Dacia Sandero Stepway - kiedy dorosnę, będę Dusterem

W ofercie Dacii znajdziemy modele, które sprawdzą się na każdej drodze. Najlepiej znanym jest Duster. Kto nie potrzebuje napędu na cztery koła, powinien rzucić okiem na Sandero w wersji Stepway.

Sprzedaż pierwszej generacji modelu Sandero została uruchomiona w 2008 roku. Stepway z pseudoterenowym pakietem trafił do salonów w kolejnym sezonie. Największym atutem hatchbacka Dacii był korzystny stosunek ceny do jakości. Model nie odniósł spektakularnego sukcesu. Sandero miało surowe wnętrze. Nie każdy potrafił także zaakceptować karoserię z licznymi zaokrągleniami i dziwnym układem tylnych świateł.

Dacia, podobnie jak inne marki, tworząc uterenowione wersje popularnych samochodów, postanowiła sięgnąć nieco głębiej do portfeli klientów. Stepway jest oferowany wyłącznie z turbodoładowanymi silnikami - benzynowym 0.9 TCe (90 KM, 135 Nm) oraz wysokoprężnym 1.5 dCi (90 KM, 220 Nm).

Optymalnym wyborem wydaje się drugi z wymienionych. Trzycylindrowa "benzyna" nie błyszczy wysoką kulturą pracy, a w cyklu miejskim potrafi irytować niemocą przy najniższych obrotach. Diesel również nie jest perfekcyjny. Podczas pracy na biegu jałowym, jak również po rozpoczęciu jazdy przenosi na karoserię odczuwalne wibracje. Motor jest też wyraźnie słyszalny.

Duży zapas momentu obrotowego i wynikająca z niego elastyczność, jak również rozważne obchodzenie się z paliwem ułatwiają zaakceptowanie przypadłości diesla. Podczas dynamicznej jazdy w trasie Stepway nie chce spalić więcej niż 6 l/100km. W mieście trudno przekroczyć próg 7 l/100km. Kto nie zwykł dociskać gazu do podłogi, z komputera pokładowego odczyta odpowiednio 4,5 i 6 l/100km. Z myślą o oszczędnych Dacia wprowadziła funkcję Eco. Jej włączenie obniża moment obrotowy silnika o 10% i redukuje spalanie.

Na bazowego Stepwaya Ambiance 0.9 TCe trzeba przygotować 41 600 zł. Stepway Lauréate z 90-konnym turbodieslem oraz opcjonalną nawigacją kosztuje 53 tys. zł. Dużo? Kto tak twierdzi, nie powinien nawet oglądać katalogu Fabii Scout, która startuje z poziomu 53 tys. zł, a wariant z 90-konnym 1.6 TDI wyceniono na 66 500 zł. Na najtańsze Cross Polo trzeba przygotować... 69 510 zł.

Dacia Stepway wygląda atrakcyjnie i czuje się dobrze na każdej drodze. Nie ma wielu konkurentów, a od dostępnych jest znacznie tańsza. Liczone w tysiącach złotych różnice w cenie ułatwiają przymknięcie oka na niedociągnięcia. Cieszy fakt, że jest ich znacznie mniej niż w Stepwayu pierwszej generacji.

Dodano: 10 lat temu,
autor: Łukasz Szewczyk,
zdjęcia: Łukasz Szewczyk
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .