Vespa na Zachodzie to synonim designerskiego skutera, ale nie każdy wie, że firma produkowała też samochody. Nie były one co prawda montowane we włoskiej fabryce, ale we Francji, w firmie ACMA.
Vespa 400 zadebiutowała w 26 września 1957 roku i była odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na mikrosamochody. Był to niewielki, mierzący zaledwie 2,85 metra i ważący 375 kg dwuosobowy samochód z silnikiem umieszczonym z tyłu. Do napędu wykorzystano dwucylindrowy silnik o pojemności 400 cm3, który pozwalał na rozpędzenie autka do około 85 km/h.
Debiut rynkowy był udany. W pierwszym pełnym roku produkcji (1958) udało się wytworzyć ponad 12 tysięcy egzemplarzy. Później rynek się zapełnił i do 1961 roku udało się dobić do około 30 tysięcy sztuk. Vespa nie okazała się takim sukcesem jak np. Autobianchi Bianchina, którego sprzedawało się każdego roku kilkukrotnie więcej. Z tego powodu Vespa nie przygotowała następcy.