Szukaj
Polecamy
Polecamy

Zderzenie czołowe

Test zderzenia czołowego opiera się na podstawowym teście opracowanym przez European Enhanced Vehicle Safety Committee. W testach przeprowadzanych przez Euro NCAP zwiększono o 5 mil, prędkość przy której dochodzi do zderzenia.

Zderzenie czołowe - przy prędkości 64 kmh (40 mph); samochód uderza w deformującą się barierę.

Ocena bezpieczeństwa oferowanego przez samochody opiera się na analizie danych zgromadzonych przez czujniki znajdujące się w manekinach.

Bezpieczeństwo
  • dobre
  • wystarczające
  • marginalne
  • słabe
  • bardzo niskie

Każdy testowany samochód zderza się z nieruchomą przeszkodą pokrytą warstwą deformowalnego aluminium na przodzie. To zderzenie symuluje większość typowych wypadków drogowych, powodujących poważne uszkodzenia, czyli czołowe zderzenie samochodów o podobnej masie. W większości zderzeń tego typu następuje częściowe zderzenie przodami. W teście zderzenie odtwarzane jest poprzez 40 procentowe uderzenie przodem w barierę, której przód jest odkształcalny symulując inny samochód. Test ten jest surową próbą wytrzymałości samochodu odnośnie uszkodzeń części pasażerskiej.

Kontakt pomiędzy pasażerem a elementami wnętrza samochodu jest główną przyczyna poważnych obrażeń ciała. Prędkość w teście wynosząca 64km/h jest porównywalna z kolizją pojazdów podróżujących około 55 km/h. Różnica prędkości wynika z energii absorbowanej przez barierę, z którą następuje kolizja. Badania wskazują, iż większość wypadków zdarza się przy tej prędkości. Zapobieganie odkształceniom, zmniejsza ryzyko obrażeń pasażerów wywołanych uderzeniami o elementy wnętrza pojazdu.

Poduszka powietrzna kierowcy jest ważnym elementem ochrony zdrowia. Euro NCAP popiera projekt gdzie głowa kierowcy jest chroniona przez poduszkę powietrzną i nie uderza w nic więcej. W celu ochrony pasażerów przed działaniem sił hamujących zderzenia przenoszonych przez pasy bezpieczeństwa Euro NCAP zaleca montowanie napinaczy pasów, ograniczników napięcia oraz dwuetapowych poduszek by pomóc zmniejszyć siły działające na pasażerów. Pomaga to również w sytuacjach, gdy klatka piersiowa miałaby zostać uderzona przez kierownicę.

W większości samochodów, niemożliwa jest pełna ochrona kolan osób siedzących z przodu. Euro NCAP sugeruje usuwanie niebezpiecznych elementów, w które można uderzyć kolanami. Duża siła uderzenia w kolana może być przeniesiona wyżej na połączenie bioder z miednicą. Tego typu urazy wiążą się z długotrwałym leczeniem.

W obecnej chwili nie ma możliwości ochrony przed kontaktem stóp pasażerów z podłogą. By zminimalizować obrażenia Euro NCAP zachęca do wzmacniania podłogi oraz większej kontroli nad przemieszczaniem pedałów.