27.10.1937 | Cadillac pokazuje światu nowy model V16
Historia motoryzacji nie zna wielu samochodów z silnikiem V16, więc rocznica debiutu jednego z nich, to wydarzenie warte odnotowania.
Na miejsce premiery swojej limuzyny Cadillac wybrał jedno z najważniejszych amerykańskich miast, jeśli chodzi o biznes, kulturę i sztukę – Nowy Jork. To właśnie tam, 27 października 1937 roku zaprezentowano nowy model 16, zwany Series 90. Napędzała go szesnastocylindrowa jednostka 7.1 litra o mocy 187 KM, która musiała poradzić sobie z ciężkim nadwoziem. Radziła sobie z tym znakomicie – auto mogło rozpędzić się do 160 km/h i zapewniało świetne przyspieszenie, nawet w porównaniu do mniejszych samochodów z jednostkami V8.
Cadillac V16 był produkowany do końca 1939 roku. Do tego czasu powstało zaledwie około trzystu w różnych wariantach nadwozia: sedan, kabriolet, coupe, town car. Powstały nawet dwa egzemplarze w wersji prezydenckiej. Ceny, w zależności od wersji mieściły się w przedziale 5–7 tys. dolarów, co przy obecnej wartości dolara odpowiada kwotom rzędu 90–130 tys. dolarów.
Nigdy później Cadillac nie wprowadził do masowej produkcji samochodu wyposażonego w motor o takiej ilości cylindrów, mimo że podejmował takie próby. Model V16 pozostał jednym z najbardziej unikatowych pojazdów w całej historii marki.