Nowe auto za 35 tysięcy złotych – czy jest w czym wybierać?
Życie zmusza nas do ciągłych wyborów. W branży motoryzacyjnej najczęściej zadawanym pytaniem jest – samochód nowy czy używany? Pytanie to jest szczególnie częste w Polsce. Średnie zarobki u nas są bowiem znacznie niższe niż w większości krajów Europy. Przyjmując budżet 35 000 zł, postaram się udowodnić, że nie jesteśmy zmuszeni do zakupu tylko samochodu używanego za tę kwotę.
Poszukiwania przyniosły niespodziewany rezultat. W polskich salonach sprzedaży znajdziemy tylko trzy propozycje, które spełniają założony wcześniej budżet. Postanowiłem więc pójść o krok dalej. Do pierwotnej kwoty dodałem extra 2 000 zł. Zakładając promocje salonowe, wyprzedaż rocznika czy nawet moje słabe zdolności negocjacyjne – bez trudu udało mi się wywalczyć rabat tej wysokości. W zestawieniu pojawią się zatem też modele, których kwota zakupu, wynikająca z katalogu, nie przekroczy bariery 37 000 zł, ale po uwzględnieniu rabatów otrzymamy finalnie kwotę do 35 000 zł.
Dacia Sandero
Jest jednym z dwóch modeli w zestawieniu, przy którym nie musimy się decydować na najtańszą wersję wyposażeniową. Za podstawową – Access zapłacimy zaledwie 29 900 zł. Warto jednak dołożyć kolejne 5 000 zł i zdecydować się na odmianę Open. Samochód nie tylko lepiej się prezentuje – przez lakierowanie zderzaków w kolorze nadwozia, ale również jest o wiele lepiej wyposażony. Do standardu, składającego się z poduszek powietrznych kierowcy i pasażera, poduszek powietrznych bocznych, ABS i ESP dodano jeszcze centralny zamek sterowany zdalnie, elektrycznie sterowane szyby przednie, radio z MP3 i Bluetooth oraz halogeny przeciwmgielne. Wart odnotowania jest fakt, że tylko dla wyższej wersji wyposażeniowej możemy opcjonalnie dokupić klimatyzację manualną. Za dodatkowe 1 500 zł otrzymujemy już nie tylko większy komfort podczas upalnych dni, ale element wyposażenia, bez którego wielu nie wyobraża sobie dzisiaj samochodu. Obie wersje wyposażone są w silnik o pojemności 0,9 l i mocy 75 KM. Jest to najtańsza propozycja wśród samochodów nowych (wspólnie z Dacią Logan).
Dacia Logan
To już drugi model rumuńskiego producenta w zestawieniu. Samochód występuje w dwóch wersjach nadwozia – klasyczny sedan oraz kombi o nazwie MCV. Obie wersje oferują ponadprzeciętne możliwości transportowe. W przypadku sedana dysponujemy bagażnikiem o pojemności 510 l, w kombi zaś mamy aż 573 l. Wyposażenie samochodu jest odzwierciedleniem poziomu wersji znanych z Sandero. W przypadku Logana sedan kwota 35 000 zł wystarczy nam na droższą wersje – Open. Kombi jest odrobinę droższe. Ceny Dacii Logan MCV zaczynają się od 33 900 zł. Pod maską znajdziemy również jednostkę znaną z Sandero – wolnossący silnik o pojemności 0,9 l i mocy 75 KM. Logan przy okazji wprowadzenia nowej wersji w 2013 roku zyskał znacznie bardziej atrakcyjny wygląd. Poprawiła się także jakość użytych materiałów. To ciekawa propozycja dla rodzin z dziećmi. Pojemny bagażnik pozwoli nam zabrać ze sobą niezbędny ekwipunek, potrzebny podczas wakacyjnego wyjazdu.
Fiat Panda
Aktualnie w salonach sprzedaży oferowana jest już III generacja tego modelu. Chociaż produkcja została przeniesiona do Włoch, samochód ten nadal ma wielu wiernych fanów. Za wskazaną kwotę otrzymamy egzemplarz z podstawowym silnikiem o pojemności 1,2 l i mocy 69 KM w odmianie Fresh. Z kluczowych elementów wyposażenia brakuje tylko klimatyzacji – za którą trzeba dopłacić aż 4 000 zł. Komplet poduszek powietrznych, ABS, ESP i zderzaki w kolorze nadwozia to standard w tej wersji. Centralny zamek też jest standardowym elementem wyposażenia, ale za sterowanie z pilota należy dorzucić kolejne 550 zł. Cena katalogowa Fiata Panda w wersji Fresh wynosi 34 600 zł. Włoskiego „Misia” doceniają szczególnie osoby, które chcą mieć nieco wyższą pozycję za kierownicą. Mocną stroną Fiata jest również wygodnie umieszczona dźwignia zmiany biegów, świetna widoczność we wszystkich kierunkach oraz spora ilość miejsca wewnątrz.
Pozostałe modele nieznacznie przekraczają zakładaną na początku kwotę. Udało się jednak znaleźć oferty, które – po uzyskaniu rabatu – spełniły wcześniejsze założenia.
Skoda Citigo
Najmniejszy z modeli czeskiego producenta. Samochód występuje w dwóch wersjach nadwoziowych: 3D i 5D. Podstawowa wersja wyposażenia – Ambition kosztuje 36 900 zł. Pod maską znajdziemy silnik o pojemności 1,0 l i mocy 60 KM. Jako pierwszy model w zestawieniu ma klimatyzację manualną w standardzie. To dobrze wyposażony samochód miejski. Z racji ograniczonej funkcjonalności (za podaną kwotę kupimy tylko wersję 3D) to idealna propozycja dla singli, jako pierwszy samochód dla nastolatka lub jako drugie auto w rodzinie. Samochód zaskakuje niskim spalaniem. Jako alternatywa możliwe jest dołożenie fabrycznej instalacji LPG. Skoda dumnie chwali się promocją – dla modelu Citigo instalacja gazowa kosztuje tylko 3 700 zł. Dzięki niej codzienna eksploatacja modelu będzie jeszcze tańsza.
Renault Twingo
Zdecydowanie najciekawsze stylistycznie auto w zestawieniu. Bardzo zgrabny samochód miejski, który pozwoli wyróżnić się z tłumu. Stylistyka czerpie nieco z włoskich wzorców. Ukrycie klamek tylnych drzwi wysoko w słupkach to zabieg znany z modelu Alfa Romeo 156. Twingo to także jeden z najmłodszych samochodów w zestawieniu. Został zaprezentowany w 2014 roku w Genewie. Pod maską znajdziemy wolnossący silnik o pojemności 1,0 l i mocy 70 KM. Występuje tylko w wersji 5D, a podstawowa wersja wyposażenia – Life kosztuje 36 600 zł. Klimatyzacja manualna dla tej konfiguracji jest dostępna tylko w pakiecie z uchwytem na smartfona, lepszym radioodtwarzaczem i pilotem centralnego zamka. Cena pakietu wynosi 3 000 zł.
Citroen C1
Podobnie jak Renault – to jeden z najmłodszych modeli w zestawieniu. Jest klonem technologicznym Toyoty Aygo i Peugeota 108. Produkowany w Kolinie. W związku z powyższym określa się go mianem jednego z „Trojaczków z Kolina”. C1 rozczarowuje poziomem wyposażenia. W standardzie podstawowej wersji brakuje choćby klimatyzacji czy zestawu audio z MP3. Cena bazowej wersji – Live wynosi 36 200 zł. Pod maską znajduje się jednostka o pojemności 1,0 i mocy 58 KM. Mankamentem modelu jest bardzo niska pojemność bagażnika. Raptem 130 l wystarczy na codzienne zakupy, ale na weekendowy wypad poza miasto może być już za mało.
Opel Karl
Chociaż niewiele osób o tym wie, Karl jest nominalnym następcą modelu Agila. Produkowany jest od 2015 roku, co gwarantuje, że jest najmłodszym samochodem w zestawieniu. Chociaż podstawowa wersja kosztuje 36 900 zł, to ze względu na skromny poziom wyposażenia seryjnego, jest najdroższą propozycją spośród wyżej wymienionych modeli. Z niezbędnych elementów wyposażenia brakuje klimatyzacji, zdalnie sterowanego centralnego zamka czy elektrycznych szyb przednich. Co więcej, wymienione elementy dostępne są dopiero od trzeciej wersji wyposażenia – Enjoy. A to z kolei winduje nam cenę do 40 990 zł. Podstawowym motorem jest jednostka o pojemności 1,0 l i mocy 75 KM. Karl nadrabia długą listą wyposażenia dodatkowego. Asystent parkowania, panoramiczny szklany dach czy tempomat z ogranicznikiem prędkości to tylko wybrane elementy, których próżno szukać w wielu samochodach segmentu A.
Podsumowanie
Przedstawiony powyżej ranking udowadnia, że przy odrobinie szczęścia i cierpliwości znajdziemy kilka interesujących propozycji wśród samochodów nowych w kwocie do 35 000 zł. Co więcej, każdy z wymienionych modeli to samochód z 2018 roku produkcji.
Oczywiście, za przyjętą wcześniej kwotę znajdziemy wiele propozycji wśród samochodów używanych. Możliwe, że będzie to auto wyższej klasy, lepiej wyposażone czy z mocniejszym silnikiem. Jednak nie każdy z nas ma takie potrzeby. Dla wielu największą radością będzie posiadanie samochodu pachnącego nowością, który pochodzi prosto z salonu sprzedaży. Dodatkową zaletą tego rozwiązania jest fakt, że każdy nowy samochód objęty jest gwarancją fabryczną producenta.