnie niż u nas — 1 to najwyższa ocena, a 5 najniższa. Wynik zadowalający to 3, a 4 to wystarczający. Z pewnością wnikliwa analiza poszczególnych kategorii ułatwi wam wybór odpowiedniego dla siebie produktu.
W tym roku przed okresem letnim zbadano kilka rodzajów (rozmiarów) ogumienia – do aut kompaktowych i subkompaktowych wybrano rozmiar 185/65 R15 88H. Poniżej oceny dla każdej badanej opony klasy kompaktowej, od wyniku najlepszego do najgorszego.
Etykiety na oponach — co tak naprawdę mówią?
Goodyear EfficientGrip Performance 2
Bridgestone Turanza T005
Michelin Primacy 4
Pirelli Cinturato P1 Verde
Dunlop Sport BluResponse
Giti GitiSynergy H2
Laufenn G FIT EQ+
Continental EcoContact 6
Firestone Roadhawk
BFGoodrich Advantage
Falken Sincera SN110
Semperit Speed-Life 3
Vredestein Ultrac
Fulda EcoControl HP2
Matador MP47 Hectorra 3
Organizacja ADAC pokazuje, że nie faworyzuje niemieckich producentów. Co więcej, to właśnie marki znane z niemieckiego pochodzenia wypadły w tym teście słabo. Continental zajął dopiero ósme miejsce na 15 testowanych opon i to za takimi markami jak malezyjska Giti czy koreański Laufenn. Warto też zwrócić uwagę na brak w teście produktów takich dużych producentów jak Hankook, Kumho, Yokohama, Nexen, Kleber, Uniroyal czy bardzo popularnego ostatnio Imperiala. Jest za to jedna marka polska, której produkt zajął ostatnie miejsce, choć z wynikiem zadowalającym.
Zwycięzcą testu został amerykański Goodyear EfficientGrip Performance 2. Drugie miejsce ex aequo z minimalnie gorszym wynikiem zajęły — japoński Bridgestone Turanza T005 i francuski Michelin Primacy 4. Żadna z tych opon nie zdobyła gorszej oceny niż 3 w kategoriach związanych z bezpieczeństwem, ale warto zauważyć, że opony wysoko oceniane wypadły słabo w kategorii komfortu. Z drugiej strony, opony o najgorszych parametrach dostały dobre oceny w kategorii komfortu.
Zobacz także:
Redaktor