Profesjonalny "shuttle" - Fiat Scudo Panorama

Poprzednia generacja Fiata Scudo nie należała do najelegantszych. Nowy model prezentuje się zdecydowanie lepiej. Auto urosło, ale i zyskało na szyku oraz elegancji - zwłaszcza w topowej wersji Panorama Executive.

Wprowadzając na rynek nowego Scudo, Fiat nie poprzestał na zaprezentowaniu typowo towarowych wersji. Włoski koncern widzi również w Scudo wygodny pojazd rekreacyjny dla większej rodziny lub biznesową salonkę – np. lotniskowego czy hotelowego busa. Zadanie to ma pełnić wersja Panorama, stając w szranki nie tylko z bliźniakami spod znaku Peugeota i Citroena, ale także z minibusami powstałymi na bazie Renault Trafic/Opla Vivaro czy Mercedesa Vito.

Gamę Scudo Panorama tworzy 12 wersji podstawowych modelu, powstałych z zestawienia dwóch rozstawów osi i długości, trzech wersji silnikowych i dwóch poziomów wyposażenia – Family i Executive. Pierwsza skierowana jest do rodzin, które szukają obszernego auta dającego jeszcze więcej przestrzeni niż typowy pojazd jednobryłowy. Cechy Scudo Panorama Family wykorzystają też miłośnicy sportów wymagających dużej przestrzeni do przewożenia sprzętu. Druga wersja Executive ma służyć zastosowaniom biznesowym – np. jako lotniskowy lub hotelowy „shuttle-bus" czy wygodna i pojemna taksówka. O pojemności wnętrza w dużej mierze decyduje rozstaw osi, który w przypadku Scudo Panorama może wynosić 300 lub 312 cm. Wersja z długim rozstawem ma również zwiększony tylny zwis, przez co łączna długość pojazdu rośnie z 480 do 513 cm. Wysokość auta to 194 cm, dzięki czemu Scudo może poruszać się po typowych parkingach przy hotelach i lotniskach, w których dopuszczalna wysokość wynosi zwykle 2 metry. W przypadku wersji z pneumatycznym zawieszeniem tylnej osi może być ona obniżona o kolejnych 5 cm.

Zarówno przy długim, jak i krótkim rozstawie osi, we wnętrzu może podróżować od 5 do 9 osób w dwóch lub trzech rzędach siedzeń, możliwych do zamontowania w wielu konfiguracjach. W pierwszym rzędzie znaleźć się może pojedynczy lub podwójny fotel pasażerski. Fotele w drugim i trzecim rzędzie, choć łączone w układzie 2 +1, mają wyraźnie oddzielone siedziska i całkowicie niezależne oparcia z możliwością regulacji ich kąta pochylenia i pełnego złożenia, co daje poziomy stolik. Składanie i rozkładanie oparcia odbywa się szybko i sprawnie za pomocą jednej dźwigienki dostępnej zarówno od przodu, jak i tyłu fotela, co znacznie ułatwia operację. Dodatkowo w fotelach drugiego rzędu można unieść do przodu cały fotel, uzyskując wygodny dostęp do trzeciego rzędu miejsc. Przy wszystkich fotelach (również środkowych) zastosowano trzypunktowe, bezwładnościowe pasy bezpieczeństwa. Siedzenia zewnętrzne w obu tylnych rzędach pozwalają na umocowanie fotelików dla dzieci. Do wnętrza Scudo Panorama prowadzą szerokie, odsuwane drzwi boczne. W wersji Executive montowane są standardowo również po lewej stronie nadwozia.

Oprócz wygodnych miejsc dla pasażerów wnętrze pomieści również ich bagaż. Przy trzech rzędach siedzeń wersja z krótkim rozstawem dysponuje 327 litrami przestrzeni bagażowej. Wersja z powiększonym rozstawem osi (i jednocześnie większym zwisem tylnym) pozwoli na załadowanie 770 litrów bagażu. Pasażerski pojazd łatwo też przekształcić w niemałe auto dostawcze. Po wyjęciu 2. i 3. rzędu siedzeń można przewieźć blisko 6 m3 ładunku. Mniejsze przedmioty codziennego użytku zmieszczą się w jednym z wielu schowków dostępnych w kabinie. Jest zamykana półka pod dachem, są tradycyjne kieszenie w drzwiach i schowki na drobne przedmioty oraz uchwyty na napoje po obu stronach deski rozdzielczej. Pomimo seryjnie montowanej poduszki powietrznej dla pasażera konstruktorom udało się wygospodarować spory schowek z zamkiem oraz głęboką wnękę w górnej części deski rozdzielczej. Boczne fotele w tylnych rzędach wyposażono w przydatne siatki na oparciach. Środkowe można za to przekształcić w stolik.

Wystrój wnętrza utrzymano w dwukolorowej tonacji, ożywiającej przestrzeń auta. Dostęp światła i widoczność zapewnia duża powierzchnia przeszklona – w wersji z długim rozstawem to blisko 5,8 m2 szkła. Dobrą widoczność także do przodu ułatwia również mocowanie siedzeń w systemie „teatralnym". Drugi rząd podniesiony jest względem pierwszego o 7 cm, siedzenia trzeciego rzędu są o kolejne 3 cm wyżej.

Projekt i wykończenie wnętrza w dużej mierze podyktowane były zapewnieniem komfortu wszystkim pasażerom. Na niewygodę z pewnością nie może narzekać również kierowca. Wszystkie przełączniki i wskaźniki umieszczono tam, gdzie ich miejsce – wszystko obsługuje się niemal intuicyjnie. Uwagę przyciąga rozbudowany ekran wielofunkcyjny położony centralnie (w opcji). Dostarcza on informacji z systemów audio, nawigacji satelitarnej czy telefonu, znajdujących się w konsoli centralnej poniżej. Elegancko prezentuje się nowy zestaw wskaźników z białymi, czytelnymi zegarami. W bogatszej wersji wyposażone są one również w mały ekran LCD ze wskazaniami komputera pokładowego.

Wygodę kierowcy zapewnia nowy fotel przedni z pełną regulacją. W dwóch płaszczyznach regulowana jest również kierownica. Zarówno seryjne, jak i opcjonalne wyposażenie, zwłaszcza w wersji Executive, nie daje powodów do narzekań i wyraźnie przybliża Scudo do aut osobowych. Standardem jest np. radio z odtwarzaczem CD, które może mieć również zestaw bezprzewodowy Bluetooth. Opcjonalnie dostępna jest nawigacja i telefon pokładowy. Wyposażenie opcjonalne oferuje m.in. tempomat i czujniki parkowania oraz sensory deszczu. O komfort termiczny dba manualna lub automatyczna klimatyzacja dwustrefowa. Dostępny jest również nowy układ klimatyzacji dla tylnych rzędów, zasilany powietrzem z kanałów pod dachem, z sześcioma nawiewami w stronę każdego z pasażerów.

Rozbudowane są również układy bezpieczeństwa czynnego i biernego. Standardowy układ hamulcowy z ABS i EBD może być wzbogacony o system ASR i ESP. Dwie czołowe poduszki powietrzne (prawa obejmuje zasięgiem obydwu pasażerów przedniego fotela podwójnego) można doposażyć w boczne poduszki powietrzne i kurtyny okienne. Scudo Panorama otrzymał również skuteczne zabezpieczenia antykradzieżowe, czego efektem są bardzo dobre wyniki w testach brytyjskiego instytutu Thatcham.

Bezpieczeństwo i komfort prowadzenia zapewnia zawieszenie złożone z kolumn McPherson z dolnymi wahaczami trójkątnymi i drążkiem stabilizatora z przodu. Z tyłu zastosowano zawieszenie typu „mostu skrętnego", czyli z tylną osią częściowo deformowalną i z drążkiem Panhard. Rozwiązanie takie jest powszechne w sektorze aut jednobryłowych. W nowym Scudo Panorama opcjonalnie dostępne jest również tylne zawieszenie pneumatyczne. Ma ono możliwość samopoziomowania niezależnie od obciążenia i zapewnia większy komfort resorowania. Dodatkowo można manualnie zmieniać wysokość, co przydaje się podczas załadunku bagażu, wsiadania do auta i poruszania się po wielopoziomowym parkingu. W czasie jazdy z prędkością ponad 10 km/h układ automatycznie powróci do normalnego ustawienia wysokości auta.

Do napędu nowego Scudo Panorama stosowane są trzy silniki Multijet spełniające wymogi normy Euro 4. Silnik 1.6 o mocy 90 KM i maksymalnym momencie obrotowym 180 Nm (przy 1750 obr/min) oferowany jest tylko w wersji z krótkim rozstawem i wyposażony w skrzynię 5-biegową. Większy silnik o pojemności 2 litrów współpracuje ze skrzynią 6- biegową i dysponuje mocą 120 lub 136 KM, dostarczając odpowiednio 300 i 320 Nm momentu obrotowego (przy 2000 obr/min). Jednostka 140-konna ma w standardzie filtr cząstek DPF. Na razie nie przewidziano wersji z automatyczną skrzynią biegów, choć producent prowadzi rozpoznanie rynku, czy jest zapotrzebowanie na tego typu pojazd. Wszystkie jednostki pracują w systemie Multijet Common Rail drugiej generacji. Rozwiązanie to pozwala na kontrolowanie wysokich ciśnień wtrysku (aż do 1600 bar) niezależnie od ilości obrotów silnika oraz ilości wtryskiwanego paliwa. Kompresja związana jest nie tylko z ilością obrotów silnika, lecz z różnymi parametrami, dostarczanymi do centralki poprzez specjalne czujniki, jak np. temperaturą powietrza i paliwa, obrotami silnika, pozycją pedału gazu, hamulca i sprzęgła, prędkością pojazdu czy ciśnieniem powietrza i paliwa. Podczas każdego cyklu silnika może nastąpić nawet pięć wtrysków zamiast tradycyjnych dwóch. Wewnątrz cylindra ilość spalanego oleju napędowego jest taka sama, lecz podzielona na kilka części, dzięki czemu otrzymuje się bardziej stopniowe spalanie. W efekcie silnik pracuje płynniej i zapewnia lepszą elastyczność.

Segment Fiata Scudo (tzw. P2) to w Europie około 480 tys. sprzedawanych samochodów rocznie. Udział pojazdów do przewozu osób w tym segmencie stale rośnie i wynosi dziś blisko 30 proc. Rosnące zainteresowanie tego typu pojazdami dobrze rokuje dla wersji Panorama, będącej uzupełnieniem gamy Scudo Furgon i Combi. Większe wymiary i dużo lepsze wyposażenie niż w dotychczasowym modelu oraz zdecydowanie bardziej elegancka sylwetka z pewnością pozwolą Scudo Panorama konkurować z innymi modelami klasy „shuttle" z gamy Renault Trafic, Opla Vivaro, Mercedesa Vito/Viano czy Volkswagena T5. Co prawda w ofercie nie ma seryjnej wersji ekskluzywnej salonki (np. ze stałym stolikiem i obracanymi fotelami), ale producent zapowiada, że na specjalne życzenie klienta przygotowywane będą wersje zindywidualizowane – np. w wersji mobilnego biura lub pojazdu do przewozu osób niepełnosprawnych, jak i inne wersje specjalistyczne, policyjne, karetki czy taksówki. Model będzie również stale rozwijany i uzupełniany o dodatkowe elementy wyposażenia standardowego i opcjonalnego – jak np. ekrany DVD w zagłówkach i skórzane fotele.

Dodano: 16 lat temu,
autor: Maciej Majewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .