Encyklopedia silników: Ford 1.8 TDCi (diesel)
Przestarzała, zawodna, nieprzyjemna czy raczej prosta, tania w naprawach i bardzo trwała jednostka? Jaki naprawdę jest diesel Forda, stosowany przeważnie w Focusie i Mondeo?
O tym silniku jedni wypowiadają się w samych superlatywach, inni zaś niemal wyłącznie negatywnie. Prawda leży gdzieś pośrodku, a żeby to zrozumieć, należy spojrzeć na ten silnik z perspektywy lat. Konstrukcja zadebiutowała w… 1989 r. Bazę stanowił wolnossący diesel 1.8 D, który dostał z czasem turbosprężarkę, a pod koniec lat 90. bezpośredni wtrysk paliwa (TDDi). Dopiero w 2001 r. pojawił się wtrysk Common Rail, który unowocześnił silnik.
TDCi ma jeden wałek rozrządu, 8 zaworów i turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Tylko nieliczne silniki i na niektórych rynkach miały filtr DPF. Wszystkie mają natomiast koło dwumasowe. Silnik rozwija – zależnie od wariantu - 100, 115 lub 125 KM mocy i 240-320 Nm, ale przebieg momentu nie jest zbyt atrakcyjny. Duże wartości pojawiają się późno (po 2000 obr./min.) i na krótko. Do tego ma twardą pracę i stosunkowo dużo pali — jak na tę klasę diesla.
Wczesne wersje 1.8 TDCi borykały się i nadal mają problem z nietrwałymi wtryskiwaczami elektromagnetycznymi, ale za to tanimi w regeneracji. Głównie problemy sprawiają nie tyle wtryski, co użytkownicy szukający oszczędności. W 2004 r. motor dostał wtrysk piezoelektryczny — trwalszy, mniej usterkowy, ale i tak kłopotliwy dla użytkowników, bo drogi.
Przyczyną problemów nierzadko są czujniki wałka rozrządu i wału korbowego oraz uszkodzenia rury doprowadzającej powietrze doładowania. Nieumiejętne traktowanie sprzęgła i trzymanie niskich obrotów wyjątkowo mocno w tej jednostce przekłada się na zużycie koła dwumasowego. I to właściwie koniec problemów naturalnych – reszta to "druciarstwo" mechaników, które po latach wychodzi jako "liczne usterki". Stąd tak różne opinie, bo to bardzo dobry, a przede wszystkim nad wyraz trwały silnik z paskiem rozrządu, zamiast drogiego i kłopotliwego łańcucha. Od 2008 r. pasek w kąpieli olejowej wymienia się co 200 tys. km.
Silnik z powodzeniem stosowano zarówno w mniejszych modelach (Focus i C-Max), jak i większych (Mondeo, S-Maxa czy Galaxy do 2010 r). Nieco inna odmiana napędzała użytkowe transity do 2013 r. Zadbany 1.8 TDCi należy do jednych z najtańszych diesli z systemem Common Rail na rynku.
Zalety silnika 1.8 TDCi:
- Nieskomplikowana budowa
- Brak DPF
- Tanie naprawy
- Wysoka trwałość
Wady silnika 1.8 TDCi:
- Liczne usterki powodowane głównie przez… mechaników na życzenie… klientów
- Mało przyjemna charakterystyka
Redaktor