Opis techniczny Seat Cordoba

Seat Cordoba to samochód zgrabny, w którym spotkać możemy dosyć szeroką gamę zespołów napędowych, co pozwala każdemu wybrać coś dla siebie. Miłośnicy diesla mogą natomiast wybierać pomiędzy wolnossacym i turbodoładowanym silnikiem. Linia karoserii jest prosta jednak ładna i tradycyjna, wnętrze jest proste ale bardzo przejrzyste.

OCENA TECHNICZNA

Samochód podobnie jak inne modele koncernu można zaliczyć do udanych i dosyć dobrze wykonanych. Zadbano tutaj o detale, karoseria jest w miarę zabezpieczona przed korozją, silniki dynamiczne i wytrzymałe pozwalające przy odpowiedniej dbałości na spore przebiegi. Wnętrze szczególnie w modelach z początku produkcji jest wykonane z kiepskich tworzyw, co powoduje czasami nieprzyjemne odgłosy podczas jazdy po nierównościach.

TYPOWE USTERKI

Układ kierowniczy

Przy sporych przebiegach pojawiają się nieszczelności przekładni kierowniczej, parcieją osłony gumowe.


Skrzynia biegów

Skrzynie biegów mogą przy dużych przebiegach głośno pracować, parcieją osłony gumowe półosi. Może dojść do obluzowania mocowania poduszki skrzyni biegów, co z kolei może doprowadzić do pęknięcia aluminiowej łapy mocującej.


Sprzęgło

Nie zauważono powtarzających się usterek poza normalnym zużyciem eksploatacyjnym. Może się zdarzyć, głośna praca łożyska wyciskowego oraz awaria polegająca na wyskoczeniu linki sprzęgła z mocowania przy pedale.


Silnik

Silniki nie stwarzają problemów, może pojawić się głośna praca zaworów (cykanie) dosyć często spotykane szczególnie w silnikach 1600 ccm, pojawiają się również wycieki z układu chłodzenia. Często pęka obudowa termostatu powodując zamknięcie termostatu i pracę układu chłodzenia wyłącznie w obiegu silnika, co powoduje przegrzewanie się silnika /Fot. 1/. Zawodzą czujniki temperatury płynu. Dosyć mocno koroduje układ wydechowy szczególnie jego końcowa część oraz łącznik elastyczny /Fot. 2/.


Fot. 1 Fot. 2

Hamulce

Zapiekanie się układu tylnych kół to najczęściej występująca usterka w przypadku Cordoby. Zapiekają się linki i elementy hamulca ręcznego, tarcze i klocki dosyć szybko się zużywają.


Karoseria

Samochody bezwypadkowe, nawet te z początków produkcji, nie mają problemów z poważną korozją, mogą pojawić się drobne ogniska w okolicy nadkoli tylnych, na dole drzwi przy szybach i na łączeniu progów z błotnikiem przednim. Często dochodzi do wybicia zawiasów drzwi /Fot. 3/.


Fot. 3

Instalacja elektryczna

Elektryka w Cordobie często zawodzi, jednak są to usterki niewielkie łatwe do usunięcia jak np. zły kontakt, zasiedzenie końcówek itp. Usterki są mało szkodliwe, jednak często dosyć irytujące. Ponadto mogą zdażyć się awarie wentylatora chłodnicy, alternatora oraz rolki prowadzącej paska wielorowkowego /Fot. 4/. Mogą parować lampy przednie /Fot. 5/.


Fot. 4 Fot. 5

Zawieszenie

Najbardziej podatne na uszkodzenia są sworznie, elementy gumowe zawieszenia /Fot. 6/, jednak całościowo zawieszenie jest dosyć wytrzymałe, części nie są zbyt drogie.


Fot. 6

Wnętrze

Ogólnie wygląd kokpitu nie jest nadzwyczajny ani ładny, postawiono raczej na funkcjonalność niż na piękno /Fot. 7, Fot. 8/. Materiały wykończeniowe są kiepskiej jakości, mogą pojawiać się skrzypienia elementów z tworzyw sztucznych, korodują prowadnice foteli utrudniając tym samym regulowanie pozycji fotela. Same fotele jednak są trwałe i wygodne /Fot. 9/.


Fot. 7 Fot. 8 Fot. 9

PODSUMOWANIE

Samochód ten jest przestronny, wygodny, części zamienne w miarę tanie. Auto oferuje przyzwoite osiągi i komfort podróżowania na przyzwoitym poziomie. Minusem może być mało miejsca w tyle, dlatego też podróżowanie na większe odległości z kompletem pasażerów nie jest zbytnio wygodne. Samochód ogólnie ma dużo do zaoferowania, należy jednak zwracać uwagę przy zakupie pojazdów w wersji kombi, czy samochód nie był nagminnie przeciążany np. służył do transportu towaru do zaopatrzenia sklepu zamiast dostawczego samochodu, gdyż było to bardzo popularna praktyka wśród przedsiębiorców.


PLUSY

- Wygodne i obszerne wnętrze.
- Duży wybór jednostek napędowych i ich trwałość.

MINUSY

- Przy sporych przebiegach głośna praca skrzyni biegów.
- Głośna praca łożyska sprzęgłowego.
- Nagminne awarie instalacji elektrycznej.

Dostępność części zamiennych:

Oryginały - bardzo dobra.
Zamienniki – bardzo dobra.

Ceny części zamiennych:

Oryginały - dobra.
Zamienniki - bardzo dobra.

Awaryjność:

Średnia

Dodano: 14 lat temu,
autor: Maciej Majewski
Zobacz inne artykuły
Bezpieczeństwo w Mazda CX-60 – czyli systemy wspomagające i ochrona
Chcesz poczuć się jak właściciel ponad 3000 aut, których nie musisz naprawiać ani ubezpieczać? Takie rzeczy tylko w Traficarze
Okazje ze Stanów mogą być pułapką, ale nie muszą. Oto, jak sobie z nimi radzić
Informujemy, iż w naszych serwisach internetowych korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Dalsze korzystanie z naszych serwisów, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje Politykę prywatności .