Encyklopedia silników: VW 1.4 TDI PD (diesel)
Ta dość leciwa jednostka ma tylko jedną poważną wadę, ale trafić na taką nie jest łatwo. W większości aut, pomimo ogromnych przebiegów, spisuje się bardzo dobrze. Tajemnica sukcesu tkwi w silniku, z którego się wywodzi. Do dziś to jeden z najlepszych diesli o małej pojemności.
Ma trzy cylindry, niewiele mocy, a pomimo to jest świetny. Wywodzi się wprost z kultowego 1.9 TDI, ale po skróceniu bloku do trzech cylindrów ma pojemność 1422 cm3 i w tej postaci trafił głównie pod maskę niewielkich aut. Nie zawitał w segmencie C, a największy model, jaki napędzał, to Skoda Roomster. Zwykle spotykamy go w Fabii, Polo, Ibizie, Lupo czy w Audi A2.
Zasadniczo silnik jest bezawaryjny. Wszystko, co się psuje, to efekt zużycia lub wieku. Podobnie jak jego "ojciec" 1.9 TDI, wymaga wymiany paska rozrządu co 90 tys. km i czasami oleju. Po ok. 300 tys. km zwykle należy zregenerować pompowtryskiwacze. Mogą się też zużyć pompa paliwa, elementy osprzętu czy turbosprężarka, ale mówimy tu o normalnej eksploatacji. Tylko wersja 80 KM i 90 KM miały turbo ze zmienną geometrią. Nie ma tu mowy o kole dwumasowym czy filtrze DPF, a tym bardziej o… kulturze pracy.
Jedyną wpadką, jaką zaliczyła ta jednostka, jest pojawianie się luzu osiowego na wale korbowym. Z jednej strony jest to wada, ale z drugiej zwykle pojawia się w "katowanych" flotówkach, a nie w autach prywatnych. Prawdopodobnie powstaje w wyniku słabego serwisu i ostrego traktowania. Da się to naprawić, jeśli zostanie zauważone wcześnie. Tylko że niekoniecznie się opłaca, bo używane silniki kosztują ok. 500-1000 zł, a po kompletnej regeneracji zwykle do 2500 zł. Przy takich cenach regenerowanych jednostek nawet sens wymiany oleju co 15 tys. km stoi pod znakiem zapytania.
Tak naprawdę wcale nie wspomniana wada techniczna tego silnika jest problemem przy zakupie auta z 1.4 TDI, lecz kultura pracy. Po pierwsze, hałas jest duży, auta małe, a motor nawet na nowych poduszkach trzęsie całą karoserią. Charakterystyka jest przyjemna dopiero od ok. 2000 obr./min., bo wcześniej jest spora turbodziura. Lepiej spisują się warianty ze zmienną geometrią turbiny, szczególnie odmiana 90-konna (ATL), która uzyskuje solidne 230 Nm momentu.
Natomiast ogromną zaletą silnika jest spalanie. Na tyle korzystne, że wygrywa nawet z benzyniakami na LPG. Według raportów użytkowników spala średnio 5,1 l/100 km, a w Audi A2 nawet 4,5 l/100 km. Przy czym mówimy tu o średnim, bo użytkownicy bez trudu na trasie schodzą do ok. 3 l/100 km.
Zalety silnika 1.4 TDI:
- Bardzo duża trwałość
- Niska awaryjność
- Niskie koszty napraw i świetny dostęp do części
- Tanie silniki (również regenerowowane)
Wady silnika 1.4 TDI:
- Kultura pracy
- Wiek konstrukcji (produkcja do 2010 r.)
Redaktor