Jakie auta są odporne na kradzież na walizkę? Lista ADAC
Niemiecki automobilklub ADAC zajmuje się badaniem samochodów pod kątem odporności na kradzież "na walizkę". Po sprawdzeniu 501 modeli przygotowano listę tych, których nie da się w ten sposób ukraść. Niestety, jest ona krótka – zawiera tylko 31 aut.
ADAC sprawdziło już ponad 500 samochodów z rynku niemieckiego konkretnym urządzeniem. W ten sposób zaobserwowano, czy można je ukraść metodą "na walizkę". I warto tu podkreślić, że można mówić jedynie o odporności na ten typ urządzenia. Na sporządzonej liście nie ma zatem całkowicie bezpiecznych samochodów.
Poniższe zestawienie samochodów odpornych na kradzież "na walizkę" zawiera konkretne modele z określonych roczników. Podana jest marka, model i rocznik produkcji. Auta, które zostały oznaczone gwiazdką, to te, które w czasie testów dało się otworzyć, ale nie uruchomić.
Samochody odporne na kradzież "na walizkę"
- Audi A5 40 G-tron (2019)
- BMW iX xDrive (2021)
- Cupra Formentor (2021)
- Genesis GV70 (2021)
- Jaguar E-Pace (2018)
- Jaguar i-Pace (2018)
- Land Rover Defender (2021)
- Land Rover Discovery (2018)
- Range Rover (2018 i 2019)
- Mazda CX-30 (2021)*
- Mercedes S500 (2020)
- Nissan Qashqai (2021)*
- Renault Arkana (2021)*
- Renault Captur (2019)*
- Renault Captur E-Tech (2020)*
- Renault Clio (2020)*
- Renault Kangoo (2021)*
- Seat Leon (2020 i 2021)
- Škoda Enyaq (2021)
- Škoda Octavia (2020)
- Volkswagen Caddy (2020)
- Volkswagen Golf 8 (2019, 2020 i 2021)
- Volkswagen ID.3 (2020)
- Volkswagen ID.4 GTX (2021)
- Volkswagen Polo (2021)
Co chroni przed kradzieżą metodą "na walizkę"?
Co chroni samochody przed tą metodą kradzieży, jeśli nie zabezpieczenia dodatkowe? Zasadniczo stosuje się dwa standardowe zabezpieczenia. Jednym z nich jest Ultra Wide Band, które bardzo skraca czas wysyłania sygnału z kluczyka do samochodu. Metoda "na walizkę" wymaga trochę czasu na przesłanie sygnału, a zwłoka w docieraniu sygnału z kluczyka do samochodu jest uznawana przez UWB za próbę kradzieży. Takie zabezpieczenie stosuje m.in. Grupa VW, Jaguar — Land Rover, Mercedes i BMW.
Z kolei Ford opracował system, który usypia kluczyk po kilku minutach bezruchu. Metoda ta nie działa jednak w przypadku, kiedy kluczyk znajduje się w kieszeni użytkownika pojazdu. Zresztą jak widać, na powyższej liście nie ma ani jednego auta Forda.
Redaktor