Encyklopedia silników: Fiat 1.4 T-Jet (benzynowy)
Silnik włoskiego producenta trafił pod maskę fiatów i alf romeo, stanowiąc w modelach kompaktowych jedno z podstawowych i optymalnych źródeł napędu. Nieskomplikowana jednostka z turbodoładowaniem cieszy się bardzo dobrymi opiniami, a możliwość stosowania autogazu to jedna z jej największych zalet.
Kiedy europejscy producenci mocno poszli w downsizing i wtrysk bezpośredni, Fiat starał się trzymać swoich sprawdzonych konstrukcji. T-Jet to nie nowy silnik, lecz "uturbiony" wolnossący o tej samej pojemności i nazwie StarJet, znany od 2003 r. T-Jet, dzięki doładowaniu, mógł generować wyższą moc – od 105 KM do 155 KM. Niezły jest też moment obrotowy 206-230 Nm.
Konstrukcja przypomina jeszcze te z początkowych lat XXI wieku. Ma pasek rozrządu napędzający tylko pompę cieczy, bez koła zmiennych faz rozrządu. Wtrysk pośredni sprawia, że zużycie paliwa nie jest niskie, ale umożliwia to montaż systemu LPG, więc i tak "wygrywa" z konkurencją z wtryskiem bezpośrednim. Nawet turbosprężarka jest dość prostym elementem.
Słabe punkty są. Pierwszym jest pękający korpus turbosprężarki IHI. Tego problemu nie ma sprężarka Garrett. Naprawa nie jest przesadnie droga. Cechą odziedziczoną po odmianie wolnossącej jest relatywnie duże spalanie oleju. Zdarzają się też ubytki płynu chłodzącego, co trzeba pilnować.
Doskonały dostęp do tanich części zamiennych, również tych OE, sprawia, że silnik można uznać za jeden z najlepszych turbo po roku 2010. Z powodzeniem stosowano go do końca produkcji Fiata Tipo drugiej generacji (do dużego liftingu w 2021 r.) i Alfy Romeo Giulietty.
Trzeba jednak wspomnieć o pewnej przypadłości aut wyposażonych w ten silnik, ale niedotyczącej samego silnika. Chodzi o skrzynię biegów M32, którą często łączono z tą jednostką. Jest to 6-biegowy manual firmy General Motors, który ma dość niską trwałość, a naprawa jest droga. Trzeba bardzo o niego dbać i nie bagatelizować pierwszych symptomów zużycia. T-Jet współpracuje z kołem dwumasowym, a ono musi być w dobrej kondycji ze względu na skrzynię biegów.
Zalety silnika 1.4 T-Jet:
- Bardzo prosta konstrukcja
- Niskie koszty napraw i serwisu
- Niska awaryjność i bardzo duża trwałość
- Doskonały dostęp do części
- Współpraca z LPG
Wady silnika 1.4 T-Jet:
- Nadmierne spalanie oleju
- Stosunkowo wysokie zużycie paliwa
Redaktor