Volkswagen Transporter 6.1 – nowoczesny jak nigdy!

Do polskich salonów wjeżdża odnowiony Volkswagen Transporter. Wyposażono go w szereg nowoczesnych systemów ułatwiających użytkowanie i zadbano o nowe opcje flotowe. Podstawowe odmiany także zyskały na wyposażeniu.

Nikt nigdy nie powiedział, że narzędzie robocze nie może być jednocześnie nowoczesnym gadżetem. Bo tak właśnie można potraktować debiutującą w polskich salonach sprzedaży nowość Volkswagena. Legendarny model Transporter obecnie występujący już w szóstej odsłonie przeszedł pierwszy facelifting. Ale zmiany zewnętrzne to mało znaczący detal w stosunku do ogromu nowości przenoszących go w przyszłość. Nie, nie przesadzam, nowy Volkswagen Transporter może być naszpikowany najnowszymi zdobyczami techniki, które u konkurencji pojawią się za kilka lat, o ile w ogóle.

 

Nowy Volkswagen Transporter – multiwybór

Zacznijmy od tego, co się nie zmieniło. Volkswagen od lat znany jest z tego, że jego najbardziej rozpoznawalny samochód dostawczy dostępny jest z ogromną liczbą wersji nadwoziowych do wyboru. W Volkswagenie Transporter 6.1 nic pod tym względem się nie zmieniło. Zaczynając więc od wersji roboczych, furgon występuje z dwoma rozstawami osi (3,0 m i 3,4 m). Może być dwu- lub pięciomiejscowy, niezależnie od długości. Wersją osobową furgona jest w pełni przeszklone kombi, mieszczące 8 lub 9 osób. O wiele mniej popularny u nas model skrzyniowy z pojedynczą trzyosobową kabiną także występuje z dwoma powyższymi rozstawami osi, zaś dłuższy służy dodatkowo za bazę wersji z podwójną sześcioosobową kabiną.

Już od pierwszej generacji Volkswagen Transporter znany jest ze swoich wersji osobowych. Na połączeniu dwóch światów występuje ośmiomiejscowy model Caravelle, który zaprojektowano z myślą o użytku firmowym na co dzień i rodzinnym w wolnym czasie. Od modelu kombi rożni się nieco bogatszym wyposażeniem i „osobowym” wyglądem zewnętrznym. Na szczycie oferty plasuje się typowo osobowy Multivan, przygotowany głównie z myślą o użytku prywatnym. Jego wnętrze mieści siedmioro pasażerów wraz z kierowcą i jak łatwo się domyślić, można je zamówić także w dłuższej wersji nadwoziowej. Oczywiście w ofercie nie może zabraknąć turystycznej Californii, czyli kampera „dla początkujących”.

 

Bogatsze wyposażenie Volkswagena Transporter 6.1

Seryjne wyposażenie Transportera 6.1 i Caravelle 6.1 od teraz obejmuje elektrycznie sterowane szyby, centralny zamek, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka boczne, nowe reflektory z żarówkami H7, energooszczędne oświetlenie wewnętrzne LED oraz system radiowy Composition Audio. Najbogatsza wersja Caravelle 6.1, model Highline, jest dodatkowo wyposażona w cyfrowe wskaźniki Digital Cockpit czy system nawigacji Discover Media z 8-calowym ekranem dotykowym.

Multivan od podstawowej wersji Trendline jest wyposażony m.in. w system audio Composition Colour, elektrycznie sterowaną blokadę zamków drzwi Child Lock czy w nową wielofunkcyjną kierownicę pokrytą skórą. Highline został wzbogacony o nowe reflektory i światła tylne wykonane w technologii LED, asystenta parkowania Park Assist z funkcjami ParkPilot z przodu i tyłu oraz hamowania awaryjnego podczas manewrowania, 8-calowy ekran dotykowy systemu nawigacji i cyfrowe wskaźniki.

W wersjach dostawczych warto zwrócić uwagę na nowe elementy wyposażenia ułatwiającego użytkowanie, jak gniazdo 230V, zamykany schowek pod podwójną kanapą w pierwszym rzędzie czy możliwość wsunięcia długich przedmiotów pod tę kanapę. Dzięki temu zmieścimy towary dłuższe o 35 cm w krótkiej i 40 cm w długiej wersji. Nowa deska rozdzielcza ma szereg miejsc na różnego rodzaju drobiazgi i dokumenty. Zastrzeżenia można mieć jedynie do umieszczenia otworów na kubki na szczycie deski przy słupkach A – rodzi to obawę, że w przypadku nagłego hamowania napoje rozleją się na podszybiu.

 

Rozrywka i łączność w jednym

Gdy wsiadamy do bogato wyposażonych wersji osobowych Volkswagena Transporter, od razu w oczy rzuca się cyfrowy kokpit, podający dane za pośrednictwem ekranu o przekątnej 10,25 cala. Jego uzupełnieniem jest system multimedialny z dotykowym ekranem. Volkswagen zaprojektował całą rodzinę urządzeń multimedialnych zupełnie od nowa. Gamę otwiera podstawowe radio Composition Audio, wyżej jest Composition Colour z 6,5-calowym ekranem dotykowym, zaś na szczycie oferty znajdziemy urządzenia Discover Pro z 9,2-calowym ekranem, wyposażonym w fabryczną nawigację, którą można wyświetlić także na wirtualnym kokpicie.

Volkswagen Transporter oferuje trzy poziomy łączności w postaci systemu We Connect. W podstawie możemy zgłosić zdalnie awarię czy wykonać połączenie alarmowe, wysłać lokalizację pojazdu, czy umówić wizytę w warsztacie. Bogatsza w opcje We Connect Plus oferuje dodatkowo m.in. alarm antywłamaniowy, aktualizacje map, informacje o przekroczeniu prędkości, czy opuszczeniu ustalonego obszaru, możliwość zdalnego włączania ogrzewania postojowego czy hotspot Wi-Fi.

Dla klientów flotowych przewidziano funkcję We Connect Fleet obejmującą m.in. cyfrowy dziennik korzystania z auta, informację o tankowaniach i stylu jazdy, monitoring GPS, informację o trasie, analizę zużycia paliwa i zarządzanie przeglądami.

 

Bezpieczeństwo użytkowania

Po modernizacji na pokładzie nowego Volkswagena Transportera znalazło się całkiem sporo nowości. Wśród systemów bezpieczeństwa są to: asystent pasa ruchu wyposażony w możliwość korygowania toru jazdy. W tym celu cała gama T6.1 została wyposażona w nowe elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, umożliwiające delikatne korekty. System działa powyżej 60 km/h, również w ciemności i we mgle. Innym systemem nieoferowanym dotąd, a odpowiedzialnym za stabilne utrzymanie toru jazdy jest Cross Wind Assist, przeciwdziałający mocnym bocznym podmuchom wiatru. Działa przy prędkościach powyżej 80 km/h poprzez system ESP.

Volkswagen przygotował szereg ułatwień dla osób często holujących przyczepy. Nowy Transporter nie tylko może powstrzymać niebezpieczne kołysanie przyczepy podczas jazdy, ale też ma zaawansowane systemy automatycznego manewrowania tyłem. Kierowca tylko wyznacza kąt złamania zestawu, zaś pojazd przejmuje parkowanie i samodzielnie kręci kierownicą. Ta opcja dostępna jest wraz z nowym asystentem parkowania Park Assist 3.0. Wśród nowości znajdziemy jeszcze awaryjne hamowanie podczas manewrowania, system wspomagania cofania Rear Traffic Alert, czy rozpoznawania znaków drogowych.

 

Benzynowych brak

W przypadku Transportera silniki benzynowe stanowiły w skali całej Europy zaledwie ułamek sprzedaży. Volkswagen w najnowszym Transporterze postanowił się z nimi rozstać. Obecnie cała gama jednostek składa się z dwulitrowego turbodiesla 2.0 TDI o trzech wariantach mocy. Na początek podstawowy oferuje 110 KM współpracując z pięciobiegową skrzynią ręczną. W późniejszym okresie dołączy do niego jeszcze słabsza odmiana 90-konna. Chcąc mieć jednak zapas mocy i jakikolwiek wybór układów przeniesienia napędu, trzeba zdecydować się na wersję 150-konną. Tu w standardzie mamy 6-biegową skrzynię ręczną, ale możemy ją zastąpić siedmiobiegowym DSG i zamówić napęd na obie osie 4Motion – w dowolnej konfiguracji.

Na klientów wersji osobowych Caravelle i Multivan czeka jeszcze topowa opcja w postaci 199-konnej współpracującej standardowo ze skrzynią DSG. Także i tu możemy pozostać przy napędzie przednim lub zamówić wersję 4Motion.

 

Ceny T6.1

Pełne cenniki dostępne są u dilerów, my możemy zdradzić, że podstawowa wersja (110 KM) z nadwoziem furgon wymaga wydania 120 294 zł. Kombi startuje od ceny 140 368 zł, zaś mniej użytkowa Caravella od 142 213 zł. Multivan jest znacznie droższy i kosztuje przynajmniej 162 089 zł. Dopłata do przedłużonej odmiany, w zależności od wersji, wynosi od 4 do 5 tys. zł, zaś do 150-konnego silnika – nieco ponad 9 tys. zł. Na szczycie oferty plasuje się Volkswagen Multivan Highline 4Motion (199 KM) za 295 323 zł.

Wyłącznie na początku sprzedaży będzie oferowana wersja o nazwie Multivan Cruise (tylko krótkie nadwozie), standardowo wyposażona w reflektory i tylne światła LED, Pakiet Chrom, progi wykonane ze stali nierdzewnej, 3-strefową automatyczną klimatyzację, system radiowo-nawigacyjny Discover Media oraz dodatkowe systemy asystujące, jak Park Assist, Lane Assist, Rear Traffic Alert, system ochrony bocznej i tempomat adaptacyjny ACC. Jej cennik otwiera 150-konna odmiana za 249 321 zł, zamyka zaś 199-konna 4Motion za 295 569 zł.

Dodano: 4 lata temu,
autor: Marcin Lewandowski,
zdjęcia: Marcin Lewandowski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .